Transalpclub Forum

Techniek => Techniek Algemeen => Topic gestart door: *thomas* op 19 januari 2011, 22:20

Titel: Cagiva Elefant 900 + GEZOCHT Iemand die aluminium bussen kan draaien.
Bericht door: *thomas* op 19 januari 2011, 22:20
Hallo,

Ik zoek iemand die voor mij alu bussen kan draaien. Buitendiameter 45mm, binnendiameter 43mm. Hoogte 50mm en 70mm (zoek 2 stuks van elke maat).

Groeten,

Thomas
Titel: Re: GEZOCHT Iemand die aluminium bussen kan draaien.
Bericht door: Bono op 19 januari 2011, 22:38
Ik beloof niks, maar wil het wel eens vragen aan een "vage kennis" van me.
Titel: Re: GEZOCHT Iemand die aluminium bussen kan draaien.
Bericht door: Brombeer op 19 januari 2011, 23:48
Iemand heeft laatst een alu pasbusje voor me gedraaid. Als Bono niet lukt breng ik je wel in contact.

Succes, Brom
Titel: Re: GEZOCHT Iemand die aluminium bussen kan draaien.
Bericht door: *thomas* op 20 januari 2011, 00:09
Ok, ik wacht in spanning af :).

Alvast bedankt!
Titel: Re: GEZOCHT Iemand die aluminium bussen kan draaien.
Bericht door: Hotel 317 op 20 januari 2011, 00:11
Als je ze gaat gebruiken waarvoor ik denk dat je ze gaat gebruiken (voorvorkadapters), denk dan héél goed na, over hoe je de klemkracht van de kroonplaten uiteindelijk op de binnenpoten gaat krijgen. Laatste wat je wilt is dat je binnenpoten even je cockpit komen binnenzeilen bij een flinke drempel.
Titel: Re: GEZOCHT Iemand die aluminium bussen kan draaien.
Bericht door: Pakfiets op 20 januari 2011, 01:05
Buiten 45, binnen 43 --> 1 mm wanddikte, lijkt me geen voorvork adapter ???
Ben benieuwd wat het moet worden?
Titel: Re: GEZOCHT Iemand die aluminium bussen kan draaien.
Bericht door: Transaai op 20 januari 2011, 13:10
Vast een 43 mm vork in 45mm kroonplaten.

Arie
Titel: Re: GEZOCHT Iemand die aluminium bussen kan draaien.
Bericht door: Bono op 20 januari 2011, 13:58
Ik beloof niks, maar wil het wel eens vragen aan een "vage kennis" van me.

Dat gaat-em niet worden  :-\ . Ik geef het stokkie door aan Brom.
Titel: Re: GEZOCHT Iemand die aluminium bussen kan draaien.
Bericht door: *thomas* op 20 januari 2011, 20:19
Vast een 43 mm vork in 45mm kroonplaten.

Arie

Jip, inderdaad.

Als je een sleuf in die bussen maakt die even breed is als de sleuf in de kroonplaten, zie ik persoonlijk niet wat er mis zou gaan... Of vergis ik me?
Titel: Re: GEZOCHT Iemand die aluminium bussen kan draaien.
Bericht door: *thomas* op 20 januari 2011, 20:57
Neet, ik wil mijn vork niet verhogen hoor, enkel een 43mm vork in 45mm kroonplaten hangen ;).

Cheers
Titel: Re: GEZOCHT Iemand die aluminium bussen kan draaien.
Bericht door: Brombeer op 20 januari 2011, 21:13
Neet, ik wil mijn vork niet verhogen hoor, enkel een 43mm vork in 45mm kroonplaten hangen ;).

Cheers

Met welke gedachte, als ik vragen mag?

En volgens mij kan je dat gewoon veilig doen met een bus die jij omschrijft. Hij heeft een flink oppervlak, dus frictie zat!
Titel: Re: GEZOCHT Iemand die aluminium bussen kan draaien.
Bericht door: The Headless Horseman op 20 januari 2011, 22:15
Imho heb je daar helemaal geen gedraaide bussen voor nodig  :-\
Je kun ook gewoon 2mm dik alu strip van de gewenste breedte nemen, op de juiste lengte afzagen, om je binnenpoten kloppen en klaar is *thomas*  :D

Wat ik zo gauw niet snap is wat die andere kroonplaten voor toegevoegde waarde hebben Thomas  :-\  Leg 's uit ajb  :D
Titel: Re: GEZOCHT Iemand die aluminium bussen kan draaien.
Bericht door: *thomas* op 20 januari 2011, 22:42
Ik heb, naast mijn RD03 twin ook een cagiva elefant 900. Die laatste heeft echter een 19" voorwiel 'standaard'. Daarbij komt nog dat de veerweg vooraan 'maar' 205mm is. Je kan ook niet zomaar de velg omspaken naar 21, wat ik wil doen, omdat je dan problemen krijgt met de voorvorkstabilisator (wat blijkbaar echt nodig is, blijkt uit ervaring van een hoop elefant rijders).

