Transalpclub Forum

Algemeen => Algemene discussie => Topic gestart door: robgoesdakar op 08 oktober 2012, 14:03

Titel: Het gaat toch gebeuren ....
Bericht door: robgoesdakar op 08 oktober 2012, 14:03
Vandaag even bij Honda langs om de demo motoren van het afgelopen weekend terug te brengen, wordt me verteld dat de transalp definitief uit productie is gegaan.
Voorraden bij Honda zijn klaarblijkelijk al op, en alleen bij importeurs/dealers e.d. zullen nog nieuwe versies beschikbaar zijn. Op de honda site is ie in ieder geval al verdwenen...

Honda is wel met een nieuw dakar avontuur bezig, en misschien.... heel misschien... zetten ze daar iets van door naar een straat variant, maar dat is nog koffie dik kijken.
Er schijnen wel weer nieuwtjes te komen in mei, maar daarover kreeg ik verder niet veel informatie.

Dakar avontuur van honda: http://www.hondaproracing.com/world_racing/news/?race_event_report=1860&str=World+Racing+-+News+-+02%2F07%2F2012
Titel: Re: Het gaat toch gebeuren ....
Bericht door: wimj op 08 oktober 2012, 14:21
Vandaag even bij Honda langs om de demo motoren van het afgelopen weekend terug te brengen, wordt me verteld dat de transalp definitief uit productie is gegaan.

Van mij mogen ze een allroad op basis van het nieuwe 700 blok (NC?) op de markt brengen. Wel jammer dat zo'n icoon gaat verdwijnen.
Titel: Re: Het gaat toch gebeuren ....
Bericht door: Oldtimer op 08 oktober 2012, 14:31
Worden we uiteindelijk toch nog een OLDTIMER club. >:D >:D >:D >:D
Titel: Re: Het gaat toch gebeuren ....
Bericht door: Bono op 08 oktober 2012, 15:21
Met jou als voor-, tussen- en achterzitter, Marien!
 
 ;D
Titel: Re: Het gaat toch gebeuren ....
Bericht door: Hans Schaap op 08 oktober 2012, 17:10
Marien je bent een man met visie.


Maar je hebt de visie ook al heeeel lang kunnen ontwikkelen ;D ;D ;D ;D


Nu ben ik jaloers op jouw forumnaam ;)


Groet Hans
Titel: Re: Het gaat toch gebeuren ....
Bericht door: PimW op 08 oktober 2012, 17:49
Ik geloof er niet zo in, als ik om me heen kijk in het segment allroad motoren vind ik niks echt tof. Teveel plastic en teveel rommel dat kapot kan.

Gewoon binnen de club iets op zetten en zelf een doorontwikkeling op de Alp neerzetten. Modulair zodat hij naar wens aan te passen is op weg-offroad gebruik. En dan geen prolink lagers met onmogelijke afmetingen, geen stomme plastic nokjes waarmee het kuipwerk stukgaat vastklikt.
Gewoon een uitwasbaar schuimfilter bovenop de carburateurs in plaats van onderachterin het subframe en ga zo maar door  ;D

Als er geen animo voor is doe ik het wel in mijn eentje  :angel:
Titel: Re: Het gaat toch gebeuren ....
Bericht door: mauppie op 08 oktober 2012, 18:37
Tja, het was te verwachten dat ie een keer end of life gaat. Al 12 jaar geleden die prachtige Africa twin, waar gaat het naartoe :'(
Ik denk toch dat Honda ons de cross-runner/tourer zullen aanbevelen als opvolger, zoals ze dit ook gedaan hebben toendertijd met de Varadero als opvolger voor de Africa twin  :-\
Titel: Re: Het gaat toch gebeuren ....
Bericht door: The Headless Horseman op 08 oktober 2012, 19:48
Hmmmmmmm  :-\

Het zou me toch verbazen als de typenaam "Transalp" gaat verdwijnen  ::)
Maakt het dus ook wel weer spannend wat de opvolger gaat worden  :)
We houden het er dus voorlopig maar op dat er een nieuw model gaat komen  8)

We wachten af......
Titel: Re: Het gaat toch gebeuren ....
Bericht door: Menno op 08 oktober 2012, 20:10

Het is ongekend hoe Honda een groep motorrijders duidelijk maakt dat de Europese markt ze geen f**kan schelen.


