Transalpclub Forum

Techniek => Honda Africa Twin => Topic gestart door: daandus op 19 oktober 2010, 10:45

Titel: Spanningsregelaar AT; wat is de beste? ;-)
Bericht door: daandus op 19 oktober 2010, 10:45
'k ga hem preventief vervangen, want in mijn (schoon-) familie zijn er al 2 gesneuveld bij 77000km en 84000 km ofzo, en mijn motor staat nu op de 79000km.

Wie heeft er ERVARING met spanngingsregelaars? Origineel is duur, er is veel aftermarket troep te koop (sommige sites geven zelfs geen garantie op die dingen, en zetten op hun website 'als hij het na 2 weken nog doet gaat het meestal langer mee...'

Onderstaande spanningsregelaar is wat duurder dan de goedkope rommel, schijnt iets groter te zijn. (betere koeling?)
http://www.carmo.nl/index.php?main_page=product_info&cPath=492_18_20_1113_290&products_id=312 (http://www.carmo.nl/index.php?main_page=product_info&cPath=492_18_20_1113_290&products_id=312)

Berry gelooft alleen in origineel, maar ik heb ook zat spookverhalen gehoord over de originele....

ennuh, als m'n motortje af is voor de wereldreis zal ik er een wiki over dichten voor 't nageslacht.... dus draag je steentje bij!  8)
Titel: Re: Spanningsregelaar AT; wat is de beste? ;-)
Bericht door: robgoesdakar op 19 oktober 2010, 11:26
Er zijn alternatieven beschikbaar ergens in duitsland. Die omzeilen een van de stekker doosjes, en worden rechtstreeks op de accu aangesloten.

Ik probeer vanavond even te kijken of ik de info nog terug kan halen.
Titel: Re: Spanningsregelaar AT; wat is de beste? ;-)
Bericht door: dj.verhulst op 19 oktober 2010, 11:36
'k ga hem preventief vervangen, want in mijn (schoon-) familie zijn er al 2 gesneuveld bij 77000km en 84000 km ofzo, en mijn motor staat nu op de 79000km.

Wie heeft er ERVARING met spanngingsregelaars? Origineel is duur, er is veel aftermarket troep te koop (sommige sites geven zelfs geen garantie op die dingen, en zetten op hun website 'als hij het na 2 weken nog doet gaat het meestal langer mee...'

Onderstaande spanningsregelaar is wat duurder dan de goedkope rommel, schijnt iets groter te zijn. (betere koeling?)
http://www.carmo.nl/index.php?main_page=product_info&cPath=492_18_20_1113_290&products_id=312 (http://www.carmo.nl/index.php?main_page=product_info&cPath=492_18_20_1113_290&products_id=312)

Berry gelooft alleen in origineel, maar ik heb ook zat spookverhalen gehoord over de originele....

ennuh, als m'n motortje af is voor de wereldreis zal ik er een wiki over dichten voor 't nageslacht.... dus draag je steentje bij!  8)


zou eerder eentje regelen en die meenemen je heb geen enkele garantie dat de nieuwe het de heel rit volhoud, zou eerder de stekker heel goed bekijken en met een meetinstrument gaan meten of je rare dingen ziet.

Titel: Re: Spanningsregelaar AT; wat is de beste? ;-)
Bericht door: Eelke op 19 oktober 2010, 13:31
zou eerder eentje regelen en die meenemen je heb geen enkele garantie dat de nieuwe het de heel rit volhoud, zou eerder de stekker heel goed bekijken en met een meetinstrument gaan meten of je rare dingen ziet.

Met onderstaand ledje kun je zien of je spanningsregelaar in orde is. Zodra hij oranje wordt overlaad het systeem en is je regelaar waarschijnlijk kapot. Als hij rood is dan laadt de dynamo je accu niet op:

(http://jhau.maliwi.de/mot/circ/vm-2led-8.jpg)
Titel: Re: Spanningsregelaar AT; wat is de beste? ;-)
Bericht door: dj.verhulst op 19 oktober 2010, 13:39
Met onderstaand ledje kun je zien of je spanningsregelaar in orde is. Zodra hij oranje wordt overlaad het systeem en is je regelaar waarschijnlijk kapot. Als hij rood is dan laadt de dynamo je accu niet op:



ik zou liever een gewone voltmeter willen met 2 decimalen achter de komma , digitaal.

Titel: Re: Spanningsregelaar AT; wat is de beste? ;-)
Bericht door: Eelke op 19 oktober 2010, 14:31
ik zou liever een gewone voltmeter willen met 2 decimalen achter de komma , digitaal.

Dit is ook een leuke optie eventueel:

http://kosoeurope.com/shop/product_info.php?info=p733_CNC-Voltage-meter---black.html&XTCsid=0572ff4ab16f6e805365ef19576a7168
Titel: Re: Spanningsregelaar AT; wat is de beste? ;-)
Bericht door: daandus op 19 oktober 2010, 14:46
voltmeters staan al op de motor gebouwd, en een reserve SR staat al lang op de paklijst.

Wie heeft ERVARINGEN met aftermarket spanningsregelaars?
Titel: Re: Spanningsregelaar AT; wat is de beste? ;-)
Bericht door: Eelke op 19 oktober 2010, 14:56
excuus, niet goed gelezen  :-[
Titel: Re: Spanningsregelaar AT; wat is de beste? ;-)
Bericht door: Eelke op 19 oktober 2010, 15:02
Wie heeft ERVARINGEN met aftermarket spanningsregelaars?

Onze Britse vrienden hebben wel wat ervaringen: http://www.xrv.org.uk/forums/africa-twin/50035-q-what-kind-reg-reg-africa-twin.html
Titel: Re: Spanningsregelaar AT; wat is de beste? ;-)
Bericht door: Petrus op 19 oktober 2010, 15:14
Daan,

Ik rij nu ongeveer 10k km rond met een tourmax (destijds gekocht op ebay maar zie ze af en toe ook bij japparts).
Werkt prima, houdt de spanning constant zelfs op mijn zenuwachtige voltmeter met teveel decimalen.
De originele was nog gewoon goed maar ligt nu op reserve.


