Auteur Topic: xl600v -1994, inhouden bij 120-150 km/u  (gelezen 4386 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline fdmv

xl600v -1994, inhouden bij 120-150 km/u
« Gepost op: 10 augustus 2013, 12:19 »
Beste allemaal,

Ik heb een transalp '94. Bij een constante snelheid van zo'n 120 - 150 km/u, als ik na een tijdje ga versnellen houdt de motor even in, voor zo'n 1 a 2 seconden.
Daarna pakt hij weer op en het lijkt er op dat er niets aan de hand is.
Brandstof verbruik is een beetje aan de hoge kant 1:16 tot 1:18.
Bandstof niveau is normaal in de vlotterkamer ( vergeleken met een ander transalp die dit niet heeft).
Sproeiers en gasnaalden zijn nieuw, luchtfilter is 4000 km vervangen, carburateurs zijn schoongemaakt
Wie heeft een idee?

Frans

Offline Oldtimer

Re: xl600v -1994, inhouden bij 120-150 km/u
« Reactie #1 Gepost op: 11 augustus 2013, 22:36 »
Beluchting van de tank misschien verstopt.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline voorstad

Re: xl600v -1994, inhouden bij 120-150 km/u
« Reactie #2 Gepost op: 12 augustus 2013, 08:40 »
Dit komt me erg bekend voor (PD10-1997). Wanneer je constant rijdt, is er niks aan de hand, maar zodra je wilt versnellen, houdt de motor iets in lijkt wel. Na een seconde of 2 pakt de motor opeens op. Ook wanneer de benzinekraan op standje "reserve" staat, gebeurd hetzelfde.

Daarnaast is mijn verbruik de laatste tijd ook toegenomen. Eerst reed ik zo'n 280 km op een tank (voordat ik naar reserve moest), later ging dat naar 230 km en vanmorgen was het al bij 200 km raak.

Ooit wel eens wat voorbij zien komen over de chokekabel die dan niet goed terugkomt, maar daar heb ik nog niet echt naar kunnen kijken. (Weet ook niet zo goed hoe de carburateur precies werkt, wellicht iets voor een volgende workshopdag bij Ad?)

Als er mensen zijn die hetzelfde fenomeen hadden, hoor ik ook graag de oplossing!
PD10 mods: Hyperpro veren, Morad velg, staalomvlochten remleidingen, Rayz zadel, rvs Morad valbeugel, "poor man's" Mudflap / hugger / spatbordverlenger, Scottoiler, Huzar uitlaat, Heavy Duties bagagerek, PimW's verlaagde voetsteunen & PimW's carterbak, Barkbusters Storm met contourledverlichting.....

Offline Two Plugs

Re: xl600v -1994, inhouden bij 120-150 km/u
« Reactie #3 Gepost op: 12 augustus 2013, 11:46 »
CDI unit? Is de motor in 1994 OP kenteken gezet, of is 'ie van BJ 1994? (herkenbaar aan het spitse neusje ipv de platte vierkante koplamp)\

Als het een '94 'kenteken' is (dus vierkante platte koplamp) kan het zijn dat 'ie (net) de modificatie met de CDI ophanging heeft gemist.

Wat je beschrijft, lijkt ook op carb-icing ... maar dat lijkt me in augustus onwaarschijnlijk... zeg echter nooit, nooit... Kunt het proberen door ff een vol flesje fuel guard van KENT Europe op een volle tank benzine 'op te stoken' als reiniger en kijken of het probleem dan nog aanwezig is.

http://www.kenteurope.com/nl/shop/viewfamily.php?viewfamily=3203&sectionid=303&type=Auto

Vind overigens 1:16 - 1:18 niet eens zo gek als gemiddelde... als je af en toe ook 120 tot 150 kmh rijdt!
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline fdmv

Re: xl600v -1994, inhouden bij 120-150 km/u
« Reactie #4 Gepost op: 12 augustus 2013, 14:49 »
Is model '94 nieuwe looks.

Deel opgelost door omwisselen van luchtfilter van mijn andere TA. De nieuwe ( 4000 km oud) laat niet genoeg lucht door en het papier is verhard. Dit laatste was een opmerking van een monteur die vond dat het filter zijn beste tijd had gehad, omdat het papier hard was geworden. Kan zijn dat het vlam-rooster miste in de luchtfilter-box

Cold start is het niet, momenteel geen choke-kabels aangesloten. De plunjer er gewoon ingedrukt met alleen de veer, om uit te sluiten of dit het geval is. En met het huidige warme weer toch geen choke nodig. Dus zou niet mogen lekken :-)

Ik wacht alleen nog op een nieuwe gasnaald 16151-MM9-621 voor de achterste carb.

Werking choke: de plunjer zorgt er voor dat de gasnaald meer naar boven gaat. Om een andere druk verhouding te krijgen op het membraan  wat de hoogte van de gasnaald bepaald.
De plunjer sluit een luchtkanaal af als de choke niet is geactiveerd. Als je de plunjer weg trekt dan wordt de luchtdrukverhouding over het membraan veranderd, waardoor het mengsel rijker word.

