Transalpclub Forum
Techniek => Techniek Algemeen => Topic gestart door: ta89 op 19 januari 2013, 19:59
-
Hoi,
Een paar maanden geleden vond ik dat mijn alp niet meer zo fijn stuurde, het leek wel of ik steeds in die spoorvorming op de weg reed, dus de balhoofdlagers konden wel eens aan vervanging toe zijn.
Vandaag dus maar eens begonnen met het vervangen van de balhoofdlagers van mijn alpje.
Kacheltje aan en sleutelen maar, heb alle tijd want rijden doen we nu toch niet -8!!!
Nu ben ik zover dat de oude lagers eruit kunnen, nou dat is nodig ook, het bovenste lager is kurkdroog en behoorlijk verroest en draait erg moeilijk, het onderste lager ziet er nog wel iets beter uit maar is ook droog.
Mijn vraag is met welk soort vet kan ik deze lagers het beste weer monteren?
Wat gebruiken jullie hiervoor.
Mvgr,
Peter
-
(http://i40.tinypic.com/othijs.jpg)
-
De nieuwe lagers zitten toch al in het vet Peter?
Monteren en niks meer an doen dan :)
-
Hoi René,
Op de nieuwe lagers zit wel iets vettigheid, maar is dit genoeg dan?
Er zit zo weinig vet op, dat je er niet eens vette handen van krijgt!
De nieuwe lagers komen van Ad.
Gr.,
Peter
-
dat laagje vet is ter bescherm tegen het roesten als je het goed wil doen het laagje vet weg spoelen met benzine en dan dikke laag nieuw vet aanbrengen
-
Kan me eerlijk gezegd niet eens herinneren wat ik de laatste keer met die lagers gedaan heb :-[
Smeer d'r maar een lekkere klodder in dan, kan nooit kwaad ;D
-
de lagers worden haast droog geleverd
zaak is om nu de gehele kooi van smeervet voorzien
dus ook achter de rollen en tussen de kooi dus je neemt een klodder vet in je linker handpalm en drukt het lager met de rechter hand goed in het vet dusdanig dat het vet beetje bij beetje tussen de kooi en lagerschaal gedrukt wordt
uiteindelijk zie je aan de bovenkant het vet er tussen door komen
zie ook http://www.youtube.com/watch?v=0V3GND0C6-w ga naar ca 2.00 min
-
Ik deed dat vroeger ook, verzuipen in vet.
Onnodig, want de rolletjes drukken het overtollig vet eruit en dat doet dan niets. Gewoon dun invetten met kogellagervet.
Wat wel de levensduur verhoogt is periodiek opnieuw dun vetten en dan kun je ook voorspanning op peil houden.
-
de lagers worden haast droog geleverd
zaak is om nu de gehele kooi van smeervet voorzien
dus ook achter de rollen en tussen de kooi dus je neemt een klodder vet in je linker handpalm en drukt het lager met de rechter hand goed in het vet dusdanig dat het vet beetje bij beetje tussen de kooi en lagerschaal gedrukt wordt
uiteindelijk zie je aan de bovenkant het vet er tussen door komen
zie ook http://www.youtube.com/watch?v=0V3GND0C6-w ga naar ca 2.00 min
Thanx Ad,
Zeer duidelijk!
Peter
-
Top! Zag dat de makers van het filmpje ook een goeie uitleg hadden over het schoonmaken van kleppen... Wanneer ik de tijd vind zal ik mijn lagers ook maar eens invetten. Kan geen kwaad....
Lennert
-
Van dat rode waterbestendige crossvet
-
Ik deed dat vroeger ook, verzuipen in vet.
Onnodig, want de rolletjes drukken het overtollig vet eruit en dat doet dan niets. Gewoon dun invetten met kogellagervet.
Wat wel de levensduur verhoogt is periodiek opnieuw dun vetten en dan kun je ook voorspanning op peil houden.
Ik smeer het altijd goed vol, ook een beetje met het idee dat het het vocht beter buiten houdt. Het is inderdaad zo dat het lager zelf het vet toch wel naar buiten drukt....
Voor die levensduur, het opnieuw invetten is natuurlijk goed, maar dan zitten je rolletjes ook net even anders op de schalen in je frame, en dus gaan ze op een ander punt inslijten en gaat 'ie langer mee.
-
Hoi,
Zo na een paar avonden/uurtjes lekker sleutelen in de schuur, heb ik mijn balhoofdlagers van mijn oeralp vervangen.
Toch nog best een lastig klusje, maar het is prima gelukt.
Alleen nog even een keertje proefrijden(als het weer een beetje mee werkt).
Hij zal een stuk beter sturen als voorheen neem ik aan, het bovenste lager was behoorlijk verroest en kurkdroog.
Peter