Titel: Re: Spanningsregelaar AT; wat is de beste? ;-)
Bericht door: Nikotech op 19 oktober 2010, 15:41
Zelf heb ik goede verhalen over de Motek spannings regelaar vernomen en heb dan ook naar aanleiding dezer zo één als spare bij me wanneer ik op reis ga.
Deze wordt dan ook rechtstreeks op de accu aangesloten en omzeilt die ....... stekker.
 
Preventief vervangen lijkt me wat overdreven, houd je volt meter in de gaten 
 
Zie;  http://www.motek.de/motekweb/pdf/motek2001.pdf (http://www.motek.de/motekweb/pdf/motek2001.pdf)
Titel: Re: Spanningsregelaar AT; wat is de beste? ;-)
Bericht door: PH-ADW op 19 oktober 2010, 15:53
Daan,

Neem eens contact op met Mototronix in Purmerend.  Die maken niets anders dan aftermarket vervangings electronica.    Ze hebben ook een webshop.
Staat hier in de regio goed aangeschreven.
Redelijke prijzen en super service.

Groet,
Anko.
 
Titel: Re: Spanningsregelaar AT; wat is de beste? ;-)
Bericht door: daandus op 19 oktober 2010, 15:58
tja, japparts.nl geeft dus GEEN garantie op nieuwe Tourmax-SR's.... zegt wel iets over de kwaliteit lijkt me.  :-[
Op de regelaar wordt geen garantie gegeven. Deze doen het of doen het niet, indien deze 1 week, 4 weken of 6 maanden goed heeft gewerkt is deze gewoon goed. Zorg voor een goede aarde door de regelaar kaal te maken op de plek waar deze bevestigd wordt of plaats deze ergens anders voor betere aarde en koeling indien mogelijk.
Titel: Re: Spanningsregelaar AT; wat is de beste? ;-)
Bericht door: Petrus op 19 oktober 2010, 16:23
Dit zegt denk ik meer over Japparts dan over Tourmax...
Tourmax is bij mijn weten een goed bekend staande o.e.m. producent voor japanse motoren.
Titel: Re: Spanningsregelaar AT; wat is de beste? ;-)
Bericht door: Waffie op 19 oktober 2010, 17:11
op alle elektronica die zelfstandig is vervangen kun je vraagtekens plaatsen of garantie op zijn plaats is.


inderdaad.. hij doet het of juist niet is meer een kwestie van oorzaak en gevolg
als je eigen diagnose namelijk niet juist blijkt te zijn geweest en de elektronica (lees gevolg) weer defekt raakt
vandaar dat garantie geen probleem hoeft te zijn als de storing onderzocht is door een vakman(meestal ook de verkoper van het nieuwe onderdeel

overigens beginnen de meeste storingen bij de matige stekker verbindingen die bij honda al ca 30 jaar het probleem zijn

probeer eens 30 amp te sturen door een draad van ca 1 kwadraat

je zou het er warm van krijgen
welke regelaar nu goed is
 heb al aardig wat regelaars verkocht en het val me wel op dat ze bij de africa twin het meest stuk blijken tegaan
de transalp heeft er minder problemen mee terwijl het buiten de bedrading gewoon de zelfde regelaar is.
de opbouw is bij alle het zelfde dus zou de prijs in oogschouw nemen



Titel: Re: Spanningsregelaar AT; wat is de beste? ;-)
Bericht door: olaf op 19 oktober 2010, 17:17
www.motek.de

Oeps staat er al, maar toch , die gaat er bij mij op als ik nog eens problemen krijg .


grt Olaf
Titel: Re: Spanningsregelaar AT; wat is de beste? ;-)
Bericht door: robgoesdakar op 19 oktober 2010, 17:22
Inderdaad Olaf, dat was m :

Nog even wat (duitse) tekst :

wir haben einen Universalregler von Shindengen (Erstausrüster aller Japaner) mit zwei Jahren Garantie.
 
Das Problem ist folgendes:
In der Originalelektrik entstehen im Laufe der Zeit unvermeidlich Übergangswiderstände durch leicht korrodierte Steckverbindungen und ab Werk häufig zu dünne Kabelquerschnitte. Diese Widerstände im Ladekreis bewirken ein Absinken der Batterieladespannung bei ansteigender Drehzahl des Motors durch zunehmende Restwelligkeit am Gleichstromausgang. Die überschüssige Leistung aus der Lichtmaschine, die dann nicht mehr an der Batterie ankommt, muß der Regler zusätzlich in Wärme umwandeln, er überhitzt und geht letztendlich kaputt.
Wenn man jetzt einfach nur den defekten Regler durch einen intakten ersetzt und dabei auch noch die originale Steckverbindung weiter verwendet, ist die eigentliche Ursache nicht beseitigt, der neue Regler wird wieder zu warm und geht innerhalb kürzester Zeit auch wieder kaputt. Dabei kann er im ungünstigsten Fall Überspannung ins Bordnetz entlassen und so alles zerstören, was elektronisch und teuer ist (z.B. Zündbox, Drehzahlmesser).
 
Wichtig ist, dafür zu sorgen, daß erst gar keine übermässige Wärmeentwicklung im Regler stattfindet.
Dazu bereiten wir unseren Regler so vor, daß er direkt an der Lichtmaschine und der Batterie angeschlossen werden kann (der originale Reglerstecker bleibt frei, ein Anschlußkabelsatz wird mitgeliefert). So umgeht man die angesprochenen Übergangswiderstände, die Batterieladespannung bleibt konstant bei ca. 14,5 +/- 0,3 Volt und alles ist gut.
Das mag sich erstmal etwas kompliziert anhören, aber wenn man den Regler in der Hand hat, erklärt sich das fast von selbst, ausserdem gibt es noch eine Anleitung dabei.
 
Der Regler ist sofort lieferbar.
Er kostet 99,50 EUR inkl MwSt. zzgl. 15,- EUR Porto für den Versand in die Niederlande bei Vorkasse.
Sie erhalten bei einer Bestellung von uns Ihre Rechnung mit unserer Bankverbindung vorab per Email.
 
