Transalpclub Forum

Techniek => Techniek Algemeen => Topic gestart door: 4Plugs op 05 april 2011, 21:17

Titel: K&N luchtfilter, schoonmaken en behandelen - Hoe en Waarmee?
Bericht door: 4Plugs op 05 april 2011, 21:17
Mijn K&N luchtfilter is aan een schoonmaakbeurt toe.

Wie kan mij vertellen wat de juiste manier is om het schoon te maken, en waarmee het naderhand behandeld moet worden?

Alvast bedankt

Groetjes Paul.
Titel: Re: K&N luchtfilter, schoonmaken en behandelen - Hoe en Waarmee?
Bericht door: PimW op 05 april 2011, 21:23
http://www.knfilters.com/cleaning.htm
Titel: Re: K&N luchtfilter, schoonmaken en behandelen - Hoe en Waarmee?
Bericht door: 4Plugs op 05 april 2011, 21:26
Oke dat vermoeden had ik al, dat wordt 2 spuitbussen kopen, 1 cleaner en 1 behandelolie.

Wat betreft die cleaner, werkt remmenreiniger goed als cleaner of kan ik dat beter niet doen?
Titel: Re: K&N luchtfilter, schoonmaken en behandelen - Hoe en Waarmee?
Bericht door: V-Twin op 05 april 2011, 21:27
Gewoon een goedkoop papieren filter nemen. Als je veel off-road rijdt is dat stukken beter dan een K&N.
Titel: Re: K&N luchtfilter, schoonmaken en behandelen - Hoe en Waarmee?
Bericht door: 4Plugs op 05 april 2011, 21:32
Dat zeg je nu wel maar een papieren filter zit dus na 1 stoffige rit helemaal dicht...bij mij wel tenminste.

Met deze K&N heb ik toch wel wat langer door kunnen rijden. Overigens heb ik deze zeer voordelig op de kop getikt, tegen een prijs waar een papieren filter niet eens tegenop kan  ;D

En ja ik weet het, als die K&N na 1 stoffige rit nog niet dicht zit betekent dat maar 1 ding, dat het stof DOOR het filter is gegaan. Alhoewel dat niet helemaal waar hoeft te zijn, K&N kan ook meer stof in het filter vasthouden zonder gelijk dicht te lopen, vergeleken met een papieren filter.
Titel: Re: K&N luchtfilter, schoonmaken en behandelen - Hoe en Waarmee?
Bericht door: Hotel 317 op 05 april 2011, 21:51
Dat zeg je nu wel maar een papieren filter zit dus na 1 stoffige rit helemaal dicht...bij mij wel tenminste.

Met deze K&N heb ik toch wel wat langer door kunnen rijden. Overigens heb ik deze zeer voordelig op de kop getikt, tegen een prijs waar een papieren filter niet eens tegenop kan  ;D

En ja ik weet het, als die K&N na 1 stoffige rit nog niet dicht zit betekent dat maar 1 ding, dat het stof DOOR het filter is gegaan. Alhoewel dat niet helemaal waar hoeft te zijn, K&N kan ook meer stof in het filter vasthouden zonder gelijk dicht te lopen, vergeleken met een papieren filter.

Bullshit. Er is een reden waarom een Africa Twin met UNF draad en een papieren luchtfilter in elkaar zit, en een Vespa aan elkaar hangt met parkers en een schuimpje als luchtfilter heeft: Een Vespa kun je na 2 jaar weggooien door de gebrekkige kwaliteit van alles. Een Twin mag bij zwaar gebruik bij de ton eens aan een overmaats zuiger en nieuwe koppeling gaan denken.

Overigens: reiniger en impregneerolie zijn gewoon verkrijgbaar als set, in een stoer doosje met handleiding ;).
Titel: Re: K&N luchtfilter, schoonmaken en behandelen - Hoe en Waarmee?
Bericht door: 4Plugs op 05 april 2011, 22:25
Euh, welk gedeelte noem je nu bullshit?

