Auteur Topic: Plosteling wegvallen vermogen  (gelezen 1813 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline SegondVB

Plosteling wegvallen vermogen
« Gepost op: 11 augustus 2013, 12:21 »
Na een mooie vakantie gisteren teruggekomen uit de Oostenrijkse alpen en vlak na Neurenberg valt plotseling het vermogen  van mijn XLV 650 uit 2000 met ± 155.000 km op de teller weg. Alsof de benzine op was. Bij vol gas houdt de motor in en stottert een beetje, bij vol gas niet harder dan 100km/uur, berg op niet harder dan 80 km/uur en af niet harder dan 120 km/uur. Benzine verbruik liep aardig op, 1 volle tank op 150 km i.p.v. 340 km. Later bij Oberhausen kwam een klein beetje het vermogen terug. Het geluid van de motor en/of uitlaat klonk ook anders, harder en meer naar voren in de motor. Laatst bougies vervangen. Waar moet ik beginnen met zoeken? Wie oh wie kan mij helpen?

Groeten Carl

Wel TCN lid, maar niet zodanig herkenbaar op dit bericht, ra, ra hoe kan dit?

Offline Arjen

Re: Plosteling wegvallen vermogen
« Reactie #1 Gepost op: 12 augustus 2013, 16:22 »
Ik heb je profiel aangepast, dus dat is alvast geregeld :)

Je probleem met het wegvallen van vermogen kan veel oorzaken hebben, dus dat laat ik even over aan de experts. Als ik het zo lees, moet ik denken aan een compressie issue. Iets met kleppen. Heb je al eens naar de aansluiting van de uitlaat op je blok gekeken? Zit dat nog een beetje normaal tegen elkaar?
“Never Stop Exploring”

Offline Timy

Re: Plosteling wegvallen vermogen
« Reactie #2 Gepost op: 12 augustus 2013, 17:29 »
Zal een klus van wegstrepen worden...
Ik zou beginnen met het controleren van bougies. Vonken deze nog? Zo niet, kunnen het de bobines zijn, de CDI (al is de kans klein bij de 650), toch even met een andere bougie testen, etc
Als ze wel vonken dan nalopen hoe het zit met de brandstoftoevoer. Ik weet uit ervaring dat dat en ramp is bij de XL650.. succes alvast  ;)

En zo verder..

Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline Waffie

Re: Plosteling wegvallen vermogen
« Reactie #3 Gepost op: 13 augustus 2013, 11:28 »
hallo carl

het is zonder meer dat er 1 cylinder uit valt
brandstof of elektrisch zijn dan de volgende 2 vragen

controleer of er benzine in de carb komt van die cylinder die uit valt
aftap schroefje op de vlotterbak

als die zaken juist zijn

 het membraam van de carb controleren (scheurtje is mogelijk )
en daarna ging ik controleren of ik een vonk had op beiden bougies
zo niet dan ging ik verder kijken naar de bobine

ik gok het op het membraam,bougies of bobine

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Herman

Re: Plosteling wegvallen vermogen
« Reactie #4 Gepost op: 14 augustus 2013, 09:53 »
Hallo Carl,

Mogelijk kun je eens vier nieuwe bougies proberen !
(zie mijn topic)
Kost weinig en is snel getest.

Groet,

Herman

Offline SegondVB

Re: Plosteling wegvallen vermogen
« Reactie #5 Gepost op: 17 augustus 2013, 23:48 »
Probleem opgelost. Eerst KN luchtfilter uitgespoeld en van nieuw olie voorzien, cylinders gesynchroniseerd omdat dit lukte moest het membraam in de carburateur wel in orde zijn anders konden we niet synchroniseren. Voorste bobine gewisseld door een goede 2de-hands exemplaar, 4 nieuwe bougies, achterste bobine alle contacten schoongemaakt en gecontroleerd, ook de bouten waarmee ze aan het frame zitten extra aangedraaid voor goede aarding. CDI losgehaald en de 22 contactenpunten en stekker schoon geblazen en weer stevig aangedrukt. Ik had het idee dat het losmaken en schoon maken van de CDI de doorslag had gegeven zodat alles weer draait als een tierelier :). Bedankt voor alle adviezen!

Groeten uit Arnhem,

Carl