Transalpclub Forum
Techniek => Honda Africa Twin => Topic gestart door: Eriknieuwenhuisen op 08 september 2010, 18:08
-
Beste mensen,
Mijn Africa twin verbruikt nogal wat Olie. Op dit moment is dat ongeveer 1 liter op de 1000km (exact: 1 liter op 1160km)
Na het verversen van de Olie en oliefilter kon ik het netjes bijhouden tijdens een goede rit naar Zwitserland en terug.
Even de feiten:
-AT RD04 uit '91
-Motor lekt geen olie.
-Loopt goed. Bij gebruik geen zwarte/witte rook.
-wel beetje roet aan de uitlaat
-Oude olie zag er perfect uit (zwart, maar geen metaalvijzel of andere troep)
Iemand suggesties om dit probleem systematisch op te lossen?
Dank,
Erik
-
Kan natuurlijk ook gebruikelijk zijn bij zo'n AT... Dat weet ik niet.
Ik kwam in Frankrijk een man tegen die oude motoren opknapte en die gaf aan dat ik er niets mee moest doen zolang de motor lekker bleef rijden. mmmmm, ik weet het niet. Lijkt mij wat veel.
Daarnaast is het niet ideaal om elke keer olie mee te nemen bij een lange rit.
Gr,
Erik
-
Ik weet niet hoeveel km de AT erop heeft staan?
Wat is je rijstijl ?
Als je schakellui rijdt en je zit veel in de lagere toeren kan dat van invloed zijn op het olieverbruik.
Ik zou gewoon eens Leak Lock of Wynn's olie additief proberen.
Doe ook even een reinigingsvloeistof door je brandstof heen dat helpt ook je kleppen en zittingen te reinigen.
Wellicht dat het afneemt, kan je daarna altijd nog beslissen
-
Erik,
Ik vrees simpelweg dat je motor gewoon al heel veel km's heeft gedraaid..... en dan is de oplossing simpel: revisie, ruilblok of een andere motorfiets. Optie 3 lijkt me het meest rendabel.....
greetz,
Daan
p.s. mocht je een andere AT gaan zoeken help ik wel mee ;-)
-
hallo,
naar aanleiding van een test uit promotor omtrend een behandeling met producten van forté hebben we momenteel een proefje lopen met de motorfiets van een clublid vooral omdat revisie op korte termijn niet helemaal haalbaar was,
(ivm met verscheping naar zuid amerika)
het betreft een africa twin die een vrij hoog verbruik van olie had (>1 ltr/1000 km)
we hebben eerste het motorblok gereiningd met een motorflush om daarna de olie af te tappen,
wegens problemen met de koppelings platen deze gelijk aangepakt en dus vervangen
daarna een goed kwaliteit olie genomen aangevuld met wat additieven zoals een viscositeits verbeteraar en een seal conditioner.
het motorblok heeft inmiddels zijn eerste 500 km gereden en er is nog geen olie toegevoegd.
Ons uitgangspunt was om de revisie (mocht hij nodig zijn) uit te stellen en vanuit deze visie hebben we deze behandeling uitgevoerd .
maar het kan inderdaad een (tussen) oplossing zijn
je zou het zeker kunnen overwegen..
-
Hoi Ad,
Maar dat spulletje van Forté kun je als particulier niet kopen toch? Is toch een dealer-goedje?
Ik zit ook op ruim meer dan een liter per 1000km. En een top-end revisie zie ik om meerdere redenen niet zitten. Ik wil het anders ook wel meeproberen. Ik maak ook redelijk wat kilometers, dus redelijk snel resultaten zichtbaar..?
Groet, Harm
-
kijk, dit vind ik nou leuk!
-
Dag,
De Motor heeft op de teller staan: 31.287, maar is ongetwijfeld een keer het klokje rond gegaan. Dat maakt dan +/- 130.000
Ik weet dat het blok 2 eigenaren terug een revisie heeft ondergaan. Weet alleen niet wat er precies mee is gedaan.
Ad, klinkt erg interessant wat je daar beschreef. Ik vind het leuk om te sleuetelen en blokken open te halen, maar liever niet. En zeker niet nu. Dus ik hoor graag of de proef een succes is en of je dat spul idd particulier kan kopen.
Groet,
Erik
-
hier nog een RD04(115000km) met aardig olie verbruik , ik heb wel het idee dat hij meer verbruikt naarmate de olie meer kilometers heeft gedraait, na verversing lijkt het verbruik lager. Bij de Transalp broeders loopt ook een topic hier over en zijn er goede resultaten met Wynns super charger, kost ongeveer € 12 bij Halforts. Ik ga het eens proberen bij de volgende verversing.
