Transalpclub Forum

Techniek => Techniek Algemeen => Topic gestart door: Two Plugs op 18 januari 2009, 13:29

Titel: How2Do: installatie Stebel Nautillus luchthoorn
Bericht door: Two Plugs op 18 januari 2009, 13:29
NB: overgenomen van het oude Forum.

Beste Transalpers,

Een Varadero mag dan een ‘dikke’ fiets zijn, maar de claxon heeft meer weg van een CB50 Clubman… En als je naar de originele claxon kijkt, begrijp je direct dat hier niet veel geluid in zit… Dit geld uiteraard ook voor de Transalp en de Twin. Heb dus ff getwijffelt waar ik dit zou moeten posten; omdat de info (net als overigens de posting over Xenon!) voor alle leden interessant kan zijn. Dus maar een verwijzing onder 'algemeen' gemaakt.

(http://varaderointernationalcom.h115942.serverkompetenz.net/stebel_small/hornoriginal1.JPG) (http://varaderointernationalcom.h115942.serverkompetenz.net/stebel_small/hornoriginal2.JPG)

De claxon op Karinda’s Dero is reeds in 2001 vervangen voor een dubbele, chromen Nikko Horn, oorspronkelijk van Hein Geriche. Toen ik overstapte op mijn huidige Dero, model 2004, was HG nét failliet en lukte het me niet om deze claxon wederom in mijn bezit te krijgen.

In eerste instantie vond ik bij BMW een goed alternatief -  een dubbele ‘slakkenhuis’ claxon oorspronkelijk voor auto’s bedoelt – maar bij BMW claxons is het net als bij BMW motorfietsen: na de zondvloed op weg naar het ITT kwam één van de twee claxons onder water te staan en was ik weer terug bij af: claxonneren resulteerde in het geluid van een protesterende Vespa.

Mede Transalpclublid Mense Landlust uit Veendam wees me tijdens onze reis door Groot Brittanië op de z.g. Stebel claxon, in Nederland verkrijgbaar via Valk Motorparts in Amersfoort: http://www.valkmotorparts.com/nederlands/index.html.

Samen met Mense besloot ik de Stebel Nautilus Compact te komen, een kleine, krachtige luchthoorn met compressor die een indrukwekkende 139 Decibel produceert. Voor de prijs van nog geen € 40,-! Reeds 3 dagen na de betaling werden de twee Stebels keurig thuis bezorgd. Ter vervanging van Mense zijn originele Honda claxon en mijn manke BMW claxon.

Stebel Nautilus Compact: voor- en achterzijde
(http://varaderointernationalcom.h115942.serverkompetenz.net/stebel_small/horn1.JPG) (http://varaderointernationalcom.h115942.serverkompetenz.net/stebel_small/horn2.JPG)

Mense bood aan om beide claxons gezamenlijk in onze Dero’s in te bouwen. En aangezien mijn vaardigheden op het gebied van de elektronica nogal te wensen overlaten, ging ik uiteraard graag op dat aanbod in! Het pakketje van Stebel komt behoorlijk compleet. Er zit o.a. een relais in en een uitvoerige beschrijving. Je hebt echter nog wat extra onderdelen nodig, zoals diverse connectors (gewoon halen bij de Gamma, daar komen ze met z’n tienen in een verpakking voor 2 euri terwijl je voor 5 bij de Automaterialenzaak 3x zoveel betaald!) en Stebel adviseert tevens om een extra 20 Ampère zekering in de bedrading op te nemen.

De diverse stekkertjes en aansluitingen
(http://varaderointernationalcom.h115942.serverkompetenz.net/stebel_small/connectors1.JPG) (http://varaderointernationalcom.h115942.serverkompetenz.net/stebel_small/connectors2.JPG) (http://varaderointernationalcom.h115942.serverkompetenz.net/stebel_small/connectors3.JPG) (http://varaderointernationalcom.h115942.serverkompetenz.net/stebel_small/connectors4.JPG) (http://varaderointernationalcom.h115942.serverkompetenz.net/stebel_small/connectors5.JPG)


Ondanks mijn totale gebrek aan kennis op het gebied van de elektronica zal ik proberen hier de montage te beschrijven. Mense leest dit forum ook mee, en zal me waarschijnlijk wel corrigeren als ik de fout in ga… Hoop ik… ;D

Voor de duidelijkheid uiteraard een fix aantal fotootjes ter illustratie.

De claxon is aanmerkelijk groter dan de originele Honda toeter, maar het is geen enkel probleem om deze op de originele beugel (dit is een standaard stalen plaatje) te bevestigen. Om het extra gewicht van de Stebel te compenseren, is in ons geval de originele beugel vervangen door een nieuwe, op maat gesneden beugel uit een dikke plaat aluminium.

De originele beugel (voorgrond) en zijn ‘opvolger’
(http://varaderointernationalcom.h115942.serverkompetenz.net/stebel_small/bracket.JPG)

Nadat we de beugel hebben vervangen door een nieuw exemplaar, kon de claxon op zijn plaats worden gemonteerd:

De Stebel Nautilus Compact op zijn plaats
(http://varaderointernationalcom.h115942.serverkompetenz.net/stebel_small/horn4.JPG)

(http://varaderointernationalcom.h115942.serverkompetenz.net/stebel_small/horn6.JPG)

(http://varaderointernationalcom.h115942.serverkompetenz.net/stebel_small/hornconnect2.JPG)

(http://varaderointernationalcom.h115942.serverkompetenz.net/stebel_small/hornconnect4.JPG)

Nu heeft de Stebel nogal wat vermogen nodig in verhouding met de originele claxon. In eerste instantie zochten we de oplossing in het ‘aftakken’ van een bestaande elektrische leiding – zo komen de handvatverwarming en de voeding voor de TomTom rider rechtstreeks van de accu – maar gezien de dikte van de bestaande leidingen én het feit dat Stebel een 20 Ampère zekering adviseert, hebben we toch besloten om een nieuwe, véél dikkere draad te trekken. Deze heeft bovendien een dusdanige overcapaciteit, dat we in een later stadium er een 12V plug op kunnen aansluiten. De zekering hebben we in het circuit opgenomen, direct achter de aansluiting op de accu.

De aansluiting van de bedrading en de zekering (niet bijgesloten in de verpakking!)
(http://varaderointernationalcom.h115942.serverkompetenz.net/stebel_small/accu1.JPG)

(http://varaderointernationalcom.h115942.serverkompetenz.net/stebel_small/bedrading1.JPG)

(http://varaderointernationalcom.h115942.serverkompetenz.net/stebel_small/zekering1.JPG)

(http://varaderointernationalcom.h115942.serverkompetenz.net/stebel_small/zekering2.JPG)

(http://varaderointernationalcom.h115942.serverkompetenz.net/stebel_small/zekering3.JPG)

De Stebel wordt geleverd met een relais. Deze hebben we een plek gegeven bovenop de linker radiator; tussen de voeding en de bediening van de claxon. Vanaf hier kan de leiding bovendien prima worden afgetakt voor b.v. een 12V plug.

Het meegeleverde relais wordt gewoon op de behuizing van de linker radiator geschroefd.
(http://varaderointernationalcom.h115942.serverkompetenz.net/stebel_small/relais1.JPG)

(http://varaderointernationalcom.h115942.serverkompetenz.net/stebel_small/relais2.JPG)

(http://varaderointernationalcom.h115942.serverkompetenz.net/stebel_small/relais4.JPG)

(http://varaderointernationalcom.h115942.serverkompetenz.net/stebel_small/relais5.JPG)

(http://varaderointernationalcom.h115942.serverkompetenz.net/stebel_small/relais7.JPG)

De Stebel Nautilus is inmiddels volledig operationeel. Ff horen? Klick dan op onderstaande link. De Mpeg uit de link is opgenomen met een compacte digitale camera, dus het geluid houd niet over….

http://varaderointernationalcom.h115942.serverkompetenz.net/stebel_small/MOV00345.MPG (http://varaderointernationalcom.h115942.serverkompetenz.net/stebel_small/MOV00345.MPG)

Ik moet eerlijk toegeven dat deze claxon een enorme verbetering is. Zelfs op de Duitse Autobahn is de claxon luid genoeg om mede weggebruikers (b.v. auto’s die inhalen terwijl jij in hun dode hoek zit!) te waarschuwen. De Stebel lijkt vooralsnog ook waterdicht; afgelopen week hebben we ruim 500 km in de regen gereden, waarvan de helft op de autosnelweg van Budapest naar Wenen. En hij doet het nog steeds!

Het geluid kan ook worden beluisterd op de site van de fabrikant. Skip wel ff de intro, want die is – zoals alle intro’s – nogal irritant. Op de genoemde site van de Nederlandse distributeur kan het geluid overigens ook worden beluisterd!

http://www.stebel.it/stebel/index2007.htm

Met dé Groningse Transalpclubbrul (en speciale dank aan Mense die al het werk heeft gedaan!!!)
Titel: Re: How2Do: installatie Stebel Nautillus luchthoorn
Bericht door: Two Plugs op 18 januari 2009, 17:18
Menno,

Neem ff contact op met ons enige Duitse lid, Uwe Doms uit Oldenburg. Hij heeft nml het Duitse Forum, de site en forum varadero-international.com én de Varawiki.de gebouwd. Ik heb zijn naam doorgegeven aan Rob, ook voor wat betreft ondersteuning van dit forum.