Titel: Re: K&N luchtfilter, schoonmaken en behandelen - Hoe en Waarmee?
Bericht door: Hotel 317 op 05 april 2011, 22:51
goede vraag...

Ik ga op een andere manier stoom afblazen, maar mijn mening m.b.t. schuimfilter versus papieren filter is duidelijk hoop ik   ;) .
Titel: Re: K&N luchtfilter, schoonmaken en behandelen - Hoe en Waarmee?
Bericht door: The Headless Horseman op 05 april 2011, 23:27
Ik ken de verhalen over K&N + stof ook  :-\  maar goed, mijn ervaring strookt niet echt met die verhalen.....

Heb hier een Alp staan met inmiddels tegen de 100Kkm er op en alles met K&N gereden, waaronder redelijk wat stoffige kilometers, maar merk eigenlijk nog niet zoveel 'slijtage' whatsoever  ::)

Ik gebruik het K&N schoonmaaksetje. Kostte me destijds iets van 15,- eurie ofzo, maar je doet er echt een eeeeeeeeuwigheid mee  :D  Ik zou niet gaan experimenteren met remmenreiniger oid, maar gewoon zo'n setje aanschaffen.

Gebruiksaanwijzing in het kort: filter uitkloppen, schoonborstelen, inspuiten met de reiniger, afspoelen onder de kraan, goed laten drogen (paar daagies), inspuiten met bijgeleverde olie, uit laten lekken, plaatsen en karren maar weer  :D
Hoe vaak vraag je? Och, als het idee hebt dat íe vies is, of als íe wat moeizamer gaat lopen, wat het eerst komt  ;D

Succes,
René
Titel: Re: K&N luchtfilter, schoonmaken en behandelen - Hoe en Waarmee?
Bericht door: Brombeer op 05 april 2011, 23:33
Op je initiele vraag, ik waste het uit in wasbenzine en blies hem op afstand droog met de compressor. Olieen met K&N-olie uit de spuitbus. Pas op, je gebruikt gauw teveel olie.

Over die filters is veel onduidelijkheid. Voor zover ik het begrijp zijn standaard K&N-filters bedoeld voor betere ademing bij (sportief) straatgebruik (relatief weinig deeltjes in de lucht).

Papieren filters zijn dichter en daarmee effectiever, maar inderdaad, hebben een flink kortere levensduur bij stoffig gebruik. Onder normale omstandigheden voldoen ze als normaal verslijtdeel qua kosten op zich goed.

Offroadmotoren hebben doorgaans af-fabriek een schuimfilter. De standaard filters zijn vaak van dichter schuim en die smeer je met een dunne olie als motor- of versnellingsbakolie. Dan kun je ook nog dunnere aftermarket schuimfilters krijgen, zoals Twin Air. Deze zijn veel opener van structuur en moeten daarom met een dikkere (kleverigere) olie gesmeerd worden.

Als ik ze zou moeten klassificeren:

papier: standaard straatgebruik
K&N: spotief straatgebruik (evt. icm tuningkit)
schuim: standaard offroadgebruik
Twin Air schuim: sportief offroadgebruik (evt. icm tuningkit)

Het schijnt dat bij offroadgebruik de standaard K&N-filter te open is en juist teveel schadelijke deeltjes doorlaat. Dit zul je waarschijnlijk pas na verloop van langere tijd gaan merken door versnelde zuiger/cylinder slijtage.

My 2 cents, Brom ;)
Titel: Re: K&N luchtfilter, schoonmaken en behandelen - Hoe en Waarmee?
Bericht door: 4Plugs op 05 april 2011, 23:52
Bedankt voor de input jongens, hier kan ik een hoop mee.