Tja, voor mij is de opvolger van mijn Dero ook bekend... durf het bijna niet te zeggen, maar dat zal een 1200GS gaan worden. Hopelijk duurt dat nog heel lang omdat mijn Dero het naar tevredenheid blijft doen.
Titel: Re: Het gaat toch gebeuren ....
Bericht door: Marcel T op 08 oktober 2012, 22:13
Ik geloof er niet zo in, als ik om me heen kijk in het segment allroad motoren vind ik niks echt tof. Teveel plastic en teveel rommel dat kapot kan.

Gewoon binnen de club iets op zetten en zelf een doorontwikkeling op de Alp neerzetten. Modulair zodat hij naar wens aan te passen is op weg-offroad gebruik. En dan geen prolink lagers met onmogelijke afmetingen, geen stomme plastic nokjes waarmee het kuipwerk stukgaat vastklikt.
Gewoon een uitwasbaar schuimfilter bovenop de carburateurs in plaats van onderachterin het subframe en ga zo maar door 

+1
Titel: Re: Het gaat toch gebeuren ....
Bericht door: ron overkleeft op 08 oktober 2012, 23:11
Aan de andere kant als honda de nieuwe crossrunner e.d  1 op 27 kan laten lopen hoeveel transalpjes
zullen ze dan nog gaan verkopen die 1op 18 lopen?  Over het algemeen worden ze voor hetzelfde doeleinde gebruikt namelijk woon\werk verkeer.  En met 1,85 euro de liter! zou ik me ook eens achter de oren krabben.

En de "merknaam" Transalp,  het staat voor mij toch als: beetje saai beetje gewoontjes te lief geen uitblinker.
De "merknaam " Kadet is ook terzielen gegaan niet omdat de auto niet voldeed maar vanwege soberheid.
Ik denk dat we er niet moeilijk over moeten doen als de Transalp verdwijnt  alles veranderd dus in motorwereld ook. Er worden toch veel mooie technische hoogstaande allroads gemaakt de laatste jaren.
En anders blijf je toch je vertrouwde Ta At of Vara reviseren tot het eind der tijden.
Titel: Re: Het gaat toch gebeuren ....
Bericht door: Two Plugs op 09 oktober 2012, 08:43
@ Ron... de crossrunner ZUIPT 1 op 15 maar is ook niet meer of minder dan een stokoude 800 VFR met een nieuw jasje. De crosstourer 'schijnt' 1 op 17 te kunnen halen. Je bedoelt waarschijnlijk de NC700X...  ;D

@ Maurits... de Dero is nooit opgezet als opvolger van de Africa Twin, maar als 'grote' Transalp (vandaar ook XL1000V zoals de Alp XL600V is). De Dero was ook de 1e 4 jaar lang leverbaar naast de Africa Twin.

Tja. Rob' zijn mededeling komt voor mij niet als verrassing. Eerst de Africa Twin. Toen de Varadero. Nu de Alp - zonder dat hier een werkelijke 'vervanger' of 'opvolger' voor in de plaats komt. Honda is echt vierkant z'n gevoel en raakvlak met de Europese klant kwijt en juist dáár knelt ook de schoen: Het is voor Honda economisch gezien, véél lucratiever om in Azië en Latijns Amerika 125cc scootertjes en lichte motorfietsen te verkopen dan een dure zware motorfiets voor de Westerse klant te ontwikkelen.

En die 'Cross-overs' die ze nu aanbieden... Get real.   :(  >:(
Maar met Menno deel ik de mening dat mijn opvolger voorlopig niet van Japanse huize zal komen. Blij toe dat ik nét nog één van de allerlaatste Varadero's heb weten te bemachtigen. Die houdt het (waarschijnlijk) nog wel een dikke 100.000 km uit - of minder zodra brandstof écht onbetaalbaar gaat worden. Daar zou de MAG zich eens mee moeten bezig houden inplaats van een onzin protest tegen een APK.

Net de laatste Motoplus gelezen, als je daarin ziet waar veel Europese motormerken mee bezig zijn, dan is één ding duidelijk... Honda heeft definitief de strijd om de consument in ons deel van de Aardkloot verkloot.