Zur Bestellung (bitte vollständig angeben: Name, Adresse, Telefon, Email) oder bei weiteren Fragen bitte noch einmal melden.


PS: ik sta niet garand voor die prijs, want dit is van alweer van een tijd geleden.
Titel: Re: Spanningsregelaar AT; wat is de beste? ;-)
Bericht door: henkiehaag op 19 oktober 2010, 17:48
Nu mn derde regelaar Daan, en ook ik ben voor http://www.motek.de/ gegaan.
Na 10.000 km nog geen problemen, de regelaar houd de spanning continu op 14,1 volt.

Ik heb ook een luchtsleuf in mn zijdeksel gemaakt en de regelaar op een onderplaat met extra koelribben gezet.
Natuurlijk met heel veel geleidingspasta ertussen!  ;D
Titel: Re: Spanningsregelaar AT; wat is de beste? ;-)
Bericht door: daandus op 19 oktober 2010, 21:23
Bij motorzaken tref ik weinig vakmannen aan hoor!  >:D Echt schrikken.....
Vooral Motoport Wateringen! (die naam glipt er steeds weer uit.....de straf voor het verzieken van een wiel!)

Laatst vroeg ik bij een andere zaak om een universeel benzinekraantje om benzine af te tappen voor m'n brander, maar 'dat leek ze geen goed idee; benzine was veel te vluchtig en giftig om mee te koken' :'(


Heb vandaag die Carmo-spanningsregelaar besteld, de 'CARR831', 162 euri incl verzending. slik....
Titel: Re: Spanningsregelaar AT; wat is de beste? ;-)
Bericht door: Hotel 317 op 19 oktober 2010, 23:37
MOSFET spanningsregelaren schijnen het helemaal te worden, zo schijnt de shindengen-fh008 het prima te doen op japanse motoren. Blijft een stuk koeler enzo. Heb er zelf uiteraard nog geen ervaring mee  ;D. ik heb geen flauw idee waar je zo'n ding vandaan moet trekken - behalve Ebay
Titel: Re: Spanningsregelaar AT; wat is de beste? ;-)
Bericht door: Erik op 19 oktober 2010, 23:53
Het VFR forum heeft zelfs een speciale afdeling binnen "techniek" voor de spanningsregelaar,
ook met nuttige info.

http://www.vfroc.nl/forumVFR/index.php?showforum=59
Titel: Re: Spanningsregelaar AT; wat is de beste? ;-)
Bericht door: daandus op 01 augustus 2011, 20:30
update: de spanningsregelaar van Carmo Electronics is GESNEUVELD!
http://www.carmo.nl/index.php?main_page=product_info&cPath=492_18_20_1113_290&products_id=312

Na 5 maanden en 20.000 km valt de laadspanning compleet weg bij gebruik van verlichting en/of handvatverwarming.
Gelukkig de oude honda-spanningsregelaar bij me (had 't spul preventief vervangen) en het spul draait weer als een zonnetje!

gratis tip: je ziet dat zo'n voltmetertje op je dashboard dus echt zorgt dat je niet op de vluchtstrook komt te staan. Heb veel zonder verlichting gereden en op 4200m hoogte zonder handvatverwarming om de spanning hoog genoeg te houden dat er nog een beetje geladen werd. Gewoon aangekomen op bestemming, wat zonder meter (en dus met alle grootverbruikers aan) waarschijnlijk iets langer had geduurd.

Groetjes uit Mexico!
Titel: Re: Spanningsregelaar AT; wat is de beste? ;-)
Bericht door: Waffie op 01 augustus 2011, 23:04
 heb jij geluk... ( 1 jaar garantie.. dus ga je toch zo weer een nieuwe krijgen)

je hebt dus vast de bon nog.. vooruit inscannen dat ding en door mailen met een goed verhaal erbij( in Daan stijl uiteraard)

gaat goed komen..heb er het volste vertrouwen in

1 jaar is nu eenmaal 1 jaar

veel rijplezier gewenst overigens.. :angel:

Titel: Re: Spanningsregelaar AT; wat is de beste? ;-)
Bericht door: daandus op 02 augustus 2011, 01:27
Ach, het epistel is reeds geschreven en gemaild ;-)
Weet nog niet of ik wel een nieuwe wil (vertrouwen??), maar goed... we zien wel.

Moet wel toegeven dat dat doorsolderen van die stekker niet echt handig is bij dit soort euvels; je wisselt niet even snel een SRegelaar om te testen zeg maar.
Heb nog een poging gedaan de slechte draden in de stekker op te lappen, maar dat werd loeiheet.
Uiteindelijk AMPtjes aan de stekkers geknepen en gesoldeerd, blijft mooi koel en nu past de SRegelaar ook nog gewoon op Mirjam d'r kabelboom...

Misschien wordt het echt tijd voor een topic 'Wat is nodig om 2 oude lellen de wereld rond te rijden'.... kan iedereen lezen hoevaak d'r gedonder is! haha

Het goede nieuws:
Mirjam d'r RD07 staat op 126.000 en verbruikt 0,4l/10.000km olie
Daan z'n RD07A staat op 99.666 km en verbruikt 0,7l/10.000 km olie
Da's dan weer niet slecht van de Firma Honda toch?

Die geweldige Nissin-remklauwen hebben we me wel een uurtje bezig gehouden in de regen, vastgerotte zuigers....

p.s. heeft de EU niet bepaald dat je overal 2 jaar garantie op moet krijgen?
Titel: Re: Spanningsregelaar AT; wat is de beste? ;-)
Bericht door: Anne op 02 augustus 2011, 10:12
p.s. heeft de EU niet bepaald dat je overal 2 jaar garantie op moet krijgen?

Ongetwijfeld zijn daar de nodige uitzonderingen op :)
Brood met 2 jaar garantie gaat niet werken, een gloeilamp ook niet...
Titel: Re: Spanningsregelaar AT; wat is de beste? ;-)
Bericht door: daandus op 03 augustus 2011, 06:52
kijk, dat zijn nog eens zinvolle bijdragen    :o

EU stelt dat je op producten die een tijdje mee moeten gaan 2 jaar garantie zou moeten krijgen.
In NL is dat in de wet geinterpreteerd als 'je mag een deugdelijk product verwachten'.
Van brood verwachten de meeste mensen niet dat het lang meegaat.
Gaat je wasmachine na 2,5 jaar stuk, mag je dus gewoon garantie verwachten, zij het niet voor 100% maar een flink deel daarvan.