Inderdaad misschien verstandig om bij offroad gebruik even een papieren filter erin te zetten, en bij weggebruik de K&N te gebruiken. Schuimfilter zou ik ook nog kunnen overwegen, hangt van de prijs af.
Titel: Re: K&N luchtfilter, schoonmaken en behandelen - Hoe en Waarmee?
Bericht door: Brombeer op 06 april 2011, 00:03
Schuimfilters zijn een tientje of zo.

Je zou kunnen kijken of je de filterbak van de Alp kan modificeren door een heel schuimflter-element (dus ook de klem) erin te bouwen.

Ik denk dat dat wel zou kunnen met wat spitsvondigheid.. ;)
Titel: Re: K&N luchtfilter, schoonmaken en behandelen - Hoe en Waarmee?
Bericht door: V-Twin op 06 april 2011, 00:11
Een oud papieren filter ontdoen van papier. Met het restant naar een motorcrosszaak en dan zoeken of je wat kan vinden wat goed past. Meurs in Bergschenhoek / Motorcross Aad in Bleiswijk kunnen je wellicht helpen.
Motorcross Aad verkocht in het verleden ook los filterschuim zodat je zelf een op maat gemaakte hoes kon maken. Maar ja dat was vroegûr toen ik met Dell Ortho's rondreed met een schuimfilter in een oude frite-saus emmer. Mooie tijd was dat trouwens.

Mij staat bij dat Polo ook schuimfilters verkoopt, in ieder geval wel voor een AT.

Rob Geelen gebruikte bij HL en de Anatoliarally overigens gewoon papier en volgens mij deden andere deelnemers dat ook. Onderweg geen geklooi met schoonmaken etc. Gewoon vervangen en rijden.
Titel: Re: K&N luchtfilter, schoonmaken en behandelen - Hoe en Waarmee?
Bericht door: mauppie op 06 april 2011, 07:47
Ik heb dacht ik nog zo'n K&N reinigingsetje staan van m'n vorige twin. Ik gebruik op deze gewoon een papieren filter dus als je het setje wilt hebben? ik doe er toch niets mee.
Titel: Re: K&N luchtfilter, schoonmaken en behandelen - Hoe en Waarmee?
Bericht door: 4Plugs op 06 april 2011, 16:49
Als je hem zondag mee kan nemen, graag! en alvast bedankt! ;D
Titel: Re: K&N luchtfilter, schoonmaken en behandelen - Hoe en Waarmee?
Bericht door: PimW op 10 april 2011, 20:08
Je kunt nogsteeds losse "vellen" filterschuim krijgen. Heb ik ook mee gespeeld in deloorto's enzo, maar dat is pas een jaar of drie terug ;D

Ergens op adv rider zwerven foto's rond van een vent die inderdaad dat papier eraf gesneden heeft en opzoek is gegaan naar een passend filter. Is hem gelukt en was er erg tevrede over.

Ik heb ook nog altijd een oud filtertje op de plank liggen om eens mee naar de crosstoko te rijden. Komt er maar niet van :P
Titel: Re: K&N luchtfilter, schoonmaken en behandelen - Hoe en Waarmee?
Bericht door: zwart met oranje op 10 april 2011, 21:06
ik heb begrepen dat je je filter op een wel erg dratische manier hebt uitgespoelt  ;D
Titel: Re: K&N luchtfilter, schoonmaken en behandelen - Hoe en Waarmee?
Bericht door: guman007 op 19 juli 2011, 14:54
Mijn K+N filter is aangekomen. Moet ik hem nu eerst in de (bijbestelde) olie zetten of is hij "ready to use"?
Titel: Re: K&N luchtfilter, schoonmaken en behandelen - Hoe en Waarmee?
Bericht door: Hans Schaap op 19 juli 2011, 18:49
Standaard worden ze nieuw "Klaar voor gebruik" geleverd.
Dat staat ook ergens op de doos of op het papiertje wat erbij zit, even zoeken.
Filter zit ook in een gesloten plastic zak.
 
