Techniek > Honda Transalp

xl600v -1994, inhouden bij 120-150 km/u

(1/3) > >>

fdmv:
Beste allemaal,

Ik heb een transalp '94. Bij een constante snelheid van zo'n 120 - 150 km/u, als ik na een tijdje ga versnellen houdt de motor even in, voor zo'n 1 a 2 seconden.
Daarna pakt hij weer op en het lijkt er op dat er niets aan de hand is.
Brandstof verbruik is een beetje aan de hoge kant 1:16 tot 1:18.
Bandstof niveau is normaal in de vlotterkamer ( vergeleken met een ander transalp die dit niet heeft).
Sproeiers en gasnaalden zijn nieuw, luchtfilter is 4000 km vervangen, carburateurs zijn schoongemaakt
Wie heeft een idee?

Frans

Oldtimer:
Beluchting van de tank misschien verstopt.

voorstad:
Dit komt me erg bekend voor (PD10-1997). Wanneer je constant rijdt, is er niks aan de hand, maar zodra je wilt versnellen, houdt de motor iets in lijkt wel. Na een seconde of 2 pakt de motor opeens op. Ook wanneer de benzinekraan op standje "reserve" staat, gebeurd hetzelfde.

Daarnaast is mijn verbruik de laatste tijd ook toegenomen. Eerst reed ik zo'n 280 km op een tank (voordat ik naar reserve moest), later ging dat naar 230 km en vanmorgen was het al bij 200 km raak.

Ooit wel eens wat voorbij zien komen over de chokekabel die dan niet goed terugkomt, maar daar heb ik nog niet echt naar kunnen kijken. (Weet ook niet zo goed hoe de carburateur precies werkt, wellicht iets voor een volgende workshopdag bij Ad?)

Als er mensen zijn die hetzelfde fenomeen hadden, hoor ik ook graag de oplossing!

Two Plugs:
CDI unit? Is de motor in 1994 OP kenteken gezet, of is 'ie van BJ 1994? (herkenbaar aan het spitse neusje ipv de platte vierkante koplamp)\

Als het een '94 'kenteken' is (dus vierkante platte koplamp) kan het zijn dat 'ie (net) de modificatie met de CDI ophanging heeft gemist.

Wat je beschrijft, lijkt ook op carb-icing ... maar dat lijkt me in augustus onwaarschijnlijk... zeg echter nooit, nooit... Kunt het proberen door ff een vol flesje fuel guard van KENT Europe op een volle tank benzine 'op te stoken' als reiniger en kijken of het probleem dan nog aanwezig is.

http://www.kenteurope.com/nl/shop/viewfamily.php?viewfamily=3203&sectionid=303&type=Auto

Vind overigens 1:16 - 1:18 niet eens zo gek als gemiddelde... als je af en toe ook 120 tot 150 kmh rijdt!

fdmv:
Is model '94 nieuwe looks.

Deel opgelost door omwisselen van luchtfilter van mijn andere TA. De nieuwe ( 4000 km oud) laat niet genoeg lucht door en het papier is verhard. Dit laatste was een opmerking van een monteur die vond dat het filter zijn beste tijd had gehad, omdat het papier hard was geworden. Kan zijn dat het vlam-rooster miste in de luchtfilter-box

Cold start is het niet, momenteel geen choke-kabels aangesloten. De plunjer er gewoon ingedrukt met alleen de veer, om uit te sluiten of dit het geval is. En met het huidige warme weer toch geen choke nodig. Dus zou niet mogen lekken :-)

Ik wacht alleen nog op een nieuwe gasnaald 16151-MM9-621 voor de achterste carb.

Werking choke: de plunjer zorgt er voor dat de gasnaald meer naar boven gaat. Om een andere druk verhouding te krijgen op het membraan  wat de hoogte van de gasnaald bepaald.
De plunjer sluit een luchtkanaal af als de choke niet is geactiveerd. Als je de plunjer weg trekt dan wordt de luchtdrukverhouding over het membraan veranderd, waardoor het mengsel rijker word.

Maar even resumerend wat ik de laatste maanden het vervangen.
- loszittende rubberen inlaat stukken;
- carbs laten schoonmaken;
- draadbreuk in de draadboom in een van de bobines;
- groef in de gasnaalden (vervangen en nieuwe hoofdsproeiers);
- binnen een jaar verouderd luchtfilter element;
- vlam-rooster was ooit verwijderd en opnieuw geplaatst ( kan tevens de lucht turbulenter maken)
- op zoek naar nieuwe veren voor de choke plunjers;


Ik hoop dat dit alles is, ga het morgen merken als ik een stuk ga rijden.

Frans

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie
Mobile View