Gaat je spanningsregelaar dus na 1,5 jaar stuk, dan is het onzin als dit 'buiten de garantie valt' en mag je coulance eisen. Of je dat krijgt is een tweede natuurlijk... maar goed, je mag naar de rechter om 't aan te vechten.
Titel: Re: Spanningsregelaar AT; wat is de beste? ;-)
Bericht door: Neet op 03 augustus 2011, 16:52
p.s. heeft de EU niet bepaald dat je overal 2 jaar garantie op moet krijgen?

Nee, niet letterlijk. Maar wel dat je van een apparaat, en dus ook een spanningsregelaar mag verwachten dat deze jaren mee moet kunnen gaan.
In dit geval tellen mogelijk ook de kilometertjes mee. Hoeveel jaar, hoeveel kilometer en hoeveel er dan voor een reparatie (omruil) betaald moet
worden, bepaald de rechter.

Een goede dealer/verkoper geeft iig 1 jaar garantie en lost problemen binnen twee jaar gewoon zelf kosteloos op. (Hij zal op zijn beurt weer
proberen zijn geld terug te krijgen van de importeur en de importeur van de fabriek.)
Vanaf het derde jaar kan een mogelijke vergoeding aan je worden gevraagd naar ratio van het aantal gebruikte jaren.
Bijv. tweede tot derde jaar 20-30 pct. derde tot vierde jaar 50-60 pct enz. Prijs en soort product is dan ook meebepalend.

Zekerheid heb je nooit omdat een termijn gewoonweg niet vast ligt. (op het eerste jaar na dan, uitgezonderd zakelijke gebruikers).
De rest zal je bij problemen aan moeten vechten met een rechtsbijstandverzekering.

Titel: Re: Spanningsregelaar AT; wat is de beste? ;-)
Bericht door: ArjenH op 11 augustus 2011, 15:22
update: de spanningsregelaar van Carmo Electronics is GESNEUVELD!
http://www.carmo.nl/index.php?main_page=product_info&cPath=492_18_20_1113_290&products_id=312

Na 5 maanden en 20.000 km valt de laadspanning compleet weg bij gebruik van verlichting en/of handvatverwarming.
Gelukkig de oude honda-spanningsregelaar bij me (had 't spul preventief vervangen) en het spul draait weer als een zonnetje!...

- had dit probleem tijdens NTT2010 bij km. stand 95.0000 ; heb een vervangingsexemplaar van merk 'Ad Mies' tegen een redelijke prijs  ;)  besteld en zelf gemonteerd en rij daarmee sinds ruim één jaar en dik 5.000 km. Wat is wijsheid? Wie het weet, mag het zeggen en dan moet je idd. zaken als leeftijd, km. stand en gebruik ook in ogenschouw nemen. After marketsale stuff kan goedkoop maar ook duurkoop zijn...  :angel:

groet'N !
Titel: Re: Spanningsregelaar AT; wat is de beste? ;-)
Bericht door: EDxrv op 11 augustus 2011, 22:46
Via www.africatwin.de :     (sehr gute grundliche Seite!

www.motorradtechnik-muenchen.de/services.htm

Op die site staat: Zudem haben wir einige hundert gebrauchte Regler auf Lager mit 1 Jahr Garantie, ab ca. 60.- €.

De Duitsers stellen: oorzaak is niet de regelaar maar slechte contacten.
Titel: Re: Spanningsregelaar AT; wat is de beste? ;-)
Bericht door: daandus op 12 augustus 2011, 03:13
bij mij zat de laatste regelaar doorgesoldeerd......  :o

maar inderdaad, de contacten zijn ook erg gevoelig; de mijne waren aardig opgestookt. Heb er nu AMPtjes tussen zitten ,worden niet warm en ik houd ze maar in de gaten. (wil het spul uitwisselbaar houden tussen onze motoren)

en @ ArjenH: dik of dun, 5000km telt niet als test ;-)
Titel: Re: Spanningsregelaar AT; wat is de beste? ;-)
Bericht door: Neet op 12 augustus 2011, 07:52
De Duitsers stellen: oorzaak is niet de regelaar maar slechte contacten.

Kan ook maar vergeet niet dat zo'n ding goed op z'n kloten krijgt. Er wordt flink veel vermogen in dat ding verwerkt en dat gaat 'em niet
in de koude kleren zitten. Het moet ook maar klein met zo min mogelijk gewicht en dan nog koel blijven ook.
Best lastig om de interne componenten een prettig gevoel te laten houden.
Titel: Re: Spanningsregelaar AT; wat is de beste? ;-)
Bericht door: EDxrv op 12 augustus 2011, 13:35
Klopt: elke transistor vergaat na een bepaalde tijd. Maar goede verbindingen helpen wel. Volgens africa twin freunde gaat de regalaar rond de 60.000 km kaput.
Titel: Re: Spanningsregelaar AT; wat is de beste? ;-)
Bericht door: daandus op 19 oktober 2011, 00:23
Even voor het nageslacht:

wegens een tweede gesneuvelde SR (origneel Honda) na 51.000km trouwe dienst krijgt Carmo nog een kans.

