Transalpclub Forum

Techniek => Honda Varadero => Topic gestart door: bobby templier op 07 december 2008, 14:10

Titel: waarom verbruikt mijn varadero zo veel
Bericht door: bobby templier op 07 december 2008, 14:10
wat mij opvalt is dat de varadero zeker 1 op16 gebruik daar in tegen een bmw gs toch wel 1 op 19 zelf denk ik dat de oppervlakte/stroom lijn van de motor slecht is

wat denken jullie hier van ::)
Titel: Re: waarom verbruikt mijn varadero zo veel
Bericht door: RuuJan op 16 december 2008, 23:59
Stroomlijn, dat is toch de verhouding tussen oppervlakte en luchtweerstand? Dan zal dat toch wel meevallen, Menno?
Titel: Re: waarom verbruikt mijn varadero zo veel
Bericht door: mikkola op 22 december 2008, 11:03
De enigste GS die zuinig is ,is de 800!
Titel: Re: waarom verbruikt mijn varadero zo veel
Bericht door: ho-ho-ho op 22 december 2008, 23:15
Nt dezelfde ervaring ; mijn vorige motor (GS 1200) verbruikte bijna net hetzelfde als mijn huidige Vara (2008). De RT raar maar waar(gezien eigenlijk dezelfde motor als basis) zat dan weer beter (1 op 20)
Vooral niet aantrekken, gezien de voortdurende kosten en problemen (bij beide) de 'winst' mééér als volledig teniet deden.
Titel: Re: waarom verbruikt mijn varadero zo veel
Bericht door: Two Plugs op 27 december 2008, 17:08
RON 98 tanken ipv 91... Sorry Bobby, das een inkoppertje!
Titel: Re: waarom verbruikt mijn varadero zo veel
Bericht door: dj.verhulst op 27 december 2008, 18:21
als ik naar je aventar kijk zou je wel eens een carb versie van voor 2004 kunnen hebben
en die zijn inderdaad wat dorstig , daar is wel wat aan te doen , met een K & N luchtfilter en af laten stellen op een rollenbank , zullen ze er wel wat aan kunnen doen , tussen de 10 en 18 % schijnt mogelijk te zijn, afhankelijk van je rechterhand en de omstandigheden......

de injectie modellen van na 2005 schijnen echt zuinig te zijn , zeker met die 6 bak , misschien een idee bij de volgende ketting wissel voor een tandje erbij

Titel: Re: waarom verbruikt mijn varadero zo veel
Bericht door: TPFKAP op 27 december 2008, 21:58
Dus jij gaat de TCN familie verlaten ???. Koop toch een alpie ;D.
Titel: Re: waarom verbruikt mijn varadero zo veel
Bericht door: Two Plugs op 09 januari 2009, 22:49
Wat idd grappig is... Robert tankt nml altijd RON91 in Duitsland, maar gaf altijd op dat zijn Varadero minimaal net zo zuinig zou zijn als die van Kaatje (met Dynojet, BMC luchtfilter en op minimaal RON98...)

Kaatjes Dero loopt met gemak 1 op 17/18, alleen op de autosnelweg is haar carb versie een fix stuk royaler met de inname als mijn injectiedero. Scheelt ongeveer een liter op iedere tankbeurt, wat dus eigenlijk nog wel best meevalt.

Maar... de carb Dero's hebben gewoon een naam dat het notoire zuipers zijn. Maar met een goede instelling, dynojet gasnaalden en een K&N / BMC luchtfilter is ook het royale brandstofverbruik heel goed op een aanvaardbaar niveau te brengen. Het was een flinke investering, maar ik zou het iedere carb Dero rijder zonder meer aanraden!

Titel: Re: waarom verbruikt mijn varadero zo veel
Bericht door: Two Plugs op 11 januari 2009, 20:58
Heel simpel Robert:

Als ik lekker eet, presteer ik beter.
En dat geld ook zeker voor een dikke V-twin...  ;)

Ik heb jouw Varadero al vaak gezien en gehoord, en stationair loopt 'ie gewoon veel onrustiger als die van Karinda (die een keer zoveel kilometers heeft als de jouwe!).

Het blijft een persoonlijke keuze, maar zelfs op onze 'ouwe' transalp van 1.000 euro zal ik nooit op brandstof en olie bezuinigen!

