Transalpclub Forum
Techniek => Honda Varadero => Topic gestart door: peet op 22 juli 2012, 22:39
-
Raad gevraagd, mijn Varadero (2003/38000km) heeft het na aanvang van terug reis van vakantie begeven, alleen voor mij niet duidelijk wat er kapot is, vandaar mijn vraag of iemand een idee heeft wat er aan de hand is.
Varadero start normaal, loopt normaal stationair, koppeling werkt en schakelen geeft geen problemen, motor is voorzien van de nodige olie en brandstof maar zodra er mee gereden wordt komt er een metaalachtig geluid uit blok/versnellingsbak. Het probleem doet zich alleen voor als er tractie/gas wordt gegeven en begint blok lawaai te maken en gaat het rijden met horten en stoten, zodra onder het rijden de koppeling wordt ingeknepen is lawaai weer weg.
Ik denk zelf aan versnellingsbak of koppeling, iemand een ander idee ?
Heb motor op vakantie adres laten staan en daar viel wel op dat nadat ik ongeveer 5 kilometer stapvoets had gereden dat onderkant blok zo warm was dat er niet met blote handen aan te komen was.
Alvast dank voor de reacties en hoor graag van jullie,
groetjes Peet
-
hallo,
ik vrees dat je het antwoord zelf best wel kunt bedenken en dat verder rijden is uitgesloten .
controle en of demontage is gewenst
zonder demontage van bij carterpan en koppelings deksel is het moeilijk diagnose te stellen maar de schade zal alleen maar kunnen toenemen mocht je toch verder willen rijden
de eerste zaken die ik bedenk is een defecte uitgaande as en of lager alsmede losgekomen koppelingskooi
maar dit is enkel speculeren
repatrieren die hap of indien mogelijk plaatselijk laten herstellen want dat er iets mis is mag wel duidelijk zijn. :-\
-
Nokkenaskettingspanner. :-[
-
Nokkenaskettingspanner. :-[
Gaat ie daarvan "horten en stoten" tijdens het rijden? ::)
-
Gaat ie daarvan "horten en stoten" tijdens het rijden? ::)
Yep. Maar met nadruk: kan.
-
Nokkenaskettingspanner. :-[
Het metaal knarsend geluid heeft motor niet als deze stationair draait, als het de nokkenaskettingspanner zou zijn dan zal het metaalgeluid ook hoorbaar moeten zijn.
Alleen als er krachten worden gevraagd van koppeling of versnellingsbak is het metaal schurend / knarsend geluid hoorbaar.
Inmiddels een afspraak gemaakt met Ad dat ik motor terughaal en dat we samen de motor repareren, mocht het zijn wat Ad denkt, dan kan het een dure aangelegenheid worden als er aluminiumslijpsel in het gehele blok aanwezig is.
Hou jullie op de hoogte.
-
Das dus niet per definitie het geval, Peet; helaas.
Op Karinda's dero was het metaal achtige 'getik' alleen maar hoorbaar als de motor in versnelling uitrolde; en dan met name als het blok erg warm werd (bv in stadsverkeer met hoge buitentemperatuur). Uitrollen met ingetrokken koppeling = geen geluid...
We waren er op tijd bij en hebben de spanners preventief vervangen. Loopt nu weer als een zonnetje.
Vraag rest wel... jouw motor mag op zich (2003 = injectiedero = probleemloos vwb nokkenaskettingspanners) hier geen problemen meer mee hebben. Al helemaal niet gezien de lage KM stand... Maar zeg nooit, nooit... :-\
Hoop echt dat de schade meevalt!
-
Ben wel benieuwd wat het probleem is, lijkt mij ook spanner probleem en als je nokkenas ketting al een tand is versprongen zou dat het slechte lopen kunnen verklaren. 1 gelukje, het varadero blok laat zich vrij makkelijk door 1 persoon wisselen heb ik ontdekt :P
-
Check idd ook ff een aantal draadjes hierover op het Internationale Forum:
http://varaderoforumcom.h826747.serverkompetenz.net/viewtopic.php?t=919
http://varaderoforumcom.h826747.serverkompetenz.net/viewtopic.php?t=1146
http://varaderoforumcom.h826747.serverkompetenz.net/viewtopic.php?t=2526
http://varaderoforumcom.h826747.serverkompetenz.net/viewtopic.php?t=2059
-
Update; motor teruggehaald en bij Ad afgeleverd. Bij het afladen van Varadero is het probleem duidelijk geworden.