Ze hebben een universele, waarvan ze beweren dat ze die veel verkopen en nog nooit eentje retour hebben gehad... (jaja....)
Maar goed, ze geven er 3 jaar volle garantie op, en 't ding kost 'maar' 105 euro ex.BTW.
Wij hebben d'r twee op laten UPS-en naar Panama en zullen ze testen.
Titel: Re: Spanningsregelaar AT; wat is de beste? ;-)
Bericht door: EDxrv op 19 oktober 2011, 06:56
Zou kunnnen toch, dat Carmo componenten gebruikt die tegen hogere temperaturen bestand zijn? Diodes die hogere (junction) temperatuur aankunnen.
Prijs zegt niet alles. Oplaadbare batterijen 9V merk ??  in Duitsland kosten 3 euro af fabriek, importeur zit ertussen, groothandel verkocht ze voor 9 euro en ik voor 12 euro. Onze klant in DL kon ze voor 4-5 euro kopen. Logisch.
Titel: Re: Spanningsregelaar AT; wat is de beste? ;-)
Bericht door: daandus op 06 november 2011, 14:12
update: ook deze regelaars geven gedonder, volgens mij hebben ze simpelweg te weinig capaciteit.
Nu 1 koplamp losgegooid, en dan behoud ik een acceptabele laadspanning. Wacht nu een reactie van Carmo af.... ben het gezeik met die regelaars wel BEU nu! :'(
Titel: Re: Spanningsregelaar AT; wat is de beste? ;-)
Bericht door: V-Twin op 06 november 2011, 15:21
Ik zeg neem een Mosfet regelaar  ;)
Titel: Re: Spanningsregelaar AT; wat is de beste? ;-)
Bericht door: daandus op 06 november 2011, 16:28
dat weet ik, dat jij dat zegt ;-) ;D
'k wacht even de reactie van Carmo af, en anders bestel ik origineel Honda. Dat houdt het wel 50.000 uit en daarna ga ik weer experimenteren.... en ik denk dat ik met 50.000 km wel weer thuis ben ;-)
Titel: Re: Spanningsregelaar AT; wat is de beste? ;-)
Bericht door: dream op 07 november 2011, 18:06
Hoi,

Na 300.000 km slechts eenmaal de spanningsregelaar vervangen, wel weer een originele gemonteerd. Zet altijd mijn (dubbele) koplampen aan, misschien houdt de spanningsregelaar het daarom zo lang vol ? Wel maak ik de spanningsregelaar regelmatig schoon, zodat deze zijn warmte goed kwijt kan, ook zorg ik ervoor dat een deel van de warmte goed via de stalen bouten (en brede ringen) naar het frame kan worden afgevoerd, alle beetjes helpen niet waar ?

Jensen
Titel: Re: Spanningsregelaar AT; wat is de beste? ;-)
Bericht door: daandus op 07 november 2011, 18:38
vandaag Carmo gesproken, opnieuw een lobby van een hotel bevuild (...want de motoren zijn heel smerig en als je dan een kapje loshaalt...) en de boel wakker gehouden met een brommende tweepitter. Na wat gepruts geeft íe nu een goede laadspanning, met de Carmo regelaar... en alle verlichting en handvatverwarming aan. We zullen zien, vertrouwen doe ik 't nog niet want hij heeft al eerder even goed gewerkt... hopelijk een slecht contactje. We willen over een week de motoren wassen en alles nalopen, dan alle connectors maar weer eens los.

Met Carmo nog een discussie gehad over Mosfet of niet, en dat was wel interessant. Ik sprak een technische knul, dus dat praat lekker ;-).
Samengevat: Ja, Mosfet wordt minder warm (.... maar nog steeds warm!). Leuk!
Maar: je dynamo krijgt meer op z'n donder en wordt warmer.

Hun advies is GEEN mosfets te monteren, want je gaat onderdelen belasten die je minder gemakkelijk kunt vervangen. Zit wat in natuurlijk.... Of het waar is weet ik niet! Wellicht zijn er hier technische mensen met veel verstand van zaken? ;-)
Titel: Re: Spanningsregelaar AT; wat is de beste? ;-)
Bericht door: EDxrv op 26 november 2011, 20:09
Deze
Titel: Re: Spanningsregelaar AT; wat is de beste? ;-)
Bericht door: daandus op 27 november 2011, 17:14
de universele (105 euro ex BTW) van Carmo doen het nog steeds prima!

Ennuh, die koelblokjes vind ik ook wel mooi zo; denk dat het wel wat scheelt.
Bij ons zitten ze nog steeds aan de zijstep; werkt wel aardig.
Titel: Re: Spanningsregelaar AT; wat is de beste? ;-)
Bericht door: V-Twin op 27 november 2011, 20:09
@Eduard:
Is dat alu profiel voor een extra koelblok ergens te koop en zo ja waar of is het eigenbouw/freeswerk?

De meeste Grieken tijdens het ITT in 2008 reden overigens ook met een dergelijke constructie en die waren er zeer tevreden over.
Titel: Re: Spanningsregelaar AT; wat is de beste? ;-)
Bericht door: Neet op 27 november 2011, 21:00
Bij een goede elektronicashop zijn ze zeker te vinden. Misschien wel een mooie heatpipe (vloeistofkoeling) in de vorm die je nodig hebt.

Edit:  Bakken vol in allerlei soorten en maten.
Titel: Re: Spanningsregelaar AT; wat is de beste? ;-)
Bericht door: EDxrv op 27 november 2011, 22:49
Nee, gewoon uit een oude versterker van de kringloop voor E 5,-.
Ik heb er wel gaten in geboord waar de elektronica zelf zit, zodat dat zelf ook nog koelt.
Het koelblok loopt bovenaan ook nog een stukje door.
Ik moet er onder toch nog een stukje af halen. Hij komt nu tegen de kettingbeschermer aan.
Ik denk dat de regelaar beter onder 40 gr C kan blijven.
En ja als het buiten 35-40 gr C is zoals in Griekenland.......
DAAN wat voor banden rijden jullie op? Staat nergens op de site. Wel erg mooie films!