Je kunt overigens de Varadero ook al een fractie zuiniger krijgen door de montage van Iridium bougies. Vanaf 2003 zitten die nml standaard op iedere nieuwe Varadero (en waarschijnlijk ook op iedere nieuwe 700 cc Transalp)

De carburatievaradero doet het nog met conventionele vonkenkaarsjes.

Het is een combinatie van kostenfactoren, ik reken graag met je mee Bobby, maar de (prijswinst) van RON91 ben je zowieso al kwijt doordat je voor het tanken minimaal 30 km moet rijden naar de dichtstbijzijnde pomp in Duitsland. Is 60 km vice versa. Ik rij max 2,6 km naar de dichtstbijzijnde Tango...

Goedkoop is dus (vooral in dit geval) niet altijd duurkoop.  ::) Om maar eens een oud Hollands gezegde uit z'n verband te rukken!  ;D

Een Aygo kun je zowieso niet met een Varadero vergelijken. Een Aygo is als motorfiets vergelijkbaar met een 50cc brommertje. Een Varadero of een GS met een dikke SUV als een ML, Sorento, X5. Een Transalp met een midiSUV als b.v. de Sportage, RAV4, etc.
Titel: Re: waarom verbruikt mijn varadero zo veel
Bericht door: TPFKAP op 12 januari 2009, 21:01
Ben het helemaal eens met Bernard. Mijn Dero is voorzien van Iridium bougies en ik gooi er luxe benzine in bij het tankstation hier op de hoek. Dit is tevens de goedkoopste in de regio en dus valt het wel mee. Gemiddeld haal ik de 1:15 en ik krijg er een heerlijke fiets voor terug. Sinds het vervangen van de olie door de special van Ad en het K&N luchtfilter loopt mijn Dero weer als een naaimachine.

Nu nog een dynojet setje en ik ben klaar, maar eerst even de kleppen laten stellen (of hoe dat ook gaat bij de Dero, maar dat regelt Ad voor mij) en de carbs laten synchroniseren. Mijn Dero leg ik in de watten en ik krijg er wagonladingen plezier voor terug. En een Aygo vergelijken met een 50cc brommertje is een belediging!

Voor de brommer!  ;D



Ja, dat ben ik ook van mening :(, en al helemaal als je hem met  een Zündapp durft te vergelijken >:( >:( >:(
Titel: Re: waarom verbruikt mijn varadero zo veel
Bericht door: bulldog op 13 januari 2009, 20:25
nou bobby als die van jouw normaal is is die van mij in de war denk ik maar ook doe van mij gaat op de dyno en aan het kn filter want laat ik het netjes zeggen ik kan hem niet bijhouden met drinken.  ;D maar ja hij doet het altijd ik heb er een hoop lol van en ik zit tenminste niet klem in een aygo ;)
Titel: Re: waarom verbruikt mijn varadero zo veel
Bericht door: Broertje op 19 maart 2009, 21:00
Sinds 2 weken tank ik weer bij de Shell i.p.v. Tank en Tinq. Moet zeggen dat hij ook wat zuiniger rijdt op de Shell brandstof.
Mijn tank deze week: 1:17 en een half zelfs ;-)
Nu overweeg ik ook nog een Dyno setje ....
Titel: Re: waarom verbruikt mijn varadero zo veel
Bericht door: theike op 31 maart 2009, 20:45
De enigste GS die zuinig is ,is de 800!
Ik heb met een 650GS 1 op 25 gereden  :angel:
Over het tanken van 98 want dat kwam hier ook ergens ter spraken. Met mijn transalp lijkt het wel alsof hij een stuk beter loopt. Vermoed ook dat het verbruik gunstiger is geworden, maar dat moet ik even bij houden de komende tijd.
Titel: Re: waarom verbruikt mijn varadero zo veel
Bericht door: theike op 14 april 2009, 16:57
Nu een aantal tank beurten en KM's later kan ik bevestigen dat 98 tanken (BP Ultimate 98) toch wat scheelt. Kwa verbruik doet hij nu 1:20 tegen 1:18,5-19 eerst (TinQ 95) bij toeren. Ook loopt het blok lekkerder, hoewel ik laatst tussendoor een keertje BP95 had getankt en het voelde het ongeveer het zelfde aan.
Nu nog die bougies erin die elders in dit topic werden genoemd en kijken of dat wat scheelt. Maar dat is natuurlijk voor een '05 Alp.. ipv een Varadero..