Uwe zou je graag meehelpen denk ik: uwe (AT) doms.de Hij spreekt goed Engels, mocht Duits een probleem zijn.
Titel: Re: How2Do: installatie Stebel Nautillus luchthoorn
Bericht door: Driver op 13 juni 2010, 21:04
Zijn er ook Africa Twin rijders die de Stebel Nautlus hebben gemonteerd, en zo ja wat is daarvoor een goede plek.
Ik heb nog zo'n claxon liggen maar heb nog niet een geschikte plek gevonden voor montage.
Titel: Re: How2Do: installatie Stebel Nautillus luchthoorn
Bericht door: Romke op 13 juni 2010, 21:48
Gewoon oude toeter er af en nieuwe toeter erop.  ;D
Relais is niet echt nodig, Honda levert genoeg stroom.
Kwestie van een "U" beugeltje en Stebel aan de achterkant monteren.
Succes.  ;)
Titel: Re: How2Do: installatie Stebel Nautillus luchthoorn
Bericht door: Timy op 13 juni 2010, 23:02
En ook al op de Wiki gezet?

Ik heb een linkje voor je aangemaakt  ;) Als je geen tijd hebt kan ik het misschien ook wel eens doen maar het begriptijd is ook bij mij erg gebrekkig  :-\

link:  http://www.transalpclub.nl/wiki/index.php?title=Installatie_Stebel_Nautillus_luchthoorn&action=edit&redlink=1
Titel: Re: How2Do: installatie Stebel Nautillus luchthoorn
Bericht door: de Wolf op 14 juni 2010, 14:04
Gewoon oude toeter er af en nieuwe toeter erop.  ;D
Relais is niet echt nodig, Honda levert genoeg stroom.
Kwestie van een "U" beugeltje en Stebel aan de achterkant monteren.
Succes.  ;)

Ik dacht dat een relais er tussen zetten toch echt moet....heb ik me laten vertellen......
Titel: Re: How2Do: installatie Stebel Nautillus luchthoorn
Bericht door: Romke op 14 juni 2010, 19:52
Ik heb de stebel eerst op de @t gehad en nu op de varadero zonder relais en doet het prima...
Gewoon aangesloten met de originele bedrading geen probleem. 8)
Titel: Re: How2Do: installatie Stebel Nautillus luchthoorn
Bericht door: Oldtimer op 15 juni 2010, 20:16
Citaat
Relais is niet echt nodig, Honda levert genoeg stroom.
De stroom die door de standaard schakelaar ( de drukker dus)  vloeit is vele malen minder bij de originele claxon dan de stroom die nodig is voor deze luchthoorn. Dit heeft echt niets te maken met de stroom die geleverd kan worden.
Citaat
zonder relais en doet het prima...
Het relais zorgt ervoor dat de schakelaar niet verbrand op den duur.Het maak/verbreek contact van het relais wordt aangesloten op de plaats van de drukker, terwijl de stroom aanvoer voor de luchthoorn via de relais schakelaar vloeit.  Deze contacten kunnen een  veel grotere stroom hebben.  Er wordt niet voor niets een 20 ampere zekering geleverd. Daar smelt je schakelaar gegarandeerd door als je de claxon wat langer indrukt dan normaal ( als je heel erg boos bent bijvoorbeeld >:D >:D )
Er  wel tussen zetten dus is goedkoper dan straks een nieuwe dure originele claxon drukker kopen.

Heel mooie how to trouwens. Het schema zou je nog kunnen bijvoegen waarin dit nog eens bevestigd wordt
Titel: Re: How2Do: installatie Stebel Nautillus luchthoorn
Bericht door: Neet op 15 juni 2010, 20:36
Heb een autotoeter gemonteerd op de originele plek. Moet je ook niet je oor bij in de buurt hebben.
Die Stebelhoorn zal wel wat meer power hebben en een relay is echt wel nodig om mogelijke problemen zoals
onze Oldtimer vermeld te voorkomen.
Heb je zin om te hobbyen en je motor op te leuken, moet je dat zeker doen.
Heb op mijn Alp (vorige motor) een dubbele hoorn gehad. Leuk als je langs terrasjes in Amsterdam rijdt.... >:D
Titel: Re: How2Do: installatie Stebel Nautillus luchthoorn
Bericht door: Oldtimer op 15 juni 2010, 20:37
Citaat
langs terrasjes in Amsterdam
Daar mag je denk ik nu niet meer komen verwacht ik  :)) :)) :)) :))
Titel: Re: How2Do: installatie Stebel Nautillus luchthoorn
Bericht door: de Wolf op 18 juni 2010, 18:42
Ik moest gisteren uit noodzaak m'n toeter (Stebel) voor meerdere seconden laten horen op de snelweg omdat een automobilist graag wilde rijden waar ik al reed  ??? ::) 

Zag het gelukkig aankomen dus ik kon ook echt genieten van het lawaai  :D De beste man achter het stuur daarentegen niet!......moet je maar beter opletten  C:-)

