Transalpclub Forum

Techniek => Honda XLV750R => Topic gestart door: Two Plugs op 21 maart 2013, 17:52

Titel: Restauratie in progress... einde in zicht?
Bericht door: Two Plugs op 21 maart 2013, 17:52
@ Allen,

Laatste loodjes wegen het zwaarst... maar voor de eerste keer in 5 jaar heeft de XLV weer gelopen. Niet de zwarte RF, maar mijn rode HRC.
Maar... uno grande problema.

De kleppen van de achterste cylinder werken top. Compressie is dik in orde.
Maar... de voorste cylinder hapert. De kleppen blijven namenlijk open staan. Het is nét alsof de kleppen 'dieper' zijn komen te liggen.

Het blok is natuurlijk helemaal gedemonteerd geweest voor het opnieuw spuiten, maar wat kunnen we over het hoofd hebben gezien?

Advies is welkom...  :(
Titel: Re: Restauratie in progress... einde in zicht? Kleppen blijven open staan...
Bericht door: Waffie op 21 maart 2013, 18:14
 de hydraulische klepstoters zijn vervuild (sludge)  waardoor ze niet sluiten (maar dat wist je al)

vernieuwing is vaak de enige oplossing
Titel: Re: Restauratie in progress... einde in zicht? Kleppen blijven open staan...
Bericht door: Two Plugs op 21 maart 2013, 19:20
de hydraulische klepstoters zijn vervuild (sludge)  waardoor ze niet sluiten (maar dat wist je al)

vernieuwing is vaak de enige oplossing

Tnx Ad, hadden we idd niet aan gedacht. Als dit het is... Nadeel... voor het vervangen van de klepstooters moet wél het hele blok d'r weer uit... Nuja, als dat idd het geval is, teken ik er direct voor.
Wordt vervolgt.
Titel: Re: Restauratie in progress... einde in zicht? Kleppen blijven open staan...
Bericht door: Two Plugs op 06 april 2013, 20:57
Je was erg warm, Ad!  ;D

De hydraulische klepstoters bleken de boosdoener. Niet omdat ze vervuild waren, maar toch meer slijtage lieten zien dan we oorspronkelijk hadden gedacht. Nu dat het blok weer helemaal in elkaar zit, met nieuwe pakkingen, noem maar op, openbaarde zich het probleem meer nadrukkelijk en zakten de kleppen te diep weg. Resultaat... Compressie... Zero.

Die nieuwe klepstoters blijken overigens nog gewoon verkrijgbaar (wel backorder, inmiddels binnen én gemonteerd). Klepstoters van de voorste cylinder vernieuwd, compressie is nu 0.3; waar het volgens het werkplaatshandboek tussen 0 en 1,2 moet zijn. Dus gewoon goed. Hebben puur preventief ook de klepstoters van de achterste cylinder vervangen.

Titel: Re: Restauratie in progress... einde in zicht? Kleppen blijven open staan...
Bericht door: Two Plugs op 07 juni 2013, 07:54
hoi two plugs, een maat van mij is bezig met het XLV blok maar de koppakking is eigenlijk niet verkrijgbaar.
waar heb je jou pakking gekocht??

grt michel

Had ik nog liggen, Michel, dat was mijn geluk... Heb ooit voor 800,- een 3e XLV uit Limburg gehaald en daar zat een volledige pakkingset bij. Die XLV vervolgens doorverkocht (ergens in Doesburg terecht gekomen, vond 'm toch te mooi om als loop-sloop motor te gebruiken) maar de pakkingset gehouden.
Mocht de nood hoog zijn... gewoon de oude pakking als mal gebruiken, en bij de automaterialenzaak pakkingpapier halen.
Titel: Re: Restauratie in progress... einde in zicht? Kleppen blijven open staan...
Bericht door: dropken op 09 juni 2013, 14:03
bij mijn oldtimers maak ik ook wel zelf pakkingen naar voorbeeld van de oude maar je hebt ook van die tubes blauwe siliconen pakking die je er tussen kunt drukken maar dan moest ik weer oppassen dat de carterboutjes niet te lang waren maar werkte wel prima weet niet of dit bij de honda ook kan maar is maar een suggestie.
groet dropken
Titel: Re: Restauratie in progress... einde in zicht? Kleppen blijven open staan...
Bericht door: Two Plugs op 10 juni 2013, 07:40
bij mijn oldtimers maak ik ook wel zelf pakkingen naar voorbeeld van de oude maar je hebt ook van die tubes blauwe siliconen pakking die je er tussen kunt drukken maar dan moest ik weer oppassen dat de carterboutjes niet te lang waren maar werkte wel prima weet niet of dit bij de honda ook kan maar is maar een suggestie.
groet dropken