Een RD03 heeft (andere twins ook) een 43mm voorvork en standaard een 21" wiel, 220mm veerweg (zoals iedereen hier vast wel weet uiteraard). Ik heb nog zo'n hele voortrein liggen als reserve, dus wil ik gewoon die in mijn elefant hangen. Ik heb ook al gedacht aan die alu strips, maar dat vind ik een beun oplossing, ik zou graag gewoon iets hebben dat mooi is afgewerkt. Ik heb die hele elefant uit onderdelen opgebouwd , moeite noch kosten gespaard, dus nu zal het op die 4 bussen niet meer aankomen. Uiteraard is je idee goed (en heb ik het ook al overwogen), maar toch wil ik eerst eens kijken of het niet 'beter' kan.
Titel: Re: GEZOCHT Iemand die aluminium bussen kan draaien.
Bericht door: The Headless Horseman op 20 januari 2011, 22:58
Ah  :D  Zo'n Elefant is wel een rete  8) ding natuurlijk !!
Heb je een Lucky Strike uitvoering ?  Moe'k ook nog eens hebben  ;D

Wel een aardig idee om op die manier een langere vork en '21 te plaatsen.
Beun oplossing vind ik een wat overdreven term hoor. 2mm alu is prima rond te buigen en dan zie jij écht geen verschil meer met gedraaide bussen met een gleufje, maar goed, dat is jouw keuze natuurlijk  :D

Succes met het project gewenst !
Titel: Re: GEZOCHT Iemand die aluminium bussen kan draaien.
Bericht door: *thomas* op 20 januari 2011, 23:13
Om even verder 'offtopic' te gaan, het begon allemaal ( ;D) met een cagiva elefant AC750 die ik tegenkwam voor een habbekrats op .... een franse verkoopsite ... in ... marseille :D. Dus, afspraak gemaakt, en samen met een maatje even 2400 km geen en terug gereden op 23 uur :P (doe ik nooit ... euhm, niet snel meer).

Maar, blok had 90 000km en liep niet mooi. Tevens kon ik de motor niet inschrijven in B (Onze RDW, de DIV deed erg moeilijk). Never mind, dan maar een cagiva elefant 900 Activiteitencommissie frame gekocht. Voordeel van cagiva/ducati, er is ontzettend veel uitwisselbaar. Bijna alles was op die modellen hetzelfde. Toen kwam ik op een italiaanse verkoopsite een ducati 900 injectie blok tegen, ook voor weinig, 40 000km gelopen, net riemen vervangen en kleppen gesteld, gekocht met het idee van, ik zoek wel even een ECU of hang er carbs op. Niet dus. ECU is reteduur (reken zo'n 350€ 2dehands en dan was ik nooit echt zeker of het de juiste was). Carbs ging niet omdat er binnenin het blok het één en ander verschillend was, dus, blok geruild tegen een carb gevoed 900 blok.

Daarna alles beginnen overzetten, en, je mag zeggen wat je wil over italiaanse motoren, ik werk 1000x liever aan de elefant dan aan de twin. Goed, nu heb ik dus een 900 Activiteitencommissie, dat was in feite de goedkoopste elefant die ze ooit hebben uitgebracht. In wezen een 900IE (de welbekende lucky explorer), maar dan met de veerelementen van een 750AC. Dat wil zeggen 30mm veeweg minder, wel een 4mm dikkere vork, maar achteraan een gewone sachs ipv de volledig instelbare ohlins die standaard onder de IE zat. Via via kon ik wel (voor weinig eigenlijk) aan een IE vork raken, maar ook daar zit dat 19" voorwiel in.

Nu heb ik intussen een extra achterwiel aangeschaft dat omgespaakt zal worden tot 18", wacht de africa twin voortrein op plaatsing en dan zou er nog een ander veerelement in moeten. De originele is prima voor weggebruik, maar eens het wat ruwer worden, gaan ze erg snel lek. Op die manier zal de motor ook 5 cm hoger staan, waardoor de zadelhoogte 88mm wordt en ook de grondspeling omhoog gaat. Ik heb een opmaat carterbescherming gemonteerd (omdat de onderste uitlaatpijp anders onbeschermd was), maar heb hierdoor wat aan grondspeling moeten inboeten.