Titel: Re: Spanningsregelaar AT; wat is de beste? ;-)
Bericht door: daandus op 28 november 2011, 03:53
off topic ! Eduard: Anakee 2's, maar hierna gaan we over op Pirelli MT60 of Mezeler Enduro 3 Sahara (in Peru). Anakee is hier onbetaalbaar ;-)
Titel: Re: Spanningsregelaar AT; wat is de beste? ;-)
Bericht door: daandus op 13 december 2011, 23:24
Hi Jensen,

We hebben geen verwarmde handschoenen (... helaas, want vanmorgen begonnen we de dag op 4867 meter hoogte in de sneeuw; de brommers wilden nog net aanslaan ;-)) maar handvatverwarming.
Kan er desalniettemin een blussertje overheen zetten, net als bij de pomp?

eduard: het is MT60 geworden! Als ik kon kiezen, ging ik voor de nieuwe K60 Scout van Heidenau; hier niet te krijgen maar ik ontmoet mensen die er 15000 km mee hebben gereden en nog prima profiel! (ja, zelfs op een 1200gs)

saillant detail: we hebben twee stellen ontmoet uit Canada, welke beiden gestrand zijn in Quito, peru. De BMW's staan bij de dealer, en die krijgt ze niet gerepareerd: een 1200GS en een 650GS.
Titel: Re: Spanningsregelaar AT; wat is de beste? ;-)
Bericht door: EDxrv op 14 december 2011, 07:59
Lijkt mij ook top de K60. In Duitsland rijden ze er veel mee. Maar het duurt wel een tijd voor ik de TKC's heb versleten hier.

"Grappig" verhaal van die BMW's. Hoe kan dat?

Titel: Re: Spanningsregelaar AT; wat is de beste? ;-)
Bericht door: daandus op 14 december 2011, 13:23
off-topic over de BMW's:
- 'k weet een gloednieuwe 800GS te staan, duits kenteken, blok in de soep gedraaid in Alaska.
- 2 650GS-en in Centraal-Amerika, rotte balansaslagers en distributieketting gebroken.
- nu dus een 650GS van vrienden van ons: motor staat sinds Honduras af-en-aan achterin een Pick Up, en nu al een week bij de dealer. Geen idee wat er loos is, 't ding loopt nog maar 20kmph en slaat steeds af.
- 1200gs hier van vrienden: achtehub lekte, en blijft maar lekken. Ook na bezoek aan de dealer....
ook leuk: die kerel had water in 't blok getrokken, z'n bougiesleutel bleek niet te passen en dus toch geprobeerd te starten: hij sloeg niet aan, maar brak tanden van z'n vliegviel! daarna naar garage versleept, leeggehaald en nu loopt íe weer.

Lekker spul; doe mij m'n oude hondaatje maar!
Titel: Re: Spanningsregelaar AT; wat is de beste? ;-)
Bericht door: gapps op 06 april 2012, 20:37
Altijd actueel, een spanningsregelaar topic.. Heb sinds het najaar een 12V aansluiting op mn stuur en daarop een voltmetertje. Ideaal. Laadspanning blijkt veel te laag en wordt almaar lager, ver onder de waardes in het boekje. Accu in de schuur bijgeladen, niks mis mee. Spanningsregelaar was door de vorige eigenaar met Gamma spulletjes vervangen; stekkers (kabelschoentjes) zijn duidelijk goed warm geweest. Dynamo doorgemeten maar die heeft volgens mij nog geen schade opgelopen.

Op zich zou de SR het volgens mij nog gewoon moeten doen, maar van de zomer een mooie trip gepland, dus wil voor de zekerheid alle kabels/stekkers nagelopen hebben en evt een nieuwe (andere) regelaar erop met goede stekkers en de oude in de binnenzak. Iemand ondertussen goede ervaring met MOSFET regelaars? Ohja en de CARR541 regelaar die Carmo verkoopt: goede ervaringen iemand? Weten jullie of dit een Mosfet regelaar is?

Zoek een regelaar waar een nette stekkerverbinding aan zit, Ad had jij nog iets liggen?
Titel: Re: Spanningsregelaar AT; wat is de beste? ;-)
Bericht door: Neet op 06 april 2012, 20:45
off-topic over de BMW's:
Lekker spul; doe mij m'n oude hondaatje maar!

Is niet off topic hoor. Ook een BMW heeft een spanningsregelaar.
Titel: Re: Spanningsregelaar AT; wat is de beste? ;-)
Bericht door: daandus op 07 april 2012, 01:49
@ Gapps: wijrijden nu (na gedonder met de AT-vervangingsregelaar van Carmo) met hun universele.
Dat is ook geen MOSFET, en zij beweren dat die onverwoestbaar is.
MOSFET schijnt trouwens ook nadelen te hebben en je dynamo meer op z'n donder te geven.... (aldus Carmo) geen idee of dat waar is, maar het lijkt dus ook niet heilig.

By the way: heeft iemand een rotter SR van een AT liggen, en wil die aan mij verpatsen? Moet een setje stekkers hebben met kabels.... en er komt binnenkort een pakketje mijn kant op. Graag PB of email!
Titel: Re: Spanningsregelaar AT; wat is de beste? ;-)
Bericht door: gapps op 07 april 2012, 12:08
Las boven inderdaad dat toepassing van MOSFET transistoren de dynamo kan overbelasten. Ben absoluut geen elektro man, maar ben er nog niet helemaal uit hoe dat dan zou komen. Volgens mij schakelen MOSFET's juist veel efficiënter/sneller dan de traditionele transistoren (door een veel lager benodigde spanning op de gate) waardoor er gewoon minder warmte-verlies wordt geproduceerd voor hetzelfde doel.  Hoe de dynamo daardoor belast zal worden, daar ben ik nog niet uit. Tenzij de impedantie van een MOSFET regelaar in zijn totaliteit ook anders is, tja dan wordt de vermogensdissipatie inderdaad verlegd, maar dat zie ik niet snel gebeuren. Schakelpiekjes in worden lager, dus zou juist gunstiger kunnen zijn.

In elk geval even een mailtje naar Carmo gestuurd voor wat meer uitleg, ben benieuwd!

Daandus, welk typenummer hebben ze jou aanbevolen als universele vervanger? Werd deze met op de honda kabelboom passende stekkers geleverd?
Titel: Re: Spanningsregelaar AT; wat is de beste? ;-)
Bericht door: V-Twin op 07 april 2012, 12:33
GAPPS ik ben benieuwd naar de reactie van CARMO.
Iets afkraken en angst zaaien over een product dat je zelf niet kan leveren is een beproefde methode om klanten te trekken en te binden.

Zie zelf ook niet 1, 2, 3 wat de echte nadelen van een Mosfet regelaar is. MOTEK in Duitsland levert inmiddels ook Mosfet regelaars en dat zijn ook geen jongens die over 1 nacht ijs gaan.

