Auteur Topic: Koppeling vervangen TA  (gelezen 2418 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline bierbuiksiemen

Koppeling vervangen TA
« Gepost op: 07 augustus 2013, 13:56 »
Beste leden,

Sinds 4 maanden eigenaar van een transalp uit 91 50pk/37kw
Nu ben ik er achter dat de koppeling gaat slippen op het moment dat ik met twee personen vol gas doortrek (bijv. om in te voegen op de snelweg)
Zelf werk ik als vrachtwagenmonteur, dus de koppeling van een transalp moet ik ook wel kunnen vervangen
Er blijft alleen 1 vraag staan voor mij...
ik kan via www. motowebshop.com een complete koppelingset bestellen van twee merken
- EBC, dit zijn de lamellen, veren en pakking. (€67)
- TRW-Lucas bestaat uit twee sets. 1. Lamellenset (€69)2. Koppelingsveer versterkt, dit ivm koppelingskwaal TA (€11)3. Pakking die ik niet kan vinden (€?)

Kan iemand mij vertellen welk merk beter is, en of ik genoeg heb aan een set van EBC of dat TRW-Lucas een veel beter merk is.
Hoop snel wat te horen.

Mvg, Siemen Bierings
« Laatst bewerkt op: 07 augustus 2013, 14:45 door bierbuiksiemen »

Offline xrvtuur

Re: Koppeling vervangen TA
« Reactie #1 Gepost op: 07 augustus 2013, 20:07 »
werken jullie bij de vrachtwagens niet gewoon met originele onderdelen? Honda verkoopt ook koppelingsplaten, en die zijn zeker goed.
Varadero SD02  2004

Offline xrvtuur

Varadero SD02  2004

Offline Waffie

Re: Koppeling vervangen TA
« Reactie #3 Gepost op: 08 augustus 2013, 01:47 »
beiden merken hebben een goede reputatie maar mijn advies is om wel alle delen te vernieuwen

dus frictieplaten, stalen platen en veren
ik laats wel de opm dat de originele delen iets duurder zijn dat de wisseldelen van ebc en lucas
in de praktijk gaat de koppeling met de originele delen iets lichter maar enkel omdat de veren iets lichter zijn.
op langere termijn houdt de koppeling het van ebc of lucas het iets langer vol.

indien gewenst kan ik je met aanschaf van dienst zijn
zo heeft ebc ook een geheel complete kit   met gevoerde en stalen platen incl veren)
« Laatst bewerkt op: 13 augustus 2013, 11:11 door Waffie »
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline PimW

Re: Koppeling vervangen TA
« Reactie #4 Gepost op: 12 augustus 2013, 22:44 »
Vervang ook het keerringetje van het koppelingsheveltje op het carterdeksel! Die gaat geheid zweten als je alles weer terug gemonteerd hebt.

Als je wilt kan ik even eentje opzoeken van de week voor de maten, dan hoef je niet bij Honda te kopen.

Offline *thomas*

Re: Koppeling vervangen TA
« Reactie #5 Gepost op: 13 augustus 2013, 14:26 »
EBC is prima, en ik zou ook die keerring even meenemen.

Offline bierbuiksiemen

Re: Koppeling vervangen TA
« Reactie #6 Gepost op: 15 augustus 2013, 21:30 »
Heren, super bedankt voor jullie bijdragen!
Ga binnenkort zeker even aan de gang, maar nu is het nog zo'n mooi weer...
Ik denk dat ik t in de periode van wat slechter weer ga regelen.

Inderdaad werken wij normaal ook met originele onderdelen, maar vervangingsdelen zijn soms van zelfde of zelfs betere kwaliteit. Heb zelf eigenlijk niet eens nagedacht om originele platen te monteren gezien die meestal vrij prijzig zijn.
In ieder geval gaat de keerring van de koppelingsgaffel ook vervangen worden, evenals 3 uitlaatpakkingen.

Mocht ik er aan beginnen dan horen jullie van mij!

In ieder geval heel erg bedankt voor alle antwoorden,

Mvg Siem

Offline Waffie

Re: Koppeling vervangen TA
« Reactie #7 Gepost op: 16 augustus 2013, 00:14 »
dag siem

je kunt de uitlaat als 1 geheel verwijderen dus alle uitlaat pakkingbussen vervangen is niet direct noodzakelijk enkel de uitlaat pakkingringen bij de cylinder koppen is voldoende.
overigens valt de meer prijs bij originele delen ten aanzien van de koppeling nog wel mee.

(ca 30 %)

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl