Transalpclub Forum

Algemeen => Evenementen & reizen => Topic gestart door: chica diabla op 08 juni 2010, 18:02

Titel: maximaal # kilometers
Bericht door: chica diabla op 08 juni 2010, 18:02
Even een algemeen vraagje (op aanraden van Nikotech  ;D), maar eigenlijk iets dat ik me al heel lang afvraag en nergens kan vinden:

wat is ongeveer het maximale aantal kilometers voor:
- transalp 600
- africa twin RD07

voor je het blok moet reviseren enzo

ben benieuwd........

groetjes Els
Titel: Re: maximaal # kilometers
Bericht door: Oldtimer op 08 juni 2010, 20:29
Probeer eens een poll.
Stel dan de vraag hoeveel km heeft jou TA of AT gereden zonder revisie.

Van mij het 1e antwoord.
72500 km en ik heb een TA uit 93
Titel: Re: maximaal # kilometers
Bericht door: V-Twin op 08 juni 2010, 20:30
Kilometer standen van ruim over de ton zijn zonder revisie prima te doen. E.e.a. is natuurlijk wel een beetje afhankelijk van het gebruik en het onderhoud maar er zijn leden die zowel met de AT als met de TA zonderproblemen richting de 2 ton zijn gereden.

Leeftijd is eigenlijk niet zo belangrijk. Staat van onderhoud, lees technisch, des te meer. Krasje op de buitenkant is de buitenkant hè  ;)
Titel: Re: maximaal # kilometers
Bericht door: robgoesdakar op 08 juni 2010, 22:00
Tja, denk dat het antwoord hierboven al gegeven is.
Alles is mede afhankelijk van het gebruik en onderhoud. Hoe beter onderhouden, en minder 'afgeragged' des te langer ie mee zal gaan.

Mijn eerste alpje had 84k gelopen, en het blokje snort inmiddels in de TA van Nico, zonder enige revisie.

Mijn huidige alp loopt al 52k en verbruikt nog steeds geen druppel olie
Mijn twins worden behoorlijk afgeragged en desondank nog geen olie verbruik. (Ook niet bij buiten temperaturen van 45+ ) Maar daarbij is het motorisch onderhoud wel goed. Elke 6k olie, filters en bougies vervangen, ipv elke 12k.
Titel: Re: maximaal # kilometers
Bericht door: V-Twin op 08 juni 2010, 22:45
Mijn eerste alpje had 84k gelopen, en het blokje snort inmiddels in de TA van Nico, zonder enige revisie.

Rob om verwarring te voorkomen bij chica diabla.
Jij hebt het over NICO en dat is iemand anders dan NIKO op wiens advies zij dit topic is gestart om info boven water te krijgen.
In een ander topic biedt Niko namelijk zijn TA aan chica diabla en nu zou de indruk kunnen ontstaan dat in zijn TA jouw blok zit maar 84k op de teller hetgeen bij Niko niet het geval is. Klein detail maar mogelijk wel van belang voor Els of zij wel of niet ingaat op het aanbod van NIKO.
Titel: Re: maximaal # kilometers
Bericht door: Brombeer op 09 juni 2010, 00:08
Jaaaa bovendien zijn Alpen en Twins met tegen de twee ton op de teller ook bepaald geen uitzondering! Komt best veel voor.

Met een Alp of Twin met 90.000 op de klok kun je met een gerust hart op wereldreis...

No worries, mate! :D
Titel: Re: maximaal # kilometers
Bericht door: robgoesdakar op 09 juni 2010, 07:16
Jij hebt het over NICO en dat is iemand anders dan NIKO op wiens advies zij dit topic is gestart om info boven water te krijgen.
Uhm.... ik heb het over NiCo aka The Red Baron, dat is dus weer iemand anders ....... om de verwarring weer groter te maken :D

Maar idd, in de aangeboden TA zit niet mijn blok ;)
Titel: Re: maximaal # kilometers
Bericht door: daandus op 09 juni 2010, 08:39
wij gaan op wereldreis met een at met 108.000 km ervaring; blok is prima, olieverbruik liter per 8000 ofzo. Maak me daar absoluut geen zorgen over.
Laatst heeft m'n zwager een AT-blok opengehaald met 84.000 km op de klok; geen noemenswaardige slijtage!

'k Ken wel mensen met AT's boven de 2 ton, maar dan gaat t olieverbruik vaak wel omhoog en is het einde wel in zicht gok ik.

Verder is belangrijk: kwaliteit van onderhoud!
Titel: Re: maximaal # kilometers
Bericht door: Two Plugs op 09 juni 2010, 13:13
de RD03 van Jelle Faber had destijds - ik geloof - 240.000 km gelopen voordat 'ie sneuvelde...

Honda's blijken goed tegen hoge km standen te kunnen. Dit geld voor zowel @twin, Alp als Dero (hier twee dero's met resp 75.000 km en bijna 150.000 km). Maar idd wel een gevolg van goed onderhoud, niet op de juiste (goede) olie bezuinigen, etc.

Aan de andere kant... een Alp 600 b.v. is zo ongeveer bullit- en foolproof... Alleen zuigerveren kunnen een probleem zijn (slijtage op hogere leeftijd en dus hoger olieverbruik).
Titel: Re: maximaal # kilometers
Bericht door: NiCoAT op 09 juni 2010, 13:42
Jij hebt het over NICO en dat is iemand anders dan NIKO op wiens advies zij dit topic is gestart om info boven water te krijgen.

En dan wil het geval dat NiCo geen TA heeft en ook nooit gehad heeft.
Ik heb AT gereden en daar moest een lager van de uitgaande as vervangen worden omdat de ketting te strak heeft gestaan. Inmiddels heeft de AT al een behoorlijk aantal km's gereden en zijn er nog steeds geen problemen.
Zowel AT als TA hebben/zijn probleemloze motoren als je ze op tijd en beurt geeft.
Titel: Re: maximaal # kilometers
Bericht door: Timy op 13 juni 2010, 20:33
Ik heb mijn alp600 over de ton gereden en die had nul olie verbruik. Deze is als Marantonmotor toen in de Moto73 getest en het blok werd als 'net ingereden' beschouwd   ;D
Daarna een Alp650 naar de 90.000 en ook nihil olie verbruik.
Vorig jaar maart een AT Rd07 gekocht met 98.000 op de teller en afgelopen januari een Alp voor mn meis met 90.000 op de teller beide met een gerust hart (en beide ook nauwelijks olie verbruik).

maw km-stand hoeft geen enkel probleem te zijn.  :)