Zullen we op de ALV dan toch maar het voorstel doen om de naam te wijzigen in Allroad Club Nederland?  :-\ Van Honda hoeven we het niet meer te hebben.
Titel: Re: Het gaat toch gebeuren ....
Bericht door: Hotel 317 op 09 oktober 2012, 09:08
Hoewel ik de XL700V geen warm hart toedraag (luchtfilter vervangen: 20 minuten tegen 5 op de oude modellen) vind ik het toch erg jammer.  De NC700 is ondanks zijn twintig jaar ontwikkeling, bijna geen gram lichter dan de Twin, maar kan wel tien liter brandstof minder meeleuren, de beste upgrade van de Alp (tweede schijfrem) is ongedaan gemaakt, en de langverwachte zesde versnelling heeft c.a. 10 PK gekost van een blok wat al niet te boeken stond als "bijzonder sterk".

Toch maar brieven gaan schrijven?
Titel: Re: Het gaat toch gebeuren ....
Bericht door: Two Plugs op 09 oktober 2012, 09:39
@ Hotel... Niet bijzonder sterk? Het Transalpblokje is een uitblinker als het om 'sterk' gaat. Gaat nooit stuk of er moet een externe oorzaak zijn, betrouwbaar, loopt zonder uitzondering enorm veel kilometers, etc etc etc...

Heb honderdduizenden kilometers gemaakt op uitsluitend 600- versies en heb met die 55 pk (oermodel) tot 48 pk nooit het gevoel gehad 'tekort' te komen.

De enige reden dat ik in 1998 ben overgestapt op de Dero was dat ik de Alp te licht begon te vinden op lange afstanden (lees: windgevoeligheid)
De Africa Twin vond ik als alternatief tov de Alp geen meerwaarde hebben (ruim 30 kg zwaarder en 'slechts' 10 PK meer dan een Transalp 600)

Dero was in '98 slechts € 450,- duurder dan een nieuwe @Twin destijds; welliswaar ook geen lichtgewicht, maar wel met bijna 100 PK.

Brieven schrijven aan Honda? Levert niets op. Zoals hiervoor geschetst, de Europese klant kan Honda geen zier schelen en Honda Europe heeft in Japan niets in te brengen dan lege briefjes. 
Titel: Re: Het gaat toch gebeuren ....
Bericht door: wimj op 09 oktober 2012, 10:35
@ Ron... de crossrunner ZUIPT 1 op 15 maar is ook niet meer of minder dan een stokoude 800 VFR met een nieuw jasje.

Is een 1200 V4.
Titel: Re: Het gaat toch gebeuren ....
Bericht door: Two Plugs op 09 oktober 2012, 11:19
Is een 1200 V4.

Dat is de crossTOURER. In mijn quote heb ik het over de crossRUNNER.  8) C:-)
Titel: Re: Het gaat toch gebeuren ....
Bericht door: ron overkleeft op 09 oktober 2012, 16:31
Maar is die NC700X dan zo,n verkeerd ding dan,vind hem niet lelijk om te zien zo in de Folder .
Oke het is geen allroad meer maar voor woon\werk verkeer kan die toch wel de Alp vervangen.
Of vloek ik nou in de kerk?
Titel: Re: Het gaat toch gebeuren ....
Bericht door: Biker000 op 09 oktober 2012, 17:02
Nou Ron daar moeten we  het donderdag bij de stamtisch groene hart, Schoolhuis Rijnsaterwoude nog maar eens over hebben :D.
Hoop dat je er bij kan zijn.
Michel
Titel: Re: Het gaat toch gebeuren ....
Bericht door: ron overkleeft op 09 oktober 2012, 19:01
Ja Biker ben er, zetten we er wel effe een boom over op.
tot donderdag
Titel: Re: Het gaat toch gebeuren ....
Bericht door: Menno op 09 oktober 2012, 19:04



Die NC700X was aanwezig op het afsluitweekend. Moet zeggen dat ik het een zeer geslaagde motorfiets vind, zeker in de kleur zwart. De leden die een proefrit hebben gemaakt waren erg enthousiast. Voor nog geen 7000 euri heb je volgens mij een a-typische Honda als het over het verbruik gaat. Als de rest wel typisch Honda is heb je er een geweldige fiets aan.


Voor mij is ie alleen een maatje of 10 te klein....Denk alleen niet dat dat aan de motorfiets ligt. ;D
Titel: Re: Het gaat toch gebeuren ....
Bericht door: robgoesdakar op 09 oktober 2012, 20:48
Afgelopen maandag ook nog wel wat meer gekletst.