Eventueel post ik wel eens wat plaatjes, er is wel één en ander aan veranderd tov een standaard elefant, maar (nog) geen ingegrijpende dingen.

Nu ik er over nadenk, misschien zijn die alu stripjes zo slecht nog niet... Al is het maar als tussenoplossing. Een voorvork (de-)monteren is ook geen helse klus.

Nadeel van dit alles is dat mijn RD03 marathon project op een laag pitje loopt.

Bedankt voor al het meedenken  8), dit blijft toch een schitterend forum.

Titel: Re: GEZOCHT Iemand die aluminium bussen kan draaien.
Bericht door: Brombeer op 20 januari 2011, 23:31
Ahhh.. het verhaal van aap en mouw..

Als originalteit geen issue is, waarom niet gelijk dan een USD erin? Op MP staan er wel een paar, varierend in kwaliteit en prijs. Met 21" wiel en remmerij. Moet je alleen de balhoofdpen laten (af)draaien. Als je op een idee gebracht bent hierdoor, als je tips wilt over welke voorwaarden zo'n andertypige  vork moet voldoen om hem te laten passen, mail je maar even.

@ Headless: Hij wil van 43 naar 45 mm, dus het plaatje hoeft maar 1mm dik  te zijn.. ;)

(Leuk! Al die verbouw-topics... 8))

Brumzz
Titel: Re: GEZOCHT Iemand die aluminium bussen kan draaien.
Bericht door: *thomas* op 21 januari 2011, 17:34
Hey Brom,

Ja, een usd zou inderdaad erg strak zijn! Dat komt op termijn nog wel. Heb aan het begin van de 'verbouwingen' alle balhoofdlagers vervangen (en dat was een tamelijke dure grap, die cagiva maten zijn in tegenstelling tot honda, of zelfs ducati heel afwijkend en kosten ook meer dan een balhoofdset bij honda.

Wil nu even de kosten wat lager houden en ook de verbouwingswerkzaamheden stilaan afronden, want ik heb al sinds begin augustus niet op de motor gereden  :o, begint toch wel enorm te kriebelen nu.

Weet niet of er animo voor is, maar ik kan altijd wel wat plaatjes posten :).
Titel: Re: GEZOCHT Iemand die aluminium bussen kan draaien.
Bericht door: PimW op 21 januari 2011, 20:27
Plaatjes zijn altijd goed ;D

Mocht je ondanks alle aanbiedingen nóg niet aan bussen komen weet ik hier ook nog wel iemand te vinden die dat maken kan ;) Wel in ruil voor foto's he...
Titel: Re: GEZOCHT Iemand die aluminium bussen kan draaien.
Bericht door: The Headless Horseman op 21 januari 2011, 20:28
Plaatjes ?   Jaaaaaaaah, laat maar komen  :D  Ben errug nieuwsgierig naar wat een 'activiteitencommissie' uitvoering precies inhoud  ;D

@Brom:  je hep' gelijk  :-[  1mm is voldoende ja !
Nóg beter, want 1mm vouw je nagenoeg met je handen rond  8)
Titel: Re: GEZOCHT Iemand die aluminium bussen kan draaien.
Bericht door: Brombeer op 21 januari 2011, 20:51
Nou ja op zich heeft *thomas* gelijk dat hij het gedraaid wil hebben, want als hij 1mm zelf 'vouwt' en er zit maar één onrondheidje in, krijgt hij hem al bijna niet de kroonplaat ingeschoven (want die is wel mooi rond). Draaien is wel beter.

Wil ook wel ergens anders een paar XR-pics plaatsen. Da's ook een deel-verbouwing en volledige rebuild geworden..
Titel: Re: GEZOCHT Iemand die aluminium bussen kan draaien.
Bericht door: The Headless Horseman op 21 januari 2011, 22:07
Ik denk dat het met wat huis-tuin-en keukenmateriaal ook wel moet lukken om die plaatjes te buigen Brom  :-\

Heb zélf eens vulbusjes gemaakt voor m'n stuurverhogers. Ik moest uitvullen van 20 naar 22mm en dat lukte prima. Heb eerst met de hand rond het 20mm pijpje gebogen, daarna op maat afgezaagd en toen mbv de stuurstroppen ze mooi rond gekregen.