Groet Hans
Titel: Re: K&N luchtfilter, schoonmaken en behandelen - Hoe en Waarmee?
Bericht door: Lauda op 07 november 2015, 12:52
beste mensen

nu ga ik in januari een week naar Senegal Afrika met de AT nu maak ik mijn toch zorgen om me luchtfilter heb er een kn filter in zitten en heb nog extra kn filter liggen nu weet dat met crossen er niks boven een schuim filter gaat en het in senegal veel ofroad rijden word nu heb ik een schuim vervangings- filter gevonden
https://www.mdi-online.nl/pipercross-performance-luchtfilter-honda-xrv750-africa-twin-93-03.html
zo dit de moeite waard zijn of zeggen jullie joh met de kn filter moet ook goed komen
schuimfilter is wel daar terplekken makkelijker schoon te maken 
Titel: Re: K&N luchtfilter, schoonmaken en behandelen - Hoe en Waarmee?
Bericht door: The Headless Horseman op 07 november 2015, 12:57
De K&N's schijnen niet het allerbeste te zijn voor stoffige omstandigheden, dus misschien idd beter om voor zo'n trip te vervangen voor een schuimfilter ja  :)

Vind je een week niet wat kort om helemaal naar Senegal te gaan?
Titel: Re: K&N luchtfilter, schoonmaken en behandelen - Hoe en Waarmee?
Bericht door: robgoesdakar op 08 november 2015, 11:33
Ik heb op mijn Twin gewoon een normaal papieren filter zitten.
Had ik ook tijdens de rally, 's avonds even voorzichtig uitkloppen en geen centje pijn gehad.
Eventueel kun je, om wat grotere viezigheden buiten te houden, er een panty omheen doen.

De K&N filters houden het stof vast omdat het een ge-olied filter is. Dus dat zou je dan regelmatig moeten gaan vervangen en/of uitwassen en opnieuw olien.

Die piper-cross is zo te zien dus zonder olie, maar zul je ook regelmatig moeten uitwassen.

PS: Als je maar een week gaat, en niet continue achter iemand in zijn stof rijdt, maar zelfstandig rijdt zal het ook met het stof in je luchtfilter reuze mee gaan vallen.

Titel: Re: K&N luchtfilter, schoonmaken en behandelen - Hoe en Waarmee?
Bericht door: alain op 28 maart 2018, 11:12
Deze mooie foto van een K&N-filter wil ik jullie niet ontzeggen. Opgestapeld vuil na 43000 kilometer zonder reinigen. En nog werkte deze filter zonder problemen: normaal verbruik en normale prestaties. Zelfs op 4800 meter haalde ik nog probleemloos 80km /uur.

Nu is de filter uiteraard weer gereinigd en behandeld, en klaar voor een volgende 40000km.
Titel: Re: K&N luchtfilter, schoonmaken en behandelen - Hoe en Waarmee?
Bericht door: Jan F. op 28 maart 2018, 19:32
Hmm, slijtage wordt veroorzaakt door wat er niet in het filter zit.....

K&N staat bekend dat de filterdoorlaat groter is dan het standaard papieren filter. Er zal dus ook behoorlijk wat doorheen gegaan zijn.

Groet, Jan
Titel: Re: K&N luchtfilter, schoonmaken en behandelen - Hoe en Waarmee?
Bericht door: Hotel 317 op 28 maart 2018, 20:25
K&N zegt ook zelf dat een kleine hoeveelheid stof de filtratie verbeterd. Hun advies is om de drukval over het filter te meten met een manometer.... 

Ik knal er wel gewoon vijf keer per ton en nieuw stukje papier in.  ;D
Titel: Re: K&N luchtfilter, schoonmaken en behandelen - Hoe en Waarmee?
Bericht door: Brombeer op 28 maart 2018, 23:53

Hmm, slijtage wordt veroorzaakt door wat er niet in het filter zit.....

En dus in je cilinders is terecht gekomen. Ik heb er in Marokko een blok mee gesloopt, want, Brom had zich helemaal niet gerealiseerd dat dat ding er nog in zat toen die daarheen ging.


K&N staat bekend dat de filterdoorlaat groter is dan het standaard papieren filter.

En dat is weer omdat het een prestatie verhogend sportfilter is, bedoeld voor relatief schone omstandigheden, bijvoorbeeld op de weg of circuit. Waarbij K&N voor jou besloten heeft dat het genot van betere prestatie zwaarder weegt dan de kortere levensduur van je motor.

Daarnaast is een verwacht verschonings-interval van 40.000 een beetje aan de absurde kant.

Geoliede foamfilters zijn beter, maar zijn voor de meeste motortypen niet beschikbaar. Het verschoningsinterval is vrij kort (dichtslibben) en daarnaast voor de gemiddelde motorrijder nogal gebruiks-onvriendelijk.


Hotel geeft het beste advies, doe maar een papieren filter  ;)

Titel: Re: K&N luchtfilter, schoonmaken en behandelen - Hoe en Waarmee?
Bericht door: xrvtuur op 29 maart 2018, 08:24
En zou het dan nog uit maken of je een origineel papier filter gebruikt of is ieder aftermarket papier goed.
Titel: Re: K&N luchtfilter, schoonmaken en behandelen - Hoe en Waarmee?
Bericht door: alain op 29 maart 2018, 11:23
Ik zie het niet zo zwart in (What's in a word?). K&N claimt niet enkel betere prestaties, maar ook een normale levensduur van de motor. De prestaties zijn meegevallen; de levensduur is nog af te wachten.
Die filter heeft voor mij toch het belangrijkste gedaan wat ie moest doen, inclusief de herhaalde oversteken op meer dan 4000 meter.

Mijn blokje doet het hopelijk nog eventjes goed, want ik wil er de Zijderoute nog mee doen. (Er is nog geen abnormaal olieverbruik of vermogenverlies.) Misschien laat ik de motor dan ergens in Azië achter, want het transport terug is duurder dan de waarde van de motor. Met zo een oude motor op reis is altijd spannend...

Binnen 10 dagen keuring in Sprundel. Daar krijg ik te horen wat nog beter moet.
Titel: Re: K&N luchtfilter, schoonmaken en behandelen - Hoe en Waarmee?
Bericht door: Brombeer op 29 maart 2018, 23:03

Wat ik opdiste w.b. gebruik van K&N is het enig juiste.


Je mag wel koppig zijn, dat staat een ieder vrij  ;D

Titel: Re: K&N luchtfilter, schoonmaken en behandelen - Hoe en Waarmee?
Bericht door: alain op 30 maart 2018, 07:36
Brom,
Eigenzinnig maar niet koppig. Het zijn enkel de ezels die niet van gedacht veranderen.
Je raad is geen verloren moeite!
Ik zal toch wel nog eens goed nadenken over wat je schrijft, mij verder documenteren, en dan een gewogen beslissing nemen hoe het verder moet. De tips and de tricks, dat zijn de redenen waarom ik hier op dit forum zit. En deze manier van werken heeft mij nog geen windeieren gelegd.


Titel: Re: K&N luchtfilter, schoonmaken en behandelen - Hoe en Waarmee?
Bericht door: Waffie op 30 maart 2018, 16:12
kn heeft ook een hoesje om allerlei dirt te vangen wat meer vocht bevat ofwel modderige toestanden
Titel: Re: K&N luchtfilter, schoonmaken en behandelen - Hoe en Waarmee?
Bericht door: Brombeer op 30 maart 2018, 22:42

Die heb ik wel eens voorbij zien komen. Dat is dit ding.

Zal wel een iets mindere flow hebben, maar lijkt mij wel een nuttige toevoeging als je bij K&N blijft en wilt blijven ver reizen.

