Transalpclub Forum
Techniek => Techniek Algemeen => Topic gestart door: Hotel 317 op 19 juli 2009, 12:06
-
Basicly. Iridium bougies gaan al op z'n minst één wereldreis mee (halve ton). Is de "gap distance" hierna nog aan te passen zodat je hetzelfde eind weer terug kan? dat je gewone bougies om de 10000 km vervangt omdat ze slechts een tientje kosten is natuurlijk in te komen, maar vooral de financiële aantrekkelijkheid van een aangepaste iridium spreekt mij wel aan.
-
Je kan de gap afstand gewoon aanpassen , net als een normale bougie , moet allen oppassen de electrode is veel dunner je kan hem dan ook makkelijk stuk maken .
Of hij na 50000km nog goed is maar de vraag moet je de elektrode eens goed bekijken , of hij niet teveel is gesleten .
Groeten Olaf
-
De gap distance dient er alleen maar voor om de mogelijkheid te verkrijgen een vonk te trekken die voldoende sterk is
het vergroten of verkleinen zal de performance aantasten maar de levensduur blijft het zelfde
daar komt wel bij dat de andere delen zoals bougiedop, bobine en omtsteking het zwaarder te verduren krijgen omdat er steeds meer energie gevrgaad gaar worden om nog een juiste vonk te verkrijgen
dus dat voordeel heeft zijn keerzijde op de andere delen,
de levensduur van een bougie wordt voornamelijk bepaald door het aantal vonken die hij te verwerken heeft gehad omdat de structuur van het metaal daarbij veranderd.
gezien het feit dat er op motorfietsen geen verdelerkap zit vonkt deze toch al het dubbele aantal echter in de helft van deze gevallen ook daadwerkelijk arbeid verzorgt
dus in jouw vraag heeft de bougie al inderdaad voor 50.000 km werk verricht
probeer eens voor te stellen dat dit ca 10.000 vonkjes per minuut zijn bij 5000 rpm
-
Correctie Ad, één gegeven bougie heeft dan 5000 vonkjes per minuut @ 5000tpm te verwerken, als er geen rekening met verdeling gehouden wordt. (in een V-twin dan hè)
Waar ik me dan weer afvraag: Is dit wel echt zo in bijv. een transalp met twee CDI's ?
-
Correctie Ad, één gegeven bougie heeft dan 5000 vonkjes per minuut @ 5000tpm te verwerken, als er geen rekening met verdeling gehouden wordt. (in een V-twin dan hè)
Waar ik me dan weer afvraag: Is dit wel echt zo in bijv. een transalp met twee CDI's ?
dat zou normaal inderdaad zo zijn echter de pick up spoel krijgt 2 maal een impuls
de krukas draait nm 2 x rond en geeft zodoende 2 x een omstekingsimpuls af terwijl er maar 1 x een juiste positie is om de verbranding in gnag te zetten
zoals ik al zei.. er is geen verdeler kap in het systeem opgenomen
-
Ben het stiekem eens met PMF71: toerental = aantal omwentelingen, niet 't aantal arbeidsslagen (welk idd maar de helft is). 5000 rpm = 5000 omwentelingen van de krukas en dus 5000 pulsjes
wat jij me nu voorschoteld is dat een R6 bij 15000 arbeidsslagen per minuut 30000 toeren draait? of ben ik te moe om het te begrijpen?
Maar anyhow, voor de duidelijkheid: Het ging mij niet om het aanpassen van de gap distance (vertaald elektrodeafstand?) voor meer prestaties, maar na zijn "geadviseerde levensduur" , om de afstand wederom goed af te stellen en er nog meer kilometers uit te halen. zie het als het opnieuw afstellen van je kettingspeling bijv. maar dan op een 0.05'ste mm schaal ;D.
-
dat zou normaal inderdaad zo zijn echter de pick up spoel krijgt 2 maal een impuls
de krukas draait nm 2 x rond en geeft zodoende 2 x een omstekingsimpuls af terwijl er maar 1 x een juiste positie is om de verbranding in gnag te zetten
zoals ik al zei.. er is geen verdeler kap in het systeem opgenomen
Inderdaad, omgerekend dus 1 ontstekingspuls per omwenteling. Dus 5000 vonken per minuut bij 5000 toeren per minuut.....en per cylinder maar 2500 ontbrandingen per minuut.
Dit alles uitgaande van een motor met twee cylinders.