Nou heeft Thomas de pech dat hij de kroonplaten niet kan gebruiken zoals ik de stuutstroppen, maar hij zal daar iets anders voor moeten verzinnen. Wellicht lukt het mt een flinke spanband al wel. En anders ergens een buitenmal van 45mm zien te vinden. Daarna zal het wel een beetje pielen worden natuurlijk om ze er tussen te krijgen  :-\ 

Maar goed, ik ben geen draaier, maar vraag me af hoe stevig en mooi rond gedraaide bussen van 1mm nog blijven als er ook nog een gleuf in gezaagd moet worden.

Met plaatjes lijkt me het prberen waard  :)
Titel: Re: GEZOCHT Iemand die aluminium bussen kan draaien.
Bericht door: Brombeer op 21 januari 2011, 22:12
Jeb gelijk. Honderd euro uitgeven kan altijd nog..
Titel: Re: GEZOCHT Iemand die aluminium bussen kan draaien.
Bericht door: The Headless Horseman op 21 januari 2011, 22:15
Psies  :D

Hup, aan de slag Thomas  ;)  En foto's maken graag  ;D
Titel: Re: GEZOCHT Iemand die aluminium bussen kan draaien.
Bericht door: *thomas* op 22 januari 2011, 21:47
Dank voor de vele reacties, doet me plezier, en natuurlijk ook de interesse in een AT-alternatief :).

Wat foto's die ik eind juni 2010 kreeg doorgestuurd van de vorige eigenaar uit zuid-frankrijk :).

(http://img40.picoodle.com/i51m/htmotorparts/aay7_897_u8xr3.jpg)

(http://i.picoodle.com/907hyzvq.jpg)

(http://i.picoodle.com/725hyzvr.jpg)

(http://i.picoodle.com/f4fhyzvs.jpg)

Dus, hoe die toen was:
- vrij netjes herspoten 15 jaar geleden, maar het was intussen wat afgeleefd en het stickerbedrijf was niet zeer goed aan de kwaliteit van de stickers te zien, maar goed, het zal zo blijven voorlopig
- 90 000 km gedraaid en stond al 2 jaar stil
- dash zag er niet uit (in het echt slechter dan op foto)
- italiaanse spaghetti zat helemaal in de knoop en veel verknipt, hoewel alles wel werkte (vreemd genoeg)
- voorband op
- achterband en ketting waren net voor stilstaan wel vervangen

Mijn plannen voor toen:
- even invoeren, onderhoudsbeurt en rijden

Dat is dus grondig gewijzigd.

Wordt vervolgd :).
Titel: Re: GEZOCHT Iemand die aluminium bussen kan draaien.
Bericht door: *thomas* op 22 januari 2011, 22:15
Deel 2 (moest even foto's zoeken en verkleinen).

Intussen was er allerlei gebeurd. Ik was met Wilfred (een cagiva en ducati fanaat) in contact gekomen. Na een hoop heen en weer gemail 900 frame en een goed dashboard bij hem gekocht samen met nog wat kleine spullen...
Op de terugweg naar huis begon die grijze massa in mijn hoofd toch te denken aan de nieuwe 'mogelijkheden' die dit nieuwe frame biedt. Waarom zou ik dat 750 blok hier in bouwen? Hoop werk,  blok zou toch een GROOT onderhoud nodig hebben na 90K, dus waarom niet opzoek gaan naar een 900 blokje.

Thuis gekomen meteen alle europese verkoopsites afgespeurd en erachter gekomen dat zo'n kaal 900 blok gemiddeld nog 800 a 1000€ moet opleveren, dat had ik er niet voor over. Tot ik op een dag op een italiaanse verkoopsite een 900 injectie blok te koop vond voor zeer weinig, geen foto's, verkoper kon er ook geen maken, maar was wel zeer vriendelijk en behulpzaam. Nadeel, er zat een barst in het blok en ik zou een ECU moeten vinden... Blokje gekocht en na lang wikken en wegen, geruild tegen een carb gevoed 900 blok met 40K en prima in orde.

Dat blokje beginnen inbouwen in het frame.

(http://i.picoodle.com/eb2hyzw8.jpg)

(http://i.picoodle.com/2e9hyzwb.jpg)

Hier foto's van de 750 (die als donor zou dienen) zonder kuipen.

En hier foto's van het 900 mainframe met blok en alu subframe (kan honda nog wat van leren trouwens).

(http://i.picoodle.com/358hyzwa.jpg)

(http://i.picoodle.com/c7bhyzwc.jpg)

Wordt vervolgd...
Titel: Re: Cagiva Elefant 900 + GEZOCHT Iemand die aluminium bussen kan draaien.
Bericht door: Brombeer op 22 januari 2011, 22:58
Kewl..! 8)
Titel: Re: Cagiva Elefant 900 + GEZOCHT Iemand die aluminium bussen kan draaien.
Bericht door: *thomas* op 22 januari 2011, 23:11
Thx Brom, vind de elefant zelf ook echt super, alleen toch wel erg spijtig dat er geen 21" vooraan zit...

Ik zou zeggen, post ergens lekker wat foto's van die omgebouwde, XR, ik ben op dit moment voor een vriend een NX650 aan het ombouwen naar budget amateur rally motor. Het is niet de ideale offroadbasis, maar wel erg betrouwbaar (n hij was spotgoedkoop).

Cheers
Titel: Re: Cagiva Elefant 900 + GEZOCHT Iemand die aluminium bussen kan draaien.
Bericht door: cobramarw op 22 januari 2011, 23:15
Laat de foto's maar komen.
De olifant is en blijft toch wel één van die oer-fietsen met een massa uitstraling!
Titel: Re: Cagiva Elefant 900 + GEZOCHT Iemand die aluminium bussen kan draaien.
Bericht door: PimW op 22 januari 2011, 23:19
Gaaf :)
Titel: Re: Cagiva Elefant 900 + GEZOCHT Iemand die aluminium bussen kan draaien.
Bericht door: *thomas* op 22 januari 2011, 23:21
Na die laatste foto's hierboven heb ik er dus geen meer gemaakt omdat werken in een niet verwarmde, niet geisoleerde garage al een hele klus opzich is. Foto's maken zat er dus niet in.

Morgen zal ik een hoop plaatjes maken van hoe ze er nu bijstaat :).

Titel: Re: aluminium bussen
Bericht door: *thomas* op 23 januari 2011, 00:44
Huib,

Mijn excuses, dit topic gaat nog steeds over de bussen en ideeen errond. Ik wilde verder ook geen andere topics gaan vervuilen met plaatjes van mijn niet club motor.

Als je zo vriendelijk zou willen zijn dit topic te verplaatsen naar praathoek? Dan zullen we daar ook verder gaan met die busjes. Is dat een goede oplossing?

Groeten,

Thomas
Titel: Re: Cagiva Elefant 900 + GEZOCHT Iemand die aluminium bussen kan draaien.
Bericht door: *thomas* op 24 januari 2011, 00:51
Deel 3...

De originele carterbescherming is vervangen door een handgemaakt alu exemplaar dat de volledige onderzijde van blok, en ook de onderste uitlaatpijp beschermt. De originele beschermde enkel de voorste cil. Daarnaast zit ze vast met 2 M6 bouten vooraan en 4 lange M8 bouten achteraan. De oringinele zat vast met 4 M6 boutjes...

(http://i.picoodle.com/46ehz1io.jpg)

Van het oude dash en het dash dat ik van wilfred had gekocht, heb ik één goede gemaakt, en dat is aardig gelukt vind ik  8) . De schakelaar in het midden dient nog een functie te krijgen, maar weet nog niet wat. Er zit nu ook een VDO olietemperatuurmeter in, maar die moet nog aangesloten worden...

(http://i.picoodle.com/a35hz1in.jpg)

De originele voetsteunen zijn vervangen door degelijke rally exemplaren. Ik heb geen vergelijkingsfoto gemaakt, maar die komt nog. Alleszins, deze hebben een sta-oppervlak van 8,5 x 5 cm. Kettingset is vernieuwd en de uitgaande as goed met kopervet ingesmeerd...

(http://i.picoodle.com/6cahz1im.jpg)

En uiteraard zijn er nieuwe handvatten opgekomen. Nu nog een setje witte acerbis handkappen.

(http://i.picoodle.com/276hz1iq.jpg)

Wordt vervolgd...
Titel: Re: Cagiva Elefant 900 + GEZOCHT Iemand die aluminium bussen kan draaien.
Bericht door: The Headless Horseman op 24 januari 2011, 17:50
Goed bezig Thomas  8)  Bedankt voor de foto's!  Blijft een stoere brommert, zo'n Elefant  :D
Titel: Re: Cagiva Elefant 900 + GEZOCHT Iemand die aluminium bussen kan draaien.
Bericht door: Jeroen op 24 januari 2011, 23:40
Had het even niet door, maar moet je er toch op wijzen dat dit het forum van de transalpclub is en geen cagiva of xt oid club. Daarom slotje hierop