Auteur Topic: ketting africa twin rd o7  (gelezen 1970 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline peterafricatwinn

ketting africa twin rd o7
« Gepost op: 23 augustus 2013, 15:20 »
Wie weet wat het ongeveer kost om een ketting+ tandwielen te laten vervangen, of kan je het net zo goed zelf doen.
Wij zijn redelijk handig met de motor, dingen als olie verversen, remmen vervangen doen we ook zelf.

Offline AT-Jelle

Re: ketting africa twin rd o7
« Reactie #1 Gepost op: 23 augustus 2013, 18:12 »
Grootste verschil in moeilijkheid van zelf vervangen, maar ook in de prijs van montage is of je een open of gesloten ketting wilt.

Een gesloten variant is al in de fabriek voor je geklonken, wat in principe de beste betrouwbaarheid geeft. Nadeel is dat hierbij de achterbrug gedemonteerd moet worden.

De open variant moet je zelf nog klinken of voorzien van een clip. Hiervoor hoeft de achterbrug er niet uit en ben je dus sneller klaar.

Zelf kies ik ervoor om een gesloten ketting te nemen, omdat mij een vertrouwder gevoel geeft, en ik dan ook gelijk de gelegenheid heb om de achterbrug ed even goed na te kijken en waar nodig van nieuw vet te voorzien. Je bent een tijdje bezig, maar er is niks hi techs aan.

Offline V-Twin

Re: ketting africa twin rd o7
« Reactie #2 Gepost op: 23 augustus 2013, 22:41 »
Bij de montage van een gesloten ketting hoeft de achterbrug er niet helemaal uit.
Achterwiel demonteren, achterbrug as er uit en dan kan je de achter brug iets naar achteren halen en de ketting er tussen door halen.
Het past allemaal maar net maar het is goed te doen. Bij de montage kan je direct de de achterbrug as weer ff dik in het vet zetten.
Bij met name TA's is een vastgerotte achterbrug as berucht met als gevolg dat je de achterbrug met de as moet door slijpen om de handel los te krijgen. Goed preventief onderhoud, dus invetten, is de remedie.
Succes!!

Offline Nahpets

Re: ketting africa twin rd o7
« Reactie #3 Gepost op: 23 augustus 2013, 22:50 »
Een open ketting werkt ook prima, gebruikt men ook bij motoren van >100pk.  Kans dat ie stuk gaat heeft vooral te maken met niet goed plaatsen/inklikken van de clip.  Heel goed zelf te doen.
Zou wel een origineel voortandwiel gebruiken omdat inslijten van de uitgaande as op de loer ligt bij aftermarket tandwielen die mogelijk harder zijn dan de as.
Laten doen kost naast ketting en tandwielen max. een uur werkplaatstarief, plus het feit dat je in de garage misschien wat meer betaalt voor ketting en tandwiel omdat men daarop ook een marge pakt.

Offline peterafricatwinn

Re: ketting africa twin rd o7
« Reactie #4 Gepost op: 27 augustus 2013, 16:19 »
ok mensen bedankt,

dit soort info heb ik wat aan.

Offline reteip20

Re: ketting africa twin rd o7
« Reactie #5 Gepost op: 27 augustus 2013, 22:11 »
He Peter,

Vorige week heb ik de een nieuw setje gekocht bij Jos Smit in Haarlem.
JT tandwielen met een DID VM2 Gold ketting. ( open pons ketting )
Ketting zelf gemonteerd met het voordeel dat je alles op je gemak even kan schoonmaken en invetten.
Is allemaal heel goed te doen, voor de zekerheid had ik de ketting even laten naklinken bij de lokale motorzaak ( wat nog geen minuut werk is en meer zekerheid geeft dan het zelf met twee hamers te doen. )

Succes !

Offline Waffie

Re: ketting africa twin rd o7
« Reactie #6 Gepost op: 28 augustus 2013, 01:40 »
eem VM 2 ?
is een zware kwaliteits ketting voor motorfietsen tot ca 100 PK

moet voor een xrv ruim voldoende zijn

Een VX is gewoon goed en schilt je bijna 20 euri in prijs
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl