Transalpclub Forum
Techniek => Honda Transalp => Topic gestart door: voorstad op 29 september 2010, 13:15
-
Sinds ik een keer lek heb gereden door waarschijnlijk te zachte achterband, probeer ik m'n bandenspanning regelmatig te controleren.
Nu ben ik al bij verschillende pompstations tegen het probleem aan gelopen dat de aansluiting van de compressor niet op de nippel wil, omdat de schijfrem danwel het tandwiel dan in de weg zit.
Ik ben vast niet de enige. Hoe lossen jullie dit op?
-
Voor een paar euro kun je een soort haaks verloopstukje krijgen die haaks op het ventiel komt. Bij een motor(banden)zaak wel te krijgen. Zal eens kijken of ik een fotootje kan plaatsen.
-
Zoeits als dit dus.
-
Hier verkopen ze hem ook: http://www.motozoom.nl/webshop/meerinfo.cfm?bestelnummer=70002725&SID=8948653&SToken=48384707EAE42606
-
Een nippel, dat kan natuurlijk ook...! wel jammer dat je 'm niet kan laten zitten.
Bij het googelen op een haaks ventiel las ik ook de tip dat bij voornamelijk Shell stations een andere lans gebruikt wordt die wel gewoon past.... Ik ga eens kijken binnenkort. Misschien een topic over motorbandoppomp vriendelijke Tankstations beginnen :-) ?
Motorbanoppompvriendelijk:
Shell
Niet motorbanoppompvriendelijk:
Total
BP
Avia
-
Ik heb me een aantal jaren geleden een slag in de rondte gereden. 5 van de 5 verschillende tankstations hadden een rechte lans, waar ik dus niet mee uit de voeten kwam en ik had mijn haakse ventiel niet bij me. Balen. Vanaf dat moment is het ventiel standaard uitrusting bij me.
Wat ik ook steeds vaker tegenkom, is dat je moet betalen voor lucht. Dat zal ik dus nooit doen.
-
Ik heb ook eens eentje gehad die het niet deed. Bij het proberen te vullen liepen enkel mijn banden leeg...
SChermpje etc deden het wel maar lucht? Ho maar.
>:(
-
het haaks ventiel geeft het beste resultaat om er bij te kunnen
tenzij je een bandenpomp met rubber slang hebt waarop de aansluit nippel zit
lucht comprimeren is de Duurste vorm van energie dus is betalen werkelijk zo vreemd
-
De discussie over betalen voor banden oppompen is enerzijds logisch: betalen voor lucht????
Anderzijds is, zoals Ad ook aangeeft, er een kostenfactor waar benzinestations etc. mee geconfronteerd worden. Er moet een (dure) compressor aangeschaft worden, die 24/7 aanstaat, stroom kost, onderhoud moet hebben etc.
Dus mijn eigen oplossing was: zelf een compressor aanschaffen...
Ik blijf het ook zonde vinden om te betalen voor het oppompen van de banden, maar begrijpen doe ik het wel.....
Jan
-
Klinkt mij allemaal bekend in de oren. Ik heb het opgelost door een fiets/auto pomp te kopen met manometer. werkt fantastisch en verdient zichzelf zo terug
-
Ook ik heb standaard zo,n voetpompje in de schuur staan met manometer.
Ooit gekocht voor 14,95.
Heb em al denk ik wel een jaartje of 10.
Werkt perfect en je hangt em zo aan een spijker.
Peter (chadchop)
-
Neem altijd deze compressor mee, werkt perfect en is niet groot. ;D ;D
http://www.anwb.nl/webwinkel/reis-en-cadeauartikelen,/reisartikelen/vervoer-en-veiligheid/bandenspanningsmeter-met-compressor.html#moreInformation
-
Wanneer zal de shell en andere tankstations een aansluiting hiervoor in de muur maken ? ;D ;D ;D
-
Ik ken ze uiteraard ook, die net niet passende lansen bij de pompstations.
Maar Brommie houd van systeempjes en heeft daar uiteraard toch wat op gevonden: die lans steek je door de spaken, vanaf de naaf op het ventiel en dan gaat het wel... :angel:
Zekerheidshalve heeft Brommie ook dat haakse nippeltje standaard in de borstzak zitten.
(en ik pomp uit protest niet daar waar ik ervoor moet betalen).
-
Hoi dan,
Ik meet met een manometer die ik voor mijn auto gebruik.
Dan.......pomp ik hem gewoon op met de fietspomp van de Hema (dacht 9,95 euro) ;)
Rubber slangetje erop, 4 of 5 keer pompen en de spanning is weer correct.
Lekker thuis doen dus en past altijd ::)
groet
Frankie
-
Bij de Tango in Nieuwegein nog steeds gratis lucht, maar wel je haakse nippeltje meenemen!
Geert-Jan
-
bij het plaatsen van een haakse nippel is de kans aanwezig dat je een onbalans in het wiel brengt.
de mogelijk dat je ventiel uitscheurd is rieel aanwezig een motor maat van me overkwam het in schotland.
-
neem maar aan dat de meeste dit niet laten zitten,
-
Ik heb ook eens eentje gehad die het niet deed. Bij het proberen te vullen liepen enkel mijn banden leeg...
SChermpje etc deden het wel maar lucht? Ho maar.
>:(
same here...even achterband oppompen bij de Tango, haakse ventiel geplaatst, band liep wel gelijk leeg.....
Luchtslag erop, ho maar, niet meer oppompen.
andere pompstation gereden ( met zowat lege achterband ..) die trouwens aan de overkant van de weg zat ( zo'n 100 meter verder) zelfde euvel.
Uiteindelijk ANWB gebeld...(ben lid) slang van hun erop, geen probleem.
euvel was uitdrogen rubberafdichting van het haakse ventiel...
-
Ondertussen een haaks nippel bij Ad meegenomen. Vanmorgen getankt bij de Gulf en warempel, een flexibele slang met nippel. Perfect passend en op mijn dagelijkse route! Snel het lijstje aanvullen:
Motorband-oppompvriendelijk:
Gulf
Shell
Niet motorband-oppompvriendelijk:
Total
BP
Avia
-
Ondertussen een haaks nippel bij Ad meegenomen. Vanmorgen getankt bij de Gulf en warempel, een flexibele slang met nippel. Perfect passend en op mijn dagelijkse route! Snel het lijstje aanvullen:
Motorband-oppompvriendelijk:
Gulf
Shell
Niet motorband-oppompvriendelijk:
Total
BP
Avia
tango[/]