Auteur Topic: 1998 transalp XLV600 motor houd in bij ongeveer 100Km/h, OPGELOST !  (gelezen 1977 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Herman

Hallo allen,

Heb sinds enige tijd ook een afwijkend lopende motor !
Had al enkele maanden dat de motor bij ongeveer 120Km/h en bij het dan verhogen v/d snelheid
het effect had dat het net leek of er een tweede carburateur ingeschakeld werd.
De motor versnelde hierna normaal verder naar 130 of 140 etc, en verder geen probleem.

Echter op 21 juli de Groenhartrit verreden,een tropisch warme dag !
Heb heel de rit rustig gereden en de motor reed normaal niks aan de hand.
Na afloop richting huis, echter de motor wilde niet meer harder dan 90 tot 100 Km/h rijden.
Bij hoger snelheid houd de motor met willekeurige regelmaat hortend en stotend in !
Motor start goed en loopt normaal stationair.
Tot dus ongeveer 90 tot 100 km/h loopt de motor normaal, erboven loopt hij dus erg onprettig.

Door de tropische hitte dacht ik eerst aan lucht tekort, echter de volgende koele ochtend toonde
hetzelfde gedrag. Merkte wel dat een minimale verandering v/d choke het gedrag verergde.

Heb thuis het luchtfilter na gekeken, echter dit was nauwelijks vuil.
Ook de choke nagekeken, dacht dat er wel ergens iets te verstellen zou zijn, echter dit bleek niet mogelijk.
Alles schoon, en beide plunjertjes bewegen vrij.
(heb nog getest met losgenomen choke handel echter dit veranderd niets aan het loop gedrag)

Ik heb ook al diverse topics er hier op nagespit, maar niets gevonden.

Komt dit gedrag hier bij iemand bekend voor en weet de oorzaak nog ?
Hoe is mogelijk vast te stellen welke cilinder eventueel de veroorzaker is ??

Suggesties van Harte Welkom.

Hartelijk Dank voor eventuele tips en het meedenken.

Groet,

Herman



 
« Laatst bewerkt op: 12 augustus 2013, 19:20 door Herman »

Offline Arjen

Re: 1998 transalp XLV600 motor houd in bij ongeveer 100Km/h
« Reactie #1 Gepost op: 08 augustus 2013, 11:54 »
Om maar eens te beginnen met uitsluiten, al eens geprobeerd of het fenomeen zich ook voordoet wanneer je op de RES stand aan het rijden bent (benzine kraan)?
“Never Stop Exploring”

Offline Herman

Re: 1998 transalp XLV600 motor houd in bij ongeveer 100Km/h
« Reactie #2 Gepost op: 08 augustus 2013, 14:33 »
Hallo Arjen,

Is geprobeerd,en geeft geen verandering.
Vorig jaar is alles schoon gemaakt,tank en carburateurs i.v.m. ahum...een te water geraking  :-[

Groet
Herman

Offline Arjen

Re: 1998 transalp XLV600 motor houd in bij ongeveer 100Km/h
« Reactie #3 Gepost op: 08 augustus 2013, 15:50 »
Ik ben geen sleutelheld, het enige wat ik zo kan beredeneren (op basis van je choke ervaring) is dat het mengsel té rijk is.

Althans, dit zou kunnen verklaren waarom de choke het verergert en ook het andere karakter bij heel warm weer. Als jouw Alpje te water is geraakt én schoongemaakt is, zou het misschien kunnen zijn dat de afstelling niet juist is teruggezet(?)

Je zou dit kunnen controleren (indicatief!) door even een bougie uit het gat te trekken. Check eens of die niet heel erg zwartig is op de isolator (post er gerust een foto van).
“Never Stop Exploring”

Offline Herman

Re: 1998 transalp XLV600 motor houd in bij ongeveer 100Km/h
« Reactie #4 Gepost op: 09 augustus 2013, 17:02 »
Hallo,

Heb "even" (na eerst de accu v/h foto toestel te hebben opgeladen  :angel:) enkele fotos gemaakt van de bougies.
In afwachting van de volle accu ff gegoogled op bougies, en daar is erg veel info over te vinden, even als
bougie kabels en bobines....
In een tweede bijlagen maar meteen wat info vast gelegd....altijd handig.
In de eerste bijlagen de fotos van de bougies uit de alp.

Groet,

Herman

Offline Herman

Re: 1998 transalp XLV600 motor houd in bij ongeveer 100Km/h, OPGELOST !
« Reactie #5 Gepost op: 12 augustus 2013, 19:47 »
Hallo Arjen,

Het probleem is opgelost.
De verschijnselen deden zich voor bij toerentalen hoger als 5000 rpm.

In het bougie overzicht dat ik gevonden had, en vergeleken heb met mijn bougies, kwam het laatste plaatje in aanmerking.
Behalve dat het mengsel te rijk afgesteld staat (moet ik nog opnieuw laten afstellen), vermeld men ook dat er
ten gevolge van de ontstane aanslag er lekstromen met overslaande ontsteking ten gevolgen kunnen optreden.
Lijkt dus heb ik het idee ook op het verschijnsel dat een CDI defect zou zijn......

De oplossing was simpel, vier nieuwe bougies en hij rijdt weer als een zonnetje........ ;)
Als je de verontreinigde bougies terug zet, rijdt ie ook weer beroerd  :D

Ik had overigens nog een artikeltje gevonden over aanslag op bougies, wat wel toepasselijk bleek !
Het verschijnsel is opgetreden na het rijden v/d groene Hart rit.
Het artikel geeft aan dat het tijdens een langedurig aangehouden matige snelheid (heb ik die dag gedaan)
zal zich aanslag vormen op de isolatorneuzen v/d bougies. Over het algemeen gaat het om koolaanslag
met daarbij "as" afkomstig van toevoegingen in benzine en olie.
Deze koolaanslag/as zorgt dus voor lekstromen/doorslag van je ontsteking.....
Er zullen hier best techneuten zijn die hier het fijne van af weten, en dit beter kunnen uitleggen/verklaren.

Voor diegene die kunnen verklaren waarom vanaf ongeveer 5000 rpm dit optreedt hoor ik het graag.
(Temperatuur en druk waarschijnlijk maar hoe of wat ????)

Ben toch weer wat wijzer geworden  :))

Groet,

Herman