Maar even resumerend wat ik de laatste maanden het vervangen.
- loszittende rubberen inlaat stukken;
- carbs laten schoonmaken;
- draadbreuk in de draadboom in een van de bobines;
- groef in de gasnaalden (vervangen en nieuwe hoofdsproeiers);
- binnen een jaar verouderd luchtfilter element;
- vlam-rooster was ooit verwijderd en opnieuw geplaatst ( kan tevens de lucht turbulenter maken)
- op zoek naar nieuwe veren voor de choke plunjers;


Ik hoop dat dit alles is, ga het morgen merken als ik een stuk ga rijden.

Frans

Offline The dude

Re: xl600v -1994, inhouden bij 120-150 km/u
« Reactie #5 Gepost op: 12 augustus 2013, 14:56 »
Ben net door Duitsland aan het rijden en heb hetzelfde probleem: Rond 130 km/u geef je gas, en het vermogen valt weg (je schrikt je rot) en na twee seconden kun je weer vermogen opbouwen. Harder dan 130 gaat hij niet.

Een dag later gaf ik flink gas bij de inrit van de snelweg (7000-8000 toeren), en dan valt het vermogen volledig weg. Na even op de vluchtstrook te staan, wil hij weer starten en voorzichtig kan ik weer snelheid opbouwen. Bij optrekken naar 120 slaat hi echter weer af en begint het feest opnieuw.

uiteindelijk ben ik verder gegaan over B-wegen, totdat hij al bij 80 begon te sputteren en ik niet meer dan 4000 toeren kon draaien zonder af te slaan.

Ik heb de motor toen naar de garage gebracht, een dag later de conclusie: CDI kapot. Nieuwe CDI erin, en tot nu toe doet hij het weer prima. Kosten 300 euro  :'(

Ik heb een transalp PD10 uit 97, dacht eigenlijk dat die niet meer zoveel problemen met CDI zou hebben. Helaas, voor dit model geldt alleen dat de CDI 3 keer zo duur is (nieuw 400 euro) als de oude. Succes met dit probleem, ik hoop dat je het snel kunt oplossen. Wat je ook doet: rij hier niet mee door, dat is echt gevaarlijk!

Offline Herman

Re: xl600v -1994, inhouden bij 120-150 km/u
« Reactie #6 Gepost op: 14 augustus 2013, 09:44 »
Hallo,

probeer eens vier nieuwe bougies.....(zie mijn topic).

Succes.

Groet,

Herman

Offline fdmv

Re: xl600v -1994, inhouden bij 120-150 km/u
« Reactie #7 Gepost op: 14 augustus 2013, 13:32 »
Bougies wisselen maakt geen verschil. :-(

Offline fdmv

Re: xl600v -1994, inhouden bij 120-150 km/u, opgelost
« Reactie #8 Gepost op: 20 augustus 2013, 15:35 »
Imitatie luchtfilter was de laatste hindernis. Als was deze zo'n 4000 km oud.
Vervangen door orgineel honda filter. Effect: verbruik van 1:18 naar 1:23.



Offline Arjen

Re: xl600v -1994, inhouden bij 120-150 km/u
« Reactie #9 Gepost op: 20 augustus 2013, 15:50 »
Wat kostte dit originele filter als ik vragen mag?
(en weet je nog welk imitatie filter je erin had zitten?)
“Never Stop Exploring”

Offline voorstad

Re: xl600v -1994, inhouden bij 120-150 km/u
« Reactie #10 Gepost op: 27 augustus 2013, 09:00 »
Ik heb nog steeds last van het inhouden. Het luchtfilter is vorig jaar vernieuwd (12.000 km nu mee gereden). Is het inhouden ook opgelost met een origineel filter?

Morgen ga ik naar Ad voor een beurt, maar eens kijken of we de oorzaak weten te achterhalen.
PD10 mods: Hyperpro veren, Morad velg, staalomvlochten remleidingen, Rayz zadel, rvs Morad valbeugel, "poor man's" Mudflap / hugger / spatbordverlenger, Scottoiler, Huzar uitlaat, Heavy Duties bagagerek, PimW's verlaagde voetsteunen & PimW's carterbak, Barkbusters Storm met contourledverlichting.....

Offline *thomas*

Re: xl600v -1994, inhouden bij 120-150 km/u
« Reactie #11 Gepost op: 27 augustus 2013, 20:09 »
vacuum darmpje naar de benzinekraan

kan ook een cdi zijn (had ik op de africa twin 650)

Offline voorstad

Re: xl600v -1994, inhouden bij 120-150 km/u
« Reactie #12 Gepost op: 28 augustus 2013, 21:12 »
Net terug uit Sprundel. Met verse bougies en een of ander goedje om vocht uit de tanks en carburateur te binden, is het inhouden al goeddeels verholpen. Ik ga het verbruik in de gaten houden, en anders wordt het carburateur opereren......

Hitteschildje zit weer vast, kleppen zijn gecontroleerd, olie en filter ververst en voor nu ook een nieuwe Metzeler Tourance exp. Laat de winter maar weer komen, mijn Transalp is er weer klaar voor.
PD10 mods: Hyperpro veren, Morad velg, staalomvlochten remleidingen, Rayz zadel, rvs Morad valbeugel, "poor man's" Mudflap / hugger / spatbordverlenger, Scottoiler, Huzar uitlaat, Heavy Duties bagagerek, PimW's verlaagde voetsteunen & PimW's carterbak, Barkbusters Storm met contourledverlichting.....