Transalpclub Forum

Techniek => Honda Africa Twin => Topic gestart door: Brombeer op 08 januari 2019, 23:53

Titel: 2 uitlaatdempers op een 750 AT - iemand ervaring?
Bericht door: Brombeer op 08 januari 2019, 23:53

Ik heb es een NX650 gehad, de Brominator. Daar zat een Arrow Dakar Replica uitlaatdemper op. Mooi ding. RVS. Klein.

Voor AT's heb je die ook, maar volgens mij zijn die groter. Nou speel ik al een poosje met een megalomaan idee: aan elke kant zo'n kleine Dakar replica. Da's toch vet!

Maar ja, hoe moet je die bochten laten lopen dan. Volgens mij kom je met die van de achterste cilinder helemaal nergens. Die voorste wordt dan wel heel lang. Dat wordt ook een andere skidplate dan.


Iemand?

Titel: Re: 2 uitlaatdempers op een 750 AT - iemand ervaring?
Bericht door: PimW op 09 januari 2019, 11:03
Na de collector kun je een oversteek maken maar dan moet je thv je middenbok ophangpunt oversteken en das ruk.
Je kunt ook de voorste cilinder linksom gooien, voor het blok langs. Dan kom je nog enigszons uit met de lengte.

Of je steekt over boven de startmotor langs. Als je dat doet met de achterste cilinder moet die eerst een krul naar voren maken.

Je kunt ook nog eens kijken naar die XLV750R, die gooit de voorste pijp voorlangs en de achterste maakt een gekke krul naar beneden.
Titel: Re: 2 uitlaatdempers op een 750 AT - iemand ervaring?
Bericht door: Oldtimer op 09 januari 2019, 11:50
Bij die laatste heb je ook 2 modellen Pim. 1 rechtstreeks en 1 met collector onde het blok
Titel: Re: 2 uitlaatdempers op een 750 AT - iemand ervaring?
Bericht door: Brombeer op 09 januari 2019, 17:30

Ik word niet gelijk neergesabeld om dit idee, dat scheelt weer :D


Nauww, het zit zo: ik had laatst 2 cilinders van een 750AT in de handjes, en die zijn zo op het eerste oog identiek. Niet gelet op de koelwater-in/uitgangen, zou je ze dus kunnen omwisselen. Dat kan zomaar betekenen dat je een cilinderkop kunt uitwisselen.

Als je dan de voorste cilinderkop vervangt door een 2e, 'achterste' kop, dan zit de uitlaatpoort ineens links vr...


Huh-huh  ::)

Titel: Re: 2 uitlaatdempers op een 750 AT - iemand ervaring?
Bericht door: PimW op 09 januari 2019, 17:49
Ik heb dat ook gedaan bij het opengewerkte blok dat op de beurs staat. Had per ongeluk bij het frezen de voor- en achterkant door mekaar gehaald en voor t oog was t mooier zo.

Die heeft dus beide poorten naar links staan. Met de hand gaat t blok nog rond...
Titel: Re: 2 uitlaatdempers op een 750 AT - iemand ervaring?
Bericht door: The Headless Horseman op 09 januari 2019, 18:14
Haha  :D Heeft ooit iemand dat opgemerkt Pim? Ik heb zlf ook nog wel eens een poossie staan lullen bij dat blok, en ondertussen maar draaien er aan  ;D
Titel: Re: 2 uitlaatdempers op een 750 AT - iemand ervaring?
Bericht door: Brombeer op 09 januari 2019, 18:40

Mooi gedaan hoor!

Dat omdraaien daar bevestigd al iets.


Al ik kijk naar wat onderdelen op de fiches: de cilinders en koppen hebben verschillende nummers, maar dat klopt vanwege koelwater dingesen en uitlaatspruitstukken. Maar:

de distributiekettingen en alle spanneronderdelen zijn gelijk. De koppakkingen en alle kleponderdelen zijn gelijk. De tuimelaarbruggen en tuimelaars en ook de nokkenas tanwielen zijn gelijk. Enkel de nokkenassen zijn verschillend.