@Bobby, Thx voor de uitnodiging trouwens :) (Beter een late, dan een HELE late reactie..)
Titel: Re: waarom verbruikt mijn varadero zo veel
Bericht door: dj.verhulst op 11 mei 2009, 15:03
bij m'n AT maakt het geen moer uit wat ik erin mik 91 of 98 , merk geen verschil


vroeg me af of er ook mensen zijn die op de injectie dero een powerbox of aan het chippen zijn geweest om de nadelen van de euro II en III terreur te verhelpen ?
 
Titel: Re: waarom verbruikt mijn varadero zo veel
Bericht door: Biker000 op 29 april 2013, 22:47
Met de zoekoptie op de vraag over verbruik van de Varadero kwam ik hier terecht.
Echter kwam ik niet de waarden tegen die ik sinds de aanschaf 2 weken geleden heb gehad.
Op een rit van 200 km puur snelweg was ik 16 liter kwijt. Op een rit na het monteren van een verhogingssetje, nieuwe banden, balhoofdlagers en nieuwe remblokken achter heb ik eerst 60 km rustig aan gereden en vervolgens 70 km aan het knallen geweest waar hij tot 2x aan toe in de toerenbegrenzer schoot was ik 20 liter kwijt. Ik merk ook nu een lichte onballans en met stationair slaat hij wel eens over.

Kan het zijn dat ik als ik Power up II en III gebruik en de motor van 2 nieuwe iridium? bougies voorzie dat dit al heel veel scheelt in het verbruik?
Titel: Re: waarom verbruikt mijn varadero zo veel
Bericht door: Transit op 29 april 2013, 23:01
Bobby temp(e)lier noem je jezelf en dan vraag je waarom je motor zoveel zuipt? ;) ;D
Titel: Re: waarom verbruikt mijn varadero zo veel
Bericht door: Menno op 30 april 2013, 10:25
Bobby heet bobby


Zijn Dero heette Tempelier...


Staat nu geloof ik in Sneek want Bobby heeft zijn motor ingeruild voor een hond.
Titel: Re: waarom verbruikt mijn varadero zo veel
Bericht door: Biker000 op 30 april 2013, 10:39
Heb een oud topic gebruikt voor mijn vraag. Maar hoop wel dat iemand een antwoord heeft.
Vrijdag een lang weekeinde Ardennen en hoop het dan opgelost te hebben.
Titel: Re: waarom verbruikt mijn varadero zo veel
Bericht door: Menno op 30 april 2013, 13:02
Mijn Dero verbruikt ook best wel wat. Tussen de 1:13 en 1:16. Sterk afhankelijk van mijn rijgedrag.


Iridium bougies heb ik niet veel van gemerkt, wel van af en toe een forte in de tank... Dat lijkt iets te doen.

Titel: Re: waarom verbruikt mijn varadero zo veel
Bericht door: Two Plugs op 30 april 2013, 19:21
Mijn Dero verbruikt ook best wel wat. Tussen de 1:13 en 1:16. Sterk afhankelijk van mijn rijgedrag.


Iridium bougies heb ik niet veel van gemerkt, wel van af en toe een forte in de tank... Dat lijkt iets te doen.

Menno heeft gelijk, Fuelguard van Forte (of van KENT, zie zoekfunctie) wil helpen maar is eigenlijk symptoom bestrijding...  :-\
Ik beperk me met de fuelguard door een flesje op een volle tank benzine te gooien als ik de motor lang moet stallen.

Naar een goede tuner en een dynojet setje er op, eventueel in combi met een BMC of K&N luchtfilter én de Iridium vonkenkaarsjes.
Die combinatie heeft er voor gezorgd, dat onze '2000 (zelfde model als die van Menno, alleen de kleur is anders...  8) ) gemiddeld net zo zuinig is als mijn vorige (2004) injectiedero.
Zelfs als ik d'r op rij met mijn 2,04 meter x 105kg.