-
Het goedje is inderdaad enkel op recept te verkrijgen. (oa bij mij :angel:)
het is dus een totale behandeling met toevoeging van ca 5 produkten
waarbij je wel moet rekenen op een kosten plaatje van ca 90 euro ex de motorolie en het oliefilter die je gelijktijdig dient te vervangen.
dit is ook een ardige prijs als je dit afzet tegen de ltr oilie die je daar weer voor kunt aankopen,
ik plaats wel de opm dat het geen reparatie is voor die motoren die daadwerkelijk een mechanisch probleem hebben wat dus leidt tot een hoog olieverbruik.
er zullen vast wel meer fabrikanten zijn die een vergelijkbaar produkt hebben echter daar heb ik geen ervaringen mee.
En je moet ergens starten
vandaar dat we hebben gekozen om het gewoon weg te proberen met de produkten van forté
als er leden zijn die ook de gok willen wagen. ?
-
Het goedje is inderdaad enkel op recept te verkrijgen. (oa bij mij :angel:)..............................als er leden zijn die ook de gok willen wagen. ?
Ik neem aan dat je bij iedere beurt de 'behandeling'moet herhalen of is het eenmalig?
-
zoals aangeven heb ik er geen ervaringen genoeg mee,
maar gezien er produkten bij zitten die rubbers weer wat laten opzwellen (klep sealtjes en zo) verwacht ik niet dat dit iedere keer gewenst zal zijn.
de belangrijkste reden voor olie verbruik blijkt interne vervuiling te zijn
we wachten af...
-
Hey allemaal,
Forté gebruik ik regelmatig zowel voor de Auto als voor de Motorfiets.
Motorflush van Forté is een subliem product. (dus prijzig)
Ik gebruik het 1 x per jaar in de AT en de VFR.
Het volgende is zeer belangrijk :
Voeg Motorflush toe aan de koude olie.
Start de motor en laat hem rustig zo'n twee uur stationair lopen.
Om de tien minuten het toerental even flink opjagen. (alleen op bedrijfstemp. natuurlijk)
Na twee uur de motor stilzetten en onmiddelijk aftappen (ook oliefilter demonteren) en ervoor zorgen dat er zoveel mogelijk olie uit het blok stroomt. (motor schuin houden naar het aftappunt toe)
Nieuw filter plaatsen, aftapplug met nieuwe afdichtingsring plaatsen en, nieuwe olie erin.
Motorflush zorgt ervoor dat alle onderdelen die met de olie te maken hebben schoon worden incl. zuigers en zuigerveren.
Laat je geen Wynns of andere meuk aansmeren dat spul werkt niet.
Gebruik ook vooral goede olie, zelf gebruik ik al jaren Kendall 10W-40 API SG.
Niet zo bekend in Europa maar een grote speler op racegebied in America.
Groete, Erik
-
je schrijft niet of dit nou ook een oplossing is voor olie verbruik, heeft jou motor olie verbruik en door de forte behandeling niet meer?
Wynns werkt op een andere manier, het is geen reinigings middel, maar zou dus wel olie verbruik tegen kunnen gaan, volgens ervaringen van mensen hier. Dat het goedkoper is en makkelijker om te gebruiken wil niet zeggen dat het niet zou werken...
En dan nog wat... waar koop je als partikulier motorflush van forte?
-
Voor zover ik weet kan je als motoflush van forte op vrij veel online shops kopen (gewoon even in google invoeren).
Ik gebruik zelf engine clean van motul. Ik heb een xtz750 super tenere gehad die een litertje luste elke 1000km, na de behandeling (in combinatie met verse filter en olie) was dat verbruik gezakt tot 100ml...
Cheers
-
Ik heb in het verleden wel eens ATF olie toegevoegd(mercedes 250D) , tijdje mee gereden en dan aftappen nieuwe olie en filters er in, bij mijn auto was mijn probleem met tikken(hydrostoter) opgelost.
Carter had 9 ltr 2 liter afgetapt en 2 ltr ATF erin, week of 2 mee gereden, aftappen en alles verversen/vervangen,heeft zelfde effect als flush van Forte.
ATF heeft hoog reinigende werking.
misschien kun je dit ook op de AT gebruiken, olie aftappen, vullen met ATF, lekker doorstarten(zonder aan slaan) en even laten staan, daarna aftappen.alleen denk ik dat de koppelingsplaten dit niet accepteren....
mvgr
Richard
-
Automatische Transmissie Vloeistof (ATF) heeft inderdaad ook een reinigende werking.
MAAR, ik heb her en der (naast de goede verhalen) ook slechte verhalen gelezen...
Ik zou het dus niet doen, busje motul engine clean erin (kost minder dan forte).
Cheers