Kortom, een Stebel is geen overbodige luxe blijkt maar weer!!!
Titel: Re: How2Do: installatie Stebel Nautillus luchthoorn
Bericht door: Neet op 18 juni 2010, 20:22
Mee eens, een betere toeter dan de originele verhoogt zeker de veiligheid....
Titel: Re: How2Do: installatie Stebel Nautillus luchthoorn
Bericht door: Romke op 18 juni 2010, 20:23
@ Oldtimer,
De eerste keer is de stebel bij een motorzaak gemonteerd, zij vertelden mij dat het niet nodig was om een relais te monteren.
Nu ik jou verhaal lees vermoed ik dat de monteur zich er makkelijk vanaf wilde maken, het is ook niet de bedoeling om de schakelaar door te branden.
Ik ga zelf maar aan het werk om er een relais tussen te zetten, kan ik de hele almere rit toeteren  ;D
Titel: Re: How2Do: installatie Stebel Nautillus luchthoorn
Bericht door: de Wolf op 19 juni 2010, 10:13
@ Oldtimer,
De eerste keer is de stebel bij een motorzaak gemonteerd, zij vertelden mij dat het niet nodig was om een relais te monteren.
Nu ik jou verhaal lees vermoed ik dat de monteur zich er makkelijk vanaf wilde maken, het is ook niet de bedoeling om de schakelaar door te branden.
Ik ga zelf maar aan het werk om er een relais tussen te zetten, kan ik de hele almere rit toeteren  ;D

Goed plan  ;)
Titel: Re: How2Do: installatie Stebel Nautillus luchthoorn
Bericht door: martsky op 22 juni 2010, 22:32
Na de BAT 2010 klonk mij Stebel als een koffiemolen....
Kennelijk was er iets in gekomen, dus de boel  uit elkaar gehaald.

Eerst het 'motor' gedeelte, maar daar was niets mis mee, en na opnieuw montage draaide die nog steeds goed rond.

Toen de bovenkant, waar ik vermoedde dat het schoepje zat, en waarschijnlijk was die gaar, of slipte op de as van de motor.

Ra ra er zit geen schoep in, maar een excentrisch molentje met een soort paneeltjes die in en uit bewegen omdat het molentje niet centraal draait, dus de paneeltjes gaan in en uit, en daardoor in combinatie met het rondgaan scheppen ze lucht.
Stebel (zoals je kunt zien  8)  niet meer te repareren.
Nieuwe Stebel geregeld via mede lid uit Bussum (nogmaals bedankt!)

Op de verpakking gelezen dat je de aanzuigkant op een slang moet aanzuigen als je veel in stoffige/waterige omstandigheden rijdt.
Dus slang eraan vast gemaakt. En middenonder aan de voorkant van mn Africa Twin geplaatst. Daar zat de vorige ook. Slang naar boven, achter de tripmaster weggewerkt, dus die zuigt geen water of stof meer aan!

Uiteindelijk ook op wat anders sites gezocht, en wat blijkt? Er zijn mensen die hem in twee delen hebben gehakt. De motor weggewerkt veilig onder de zijkappen, en met een slang naar de hoorn geleidt, waarbij de hoorn aan de voorkant is geplaatst. Bij het in stukken hakken merkte iemand op dat een klein gaatje in de hoorn er al voor zorgt dat de hoorn geen geluid meer geeft, vanwege valse lucht.  (er gaan meer Stebels kapot aan onderzoek, dan aan het gebruik?) Wat blijkt, ik heb ook een klein gaatje in mijn hoorn zitten. Vermoedelijk steenslag. Dus die plaats vooronder is misschien toch niet zo goed....

Nou ja, ik weet nu in ieder geval hoe een Stebel er van binnen uit ziet.
Binnenkort ff met perslucht proberen of ik er weer geluid uit krijg als ik het gaatje dicht plak met een stukje kauwgum.

Titel: Re: How2Do: installatie Stebel Nautillus luchthoorn
Bericht door: Romke op 24 juni 2010, 19:03
Zo, relais zit er tussen.
Gelijk maar lekker dikke kabels gebruikt en gelijk veel meer lawaai  ;D
Hebben jullie geluk dat ik de gooi en vechtstreek rit er niet ben  8)
Titel: Re: How2Do: installatie Stebel Nautillus luchthoorn
Bericht door: martsky op 24 juni 2010, 21:35
Vanavond had ik iets geks: Ik hard naar huis i.v.m.voetbal plusminus 150 km/h over de snelweg.
Doet mn stebel toeter niets meer. Als er teveel wind 'op de kop' staat zou de kompressor er dan niet meer tegenin kunnen blazen?
Even later bij 80 km/h werkte hij gewoon weer.
Titel: Re: How2Do: installatie Stebel Nautillus luchthoorn
Bericht door: V-Twin op 25 juni 2010, 08:51
Wat een gedoe allemaal met zo'n Stebel. Duur, groot, niet betrouwbaar, gevoelig voor weet ik al niet wat.
Mijn advies:
Ga naar de autosloop snor daar een claxon op van bijv. een BMW 3 serie, type E36 of zoiets en voor nog geen €10,- ben je klaar. Die dingen zijn hufterproof en geven een geweldig geluid.
Titel: Re: How2Do: installatie Stebel Nautillus luchthoorn
Bericht door: Oldtimer op 27 juni 2010, 14:48
Citaat
gelijk veel meer lawaai
hihi, wat gek he.   :)) :))
Maar de stebel wordt toch geleverd MET een relais en een schema.