Kijk, dat zijn nu van die tips!  ;)
Hoe houd zo'n siliconen pakking zich, Dropken? Vooral een XLV blok (luchtgekoeld) kan bloedheet worden...
Titel: Re: Restauratie in progress... einde in zicht? Kleppen blijven open staan...
Bericht door: dropken op 11 juni 2013, 18:32
Ik heb de siliconen gebruikt in een tweetakt blok dus weet niet hoe het zich zal houden bij een viertakt maar op zich worden de tweetakjes ook best warm en het houd zich best goed en ben er tevreden over het is in iedergaval wel lekvrij in tal van jaren.
wil wel eens kijken welk merk ik toen gebruikt heb als je interesse hebt want ergens moet de tube nog liggen
groet marcel
Titel: Re: Restauratie in progress... einde in zicht? Kleppen blijven open staan...
Bericht door: Sandra op 11 juni 2013, 21:59
Kijk, dat zijn nu van die tips!  ;)
Hoe houd zo'n siliconen pakking zich, Dropken? Vooral een XLV blok (luchtgekoeld) kan bloedheet worden...

Vroeger wel eens gewerkt met Dirko vloeibare pakking, volgens mij bestaat het nog!
Succes!
Titel: Restauratie in progress... einde in zicht!
Bericht door: Two Plugs op 09 juli 2013, 12:37
De XLV750R heeft inmiddels gelopen... Met een (toepasselijk) rode jerrycan als tijdelijke benzinetank...  en wat loopt 'ie MOOI!
We hopen nog deze maand tot een succesvolle afronding te komen. Laatste loodjes, maar dan ook écht de laatste loodjes...

- Benzinetank goed uitspoelen en monteren
- Brandstofleidingen aansluiten + filter toevoegen
- klepjes, paneeltjes, zadel etc weer monteren
- en dan... de eerste 1.000-1.500 km rustig aan... helemaal opnieuw inrijden!  ;D

Nu maar hopen dat die zomer nog héél lang duurt!
Titel: Re: Restauratie in progress... einde in zicht?
Bericht door: Menno op 09 juli 2013, 23:20
Dat schreeuwt om foto's!!!!!
Titel: Re: Restauratie in progress... einde in zicht?
Bericht door: Two Plugs op 23 juli 2013, 15:06
Dat schreeuwt om foto's!!!!!

Je hebt gelijk Menno... Nog ff'tjes geduld!  ;D

Zomervakantie is inmiddels een klusvakantie geworden. Garage bij broertje gesloopt en tuin leeggehaald met 30 graden en door zijn gebrek aan onderdak nu zijn Triumph Trophy SE als logeetje in huis gehaald... Geen beroerde fiets... Kan wel zien wie de rijke tak van de familie is ;) Noem 'm inmiddels Mr. Trophy...  :-*

Dus 't XLV'tje krijgt ook weer een beetje aandacht... Alleen met ietsjes pietjes vertraging. Tussen de sloop van de oude garage bij Mr Trophy, de tuinrenovatie (Ook bij Mr Trophy), (her-)bestraten en nieuwbouw van de garage door. En tussentijds ook nog ff mijn nichtje in de Ardeche helpen. Live is though ;)

Motortje loopt als een tiet, de Shadow 700 carburateur doet 't dus...  :) Alleen die lampjes... Olielampje blijft branden (NIEIEIET goed!  :o ) en neutraal lampje juist weer niet. Sensor check, blabla, eneh oepsmomentje... Olielampje gaat UIT zodra de versnelling wordt ingezet... En neutraallampje gaat uit zodra de motor is gestart...

Stekkertjes van de tellerunit toch maar ff omdraaien denk ik... Zal de warmte zijn...  ::)

Voor het uiterlijk vertoon de spiegels ook nog ff opnieuw spuiten. De achterkant bedoel ik... Maar de teller staat hier inmiddels op 36,4 Celsius. En in de vriezer staat een mooi bevroren glas die nu onder de schaduw van de Catalpa (das een boom in mijn eigen tuin...) gevuld gaat worden met een witbiertje. Of twee... Siësta!
Titel: Re: Restauratie in progress... einde in zicht?
Bericht door: Menno op 23 juli 2013, 21:53
En in de vriezer staat een mooi bevroren glas die nu onder de schaduw van de Catalpa (das een boom in mijn eigen tuin...) gevuld gaat worden met een witbiertje. Of twee... Siësta!