Titel: Re: Spanningsregelaar AT; wat is de beste? ;-)
Bericht door: Brombeer op 07 april 2012, 15:06
Ik heb met mijn originele spanningsregelaar 168.000 km gedaan (and for that matter: de pomp iets van 90.000).

Nou jij weer.. :P
Titel: Re: Spanningsregelaar AT; wat is de beste? ;-)
Bericht door: daandus op 07 april 2012, 15:49
@ V twin mee eens!
@ gapps: 'CARR581 + Contra', is een klein dingetje en 'universeel'. Ze beweren dat dit hun meestverkochte ding is, en super betrouwbaar. Bij mij werkt ie prima, maar bij ons hangen de SR's nu ook aan de zijsteps; lekker in de wind. Wel 3 jaar garantie op deze regelaar trouwens, wel relaxed.
En nee, er zitten dus geen kabels en stekkers bij, die moet je van je oude regelaar knippen.

Vandaar mijn vraag: heeft iemand een defect gebakkie liggen waar ik de bedrading en stekkers van kan kopen? Moet er nog eentje ombouwen want ik wil dat Mirjam ook met de universele gaat rijden, dan kan onze laatst werkende originele als reserve in de koffer...
Titel: Re: Spanningsregelaar AT; wat is de beste? ;-)
Bericht door: gapps op 14 april 2012, 10:58
Ondertussen veel gespit, nog steeds geen verdere onderbouwing gekregen om mosfets niet te gebruiken. Onze engelse vrienden op xrv.org.uk hebben goede ervaring met mosfet's voor zover ik kon vinden..

Maar mijn vraag aan Carmo was:
Citaat
Hallo,

de stekkers van de spanningsregelaar van mijn Honda xrv750 rd04 tonen sporen van brandschade en de accu laadt niet meer goed bij, ben dus alvast bezig met het zoeken naar een vervangende spanningsregelaar met goede als het mogelijk is waterdichte contacten.

Nu kom ik regelmatig verhalen tegen over MOSFET regelaars. Mijn elektro kennis is beperkt, maar wat ik er van begrijp is dat de MOSFET´s efficienter en sneller schakelen dan traditionele transistoren. Met minder warmteproductie als gevolg, dus gunstig. Ook wordt hier en daar beweerd dat een MOSFET regelaar schadelijk kan zijn voor de dynamo.. kunt u mij misschien uitleggen hoe u hier tegenaan kijkt en of u hier ervaring mee heeft?

Alvast bedankt!

En hun antwoord:

Citaat
Het verschil tussen mosfet regelaars en thyristor regelaars is niet zo groot. Ze schakelen beide verschrikkelijk snel, dus dat maakt ook niets uit. Het is meestal wel zo dat een mosfet regelaar minder heet wordt, maar ook die verschillen zijn niet zo groot...Qua betrouwbaarheid is de thyristor spanningsregelaar gelijkrichter meestal betrouwbaarder vanwege meer ervaring. We hebben een regelaar voor u waar we 3 jaar garantie op geven en die we ook verkopen met contra-stekker, zodat u de connector aan draadboom zijde kunt vervangen

Met vriendelijke groet,

Team-Carmo

De contrastekkers op die op de site te zien zijn, zijn gewone kabelschoentjes. De 3 jaar garantie klinkt wel goed, ben alleen wel benieuwd onder welke voorwaarden de garantie gehandhaafd blijft  ;)

.. en aanvullend hierop over de vraag of mosfets schadelijk voor de dynamo kunnen zijn, wat zij daarvan kunnen zeggen:

Citaat
Ik heb niet echt veel ervaring met mosfet regelaars. Of ze schadelijk zijn weet ik dus niet.

Succes,
(...)
Carmo

De 'gok' ga ik nu wel wagen. Afgelopen week een setje besteld in America (SHINDENGEN FH012AA KIT) waar ook een erg nette waterdichte stekker bij zit etc. Benieuwd!
Titel: Re: Spanningsregelaar AT; wat is de beste? ;-)
Bericht door: Hotel 317 op 15 april 2012, 09:46
@ V twin mee eens!
@ gapps: 'CARR581 + Contra', is een klein dingetje en 'universeel'. Ze beweren dat dit hun meestverkochte ding is, en super betrouwbaar. Bij mij werkt ie prima, maar bij ons hangen de SR's nu ook aan de zijsteps; lekker in de wind. Wel 3 jaar garantie op deze regelaar trouwens, wel relaxed.
En nee, er zitten dus geen kabels en stekkers bij, die moet je van je oude regelaar knippen.

Vandaar mijn vraag: heeft iemand een defect gebakkie liggen waar ik de bedrading en stekkers van kan kopen? Moet er nog eentje ombouwen want ik wil dat Mirjam ook met de universele gaat rijden, dan kan onze laatst werkende originele als reserve in de koffer...

de stekker die hoogstwaarschijnlijk is afgefikt is een driepolige 6.3mm vlaksteekstekker, kun je halen bij een betere automaterialenhandel, en/of Motomaat te Amsterdam. Je hebt er wel een stuk gereedschap voor nodig ("wurgtang voor ongeisoleerde contacten")  , waarvan ik de prijzen van professionele tangen zie wisselen tussen de 45 en een misselijkmakende 179 euro.

Dan kun je dus dezelfde onderdelen in je draadboom blijven gebruiken als Honda zelf, en heb je geen gezeik meer met de rood/blauw/gele AMP stekkers ;)


Betreffende MOSFETS: Honda en Yamaha gebruiken ze ook op hun nieuwe modellen. De meeste mosfets in Nederland komen volgens mij van CBR600/fireblades af, die zichzelf om een boom hebben gevouwen. Aangenomen dat de spanningsregelaar hier geen aandeel in had, acht ik ze redelijk veilig.
Titel: Re: Spanningsregelaar AT; wat is de beste? ;-)
Bericht door: swisstool op 15 april 2012, 16:45
Ik denk dat de mijne nu stuk is.
Dat zal de tweede binnen twee jaar zijn. :'(
De Navigatie zij al dat ie geen laadspanning had.
lampen uit en hopen dat je thuis kan komen.
dat was niet gelukt.
Ik ben met een batterij van de anwb in de topkoffer naar huis gereden.