Knarsend metaalachtig geluid duidelijk hoorbaar en dat terwijl motor niet gestart was, Ad had meteen door waar probleem lag.
Voor mij nu eens een keer mazzel,geen nokkenasspanner of koppelingshuis defect maar slechts een rechterachterwiellager geheel in de prut gedraaid.
Samen met Ad beide lagers van achterwiel vervangen en na een klein uurtje werk was Varadero weer als nieuw.
Wat kan een mens zich vergissen als je op een rijdende motor probeert een probleem op te sporen en duidelijk te krijgen, zal waarschijnlijk de schrik zijn geweest en te weinig tijd genomen om probleem duidelijker voor ogen te krijgen. Zal een volgende keer niet meer gebeuren.
Ad mag ik vertellen van dat klein flesje met bruin goedje waardoor motor nu zonder horten en stoten rijdt ? ???
-
mooi werk ;D
-
waardoor motor nu zonder horten en stoten rijdt
Doe maar, zal wel Forte zijn ;)
-
Nog even voor de statistieken.... hoeveel km staat er nu op en welk achterwiellager was het? edit, rechts achter dus :P
-
Ad mag ik vertellen van dat klein flesje met bruin goedje waardoor motor nu zonder horten en stoten rijdt ? ???
ja zeker,
mcpm mix... iedere vakman gebruikt het tegenwoordig.
gewoon weer de oude vertrouwde kwaliteit van vroeger zoals het hoort
ene niks forte...
-
mcpm mix
Nooit van gehoord. Maar ik ben dan ook geen vakman ;)
-
Toch nog goed gekomen dus... Nooit gedacht dat een achterwiellager van de Dero stuk kon lopen, maar idd... Hoeveel KM had ie gelopen? Kan me niet voorstellen dat 'ie met 38.000km stuk gaat.
Heb dit één keer meegemaakt met mijn Transalp. Maar dat kwam omdat het lagerhuis een fixe opsodemieter gehad had tgv een aanrijding.
-
het is mijn ervaring dat als er een kogelrol lager als eerste in het achterwiel stuk gaat dit vaak het lager is aan de remschijf zijde.
dit is ook goed te verklaren.... remstof en andere vervuiling hebben hier meer vrij spel als bijv aan de zijde van het kettingtandwiel
ondanks dat het een een 2 RS afdichting betreft vervult ook de keerring nog een aanvullende taak maar alles slijt dus ook deze afdichtingen en dan is het een kwestie van tijd waarbij het aanwezige vet in combinatie met vuil een mooie grinding gaat vormen.
overigens was de schade al best fors(missende kogeltjes) dus het punt van meer speling moet dus al over het hoofd zijn gezien.
overigens wordt de levensduur van een lager opgegeven in draaiuren waarbij de de fabrikant er naar streeft min 90 % te behalen van wat hij voor ogen had.
omdat belasting en omwenteling te variabel zijn is er geen vast gegeven op los te laten
-
maar wat is nu
mcpm mix
Ad ??
-
maar wat is nu Ad ??
Een soort Forte XXL denk ik... ;D
Of:
Multichip Power Module (MCPM)
Master of Crisis and Public Order Management (MCPM) (Ad dus! ;D )
...
Ben idd ook wel nieuwsgierig nu...
-
mcpm is een goedje wat ik heb gekregen om uit te testen
officieel nog niet te koop maar zou zeer positief werken op het verbrandingsproces
het bestaat uit 2 bestandelen wat in de juiste verhouding de moleculaire samenstelling van de brandstof drastisch aanpakt in de positieve zin,
mijn motorfiets ging zondermeer 20 % zuiniger lopen dus zeker 1 op 26
ik gebruik het nu enkele maanden en bevalt me goed. tja alleen die kleur zo bruin als slootwater
-
Toch nog goed gekomen dus... Nooit gedacht dat een achterwiellager van de Dero stuk kon lopen, maar idd... Hoeveel KM had ie gelopen? Kan me niet voorstellen dat 'ie met 38.000km stuk gaat.
Heb dit één keer meegemaakt met mijn Transalp. Maar dat kwam omdat het lagerhuis een fixe opsodemieter gehad had tgv een aanrijding.
heb ook kapot wiellager gehad met de Varadero bij 72000 km.