Citaat
Nou ja, ik weet nu in ieder geval hoe een Stebel er van binnen uit ziet.

Misschien een mooie gelegenheid om ons deelgenoot te maken van je wetenschap via wat foto´s. ;)
Titel: Re: How2Do: installatie Stebel Nautillus luchthoorn
Bericht door: martsky op 28 juni 2010, 20:40
Foto's staan er hoor, vorige pagina onderaan! ???
Titel: Re: How2Do: installatie Stebel Nautillus luchthoorn
Bericht door: Oldtimer op 28 juni 2010, 20:59
Citaat
vorige pagina onderaan!

oeps  :-[ :-[
Titel: Re: How2Do: installatie Stebel Nautillus luchthoorn
Bericht door: Hans Schaap op 20 augustus 2010, 19:59
Vandaag twee stebels opgehaald.
De vernieuwde versie, met inlaat filter.

Plaats bij Alp 600 is eenvoudig, bij de 650 heb ik nog niet echt DE plek gevonden.
Nog maar even verder zoeken.

Nieuwe draden gehaald om het relais van stroom te voorzien, dus zouden ze dadelijk maximaal moeten werken.

Groet Hans
Titel: Re: How2Do: installatie Stebel Nautillus luchthoorn
Bericht door: jbm op 21 augustus 2010, 22:34
Hans,

Kun je wat foto's plaatsen van de montage op de alp 600?
Heb ook al een tijd een stebel liggen maar heb nog niet De plek gevonden om hem te monteren.

groeten, Jan
Titel: Re: How2Do: installatie Stebel Nautillus luchthoorn
Bericht door: Hans Schaap op 22 augustus 2010, 22:08
Hij zit in de buurt van de oude toeter.
Vandaaruit heb ik een steun gemaakt die langs het blok omhoog loopt daat zit de stebel en het relais op gemonteerd.
Wanneer je door het gat in de kuip kijkt zie je hem zo zitten.
De bovenkant  ( het metalen gedeelte) heb ik matzwart gespoten zodat hij niet opvalt.
Geluid is fenomenaal, zelfs met helm op te hard om nog prettig te klinken.
De steun is van stalen strip 25x4 mm en heb ik na het buigen zwart gespoten.
De originele stekkers zitten rechtstreeks op het relais.
Plus komt via een zwevende zekering rechtstreeks van de accu, massa via de beugel naar het frame van de motor.

Bij mijn 650 gaat het plaatsen lastiger worden, alles is daar net wat krapper.
Tot nu toe denk ik aan de linkerzijde naast de cylinders, vol in het zicht.
Ik moet nog eens kijken of ik 'm dan niet voel tijdens het rijden.
Suggesties zijn welkom.

Foto,s zijn altijd lastig ik zal er straks een paar maken en met link wegzetten.

Groet Hans
Titel: Re: How2Do: installatie Stebel Nautillus luchthoorn
Bericht door: jbm op 22 augustus 2010, 22:44
Hans,

Op die plek had ik ook al gekeken, had alleen de indruk dat het allemaal net even te krap was en dus niet zou lukken.
Het past dus kennelijk wel, ben benieuwd naar de foto's.Alvast bedankt,

groeten, Jan
Titel: Re: How2Do: installatie Stebel Nautillus luchthoorn
Bericht door: Hans Schaap op 23 augustus 2010, 07:53
Dr foto's

Groet Hans
Titel: Re: How2Do: installatie Stebel Nautillus luchthoorn
Bericht door: xrvtuur op 23 augustus 2010, 12:30
nou het zou me niet verbazen als die toeter snel kapot is....lijkt me nogal een warm plekje op deze manier.
Titel: Re: How2Do: installatie Stebel Nautillus luchthoorn
Bericht door: Oldtimer op 23 augustus 2010, 12:33
Bij mij zit hij er al op sinds de laatste motorbeurs op dezelfde plek.

No problemo
Titel: Re: How2Do: installatie Stebel Nautillus luchthoorn
Bericht door: xrvtuur op 23 augustus 2010, 12:49
dat is een maandje of 7, hoeveel kilometer is dat bij jou? Ik gebruik mijn toeter ongeveer eens in de 10000 km. Ik begrijp toch niet zo waarom je zo'n stebel zou aanschaffen, als je goed op het overige verkeer anticipeerd heb je toch helemaal geen toeter nodig.
Titel: Re: How2Do: installatie Stebel Nautillus luchthoorn
Bericht door: Oldtimer op 23 augustus 2010, 13:04
Ik heb hem natuurlijk alleen om vrolijk rond te toeteren naar de clubleden als we eens een keer een toertochtje rijden  :-*

Citaat
als je goed op het overige verkeer anticipeerd
 
Is geen reden om niet aan te geven dat je er bent. Soms wordt je gewoon niet gezien, maar nu gehoord zoveel beter.