Die NC700 is een fiets waar Honda duidelijk op een woon-werk-verkeer markt mikt. Een goedkope, makkelijk te rijden fiets met een fatsoenlijk verbruik. Als de kwaliteit des honda's is, dan hebben ze een wereldfiets gemaakt (voor dat segment).

Op hun vraag wat men over de cross-tourer/runner denkt gaf ik al meteen aan dat de verbruikscijfers voor die motoren totaal uit de tijd zijn. Als die motoren nu eens zuiniger waren, dan was er misschien wat meer potentie. Maar ze rijden (mijns inziens) niet zo makkelijk als een van onze clubmotoren.

Het is duidelijk dat de huidige motormarkt vooral zoekt naar "Stoere" motoren met een groot avontuurlijk (lees offroad/dakar) uiterlijk maar met het comfort van een echte reisbuffel...
De hoop word uitgesproken (door mijn honda contact persoon) dat honda een wegvariant maakt van de dakar fiets die in 2013 deel gaat nemen......
Als ze daar een lijn omheen bouwen denk ik wel dat ze een potentieel hebben...... maar ben bang dat ze te laat zijn .....

(http://www.mxlarge.com/storage/Image/Honda%20Dakar%202012.JPG)
Titel: Re: Het gaat toch gebeuren ....
Bericht door: Two Plugs op 09 oktober 2012, 21:10
Rob: leuk dat Honda dit aangeeft, maar get real. Honda roept al vanaf 2008 'dat men zeker aansluiting zal vinden bij de gevestigde orde' maar een motor in de klassen van bijvoorbeeld de BMW F800GS of Triumph Tiger 800XC zie ik nog steeds niet verschijnen uit de pen van Honda R&D in Offenbach.

Zelfs Suzuki komt in 2014 met een nieuwe 1.000 cc Vstrom... Idd... gewoon met een Vtwin. KTM doet hetzelfde met de opvolger van de LC8. Waar Honda claimt dat 'een Vtwin niet meer van deze tijd is qua emissies en verbruik'. Moeten ze toch eens uitleggen waarom er dan wel een hele serie nieuwe Shadows wordt ontwikkeld... met Vtwin. Wellicht omdat die klantenkring groter is (Shadowclub Nederland heeft ongeveer 5x meer leden dan de TCN, bijvoorbeeld)

In de huidige lineup van Honda zie ik geen opvolger voor de Alp, Twin of Dero. De Crosstourer komt wellicht in de buurt, maar die is nóg meer wegmotor dan de Varadero. Qua karakter zie ik echter in de NC700X méér de TCN 'spirit' terug dan in de Crosstourer die ongeveer een dikke 10.000€ meer moet kosten...

Persoonlijk zie in de TCN liever verworden tot een oldtimerclub met liefhebbers...
Is dat een schande?

Ik denk nml niet, met de wetenschap dat er geen één nieuwe Honda is die minimaal 10 jaar vrijwel ongewijzigd in productie zal blijven (Transalp 600/650: 21 jaar, Africa Twin: 17 jaar, Varadero: 14 jaar, Transalp 700... 5 jaar). Daarvoor zijn de nieuwe Honda's teveel modeartikel geworden. Een mode artikel waar geen vraag naar is...

(http://0.tqn.com/d/motorcycles/1/0/w/c/0/-/Honda-NC700X-studio.jpg)
Titel: Re: Het gaat toch gebeuren ....
Bericht door: Hotel 317 op 09 oktober 2012, 21:49
Honda mikt op een reismotorfiets, maar houd geen rekening met 1 item:

Elke jan boeren lul in turkije en verder kan een carburateurfiets zo simpel als een Twin of Transalp 650 uit elkaar trekken. Zelfs de koppelling van een BMW is nog te doen, met tijd en geduld.

Ik moet de eerste motorboer in een afgelegen Indiaas dorp nog vinden die een Honda V4 DCT bak uit elkaar trekt, omdat er een maandagmorgen lager in zat. ::)
Titel: Re: Het gaat toch gebeuren ....
Bericht door: xrvtuur op 09 oktober 2012, 22:26
Honda mikt op een reismotorfiets, maar houd geen rekening met 1 item:

Elke jan boeren lul in turkije en verder kan een carburateurfiets zo simpel als een Twin of Transalp 650 uit elkaar trekken. Zelfs de koppelling van een BMW is nog te doen, met tijd en geduld.