Mijn huidige (laatste model) is écht aanmerkelijk zuiniger (ook in vergelijk met mijn vorige injectiedero). Maar heb d'r nog niet echt lange afstanden mee kunnen rijden; mijn aanstaande motorvakantie moet het gaan uitwijzen...
Titel: Re: waarom verbruikt mijn varadero zo veel
Bericht door: Oldtimer op 30 april 2013, 20:08
Slechte vergelijking van 60 km rustig en dan ineens 70 km knallen.
Laat ik er dus vanuit gaan dat je met dat knallen bedoeld dat je ruim boven de 150 km/h hebt gereden. ( begrenzer heb ik nog niet gevonden trouwens)

Geen wonder dan van die 20 liter.

Als ik rustig rij op de dijkjes, en dan bedoel ik ook rustig zonder fel optrekken en uit laten lopen bij het afremmen, dan haal ik ook 1 op 18,5 met de injectie dero.
Ga ik wat sportiever rijden zit je al snel op de 1 op 13 of 14.
Bij langere afstanden snelweg met een kruissnelheid van 130 km/h zit ik op 1 op 17 gemiddeld.
Het hangt voor het grootste deel af van je rijstijl en dus ook van je rechterhand.
Titel: Re: waarom verbruikt mijn varadero zo veel
Bericht door: ron overkleeft op 01 mei 2013, 20:05
Slechte vergelijking van 60 km rustig en dan ineens 70 km knallen.
Laat ik er dus vanuit gaan dat je met dat knallen bedoeld dat je ruim boven de 150 km/h hebt gereden. ( begrenzer heb ik nog niet gevonden trouwens)

Geen wonder dan van die 20 liter.

Als ik rustig rij op de dijkjes, en dan bedoel ik ook rustig zonder fel optrekken en uit laten lopen bij het afremmen, dan haal ik ook 1 op 18,5 met de injectie dero.
Ga ik wat sportiever rijden zit je al snel op de 1 op 13 of 14.
Bij langere afstanden snelweg met een kruissnelheid van 130 km/h zit ik op 1 op 17 gemiddeld.
Het hangt voor het grootste deel af van je rijstijl en dus ook van je rechterhand.
Zo veel dronk mijn Varadero ook tot dat ik de" power commander " liet plaatsen ineens 1 op 21
bij rustig dijkjes glijden en 1 op 18 woon werk. Toch 15 % brandstof besparing.
Oke koste ook wel wat !
powercommander + rollerbank afstelling 550 euro
Leovince uitlaten  (straatlegaal)              450 euro
K&n  filter                                                   80 eurie
Is dus wel effe 1080 eurie
Stel ik rij per jaar 18.000 km aan 1op 18 dat is 1000 liter per jaar, besparing is 15% is dus 150 liter per jaar
Is 150 maal 1,70 de liter =  255 euro besparing per jaar.
Ik moet dus ruim 4 jaar rijden om de investering terug te verdienen,maar wie slechts 9.000 km per jaar rijd
doet daar dik 8 jaar over.  Maar er is meer!
De motor loopt mooier.
De uitlaten ronken, brullen,roggelen veel mooier (loud pype's safe's live's)
Uitlaten zijn ong 8 kilo lichter dan origineel .
Tikje meer vermogen.
Luchtfilter pas na 50.000 km schoon wassen ( scheelt tank afbouwen)
Minder keren naar de pomp.

Motorrijden is emotie en voor mij is het elke euro waard geweest, het zit er nu 4 jaar op dus de investering
is eruit. maar ook al zou het zich nooit terug verdienen zou ik het er ook opzetten .
Rest er nog 1 ding, niet iedereen heeft die 1080 euro,tjes in zijn zak.
Dat word dus effe flink met moeders de vrouw onderhandelen, misschien helpt dit verhaal je?








Titel: Re: waarom verbruikt mijn varadero zo veel
Bericht door: Two Plugs op 01 mei 2013, 21:26
Ron,

Ik had die PC ook op mijn injectiedero. Heb in 8 jaar tijd 100.000 km gereden (de PC is er direct in het begin opgekomen). Was in het begin niet echt enthousiast, maar dat enthousiasme kwam vanzelf!
Biker000 heeft een carbudero. Daar ligt het iets anders.

Een dynojet setje op de carburateurs kost je (incl afstellen) ongeveer een 100€ per carburateur. Komt eventueel nog een dynorun overheen (altijd doen), en een O2 eliminator (google on it) zou ik op de carbudero ook meenemen (de PC heeft deze standaard ingebakken).

Laten we heel erg ruim rekenen, incl luchtfilter, dat je voor een carbudero een dikke € 500,- kwijt bent voor de 'job'.
Deze truuk hebben we gedaan op Kaatjes Dero (vergeet ook de Iridium bougies niet, maar die hebben we op de injectiedero standaard).

Dat was in 2000.
Inmiddels is het 2013 en heeft de motor 160.000 km gelopen.

De winst die je kunt halen met een carbudero is écht VELE malen hoger, dan de winst die je kunt halen op een injectiedero; terwijl de investering om het doel te halen op de injectiedero juist forser is.
Ik zou ff gaan buurten bij JR-Tuning in Veendam (onderdeel van clubdealer Mulders Motoren). Hebben super veel ervaring op dit gebied, en er valt altijd te onderhandelen voor een leuke prijs.

TCN leden krijgen ook nog eens korting...

Als Goes dichterbij is, daar zit ook een dynojet expert. Naam ben ik ff kwijt.
Titel: Re: waarom verbruikt mijn varadero zo veel
Bericht door: Menno op 01 mei 2013, 21:51



Ruud Fredriks Dynojet bv


Ook bekend als Tovami
Titel: Re: waarom verbruikt mijn varadero zo veel
Bericht door: Biker000 op 01 mei 2013, 23:21
Wow thnx voor de info ga ik zeker iets mee doen.
De bougies zet ik er morgen op, en de motor up heb ik in combi met v-power er ingedaan. De motor loopt voor het gevoel nog niet helemaal super maar was nu op 210 km 14 liter kwijt, een hele verbetering al.
Titel: Re: waarom verbruikt mijn varadero zo veel
Bericht door: Oldtimer op 01 mei 2013, 23:29
Citaat
Zo veel dronk mijn Varadero ook tot dat ik de" power commander " l

De waarden zijn met PC5, maar ik heb de originele uitlaat en filter er nog op.
Titel: Re: waarom verbruikt mijn varadero zo veel
Bericht door: Two Plugs op 02 mei 2013, 08:10


Ruud Fredriks Dynojet bv


Ook bekend als Tovami

Tnx Menno, dat was'm idd!
Titel: Re: waarom verbruikt mijn varadero zo veel
Bericht door: ron overkleeft op 02 mei 2013, 18:54
De waarden zijn met PC5, maar ik heb de originele uitlaat en filter er nog op.
Zonde dat je die er ook niet effe onder legt dat luchtfilter verdien je zo terug en in combinatie met een absorptiedemper ademt je motor veel beter in en uit en loopt tie veel losser.
Wees niet bang voor de herrie heb zelf LeoVince eronder en tot de eerste helft van de gasschuif maakt tie
niet veel meer herrie als een standaard maar daarna wordt het feest.
Titel: Re: waarom verbruikt mijn varadero zo veel
Bericht door: Erik op 09 mei 2013, 19:55

...en een O2 eliminator (google on it) zou ik op de carbudero ook meenemen  (de PC heeft deze standaard ingebakken).


Denk dat je nu de plank wel heel erg mis slaat Bernard. Waar wilde je die O2 eliminator op een carbfiets plaatsen?  ::)

Titel: Re: waarom verbruikt mijn varadero zo veel
Bericht door: visserken op 10 mei 2013, 17:40
De waarden zijn met PC5, maar ik heb de originele uitlaat en filter er nog op.
Ik rij met een 2002 carbdereo en heb donderdag getankt aan 255 km en er kon 14.2 liter in, met irideum kaarsjes en originele luchtfilter en mijn rijstijl is niet bepaald zuinig.
Titel: Re: waarom verbruikt mijn varadero zo veel
Bericht door: Two Plugs op 10 mei 2013, 21:28
Dat zijn gezien de rijstijl beslist gunstige waarden voor een carbudero, Visserken! Maar je mag niet vergeten dat na 2001 de gasklepsensor van de carbudero is gewijzigd. Modellen van voor 2001 verbruiken zonder meer een hoop meer... Tot zelfs 1:10!
Titel: Re: waarom verbruikt mijn varadero zo veel
Bericht door: xrvtuur op 12 mei 2013, 00:06
Denk dat je nu de plank wel heel erg mis slaat Bernard. Waar wilde je die O2 eliminator op een carbfiets plaatsen?  ::)


was toch iets met klepel en klok ofzo zoiets toch :-X
Titel: Re: waarom verbruikt mijn varadero zo veel
Bericht door: Two Plugs op 12 mei 2013, 09:08
Srry... rij al sinds 2004 injectie...  ;D Naar verluidt is zo'n O2 elliminator een goed alternatief voor een PC5. De PC heeft deze overigens standaard... dus als je een PC installeert (of laat installeren) heb je de O2 niet nodig. Dat is tenminste wat me verteld is...  ::) ???

Bij de Carbudero is de combinatie van dynojet, luchtfilter etc een goede optie. Maar dan ben je ook goedkoper uit als met een PC terwijl het effect vele malen groter is.
Titel: Re: waarom verbruikt mijn varadero zo veel
Bericht door: xrvtuur op 12 mei 2013, 11:27
De O2 eliminator is er enkel en alleen om de lambda sonde buiten spel te zetten, dat is nodig om een PC goed te laten werken.Een O2 eliminator is een soort stekkertje wat samen met je Power Commander wordt geleverd, het zijn dus twee aparte onderdelen. Alleen een O2 eliminator plaatsen heeft mi weinig zin. Een varadero met carburateurs heeft geen lambda sonde, dus met een O2 eliminator begin je niks.
Titel: Re: waarom verbruikt mijn varadero zo veel
Bericht door: Hotel 317 op 12 mei 2013, 17:14
Denk dat je nu de plank wel heel erg mis slaat Bernard. Waar wilde je die O2 eliminator op een carbfiets plaatsen?  ::)
Waar een wil is...  is een weg  ;D
Titel: Re: waarom verbruikt mijn varadero zo veel
Bericht door: Peter_Winsum op 12 mei 2013, 17:41
Mijn carbu-Dero uit 1999 doet gemiddeld zo'n 1 op 12,5 á 13,7 (afhankelijk van binnenwegen en snelweg).
Titel: Re: waarom verbruikt mijn varadero zo veel
Bericht door: Erik op 12 mei 2013, 18:02
;D Naar verluidt is zo'n O2 elliminator een goed alternatief voor een PC5. De PC heeft deze overigens standaard... dus als je een PC installeert (of laat installeren) heb je de O2 niet nodig.


Nu moet je stoppen Bernard.. dit gaat echt niet goedkomen zo..  ;)  ;D

Maakt niet uit, is ook zeker niet persoonlijk bedoeld, maar anderen die dit lezen en ook alleen klepels horen luiden kunnen volledig op het verkeerde been gezet worden.
Ik heb de laatste tijd iets meer dan gemiddeld met Dynojet en PC's te maken en dan lees je liever dingen die wel kloppen.

Bij de Carbudero is de combinatie van dynojet, luchtfilter etc een goede optie. Maar dan ben je ook goedkoper uit als met een PC terwijl het effect vele malen groter is.

Dat ligt aan diegene die 'm afsteld. Een PC zo uit de doos installeren en verwachten dat er een wonder gebeurd is onzin, hij moet afgesteld worden net als een dynojetkit na installatie afgesteld moet worden. De standaard PC mappen die bijgeleverd worden zijn vaak verre van optimaal, vanaf nul beginnen is het beste en dan is zo'n PC (zeker de PC5) in alle opzichten superieur aan werken met carbs.
Het is een stukje gereedschap en het ligt er maar net aan wat je ermee kunt (en wil, tijd kost geld).