Totaal geen vet meer in of op en inderdaad rechts achter.
Zou niet weten hoe je dit kan onderhouden je kan er niet vet bij smeren ofzo, of heeft iemand een slim ideetje?
-
officieel nog niet te koop
Dus maar eens een monstertje aan je medeclubleden. >:D Volgens mij maak jij te weinig km's om een goed oordeel te geven. :-* Of heb je het in je koekblikkie gegooid. ?
Kan wel wat besparing gebruiken dacht ik.
Maar zonder dollen.
Wondermiddel dus waar jij nooit in geloofde toch ::)
-
....
Maar zonder dollen.
Wondermiddel dus waar jij nooit in geloofde toch ::)
Verhip, idd... die discussie kan ik me ook nog heugen! ;D C:-)
-
inderdaad, nooit in gelooft
maar bedenk.. GRATIS dus baat het niet dan schaadt het niet
maar met de uitdrukkelijke opdracht het niet te distribiteren
dus ik zwijg als een graf >:D
-
dus ik zwijg als een graf
Dat gaat dus echt nie werke Ad.
Eerst ons nieuwsgierig maken met je toverpraatjes en dan gewoon je tetter dicht houden.
Enne wat dacht je van deze :mcpm mix... iedere vakman gebruikt het tegenwoordig
Moeten we dus naar een andere vakman om het te krijgen of ben jij die "iedere vakman" . Of er zijn natuurlijk weinig vakmensen, kan ook nog.
Verder heb jij me laatst nog verteld dat alleen Jaqueline jou opdrachten mag en kan geven en dat je dan zelfs luistert.
Dus van deze : maar met de uitdrukkelijke opdracht het niet te distribiteren
komt dus ook geen bal van terecht.
Nee Ad, digaechniewerke
-
Maar heren, kan iemand de titel nu eindelijk even aanpassen?
Het moge duidelijk zijn hier een lager van een wiel heeft gefaald en niet de Varadero!
8)
-
lager van een wiel heeft gefaald en niet de Varadero!
Maar Peter, daar hebben we het allang niet meer over. Ik wil 1 op 26 gaan rijden. Jij toch ook ;)
-
Maar Peter, daar hebben we het allang niet meer over. Ik wil 1 op 26 gaan rijden. Jij toch ook
Oh.... eueuhhh, maar waar denk je dat ik die 2 extra kilometers per liter nog vandaan moet halen? ;D
Of zou dat door het gouden goedje van Ad komen.
-
Sorry, ik had inderdaad niet aan jou rijstijl gedacht. Nogmaals sorry >:D
-
een verdubbeling van mijn actieradius dat lijkt mij wel wat, stuur maar een pallet.
-
een verdubbeling van mijn actieradius dat lijkt mij wel wat, stuur maar een pallet.
Doet U mij maar 2. Pallets. ;D
-
maar met de uitdrukkelijke opdracht het niet te distribiteren
dus ik zwijg als een graf >:D
Maar Ad hoe moet ik nu verder, mijn laatste flesje net opgebruikt en inderdaad de Varadero heeft nog nooit zo goed en zuinig gelopen. Had gehoopt dat ik een 'testdummy' voor het goedje mocht zijn. :o :o :angel:
-
Adje zwijgt inderdaad als het graf, maar moet niet te ver gaan, anders lassen we een protestmars in.
Kom op Ad, hier met dat spul, zodat we weten of het allemaal waar is. Trouwens als technisch supervisor van de transalpclub kun je het niet maken dat je ons nu in kou laat staan omdat een of andere zool jou het zwijgen wil opleggen. Erger nog, je zou voor onze belangen op moeten komen en zeker nu als bestuurslid. Dus je kunt het gewoon niet maken om dat goedje niet onder je medeclubgenoten te distribueren. Voordeel voor jou zit er natuurlijk ook in, want iedereen gaat straks roepen dat jij de beste bent. :angel:
Nou ja,
Ik heb m'n best gedaan........even goeie vrienden hoor :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'(
laten we gewoon een poll inlassen. ff kijken hoeveel mensen het met ons eens zijn.
-
Is was gelijk bij Ad voor een nieuwe achterband bij mijn Pan european. Helaas mocht ik het niet testen. :(
Voor de rest , alles weer netjes geregeld bij Ad.
groet cees