Morgen ga ik kijken of de dynamo spanning levert.

Waarschijnlijk heb ik een gebakje met stekkers.

Titel: Re: Spanningsregelaar AT; wat is de beste? ;-)
Bericht door: gapps op 01 juni 2012, 22:46
Kleine update: mosfet regelaar zit er nu op. Paste niet netjes op de originele sr plek, heb dus een ander plekje gevonden. Zal binnenkort een plaatje schieten voor de geïnteresseerden. Goed te installeren en voltage is weer wat het hoort te zijn. De sr blijft hand warm! Tot zover een aanrader, maar de oude sr laat ik voor de zekerheid nog eventjes ingebouwd zitten... Je weet maar nooit  ;)

Editie: plaatje erbij.
(http://farm8.staticflickr.com/7079/7319108666_6ed5a360b5_z.jpg)
Titel: Re: Spanningsregelaar AT; wat is de beste? ;-)
Bericht door: EDxrv op 02 juni 2012, 21:20
Ziet er anders uit dan bij mijn RD07.
Bij mij ziet ie links. Bij jou rechts dus.
Titel: Re: Spanningsregelaar AT; wat is de beste? ;-)
Bericht door: Waffie op 02 juni 2012, 22:15
inderdaad totaal anders maar ook de sr die op de originele plek zit heeft andere aansluitingen

dus er is het een en ander reeds geknutseld

ps.. nog nooit een defecte regelaar gehad en ik heb er toch 5 dus de kans zou toch levenesgroot anwezig moeten zijn

mischien is de truuk de stekkers in goede staat te houden
Titel: Re: Spanningsregelaar AT; wat is de beste? ;-)
Bericht door: xrvtuur op 03 juni 2012, 11:26
SR van RD04 van '92 is zelfde als RD07 maar van een RD04 van '90 en '91 is het een andere.
Titel: Re: Spanningsregelaar AT; wat is de beste? ;-)
Bericht door: gapps op 03 juni 2012, 12:12
@ Ad: Klopt, de spanningsregelaar was al niet meer origineel. De vorige eigenaar had er met Gamma knutsels een andere op gezet. Ik geloof dat deze van een oude ZXR kwam of zo. Als men de luxe heeft alles origineel en ongeschonden aan te treffen bij een tweedehands fiets: hou het in ere! Zo niet, tja dan moet men toch wat he  ???

De spanningsregelaars zijn over het algemeen vrij universeel toepasbaar. Verschil zit em vaak niet eens in de rated input-output, maar in het koelvermogen (koelvinnen) en daarmee de mechanische uitvoering. Maar van binnen 'zijn ze allemaal hetzelfde'. Zeker de MOSFET varianten, die amper koeling nodig hebben. Een maat van me heeft dezelfde regelaar op zijn CBR Fireblade, werkt ook als een tuureluur.
Titel: Re: Spanningsregelaar AT; wat is de beste? ;-)
Bericht door: EDxrv op 03 juni 2012, 15:37
mischien is de truuk de stekkers in goede staat te houden
Daar lijkt het inderdaad sterk op.
Ik heb in het verleden ook veel met draaistroom motoren gewerkt. Geen probleem totdat een van contacten of spoelen slecht is. Dat is met een dynamo net zo natuurlijk.

Titel: Re: Spanningsregelaar AT; wat is de beste? ;-)
Bericht door: hubris op 20 september 2012, 09:34
Via www.africatwin.de :     (sehr gute grundliche Seite!

www.motorradtechnik-muenchen.de/services.htm

Op die site staat: Zudem haben wir einige hundert gebrauchte Regler auf Lager mit 1 Jahr Garantie, ab ca. 60.- €.

De Duitsers stellen: oorzaak is niet de regelaar maar slechte contacten.
Weet je toevallig ook of die gasten engels kunnen? Mijn Duits is namelijk nogal erm.. belabberd! :(
Titel: Re: Spanningsregelaar AT; wat is de beste? ;-)
Bericht door: EDxrv op 20 september 2012, 21:59
Na ja versuchen Sie das mal auf English....

Titel: Re: Spanningsregelaar AT; wat is de beste? ;-)
Bericht door: hubris op 30 september 2012, 14:23
Ik heb het toch nog niet aangedurfd om "zomaar" iets te bestellen. Ik vind de documentatie in het werkplaatshandboek te summier om op basis daarvan zelf te gaan sleutelen. Ik heb daarom een paar foto's gemaakt van de huidige situatie en hoop eigenlijk dat iemand in de buurt woont en al eerder (succesvol) met dit bijltje gehakt heeft.

http://www.furia.nl/motor/20120930/SR-edited.jpg (http://www.furia.nl/motor/20120930/SR-edited.jpg)
http://www.furia.nl/motor/20120930/Connectors.jpg (http://www.furia.nl/motor/20120930/Connectors.jpg)

Als ik een nieuwe regelaar bestel, zitten connector 1 en 2 er dan al aan, of moet ik ook daar zelf mee gaan prutsen?

En dus bij deze; wie woont er in de buurt van Nijmegen, heeft goede ervaring met het vervangen van een spanningsregelaar en wil me daar bij helpen?
Titel: Re: Spanningsregelaar AT; wat is de beste? ;-)
Bericht door: Oldtimer op 01 oktober 2012, 09:52
Citaat
Ik heb het toch nog niet aangedurfd om "zomaar" iets te bestellen.

Ad al geprobeerd ??
Titel: Re: Spanningsregelaar AT; wat is de beste? ;-)
Bericht door: hubris op 01 oktober 2012, 20:15
Ja ik heb Ad hierover gemaild, hij gaf aan dat het 't verstandigst was om iemand met kennis in de buurt te vinden.
Titel: Re: Spanningsregelaar AT; wat is de beste? ;-)
Bericht door: EDxrv op 01 oktober 2012, 21:35
Plaatje 1 is idd de spanningsregelaar.