Titel: Re: K&N luchtfilter, schoonmaken en behandelen - Hoe en Waarmee?
Bericht door: xrvtuur op 30 maart 2018, 23:45
ik zit al een poosje te lezen over K&N filters en eigenlijk wil ik mijn K&N eruit gooien en weer terug naar papier, maar is origineel honda het beste of zijn er ook andere merken net zo goed?
Titel: Re: K&N luchtfilter, schoonmaken en behandelen - Hoe en Waarmee?
Bericht door: alain op 31 maart 2018, 06:54
Ik heb dit systeem veertig jaar terug reeds gebruikt op een Suzuki (was origineel van Suzuki).
Dat hoesje zal bij het dichtslibben wel de airflow verminderen, maar kan onderweg gemakkelijk uitgewassen worden met een vaatwasspoelmiddel, en dan gedrenkt worden in wat motorolie, waarna de motorolie er uit geknepen wordt.

Is dit dan echter een oplossing voor die heel kleine partikeltjes die wel door de K&Nfilter zelf geraken?
Titel: Re: K&N luchtfilter, schoonmaken en behandelen - Hoe en Waarmee?
Bericht door: Waffie op 31 maart 2018, 08:28
best arthur,

Ik zelf heb geen problemen met after market maar wil je beslist  de zekerheid zoals je die mag verwachten van Honda moet je zondermeer een Honda filter kiezen (kwaliteit en  dus pas zuiverheid)

maar dat kost je dan ca 60 euri

een aftermarket zoals van bijv van louis (delo) slechts € 16.90

het zijn keuzes
Titel: Re: K&N luchtfilter, schoonmaken en behandelen - Hoe en Waarmee?
Bericht door: xrvtuur op 31 maart 2018, 09:56
Oke ja dat had ik dus ook al gezien, enorm prijverschil. Vandaar mijn vraag, zou er behalve pasvorm ook verschil in papier zijn, en dus filtratie? Want je slecht filterende K&N vervangen voor een slecht filterende papieren schiet ook niet op.
Die schuim pre filters van K&N passen alleen op ronde filters. Bij een Varadero heb je een plat vierkant filter.
Titel: Re: K&N luchtfilter, schoonmaken en behandelen - Hoe en Waarmee?
Bericht door: Cas op 31 maart 2018, 13:37
Ik heb in allebei mijn motorfietsen een K&N filter zitten en ik dacht dat ik daar juist goed aan deed. Maar als ik het verhaal van Brombeer zo eens lees heb ik toch mijn twijfels over deze filters. Ook al rijd ik alleen op het verharde, er zit altijd stof in de lucht. Ik haal de K&N filters eraf en vervang ze door originele filters. Probleem is dan weer dat mijn powercommander V in Goes is afgesteld met het K&N filter dus ik ben benieuwd.
Titel: Re: K&N luchtfilter, schoonmaken en behandelen - Hoe en Waarmee?
Bericht door: xrvtuur op 31 maart 2018, 16:47
Staan best wel veel horror verhalen over K&N op het net, wat is waar? Ik rij ook niet offroad, maar heb bijvoorbeeld in Finland wel 100 km over gravelwegen gereden met iemand voor me, daar komt ook stof vanaf. Ik ga er een originele in zetten en de powercommander alle getallen eens met 2 omlaag.
Titel: Re: K&N luchtfilter, schoonmaken en behandelen - Hoe en Waarmee?
Bericht door: Brombeer op 31 maart 2018, 18:41

Misschien tijd om te gaan nuanceren w.b. K&N. Of misschien toch niet..


Er zijn twee soorten motorenkopers: zij die elke paar jaar een nieuwe motor kopen, en zij die er langere tijd met één moeten of willen doen.

Daarnaast heb je hen die zich wel eens op een circuit vertonen. Of anderen die af en toe es met mooi weer rijden. Je hebt kilometervreters die nooit een bospad zien en zij die - tegen beter weten in- er verre, vuile reizen mee maken en soms zelfs woestijnen doorkruizen. Dat zijn allemaal andere omstandigheden met verschillende risico's voor je motor.