Titel: Re: waarom verbruikt mijn varadero zo veel
Bericht door: Two Plugs op 13 mei 2013, 00:26
Goed EriK, maar de PC heeft toch een O2 eliminator of ben ik nu op het verkeerde been gezet? Laat die klepel nu eens zuiver luiden...  :-[

Van de O2 eliminator wordt nml gesteld dat dit een (goedkoop en werkbaar) alternatief voor de (kostbare) PC kan zijn... Graag hoor / lees ik je visie hierop... weet ik ook weer meer, omdat mijn huidige Dero (voorlopig) nog zonder PC of O2 door het leven mag gaan...  ??? :o

Dat van het afstellen voor de Carbudero (lees: dynojet gasnaalden in de carburateur, etc) klopt natuurlijk als een spreekwoordelijke zwerende vinger. Toen mijn laatste Carbudero richting JR Tuning ging, voorspelde men een brandstofreductie van 15%. Die is ruim gehaald (zelfs tot 20%) wat de investering dubbel en dwars goed heeft gemaakt. Dat was overigens wél in combi met een BMC luchtfilter (vergelijkbaar met K&N) en de Rino uitlaten. Effect was / is ook dat de motor beter doortrekt met lagere toerentallen. De koppelkromme (heb helaas de Dynouitdraai niet digitaal bij de hand) is daarnaast veel vlakker en egaler geworden.

Mijn carbu-Dero uit 1999 doet gemiddeld zo'n 1 op 12,5 á 13,7 (afhankelijk van binnenwegen en snelweg).

Dat is gewoon veel te veel, Peter. Echt waar. En kan dus (veel) beter.
Titel: Re: waarom verbruikt mijn varadero zo veel
Bericht door: Erik op 13 mei 2013, 04:44
Bernard, even in J&J taal  ;)

Een O2 eliminator is, zoals Arthur al uitlegde, niet meer dan een weerstandje wat in de plaats komt van de lambdasonde.
De lambdasonde meet het nog aanwezige zuurstof in de uitlaatgassen en reageert hierop door weerstandsverandering. Hierdoor wordt bij verschillende meetwaarden een verschillend voltage naar de ECU gestuurd die hier weer op reageerd.
Een O2 eliminator is zoals gezegd een vaste weerstand die op de aansluitkabel van de lambdasonde komt waardoor deze buiten spel gezet wordt. De ECU krijgt dus een vast "nep" signaal veroorzaakt door de weerstand van de O2 eliminator.

Een PC veranderd het signaal wat de ECU naar de injectie stuurt, zo kunnen we de hoeveelheid brandstof die de ECU naar aanleiding van zijn meetgegevens wil inspuiten zelf bijregelen. En daar willen we dus geen lambdasignaal bij hebben omdat deze ons gemanipuleerde signaal weer zal proberen te veranderen.

Nu is het zo dat de meeste motoren voorzien zijn van een "narrowband" lambdasonde. Deze doet alleen mee als de motor stationair loopt of op een vast toerental draait (cruising).

Resumé Flakkee: Een O2 eliminator is gewoon een simpel weerstandje en een klein onderdeeltje van een PC pakket. Heeft dus totaal niets met een alternatief o.i.d. voor een PC te maken. Een PC kan het injectiesignaal manipuleren bij per aantal graden gasklepverstelling en toerental. De PC5 is helemaal een mooi apparaatje, hier kan zowat alles mee wat je wbt tuning zou willen maar het gaat te ver om dat hier uit te leggen.


Hopelijk hangt de klepel nu wat dichter bij de klok Bernard  ;) 
Titel: Re: waarom verbruikt mijn varadero zo veel
Bericht door: Two Plugs op 13 mei 2013, 08:35
Hij luidt duidelijk Erik... Tnx 4 de uitleg. Had igg ook het stukje van Arthur net gelezen!  :-[ ;)

Titel: Re: waarom verbruikt mijn varadero zo veel
Bericht door: Erik op 13 mei 2013, 08:48
Graag gedaan Bernard  :)

Ik ga ff een stukkie pitten..  8)
Titel: Re: waarom verbruikt mijn varadero zo veel
Bericht door: Two Plugs op 13 mei 2013, 10:07
Pitten? Nachtdienst gehad ofzo?  ;D ;)
Titel: Re: waarom verbruikt mijn varadero zo veel
Bericht door: Oldtimer op 13 mei 2013, 11:41
Citaat
Pitten? Nachtdienst gehad ofzo?

ssssssssssssssssssssssssstttttttttt  slimpie 8)
Titel: Re: waarom verbruikt mijn varadero zo veel
Bericht door: Erik op 13 mei 2013, 14:55
Pitten? Nachtdienst gehad ofzo?  ;D ;)

Jep, gááp en weer wakker (en weekend  :D )
Titel: Re: waarom verbruikt mijn varadero zo veel
Bericht door: Peter_Winsum op 13 mei 2013, 20:50
Citaat
Dat is gewoon veel te veel, Peter. Echt waar. En kan dus (veel) beter.

Zoals je weet heb ik een aardig beheerste levens- en rijstijl dus ligt het echt aan de brommer. Binnenkort gaat Hans even kritisch naar het machientje kijken, maar ben benieuwd welke manier jij hebt om zuiniger te gaan rijden. Ik heb nu een ton op de teller staan, dus moet het wel een beetje betaalbaar zijn ...  8)
Titel: Re: waarom verbruikt mijn varadero zo veel
Bericht door: Two Plugs op 13 mei 2013, 22:11
Zoals je weet heb ik een aardig beheerste levens- en rijstijl dus ligt het echt aan de brommer. Binnenkort gaat Hans even kritisch naar het machientje kijken, maar ben benieuwd welke manier jij hebt om zuiniger te gaan rijden. Ik heb nu een ton op de teller staan, dus moet het wel een beetje betaalbaar zijn ...  8)

Antwoord is simpel, Peter. Ga met jouw rijstijl op die van Karinda (als je nog durft tenminste... ik dorst het niet meer...  ;D ) rijden. Ik ken je rijstijl, en dan is die 1 op 14 al helemaal bizar! Dynojetsetje kan met de benzineprijzen van vandaag de dag al heel snel uit. Met mijn rijstijl haal ik op binnenwegen op Kaatjes Carbudero (voordat 'ie van kleur verschoot...) met gemak 1 op 16 / 1 op 17.
Titel: Re: waarom verbruikt mijn varadero zo veel
Bericht door: Peter_Winsum op 13 mei 2013, 22:47
Dan de hamvraag... wat kost zo'n Dynojet?
Om-en-nabij.....
Titel: Re: waarom verbruikt mijn varadero zo veel
Bericht door: Menno op 13 mei 2013, 22:50
Bij louis.de kost ie 99 euri, maar dan moet het nog gemonteerd worden. Ik zou Mlders ff bellen voor prijsopgave.
Titel: Re: waarom verbruikt mijn varadero zo veel
Bericht door: Erik op 14 mei 2013, 00:04
.. maar dan moet het nog gemonteerd worden...

En afgesteld worden, niet iedere fiets is gelijk, hoe gek dat ook klinkt.
Titel: Re: waarom verbruikt mijn varadero zo veel
Bericht door: Two Plugs op 14 mei 2013, 21:43
Idd, gewoon ff met Dion van JR Tuning (Mulders dus) in Veendam bellen. Reken op minimaal 100,- per carburateur. Bovendien krijg je bij Mulders ook nog eens je TCN clubkorting, Peter! Het is de moeite en het geld écht meer dan waard. Met jouw kilometers heb je het er zo weer uit en bovendien zul je ervaren dat de motor ook veel beter gaat lopen en oppakt bij lage toerentallen.
Titel: Re: waarom verbruikt mijn varadero zo veel
Bericht door: Peter_Winsum op 15 mei 2013, 07:44
Na mijn onderhoud sessie bij en met Hans wordt dat mijn volgende stop!
Heb besloten dat ik de brommer weer eens goed onder handen neem en naar de 2 ton wil gaan tillen.
Titel: Re: waarom verbruikt mijn varadero zo veel
Bericht door: Two Plugs op 15 mei 2013, 10:49
Na mijn onderhoud sessie bij en met Hans wordt dat mijn volgende stop!
Heb besloten dat ik de brommer weer eens goed onder handen neem en naar de 2 ton wil gaan tillen.

Die 200.000 wil Kaatje ook gaan halen, dus kunnen jullie mooi gelijk op gaan!  ;D
Titel: Re: waarom verbruikt mijn varadero zo veel
Bericht door: Menno op 29 mei 2013, 19:39
Wel ff opkijken vandaag bij de pomp. Had de NH-rit gereden met Huibje en nog wat kleine rondjes in de buurt.... Heb ik 350 kilometer gereden en ging er slechts 17,5 liter in. Heb ik vervolgens nog bijna een litertje erin gekregen door geduldig te blijven vullen. Dat is dus bijna 1 op 19... Dat heb ik nog nooit meegemaakt met mijn Carbudero.