Ik moet de eerste motorboer in een afgelegen Indiaas dorp nog vinden die een Honda V4 DCT bak uit elkaar trekt, omdat er een maandagmorgen lager in zat. ::)

ik weet niet hoe vaak jij in een Indiaas dorp rijd en dan ook nog met een DCT bak met een maandag ochtend lager..... maar dat lijkt mij nogal een achterlijke reden om maar met "antiek" spul te blijven rijden. En ik denk ook dat je die motorboeren in afgelegen dorpen onderschat want ook daar draait de wereld gewoon door en repareren ze ook jou kapotte injectie brommertje hoor, en anders wacht je een paar dagen tot UPS je onderdeeltjes brengt.
Titel: Re: Het gaat toch gebeuren ....
Bericht door: xrvtuur op 09 oktober 2012, 22:28
wel een ontzettend trieste dag dat dan nu ook de Alp ter ziele is, foute beslissingen van Honda :'(
Titel: Re: Het gaat toch gebeuren ....
Bericht door: jbm op 09 oktober 2012, 22:44

De hoop word uitgesproken (door mijn honda contact persoon) dat honda een wegvariant maakt van de dakar fiets die in 2013 deel gaat nemen......

(http://www.mxlarge.com/storage/Image/Honda%20Dakar%202012.JPG)

afgelopen vrijdagavond hetzelfde gehoord bij clubdealer in het  noorden van het land, volgend jaar komt er een wegvariant van de Dakar 2013 brommer, we wachten het af
Titel: Re: Het gaat toch gebeuren ....
Bericht door: Sandra op 09 oktober 2012, 23:17
Als die ''nieuwbakken'' brommer veel gaat lijken op de hierboven afgebeelde motor:
mijn zegen hebben ze.... :P
Moeten ze die carterplaat wel wat ronder maken, en van alu! wat een lelijk zwart ding is dat... :o
Titel: Re: Het gaat toch gebeuren ....
Bericht door: Bill op 09 oktober 2012, 23:23
afgelopen vrijdagavond hetzelfde gehoord bij clubdealer in het  noorden van het land, volgend jaar komt er een wegvariant van de Dakar 2013 brommer, we wachten het af
Hoezo wegvariant :o Deze is toch precies goed >:D
Titel: Re: Het gaat toch gebeuren ....
Bericht door: jbm op 10 oktober 2012, 00:25
Hoezo wegvariant :o Deze is toch precies goed >:D
ze zullen er wel richtingaanwijzers en een toetertje aan plakken om door de type goedkeuring te komen
Titel: Re: Het gaat toch gebeuren ....
Bericht door: Sandra op 10 oktober 2012, 00:32
En normale remschijven graag, wat een kermis die ''wave'' gevalletjes :o
Titel: Re: Het gaat toch gebeuren ....
Bericht door: Hotel 317 op 10 oktober 2012, 01:05
ik weet niet hoe vaak jij in een Indiaas dorp rijd en dan ook nog met een DCT bak met een maandag ochtend lager..... maar dat lijkt mij nogal een achterlijke reden om maar met "antiek" spul te blijven rijden. En ik denk ook dat je die motorboeren in afgelegen dorpen onderschat want ook daar draait de wereld gewoon door en repareren ze ook jou kapotte injectie brommertje hoor, en anders wacht je een paar dagen tot UPS je onderdeeltjes brengt.

Ik bedoelde niet te zeggen dat de motorfietsonderhoudstechnici in India slecht zijn, maar de boel wordt tegenwoordig potdicht ontworpen. Net zoals BMW met z'n ABS, wat je compleet van slag kan brengen wanneer je remblokken wisselt zonder het contact aan.

Bij de crosstourer net zo: niets wijst zich vanzelf: Kon je bij de Transalp 600 nog alle vier de bougies vervangen zonder ook maar iets los te halen, hoe zie jij jezelf dat bij de crosstourer doen? Mensen die met hun BMW R1200 "Grande Strecke" op verre vakantie gaan mogen eerst bij de BMW dealer aanpassingen laten doen om de motor op benzine met een laag octaan gehalte te laten lopen, en daarna nog een lijst maken met BMW dealers en verhuurbedrijven met bestelbussen op hun route, want als je ompleurt met dat apparaat, en een sensor (http://www.pharaobike.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=71:sensorbescherming&catid=22:carterbescherming-en-toolboxen&Itemid=100007) om zeep helpt, vertikt hij het simpelweg om te starten.