Strak plan! Enjoy!
Titel: Re: Restauratie in progress... einde in zicht?
Bericht door: Two Plugs op 25 juli 2013, 09:06
Spiegeltjes gespoten. Resultaat is niet eens slecht voor een amateur...  ;D

De volgende keer binnen doen... Heb nu gespoten spiegeltjes met ingebakken onweersbeestjes...  :'(
Titel: Restauratie voltooid!
Bericht door: Two Plugs op 30 augustus 2013, 16:52
Na vijf jaar en veel uitstel is het eindelijk zover... De XLV750R is KLAAR! En wat loopt 'ie mooi!

Enjoy:


Enjoy!

(http://varaderointernational.smugmug.com/Motorcycles/XLV750R1/i-L6Zb5tv/0/O/DSC_0696.jpg)

(http://varaderointernational.smugmug.com/Motorcycles/XLV750R1/i-fRGgPKj/0/O/DSC_0693.jpg)

(http://varaderointernational.smugmug.com/Motorcycles/XLV750R1/i-rcwDnHQ/0/O/DSC_0698.jpg)

(http://varaderointernational.smugmug.com/Motorcycles/XLV750R1/i-mBgSc77/0/O/DSC_0702.jpg)

(http://varaderointernational.smugmug.com/Motorcycles/XLV750R1/i-k44LrT7/0/O/DSC_0703.jpg)

(http://varaderointernational.smugmug.com/Motorcycles/XLV750R1/i-KzT2R2t/0/O/DSC_0706.jpg)
Titel: Re: Restauratie in progress... einde in zicht?
Bericht door: Cas op 30 augustus 2013, 16:56
Dat ziet er echt gelikt uit, mooier dan nieuw!
Titel: Re: Restauratie in progress... einde in zicht?
Bericht door: Fred op 30 augustus 2013, 17:02
Gaaf hoor.... en wat een geduld!  Proficiat  :)
Titel: Re: Restauratie in progress... einde in zicht?
Bericht door: Cas op 30 augustus 2013, 17:25
Mooi spul, Stikkie!

Tijd voor een XLV 750r dag waar elke bezitter zijn oldtimer mag showen
Mogen daar ook andere clubmotoren bij zijn zoals Varadero's?
Titel: Re: Restauratie in progress... einde in zicht?
Bericht door: The Headless Horseman op 30 augustus 2013, 19:18
Koleertje  :o. Gaaf hoor Bernard  8) 8) 8)
Titel: Re: Restauratie in progress... einde in zicht?
Bericht door: Oldtimer op 30 augustus 2013, 19:50
Foei foei, daar kan ik zelfs nog iets van leren. 8) 8)

Mooi machientje geworden Bernard.
Maar ga je er nu ook echt mee rijden  >:D >:D
Titel: Re: Restauratie in progress... einde in zicht?
Bericht door: DoppieTien op 30 augustus 2013, 21:42
PRACHTIG!!!!
Titel: Re: Restauratie in progress... einde in zicht?
Bericht door: AT-Jelle op 30 augustus 2013, 21:50
Dat ziet er supermooi uit Bernard, klasse!

Als ik zo brutaal mag zijn, enige punt wat me in mindere zin opvalt, bij beide overigens, zijn de uitlaatbochten. Misschien dat zwarte kachelpoets daar een oplossing voor is (mocht je die behoefte uberhaupt hebben natuurlijk).
Titel: Re: Restauratie in progress... einde in zicht?
Bericht door: Menno op 30 augustus 2013, 22:04
Heel... Heel erg mooi!
Titel: Re: Restauratie in progress... einde in zicht?
Bericht door: Erik op 31 augustus 2013, 02:15
Mooimooimooi!  :D
Titel: Re: Restauratie in progress... einde in zicht?
Bericht door: Two Plugs op 31 augustus 2013, 08:50
@ Allen... Bedankt voor die bloemen...  ;D Geduld en een lange adem zijn beloond..

@ Danny: XLV dag is niet nodig. Net zo min als een Transalpdag, Varadero dag, etc... Wat ik wel leuk zou vinden is een herhaling van een leuk initiatief tijdens het NTT bij Ad Kolsteeg in de tuin, een fix aantal jaren terug: Toen kregen we nav een oproep van Martin Visser zowaar 10 (ruim) XLV's bij elkaar!

@ Jelle... De bochten van het restauratieproject zijn gespoten met zwarte hittebestendige verf, maar op de bocht brand dat grijs. Die van de zwarte zijn onbehandeld. Weet niet of kachelpoets hier een oplossing kan zijn... maar ze mogen er ook best een beetje 'gebruikt' uitzien.