Ik heb 2 koppen liggen hier. Ik wissel straks de nokkenassen even uit en kijk wat de maat is tussen kop en nokkenas tandwiel flensen. Omdat de kleppen en tuimelaars dezelfde onderdeel nummers hebben, zitten de nokken wel op dezelfde plaats. Alleen de stand ervan verschilt, tussen voor en achter.


Ik durf bijna te garanderen dat je de losse kop kunt wisselen met wel de eigen nokkenas erin.


Titel: Re: 2 uitlaatdempers op een 750 AT - iemand ervaring?
Bericht door: honda2x op 09 januari 2019, 19:48
Mooi gedaan Pim  :)
Titel: Re: 2 uitlaatdempers op een 750 AT - iemand ervaring?
Bericht door: Brombeer op 09 januari 2019, 21:40

Alles past, alles is voor- en achter uitwisselbaar. Ze zijn qua distributie en kleppenstel identiek en het zal dus werken.

Maar, het kan niet. Waar het uitlaat spruitstuk van de voorste cilinder in de kop al scherp afbuigt naar rechts om langs de verticale framebuis te komen, komt het achterste uitlaat spruitstuk in het midden naar buiten. Maar daar zit dan de framebuisss..

Maar, het idee was goed.

Bij de XLV gaat er vr ook ene voorlangs naar links. Om achter te compenseren gaan ze maar liefst 4x 90 graden door om de lengte van de voorkant te evenaren. Je kunt vr denk ik wel vrij kort naar onder links weg draaien. Maar het wordt zomaar een centimeter of 10-15 langer dan achter nu.


Weet iemand hoe nauw die onderlinge lengte luistert..?  ::)


Titel: Re: 2 uitlaatdempers op een 750 AT - iemand ervaring?
Bericht door: ddw op 09 januari 2019, 21:53
De zaag ook maar in het frame dan? Als je toch al zo veel overhoop haalt ;)
Titel: Re: 2 uitlaatdempers op een 750 AT - iemand ervaring?
Bericht door: Brombeer op 09 januari 2019, 22:46

Ja.

Kan ik het helpen dat fabrikanten zo slecht over dingen nadenken  :D


Titel: Re: 2 uitlaatdempers op een 750 AT - iemand ervaring?
Bericht door: PimW op 09 januari 2019, 23:13
Piek van de powercurve verschuift als je de bochten langer/korter maakt. Als je de ene langer maakt dan de ander smeer je de piek wat uit en vlakt ie wat af geloof ik.
Volgens mij word dat wel eens gedaan bij van die hoogtoerige motoren met een heel scherpe powercurve om het een beetje beter rijdbaar te maken.

Maar dat is de theorie, geen idee hoeveel verschil dat merkbaar word.

Titel: Re: 2 uitlaatdempers op een 750 AT - iemand ervaring?
Bericht door: Brombeer op 09 januari 2019, 23:29

Ja ik heb me er heel kort op ingelezen net. Het is vrij uitgebreide kost  ;D


Ik begreep zo even vlug dat inderdaad bij hoog toerige high-perfomance situaties gelijke lengte en ook diameter een bepalende rol speelt. Maar, er worden ook juist ongelijke spruitstukken gebruikt, om dezelfde reden.

Maar, wat ik er verder van begreep, is dat bij gewone motoren en zeker onze laag-toerige blokken, de impact te verwaarlozen zal zijn. Dan heb je het over situaties waar, bijv. bij harley's, het verschil kan oplopen tot wel 30-40 centimeter verschil.


Ik kan Pajic in Gendringen wel even bellen, kijken wat zij ervan zeggen?

Titel: Re: 2 uitlaatdempers op een 750 AT - iemand ervaring?
Bericht door: PimW op 09 januari 2019, 23:57
Denk dat die het je zo kan vertellen. Volgens mij kom je wel weg met een beetje offset.

Maar als je de voorste linksom gooit en de achterste het originele pad ongeveer laat volgen valt het lengte verschil wel mee toch.
Titel: Re: 2 uitlaatdempers op een 750 AT - iemand ervaring?
Bericht door: Brombeer op 10 januari 2019, 10:13

Ik heb Pajic ernaar gevraagd. Een klein beetje zal niet uitmaken, zegt hij. Wel moet altijd het mengsel daarna worden gecontroleerd en zonodig afgesteld worden.