Betreffende je opmerking over het feit dat een maandagmorgenlager in een DTC machine amper voorkomt:
Ik heb tot nu toe meer distributiespanners vervangen van Varaderos dan van Transalpen, Twins, Pacific-coasts, Shadows, Deuvilles, NTV's, HAWK-jes en XLV-tjes tezamen. Zie hier tevens mijn geldige reden om op "antiek" spul te blijven rijden.

Dat Honda geld wil verdienen d.m.v. een kapotte Brandstofpomp of balhoofdlager elke halve ton kan ik prima begrijpen, maar catastrofale blokschade riskeren door een ontwerp NAKS te gebruiken welk al sinds begin negentiger jaren in het beste geval te boek staat als "twijfelachtig", gaat er bij mij niet in op een "avonturen" machine.
Titel: Re: Het gaat toch gebeuren ....
Bericht door: EDxrv op 10 oktober 2012, 09:25
afgelopen vrijdagavond hetzelfde gehoord bij clubdealer in het  noorden van het land, volgend jaar komt er een wegvariant van de Dakar 2013 brommer, we wachten het af

niet verkeerd
Titel: Re: Het gaat toch gebeuren ....
Bericht door: xrvtuur op 10 oktober 2012, 12:05
Ik bedoelde niet te zeggen dat de motorfietsonderhoudstechnici in India slecht zijn, maar de boel wordt tegenwoordig potdicht ontworpen. Net zoals BMW met z'n ABS, wat je compleet van slag kan brengen wanneer je remblokken wisselt zonder het contact aan.

Bij de crosstourer net zo: niets wijst zich vanzelf: Kon je bij de Transalp 600 nog alle vier de bougies vervangen zonder ook maar iets los te halen, hoe zie jij jezelf dat bij de crosstourer doen? Mensen die met hun BMW R1200 "Grande Strecke" op verre vakantie gaan mogen eerst bij de BMW dealer aanpassingen laten doen om de motor op benzine met een laag octaan gehalte te laten lopen, en daarna nog een lijst maken met BMW dealers en verhuurbedrijven met bestelbussen op hun route, want als je ompleurt met dat apparaat, en een sensor (http://www.pharaobike.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=71:sensorbescherming&catid=22:carterbescherming-en-toolboxen&Itemid=100007) om zeep helpt, vertikt hij het simpelweg om te starten.

Betreffende je opmerking over het feit dat een maandagmorgenlager in een DTC machine amper voorkomt:
Ik heb tot nu toe meer distributiespanners vervangen van Varaderos dan van Transalpen, Twins, Pacific-coasts, Shadows, Deuvilles, NTV's, HAWK-jes en XLV-tjes tezamen. Zie hier tevens mijn geldige reden om op "antiek" spul te blijven rijden.

Dat Honda geld wil verdienen d.m.v. een kapotte Brandstofpomp of balhoofdlager elke halve ton kan ik prima begrijpen, maar catastrofale blokschade riskeren door een ontwerp NAKS te gebruiken welk al sinds begin negentiger jaren in het beste geval te boek staat als "twijfelachtig", gaat er bij mij niet in op een "avonturen" machine.

wbt de gs, het was nooit wat en het zal ook nooit wat worden... die distributieketting spanner van varadero is heel makkelijk te vervangen voor 170 euro. als je dat iedere 50000km doet is er niks aan het handje, en is die motor gewoon betrouwbaar. DTC heb ik geen ervaring mee, maar zijn er al gevallen bekend dat die dingen kapot gaan dan?
Titel: Re: Het gaat toch gebeuren ....
Bericht door: Two Plugs op 11 oktober 2012, 09:44
wbt de gs, het was nooit wat en het zal ook nooit wat worden... die distributieketting spanner van varadero is heel makkelijk te vervangen voor 170 euro. als je dat iedere 50000km doet is er niks aan het handje, en is die motor gewoon betrouwbaar. DTC heb ik geen ervaring mee, maar zijn er al gevallen bekend dat die dingen kapot gaan dan?