Iemand die elke paar jaar wisselt van motor, zal i.i.g. de levensduur van die motor niet meemaken, en ook de lasten ervan niet. Een motor die af en toe es rijdt, kan een hoge leeftijd bereiken met een lage kilometerstand. Inwendige slijtage is dan nog niet aan de orde, ondanks de leeftijd. Zomer- en winterploeteraars kunnen binnen 10 jaar een blok 'oprijden', maar dit is dan als gevolg van een zeer hoge kilometerstand.

Als je kijkt naar bijvoorbeeld gebruikte olie-kwaliteit of een luchtfilter, dan heb je het over het binnenste van het motorblok - het heiligste heiligdom. Alles wat om het motorblok heen gesleuteld zit en je motor tot een motor maakt, is vervangbaar en redelijk betaalbaar. Maar een motorblok dat inwendig schade oploopt is een uiteindelijke doodsteek. Alles mag kapot en alles kan vervangen, maar liever niet het motorblok. Het luchtfilter bijvoorbeeld, is door de fabrikant bedacht om het motorblok een zo lang mogelijk leven te geven. Alles kan vervangen, en zolang het motorblok gezond is, is het ook de moeite waard.

K&N staat bekend als een zeer open filter, afkomstig uit de racerij. In de echte GP's worden  -dacht ik-  niet eens filters gebruikt.
Die filters laten meer fijne partikels door dan andere typen filters. Dit heeft die fabrikant opzettelijk zo gedaan zodat er meer luchtvolume doorheen kan en dus meer brandstof toegevoegd kan worden. Ze worden meestal gebruikt i.c.m. een carb-tuningkit en meer open uitlaatdemper.

Ik zou persoonlijk niemand, zoals wij gewone rijders, een dergelijk filter aanbevelen. Het gaat om het inwendige van de motor en dat is heilige grond. Je zou dat juist zo goed mogelijk willen beschermen. Met name de kilometervreters, offroadrijders en ver reizigers. Zij die sowieso verhoogd risico lopen. Blijf bij het voorgeschreven papieren filter. Het heeft een fijnere structuur en houdt meer partikels tegen. Dus is dat veiliger voor je motorblok. Je komt toch wel vooruit!

Uiteindelijk is het ook een beetje koffiedik kijken. Je kunt niet in het blok kijken wat er (is) gebeurd. Of als gevolg waarvan je versnelde slijtage hebt opgelopen. Was dat je te open luchtfilter of heb je met matige olie gereden of er te lang mee gedaan? De meesten van ons rijden op reeds gebruikte motoren en daarvan weten we ook niet wat er vóór ons mee gedaan is, of hoe. Sommige mensen geven er ook niet zoveel om, wie dan leeft die dan zorgt. Of ze zijn zich er (nog) niet van bewust. Er zijn teveel variabelen om daar wat zinnigs op te zeggen.

Ik heb met zowel Honda als goedkopere aftermarket papieren filters gereden. Het valt niet te zeggen of dat nu beter was of slechter. Het is immers onmogelijk vast te stellen wat er binnen in het motorblok gebeurd, wanneer en als gevolg waarvan. Ik ben wel al aan mijn derde blok bezig. Maar ik behoor zeker tot een risico-groep (kilometervreten, zomer-winter, verre reizen en woestijgedrag). Ik kies voor de beste bescherming beschikbaar voor mijn motor, papier. Ik sterk mijn keuze daarbij: zo'n beetje alle auto's, vrachtwagens en motoren van alle fabrikanten ter wereld gebruiken dit soort filters.


Ik zeg niet dat je deze filters niet moet gebruiken, maar kijk tenminste naar welke doelgroep jouw motor is en neem op basis daarvan een wijs besluit.