Een set nieuwe bochten maken -richtprijs- 500 euro. Normaal gesproken is een losse linkpijp tussen bestaande bocht en nieuwe demper 150/stuk. Maar, er moet wel een slip-on link gemaakt worden naar elke demper.

Die Arrow replica bestaat geen rechtse van, het is een 2 naar 1. Maar, alle bekende merken maken dempersets voor NX650 - FMX650 - SLR650. Er is genoeg keuze, je moet het zelf mooi vinden.


Delkevic maakt wel heel betaalbare setjes...

Titel: Re: 2 uitlaatdempers op een 750 AT - iemand ervaring?
Bericht door: xrvtuur op 10 januari 2019, 16:46
Scorpions op mijn dero :)
Titel: Re: 2 uitlaatdempers op een 750 AT - iemand ervaring?
Bericht door: Brombeer op 11 januari 2019, 00:06

Lekker ding toch?  Lekkers hoort soms in twee  :)

Titel: Re: 2 uitlaatdempers op een 750 AT - iemand ervaring?
Bericht door: Dorus op 11 januari 2019, 11:28
Misschien een gek idee, maar als je de brandstof pomp een nieuwe plek geeft en de opslag ruimte onder het zadel opoffert. Kan je misschien via die ruimte een pijp naar de andere kant krijgen.

Zelf zou ik niet zo snel weten waarom je dat zou willen, het is toch alleen maar extra gewicht?
Titel: Re: 2 uitlaatdempers op een 750 AT - iemand ervaring?
Bericht door: xrvtuur op 11 januari 2019, 12:06
Extra gewicht, ligt er aan waar je het mee vergelijkt, om je een idee te geven mijn scorpion dempers wegen 7kg minder dan de originele varadero uitlaten. 2 aftermarket uitlaten voor de AT zijn waarschijnlijk net zo zwaar als 1 originele.
Titel: Re: 2 uitlaatdempers op een 750 AT - iemand ervaring?
Bericht door: Dorus op 11 januari 2019, 12:39
Ja dat zal wel waar zijn. Maar ik denk dat Brom wel al een aftermarket uitlaat op zijn AT heeft zitten. En het lijkt mij logisch dat 2 aftermarket uitlaten zwaarder zijn dan 1.

Kan je nagaan als je op een Varadero van 2 standaard uitlaten naar 1 aftermarket gaat. Dat zal wel een onwijs verschil zijn.
Titel: Re: 2 uitlaatdempers op een 750 AT - iemand ervaring?
Bericht door: Brombeer op 11 januari 2019, 16:35

Anders dan looks, heb ik verder geen enkel achterliggend idee hiermee.

Ik zoek 2 vooral kleine dempertjes.


Delkevic levert een dubbele set van resp. 22,5 cm en 1,46kg/stuk. Maar, niet legal.

Ze hebben ook nog 2 andere die resp. 32cm/1,8kg en een 35 cm/1,9kg lang is en beide road legal maar zonder e-keur.


Marving heeft ook leuke setjes, maar die last alle brackets er al aan vast en zijn niet slip-on. Voor dat geld koop ik Arrow, die hebben de slip-on aansluiting al zitten en de ophanging is een klem die je naar keuze een plek geeft.

Delkevic kost daarvan maar de helft, en heeft ook de slip-on al klaar en ook de variable klem.





Titel: Re: 2 uitlaatdempers op een 750 AT - iemand ervaring?
Bericht door: Dorus op 18 januari 2019, 01:14
Een plaatje voor inspiratie.
Hij heeft z'n uitlaat net achter die spatflap lopen en onder z'n fairing door.
(https://scontent-amt2-1.cdninstagram.com/vp/39da6c4005ebe8a26b4977082ff16423/5CCAC34B/t51.2885-15/e35/43598987_255160208534248_1380542262354048172_n.jpg?_nc_ht=scontent-amt2-1.cdninstagram.com)
Titel: Re: 2 uitlaatdempers op een 750 AT - iemand ervaring?
Bericht door: jeroen emke op 18 januari 2019, 17:29
<a href="http://www.youtube.com/watch?v=3LXYmdQVGKk" target="_blank">http://www.youtube.com/watch?v=3LXYmdQVGKk</a>