Ondanks dat het blok geen 'volledige' revisie heeft gehad, valt het me op dat 'ie echt ontzettend mooi oppakt. Vanmiddag weer mooi een stukkie rijden! Het blok moet ivm nieuwe zuigerveren, wel weer opnieuw worden ingereden... Geen straf!

Het enige wat ik nu nog zoek, zijn twee PRO-LINK stikkers voor op de achterbrug en cardan.

Titel: Re: Restauratie in progress... einde in zicht?
Bericht door: The Headless Horseman op 31 augustus 2013, 10:16
Bernard, als ik plaatjes van andere XLV's er bij zoek, zie ik toch hier en daar wat verschil in de kleur van details, zoals oa de kleppendeksels, oliefilter, uitlaatcovers en het Honda logo op de carterdeksels.
Is die van jou nou helemaal origineel kwa kleuren?

Vind 'm niettemin gewéldig mooi  8)
Krijg gelijk weer zin in zo'n soort project  :-[
Titel: Re: Restauratie in progress... einde in zicht?
Bericht door: jbm op 31 augustus 2013, 10:38
Bernard
ontzettend mooi geworden, wat betreft de opmerking over kachelpoets, Zebraline kachelpoets werkt goed op de uitlaat / uitlaatbochten
Titel: Re: Restauratie in progress... einde in zicht?
Bericht door: Two Plugs op 31 augustus 2013, 19:30
Net terug van een stief 150 km lang toertje deur Drenthe. Incl wafel met warme kersen en slagroom bij hét motorterras van Drenthe, restaurant De Ar in Westerbork! Hij doet 't nog steeds!  :)

Bernard, als ik plaatjes van andere XLV's er bij zoek, zie ik toch hier en daar wat verschil in de kleur van details, zoals oa de kleppendeksels, oliefilter, uitlaatcovers en het Honda logo op de carterdeksels.
Is die van jou nou helemaal origineel kwa kleuren?

Vind 'm niettemin gewéldig mooi  8)
Krijg gelijk weer zin in zo'n soort project  :-[

Scherp opgemerkt, René!  ;D
- Klependeksel hoort aluminiumkleurig te zijn. Door erg veel mensen wordt 'ie ook rood gespoten, fout, fout, fout!
- Origineel ROOD oliefilter kun je helaas niet meer krijgen...  :'( Bij de volgende beurt koop ik een rode spuitbus!  ;)
- Uitlaatcovers zijn gemoffeld, uitlaat zelf is gespoten (en wordt natuurlijk heet). Vandaar het kleurverschil.
- HONDA op het motorblok hoort WIT te zijn. Winterklus. Maar vindt het ook best zo, kan alleen maar minder worden...  ::)
- Je hebt tóch nog iets gemist, René...  :)) De rand van de koelribben horen ook aluminiumkleurig te zijn. Maar ik ga het d'r niet weer afschuren!

Bernard
ontzettend mooi geworden, wat betreft de opmerking over kachelpoets, Zebraline kachelpoets werkt goed op de uitlaat / uitlaatbochten

Adresje waar ik dat spul kan krijgen?  ::)
Titel: Re: Restauratie in progress... einde in zicht?
Bericht door: Two Plugs op 31 augustus 2013, 19:34
Herstel... dankzij de XLV750R mailinglist op Yahoo...

http://www.fastriders.de/OELFILTER-HONDA-ROT
Titel: Re: Restauratie in progress... einde in zicht?
Bericht door: jbm op 31 augustus 2013, 19:53

Adresje waar ik dat spul kan krijgen?  ::)

oa de houtkachelhandel heeft het te koop
Titel: Re: Restauratie in progress... einde in zicht?
Bericht door: Two Plugs op 10 augustus 2017, 11:01
Jeez... 4 jaar geleden de laatste posting...  ;D

Een van de laatste 'dingetjes' die ontbraken, waren de 'PRO-LINK' stikkers op achterbrug en cardan. Die heb ik inmiddels gevonden, n.b. bij een Nederlandse webshop. OK, ze zijn ietjes groter dan de originele stikkers, maar de grijze achtergrond is een 100% match met het grijs van de poedercoating op de achterfork en cardan. I'm happy; lol. Volgende klus... de HONDA letters op het motorblok van witte verf voorzien, en de randen van de koelribben blank schuren... Maar da's een winterklus. Gelukkig een verwarmde werkplaats...  ;D