Brom  ;)


Titel: Re: K&N luchtfilter, schoonmaken en behandelen - Hoe en Waarmee?
Bericht door: Waffie op 31 maart 2018, 21:44
beste, Hier ga ik  ook wel even op in,
we hebben papieren filter elementen (zeer veel gebruikt)
En ook filters opgebouwd uit  katoen of schuim en vervolgens geimpregneerd
we hebben ook  nog  oliebad filtering (voor extreme vieze en stoffige omstandigheden)
en een cyclo filtering

keus genoeg
echter voor de motorfiets blijven er maar 2 over

Maar een  papier filter is per definitie  vele malen goedkoper en vanuit die gedachte zie je een dergelijk filter vaker..

(een papier filter is een wegsmijt art  :-\)

Als we als vergelijk bijv een K&N, green filter en of DNA nemen, is de constructie totaal anders tov papier
hierbij is het filter materiaal gemaakt van  geïmpregneerd katoen op een steel of alu  mesh waarbij het impregneer middel een soort van tec olie is.

Deze combinatie zorgt voor het vasthouden van de stofdeeltjes aan het impregneermiddel waarbij het vuil dus gevangen wordt.
In een papier filter gebeurd dit vangen grotendeels in de vouwen van het filterpapier

droog vuil is daarmee ook makkelijker te verwijderen maar op termijn zullen de poriën van het papieren filter  ook verstopt raken wat zeker in het begin juist een verbeterde filtering op zal leveren totdat het punt dat er verstopping op zal treden
waarmee gezegd dat een grotere flow meer gebruiksduur op zal leveren.
De doeltreffendheid  wordt bepaald hoeveel % van de kleinste doorsnede  wordt tegengehouden
dit is voor de scientist.
 dus je zou echt cijferwerk moeten hebben om  het effect en of voordeel/nadeel vast te stellen,

Ik maak al heel lang gebruik van een katoen geïmpregneerd filter op meerdere voertuigen en heb nog nooit enig probleem ervaren of vast gesteld.
Je kunt dan denken aan vermogens verlies, compressie verlies, en of toenemend olieverbruik
 maar we moeten wel onderscheid maken in welke niche we dit product gebruiken.
heftig in de zandbak rossen  is voor mij iets meer als standaard.
En zelfs Honda is dan in zijn garanties erg terughoudend.
Voor mij was  de prijs tov  de mogelijkheid om na schoonmaak het filter weer in te zetten zonder kwaliteit verlies belangrijk.

Nu kun je ook redeneren dat de prijs van het originele luchtfilter niet echt km prijs verhogend werkend maar alle beetjes helpen.

ps. horror verhalen hoor je overal en zeker als je er naar op zoek bent.
tijdig en goed uitgevoerd onderhoud doet al heel veel.
Titel: Re: K&N luchtfilter, schoonmaken en behandelen - Hoe en Waarmee?
Bericht door: xrvtuur op 31 maart 2018, 22:18
ik heb voor een mooie prijs op ebay een origineel filter gevonden, dat gaan we eens proberen icm de andere uitlaten en PC, mijn varadero heeft ongeveer 10 pk en 15 Nm meer met K&N, PC, en Scorpions en hij loopt ook veel mooier door die combinatie, als dat met een papieren filter merkbaar slechter wordt ga ik opnieuw nadenken
Titel: Re: K&N luchtfilter, schoonmaken en behandelen - Hoe en Waarmee?
Bericht door: Brombeer op 31 maart 2018, 22:22

Dat is dan de keuze die een ieder maakt. En dat is goed!

Net als met banden, zijn de meningen verdeeld. Da's ook goed!


Want motorrijden is emotie, hoe je het ook doet  :)
Titel: Re: K&N luchtfilter, schoonmaken en behandelen - Hoe en Waarmee?
Bericht door: Oldtimer op 01 april 2018, 17:31
Citaat
Want motorrijden is emotie, hoe je het ook doet

En dat is ook goed  ;D