Maar ik rij ook zo'n 15.000 per jaar en geloof me of niet, maar als ik thuis kom werkt dit ding als automatische poortopener. Mijn vorige toetertje hoorde mijn vrouwtje binnen niet maar als ik nu toeter hoef ik geen 30 seconden te wachten.
Zo blij is ze dat ik er weer ben :))
Titel: Re: How2Do: installatie Stebel Nautillus luchthoorn
Bericht door: xrvtuur op 23 augustus 2010, 15:50
Aha, daar zit hem het verschil..... mijn vrouw wacht ook op me zonder dat ik toeter ;)
Titel: Re: How2Do: installatie Stebel Nautillus luchthoorn
Bericht door: Hans Schaap op 23 augustus 2010, 17:49
Ik heb me ook afgevraagd of de warmte niet teveel is.
De volgende afwegingen: ten eerste de rijwind zou koeling moeten geven
De toeter mag ook best warm worden.
En ik heb gedacht over een aluminium hitteschildje, heb ik (nog) niet gemaakt omdat ik dit resultaat even wil afwachten.

Eerst maar eens kijken of de afdekking van het membraam vervormd.

Tot zover
Hans
Titel: Re: How2Do: installatie Stebel Nautillus luchthoorn
Bericht door: Columbus op 01 oktober 2010, 20:08
voor het aansluiten van je toeter is ook een aansluitsetje verkrijgbaar:

(http://www.twistedthrottle.com/ezimagecatalogue/catalogue/variations/9011-425x350.jpg)

'k weet alleen niet of ze ook opsturen naar nederland

http://www.twistedthrottle.com/trade/productview/2867/539/ (http://www.twistedthrottle.com/trade/productview/2867/539/)

groeten Albert.
Titel: Re: How2Do: installatie Stebel Nautillus luchthoorn
Bericht door: Two Plugs op 04 oktober 2010, 07:34
dat is een maandje of 7, hoeveel kilometer is dat bij jou? Ik gebruik mijn toeter ongeveer eens in de 10000 km. Ik begrijp toch niet zo waarom je zo'n stebel zou aanschaffen, als je goed op het overige verkeer anticipeerd heb je toch helemaal geen toeter nodig.

Probleem is niet de wijze waarop JIJ of WIJ op het verkeer anticiperen, Arthuur. Probleem is hoe het overige verkeer op ONS anticipeerd.

De Stebel heeft mij op de Duitse Autobahn en in Nederland al 2x het vege lijf gered. Puur omdat ik op de linker baan in een dode hoek van een automobilist zat die net wilde inhalen terwijl ik er naast reed... Dan red je het echt niet met die standaard scooter-toeter die Honda meeleverd...

"Als je goed op het overige verkeer anticipeert, heb je toch helemaal geen helm of motorpak nodig"...
Is een beetje van dezelfde strekking maar je zult met me eens zijn dat die ook niet klopt.
Titel: Re: How2Do: installatie Stebel Nautillus luchthoorn
Bericht door: xrvtuur op 04 oktober 2010, 10:47
Ik begrijp je verhaal Bernard, maar als je zelf in de dode hoek van een auto gaat rijden en die auto komt naar jou idee ineens naar links dan heb je volgens mij niet goed genoeg op die auto geanticipeerd, met andere woorden, je bent je niet volledig bewust geweest van je eigen rij gedrag, anders had je je gerealiseerd dat je in een dode hoek reed en was je ook niet geschrokken dat hij naar links kwam, overigens hoe lang rij je eigenlijk met een Varadero in een dode hoek als je inhaald...? kwart seconde ofzo?

De vergelijking met beschermende kleding gaat niet helemaal op, want die kun je ook nodig hebben omdat je valt door toestanden op het wegdek, of om je te beschermen tegen weers invloeden. Olie zie je vaak niet, en kun je dus niet op anticiperen. En bovendien is een helm verplicht.

Dus als jij of wij goed op het overige verkeer anticiperen dan heb je helemaal geen last van het overige verkeer, want hun fouten zie je dan aankomen, of maak je zelfs helemaal niet mee omdat je goed hebt geanticipeerd.

grtjs

Titel: Re: How2Do: installatie Stebel Nautillus luchthoorn
Bericht door: Two Plugs op 04 oktober 2010, 11:24
Wel een beetje offtopic inmiddels, maar toch een leuke discussie...  ;D

Je kunt of wilt niet op alle situaties anticiperen, Arthur. Dat lukt niemand, zelfs jou niet.
Net zo min als je kunt beoordelen dat ik wel-; of niet goed anticipeerde op een automobilist die in één keer, zonder richting aan te geven, van rijstrook wisselde.

Ik vind nml dat ik wel goed anticipeerde door de automobilist te waarschuwen door mijn claxon te gebruiken. En dankzij de Stebel hoorde de automobilist mij en brak zijn manouvre - veilig - af.
Titel: Re: How2Do: installatie Stebel Nautillus luchthoorn
Bericht door: Oldtimer op 04 oktober 2010, 11:44
Wordt een leuke discussie zo.