Idd. Die distrubutiekettingspanner geld overigens ook alleen maar voor de allereerste Varadero's van 1998 en 1999; is dus niet representatief. De Injectiedero's hebben hier totaal geen last meer van. Op Kaatjes Dero (2000) hebben we de spanners - puur preventief - vervangen bij 125.000 km (inmiddels 160.000 op de klok). Mijn vorige Dero heeft bijna een ton gedraaid en daar zal bij een volgende eigenaar ook nog makkelijk het dubbele bij op kunnen komen.

De allereerste Alps (1986-1990) 'konden' last krijgen van een verhoogde slijtage van de zuigerveren én de CDI units. Dat wil toch ook niet zeggen, dat jongere Alps automatisch slechter scoren puur omdat bij een vorig model er problemen kunnen ontstaan? Of dat alps automatisch slechter zijn 'omdat' ze een hoger olieverbruik konden laten noteren dan een Dero of een Twin?

Een Dero is minstens zo betrouwbaar als iedere Twin of Alp. Terecht een clubmotor bij de TCN dus...  ;D Maar betrouwbaarheid valt en staat ook met onderhoud, rijstijl of het zelf 'verprutsen' van de motor. Ken mensen die probleemloos 2 ton hebben geklokt op een Ducati... En op het VIM komt ieder jaar een Pool (Bogdan) die in 1998 één van de eerste Dero's heeft gekocht, en er nog steeds op rondtoert - 360.000 km met de originele nokkenaskettingspanners... !
Titel: Re: Het gaat toch gebeuren ....
Bericht door: jar op 16 november 2012, 10:44
Dit lijkt me wel wat als het zou moeten:
Titel: Re: Het gaat toch gebeuren ....
Bericht door: xrvtuur op 16 november 2012, 11:59
Dit lijkt me wel wat als het zou moeten:

Neem een emmertje ijs mee als je serieus gaat rijden want volgens diverse verhalen op het net wordt die 800 verschrikkelijk warm voor de bestuurder.
Titel: Re: Het gaat toch gebeuren ....
Bericht door: Brombeer op 16 november 2012, 21:22
Die 2013 Dakarmotor is een CRF 450. Een 4-takt crosser. Die gaan we niet krijgen.

Dus een 1200 (want 1000 Vara hebben we ook al 100 jaar) met van die Tourer/Runner kappen en zo'n BMW-eendebek.

Lekker dan.
Titel: Re: Het gaat toch gebeuren ....
Bericht door: jar op 18 november 2012, 12:32
Jaja, groot,groter,grootst, dit was anders ook big fun, aankicken en zo . . .
Titel: Re: Het gaat toch gebeuren ....
Bericht door: Two Plugs op 18 november 2012, 13:01
Jaja, groot,groter,grootst, dit was anders ook big fun, aankicken en zo . . .

Grappig... dat 'groot, groter, grootst' was exact de kritiek die de Transalp 600 bij haar introductie in 1986 kreeg...  ;D
Titel: Re: Het gaat toch gebeuren ....
Bericht door: jar op 19 november 2012, 09:57
Achja, en uiteindelijk heb ik die XT indeed ingeruild voor een Alp . . . en lid van de TCN geworden, was één van mn beste moves voor de motorhobby !!
En nu rij ik die nog zwaardere AT . . . en blij dat we zijn, maar zwaarder moet het niet worden hoor . . .

Ik heb ook al bedacht dat als we dan toch geen echte allroads meer kunnen kopen, dat een Yamaha-TDM wel eens de volgende motor zou kunnen zijn.
Titel: Re: Het gaat toch gebeuren ....
Bericht door: xrvtuur op 19 november 2012, 10:22
KTM 990 adventure is nog steeds een echte allroad
Titel: Re: Het gaat toch gebeuren ....
Bericht door: dj.verhulst op 25 november 2012, 21:04
ik denk dat honda de focus meer op landen als India en China gaat richten dan op europa en de VS..

omdat de € en de $ tegen over de yen weg blijft zakken,  en ze maar geen  F 800 GS of Tiger 800  gaan maken,, terwijl Honda wel een geweldig stamboom heeft.  ze zouden kunnen zien dat de concurrenten goede zaken doen met die mid size en 1200 cc off roads......

ik ben niet echt rauwig dat de XL 700 verdwijnt,, ding rijd echt niet echt geweldig een AT met progressieve veren rijd beter vooral off road.