Transalpclub Forum
Techniek => Honda Africa Twin => Topic gestart door: Hotel 317 op 13 mei 2012, 23:56
-
Mijn twinnetje tikt binnenkort de 90 000 en een nieuwe kettingset aan, dus ik ga al vast de onderdelen in huis halen.
Wie kan mij vertellen bij welke kilometerstanden dit onderdeel echt versleten was? of stuk ging? wat raad Honda aan? zitten er slijtage indicators op?
tell me, tell me ;D
-
hallo,
de ketting schuurt uiteindelijk door het rubber in en gaat dan inslijten op je achterbrug
het is dus een kwestie van even optillen met een schroevendraaier zodat je kunt zien en voelen hoe dun ze is
overigens is vervanging op een twin piece of cake.
kosten zijn ca 35 euri
-
Wat ik wel deed, is de geleider re-shapen als hij nog wel dik genoeg is.
De plaatjes slijten het rubber uit. Zo ver, dat de rolletjes op gegeven moment het rubber gaan raken en zo het vet eraf rollen. Slecht voor je ketting en het vet hoopt zich op die plek op.
Met een hobbymesje sneed ik dat middenstuk van die groef eruit zodat de rolletjes weer vrij lopen.
Maar, met 90.000 zou je wel eens tegen een nieuwe geleider aan kunnen zitten..
-
Goede tip.
-
bij mij met 123000km nog steeds dezelfde.
-
Mirjam: 150.000 km en compleet verrot
Daan: 128.000 km en doorgesleten
Morgen gaan er 2 nieuwe op!
Wat betreft dat wegsnijden van overtollig plastic: wij hebben ook die randjes weggesneden die blijven staan daar-waar-je-O/X-ringen-zitten, kan niet goed zijn voor die ringetjes!
-
Iedere 20.000 km :-) bij mij staat de achterkant vrij hoog, dus de voorkant van de achterbrug komt wat omhoog zodat de geleider zwaarder door de ketting wordt belast.
-
Vandaag voor het rijden gesmeerd en vijftien kilometer naar het werk gecrossed: blanco rolletjes!
Ik heb m'n antwoord: lekker vervangen dat ding! die opstaande randen waren mij niet eens opgevallen, maar dat verklaard ook de nogal spontane slijtageslag! ;D
-
Eigenlijk helemaal niet zo'n gek idee om dat ding te vervangen.
Ik zat er ook al vaker twijfelachtig naar te kijken.
Ik zal em is bestellen.
Goeie tip....
-
Vandaag bij de 90 000 beurt heb ik beide geleiders vervangen. Dit viel gewoon te doet met de motor op de middenbok en een ketting die iets te slap hing. hieronder het resultaat:
Onderste geleider: redelijk ingesleten, waarschijnlijk ook de reden waarom mijn rolletjes snel kaalgepoetst werden.
(http://img.photobucket.com/albums/v297/15179/geleider1.jpg)
Achterbruggeleider: Opstaande randjes die - Zoals Daan al zei, contact gaan maken met je O-ringen.
(http://img.photobucket.com/albums/v297/15179/geleider2.jpg)
Na twintig jaar dienst ziet dit kleine detail er ook niet meer fris uit.
(http://img.photobucket.com/albums/v297/15179/geleider3.jpg)
Ik denk dat de reden van mijn vroegtijdige slijtage, samen hangt met roest die op de ketting zat toen ik hem kocht: Dit is ruw en is waarschijnlijk gaan schuren.
-
Ik heb ook nieuwe kettinggeleiders in bestelling staan.
Vooral de dunne rubberen randjes raakten bij mijn bijna de o-ringen van de ketting.
Ik heb de randjes er ook even af gesneden, er moet wel gereden worden. ;)
(http://img.photobucket.com/albums/v297/15179/geleider2.jpg)
-
Weet iemand of de kettinggeleider op een XL600V net zo makkelijk te vervangen is? Die van mij ziet er ongeveer uit zoals die van Hotel317 qua slijtage, maar als ik naar de afbeelding kijk (klik (http://www.cmsnl.com/xl600v-transalp-1991-germany_model6555/slider-chain_52170mm9000/)) lijkt het er op dat voor montage van een nieuwe kettinggeleider (en demontage van de oude, hoewel de geleider daarbij natuurlijk niet heel hoeft te blijven) de achterbrug los moet. En laat die nou net vrij vast zitten heb ik gemerkt :-\ (had een eindeloze ketting besteld, maar heb daar uiteindelijk een geklonken ketting van moeten maken om hem te kunnen monteren omdat ik de achterbrug niet lost kreeg...)
-
95.000 km and still going strong. Die van Karinda zijn idd met 125.000 vervangen.
OK, is een Dero. Maar het materiaal is hetzelfde als op de Twin.
-
Weet iemand of de kettinggeleider op een XL600V net zo makkelijk te vervangen is? Die van mij ziet er ongeveer uit zoals die van Hotel317 qua slijtage, maar als ik naar de afbeelding kijk (klik (http://www.cmsnl.com/xl600v-transalp-1991-germany_model6555/slider-chain_52170mm9000/)) lijkt het er op dat voor montage van een nieuwe kettinggeleider (en demontage van de oude, hoewel de geleider daarbij natuurlijk niet heel hoeft te blijven) de achterbrug los moet. En laat die nou net vrij vast zitten heb ik gemerkt :-\ (had een eindeloze ketting besteld, maar heb daar uiteindelijk een geklonken ketting van moeten maken om hem te kunnen monteren omdat ik de achterbrug niet lost kreeg...)
Jonas, heb je zin/budget om eens langs te komen bij Motomaat (https://maps.google.nl/maps?q=motomaat&hl=nl&ll=52.361004,4.790812&spn=0.022408,0.066047&hq=motomaat&hnear=Amsterdam,+Noord-Holland&t=h&z=15)?
Dan kan ik mij over het probleem van je achteras buigen ;)
-
Ik meen me te herinneren dat je vroeger nog wel eens teflon plaatje zag op de plek waar die kettinggeleider zit. Volgens mij in de crosserij maar zeker weten doe ik dat niet.
Maakt denk ik wel veel lawaai en dat zal een groot nadeel zijn...
-
Kan iemand mij ook vertellen waar ik online de kettinggeleiders goed kan bestellen?
O.a bij cmsnl.com
Binnen een dag in huis.
-
En nu we het daar toch over hebben.... Ik moet mijn ketting en tandwielen gaan vervangen. Wat adviseren jullie? En bij wie bestellen?
-
Probeer onze Ad eens.
Je kent hem wel....Waffie. ;)