Transalpclub Forum

Techniek => Honda Transalp => Topic gestart door: ton op 20 maart 2011, 16:27

Titel: betrouwbaarheid Transalp
Bericht door: ton op 20 maart 2011, 16:27
Hoi allemaal,

Aangezien ik veel wil gaan reizen met mijn toekomstige transalp wil ik wel zeker weten dat hij betrouwbaar is, ik weet dat het belangrijk is om een motor te kopen die goed onderhouden is en dat ga ik ook zeker doen. Kan ik vertrouwen op een ouder model transalp met rond de 40000 op de klok? Verder zou ik graag zelf willen leren sleutelen, hoe toegankelijk is een transalp op dat gebied?

, Ton
Titel: Re: betrouwbaarheid Transalp
Bericht door: Waffie op 20 maart 2011, 18:07
voorop gesteld..

een transalp is uitermate betrouwbaar

waarbij de uitschieter toch wel de XL 650 is,deze heeft weer wel een iets mindere bereikbaarheid door het kuipwerk dat met een soort van irritante popnagels vast zit

met dat in het achterhoofd is de transalp XL 600 veel beter bereikbaar echter deze zijn wel direct wat jaartjes ouder

persoonlijk moet je zelf beiden gaan proberen

succes
Titel: Re: betrouwbaarheid Transalp
Bericht door: ton op 20 maart 2011, 18:41
bedankt voor je antwoord. Ik denk dat het voor mij beter is 2000 euro uit te geven aan een xl600 dan aan een xl 650. Lijkt me dat je in vergelijking een beter onderhouden motor krijgt. Heeft iemand trouwens ervaring met zijn eigen motor voor het grootste gedeelte te onderhouden? Is dat lastig te leren, heeft de motor moeilijke techniek?
Titel: Re: betrouwbaarheid Transalp
Bericht door: Timy op 20 maart 2011, 19:04
Een hoop clubleden onderhouden de motor zelf, dit door middel van een werkplaatshandboek of leren bij Ad.

Ik ben zelf bij Ad begonnen! Eerst meekijken, dan Ad zijn adviezen aannemen en zodoende uiteindelijk alleen de nodige onderdelen bestellen en alles zelf thuis doen  :)

Mijn mening is dus dat het goed zelf te doen is maarrrrr je moet uiteraard wel een beetje gevoel ervoor hebben.

Verder mbt betrouwbaarheid... oerrrrr  betrouwbaar.  :)
Titel: Re: betrouwbaarheid Transalp
Bericht door: Two Plugs op 20 maart 2011, 20:33
De 600 is gewoon bullit-proof. Maar...

Ga voor een model van ná 1991, dan weet je zeker dat je geen olieverbruik hebt tgv ondeugelijke zuigervereen;

Ga voor een model van ná 1994, dan weet je zeker dat je geen problemen krijgt met de CDI units;

Ga voor een model van ná 1997, dan verzeker je zelf ook nog eens van degelijke dubbele schijfremmen in het voorwiel en een gewijzigde gasklepsensor (= lager verbruik)

Ga voor een model van ná 2000, en geniet van het hogere koppel (en das belangrijker dan vermogen!!!) van de 650 cc.

Pick & choose. Het valt en staat met het beschikbare budget.
Titel: Re: betrouwbaarheid Transalp
Bericht door: ton op 20 maart 2011, 21:10
thnx! ik denk dat het eentje van na "97 word, binnen budget en de voordelen die hiervoor genoemd zijn!
Een model na 2000 gaat financieel niet lukken. Bedankt voor al jullie antwoorden! ik hou jullie op de hoogte
Titel: Re: betrouwbaarheid Transalp
Bericht door: Spinner op 21 maart 2011, 12:58
Ik heb drie jaar geleden mijn rijbewijs gehaald en op adves van anderen een Honda Trans Alp gekocht uit '91 met 48000 op de teller. Ik gebruik hem naast de ritten ook voor woon/werkverkeer en laat hem onderhouden door een professionele sleutelaar. Afgezien van het normale onderhoud en de slijtage zaken zoals banden, ketting en tandwiel kwam alleen als extra het rubber van de cdi unit erbij. Geen centje pijn en een bijzonder betrouwbare motor. Inmiddels staat er 91000 op de teller en ik moet mijn olie verbruik wat in de gaten houden. OP en top betrouwbaar tot nu toe!
Titel: Re: betrouwbaarheid Transalp
Bericht door: ton op 21 maart 2011, 14:49
heeft iemand trouwens ervaring met een transalp op 25 kw? Ik wil er graag mee naar Schotland in de herfstvakantie en dat valt nog net in mijn 25 kw periode. Is het dan wel te doen met topkoffer en zijkoffer?
Titel: Re: betrouwbaarheid Transalp
Bericht door: SuperSeven op 21 maart 2011, 17:35
Natuurlijk, zolang die "op papier" een 25kW is   8) C:-)
Titel: Re: betrouwbaarheid Transalp
Bericht door: Timy op 21 maart 2011, 18:50
Ik ben op een 25kw Alp begonnen en dat is PRIMA te doen. Zorg alleen dat hij daadwerkelijk 25kw is om ellende bij ongevallen te voorkomen.... Je merkt echt nauwelijks verschil en de ellende die je dan krijgt is enorm.

Bekijk even deze link over het hoe en wat: http://www.transalpclub.nl/site/index.php?option=com_content&view=article&id=62:terugzetten-vermogen-honda-transalp-naar-25kw&catid=31:algemene-techniek&Itemid=46
Titel: Re: betrouwbaarheid Transalp
Bericht door: Piper op 22 maart 2011, 23:24
Dezelfde vraag heb ik drie jaar geleden aan de clubleden gesteld. Ik wilde toen een tweedehandse (XLV600) kopen met 30.000 km op de teller. Kreeg alleen maar goede reacties en heb hem gekocht. Nu 40.000 km verder bleek de keuze uitstekend. Van Spanje, Polen en Scotland heeft ie me gebracht. Goedkoop en probleemloos.(Wordt wel door uitstekende vakman onderhouden en is op wat plaatsen voor mijn doel aangepast)).
Nooit, nooit geen problemen.
Vele malen heb ik in een motorenzaak gestaan om zoiets als BMW te kopen. Maar als ik naar buiten keek en mijn trouwe Alp zag staan voelde ik me een verrader. Ben toch van plan de 100.000 vol te maken met mijn vriend. Alp=Second to none!
Titel: Re: betrouwbaarheid Transalp
Bericht door: Brombeer op 22 maart 2011, 23:49
heeft iemand trouwens ervaring met een transalp op 25 kw? Ik wil er graag mee naar Schotland in de herfstvakantie en dat valt nog net in mijn 25 kw periode. Is het dan wel te doen met topkoffer en zijkoffer?

Tegen de tijd dat je boven 25kW mag rijden, kun je even contact opnemen met PimW van het forum hier. Die heeft een alternatieve goedkopere manier gevonden op hem terug te bouwen naar 'normaal vermogen' Alp.

Titel: Re: betrouwbaarheid Transalp
Bericht door: Spinner op 24 maart 2011, 00:22
@Piper

ik herken het ik was dinsdag nog voor een proefrit bij een dealer op de  Veluwe en op een AT gereden van 2000. Lekkere wegligging dat weer wel, maar beelde ik het nu in of niet ,,, mijn TA  stond zielig  te kijken, bovendien was er stress/verontwaardiging toen ik hoorde dat  hij nog geen 800 euro inruilwaarde had...dan maar geen AT !