Blijkbaar is het zo, dat als je maar goed anticipeert je gewoon in je zwembroek kunt gaan rijden.
Mits het geen 15 graden vriest, want dan verlies je weer de controle over andere zaken. :))
Toch maar eens een nieuw draadje starten lijkt me Bernard.
Kan echt een leuke worden.

Zoiets van "geen helm meer nodig want ik anticipeer "

Titel: Re: How2Do: installatie Stebel Nautillus luchthoorn
Bericht door: V-Twin op 04 oktober 2010, 11:48
Inderdaad leuke discussie  ;D ;)

Iedere automobilist waant zich Niki Lauda zoals een bekend gezegde luidt en iedere motorrijder ..............

Kortom een gevoelig onderwerp dat zelfs voor scheuren in families, vriendenkringen ........ kan zorgen.

Maar ....... hoe je het ook draait, keert of went, de opletboog kan, cq. zal, niet altijd maximaal gespannen staan en dan is het verdraaid handig om een goede claxon als redmiddel hebt.

Kern van de kwestie is natuurlijk dat de grootste bescherming van een motorrijder natuurlijk tussen de oren zit en niet in allerhande voorzieningen.
Titel: Re: How2Do: installatie Stebel Nautillus luchthoorn
Bericht door: cobramarw op 04 oktober 2010, 19:31
Nou, ik moet eerlijkheidshalve zeggen dat toeteren bij mij niet op de eerste plaats komt.
Wel remmen (of gas geven), en uitwijken.
Ik geloof niet dat ik dat spul al 2x gebruikt heb, tenzij er per ongeluk op duwen  ;)
Titel: Re: How2Do: installatie Stebel Nautillus luchthoorn
Bericht door: Oldtimer op 05 oktober 2010, 08:53
Citaat
tenzij er per ongeluk op duwen

Haha, en daar hebben we het..........jawel, het Ingosetje voor in de aanbieding.
Titel: Re: How2Do: installatie Stebel Nautillus luchthoorn
Bericht door: Mense op 05 oktober 2010, 16:57
Ik zal wel de bruut van de familie zijn, ik heb op de Vara en de beide auto's een Stebel hoorn en nog af en toe het idee dat ik geluid te kort kom. Heeft al diverse keren bijna ongelukken voorkomen, maar ik zal ook wel niet al te anticiperend rijden. Alhoewel, met 3 voertuigen, zo'n 70.000 km per jaar en toch 3 maal max. no-claim zal dat ook nog wel meevallen; of was het nou toch die Stebel...
wens jullie allen veel veilige km's, met of zonder bel.
Titel: Re: How2Do: installatie Stebel Nautillus luchthoorn
Bericht door: xrvtuur op 05 oktober 2010, 17:47
grappig dat het noorden toetert en het zuiden niet...
Titel: Re: How2Do: installatie Stebel Nautillus luchthoorn
Bericht door: Two Plugs op 06 oktober 2010, 07:20
grappig dat het noorden toetert en het zuiden niet...

In het zuiden wordt ook getoeterd, maar daar wordt het 'Karnaval' genoemd...  ;D
Titel: Re: How2Do: installatie Stebel Nautillus luchthoorn
Bericht door: Mense op 06 oktober 2010, 09:09
wellicht is dat de reden waarom noorderlingen meestal op tijd bij hun afspraken zijn!  ;)
Titel: Re: How2Do: installatie Stebel Nautillus luchthoorn
Bericht door: Oldtimer op 06 oktober 2010, 09:17
das puur kift  ;D

ik ken noorderlingen die ...........
Titel: Re: How2Do: installatie Stebel Nautillus luchthoorn
Bericht door: Two Plugs op 06 oktober 2010, 09:35
das puur kift  ;D

ik ken noorderlingen die ...........

Daar kon ik nix aan doen, dat lag aan de GPS truus in de leenauto van mijn dealer!  ;D 8) :-X
Titel: Re: How2Do: installatie Stebel Nautillus luchthoorn
Bericht door: xrvtuur op 06 oktober 2010, 09:52
De afgelopen 23 jaar rij ik dagelijks ruim 200 kilometer (auto), waarvan de meeste kilometers in de bebouwde kom, dat levert regelmatig een "stebelmoment" op, gisteravond nog een fietser die door rood reed, ik kon haar gewoon ontwijken, maar ze fietste zo op haar gemakje dat ik het nodig vond om te toeteren, en ik kreeg gelijk een middelvinger..... dat levert bij mij best wel stress op, en dat is dus ook een reden om niet te toeteren en het te laten voor wat het is. Nou was die toeter in dit geval geen noodmiddel, maar ik heb wel gemerkt dat toeteren om je frustratie kwijt te raken over een ander zijn gedrag meestal nog meer frustratie op levert.
Titel: Re: How2Do: installatie Stebel Nautillus luchthoorn
Bericht door: Oldtimer op 06 oktober 2010, 11:06
Citaat
Daar kon ik nix aan doen, dat lag aan de GPS

Jij was toch een Noord Oosterling, dus misschien bedoelde ik jou wel niet eens  >:D
Titel: Re: How2Do: installatie Stebel Nautillus luchthoorn
Bericht door: Two Plugs op 06 oktober 2010, 16:47
De afgelopen 23 jaar rij ik dagelijks ruim 200 kilometer (auto), waarvan de meeste kilometers in de bebouwde kom, dat levert regelmatig een "stebelmoment" op, gisteravond nog een fietser die door rood reed, ik kon haar gewoon ontwijken, maar ze fietste zo op haar gemakje dat ik het nodig vond om te toeteren, en ik kreeg gelijk een middelvinger..... dat levert bij mij best wel stress op, en dat is dus ook een reden om niet te toeteren en het te laten voor wat het is. Nou was die toeter in dit geval geen noodmiddel, maar ik heb wel gemerkt dat toeteren om je frustratie kwijt te raken over een ander zijn gedrag meestal nog meer frustratie op levert.

Kijk, als je nu gewoon goed anticipeert op het gedrag van fietsers, dan weet je gewoon dat die de meest onverwachte dingen doen op het meest onverwachte moment... Dan heb je nml echt geen toeter nodig...  ;D
En dat scheelt je ook direct een hoop gestress...  :angel:

Srry Arthur, maar ach... je weet wie het schrijft!  ;) Idd met een vette knipoog.
Titel: Re: How2Do: installatie Stebel Nautillus luchthoorn
Bericht door: Waffie op 06 oktober 2010, 17:02
 claxons en richtings aanwijzers mogen wat mij betreft een optie worden bij de aankoop van een motorvoertuig.

als je kunt toeteren kun je ook remmen
daarbij, toeteren helpt alleen nog bij naderd gevaar
daarna werkt het alleen nog aanstootgevend

en richting aangeven is voor vele al een te grootte moeite


Titel: Re: How2Do: installatie Stebel Nautillus luchthoorn
Bericht door: Oldtimer op 09 oktober 2010, 22:17
nog ff het electrisch schema
Titel: Re: How2Do: installatie Stebel Nautillus luchthoorn
Bericht door: Bono op 03 november 2010, 14:55
Een Stebel... al een hele poos over na zitten denken... Wel of niet  ??? .
 
Altijd gedacht van "niet"...
 
Ik wil de discussie over anticiperen, defensief rijden, rijden met inzicht, e.d. niet weer oprakelen. Voor mij gaat het om afwenden van dreigend gevaar en het voorkomen dat IK van de brommer wordt gereden. De afgelopen maanden heb ik wat dit betreft al meer meegemaakt dan in al die jaren (en dat zijn er wel wat) bij elkaar dat ik motorrij  :o . De zogenaamde bijna-ongevallen...
 
Vanochtend was het voor mij de limit. Tot 3 keer toe over een afstand van 15 km. een situatie, waarvan ik me nu nog afvraag hoe het mogelijk is, dat een automobilist "zo" rijdt en "doet wat-ie doet". Nu is het zo ver dat ik me onzeker voel en me niet "happy" voel om op de motor te stappen. Het zit me totaal niet lekker. Hier zal ik denk ik gewoon even doorheen moeten... :-\
 
Een stebel zal het weggedrag van anderen niet bepalen, maar naast het visuele van verlichting en een gele jack, heb ik dan ook iets om te laten "horen" dat ik ook (mede-) weggebruiker ben...
 
   
Titel: Re: How2Do: installatie Stebel Nautillus luchthoorn
Bericht door: xrvtuur op 03 november 2010, 15:49
je motor ook geel spuiten en wat zwaailichten erop, misschien ook nog een idee 8)
Titel: Re: How2Do: installatie Stebel Nautillus luchthoorn
Bericht door: Oldtimer op 03 november 2010, 19:10
Han, je hebt helemaal gelijk.
Stebel aanschaffen en gewoon monteren. Als je daarbij hulp nodig hebt weet je me te vinden.
Ik moet hem trouwens ook nog monteren op de Dero.
Het is per slot van rekening jou ding. Discussie over een dergelijk onderwerp levert alleen maar meningen op.
Jou gevoel is bepalend . Punt .
Titel: Re: How2Do: installatie Stebel Nautillus luchthoorn
Bericht door: xrvtuur op 03 november 2010, 19:25
Discussie over een dergelijk onderwerp levert alleen maar meningen op.

da's ook de bedoeling en het leuke van een forum
Titel: Re: How2Do: installatie Stebel Nautillus luchthoorn
Bericht door: Oldtimer op 03 november 2010, 19:29
toch........
mijn reactie is er ook een dus  :))
Titel: Re: How2Do: installatie Stebel Nautillus luchthoorn
Bericht door: iron gonzo op 04 november 2010, 00:35
ik heb bij mijn buurman zo 1 in zijn auto en 1 op zijn moto geplaatst.

ik moet zeggen; meer dan zijn geld waard en nu hoor je hem tuuten als die op het knopje duwt.
die dingen maken echt kabaal hoor