Auteur Topic: Hoge olieverbruik RD07A , 40.000 km of 140.000 km  (gelezen 22053 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline *thomas*

Re: Hoge olieverbruik RD07A , 40.000 km of 140.000 km
« Reactie #30 Gepost op: 17 augustus 2013, 20:55 »
Ik sluit me bij het bovenstaande volledig aan.

Dat de lekkage onderweg is veroorzaakt lijkt me sterk, zeker omdat het een verbruik is dat vrij hoog zou liggen voor een lek.

- uitwendig geen sporen (vermoed ik toch)
- geen blauwe rook, dus inwendig ook geen lek

Maar wat verwacht je dan:

- herstelling (wat zeer duur is zoals reeds werd aangegeven)
- centjes terug
- inruil

Besef ook dat aangezien motorfabrikanten zelf pas van een problematisch verbruik spreken bij eentje hoger dan 1l/1000km je dus weinig kan beginnen tegen de verdeler of tegen Honda. Je kan in feite van een dealer ook niet verwachten dat hij weet dat de fiets olie verbruikt, hij had misschien niet mogen zeggen dat hij geen verbruik had (want dat is een misleiding, hij wist dit immers niet).

Besef wel dat er veel AT's zullen zijn (en nog een berg andere motoren) die olie verbruiken, zoals ik ook al aangaf met mijn in nieuw staat verkerende alp destijds.

Groet

Offline Cas

Re: Hoge olieverbruik RD07A , 40.000 km of 140.000 km
« Reactie #31 Gepost op: 17 augustus 2013, 21:06 »
Als mijn Varadero 800 ml olie verbruikt op 1100 km dat gaat ie de shredder in, gelukkig gebruikt ie geen olie!
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline *thomas*

Re: Hoge olieverbruik RD07A , 40.000 km of 140.000 km
« Reactie #32 Gepost op: 17 augustus 2013, 21:13 »
Als mijn Varadero 800 ml olie verbruikt op 1100 km dat gaat ie de shredder in, gelukkig gebruikt ie geen olie!

Nuttig zo'n reactie  :'(

Offline ron overkleeft

Re: Hoge olieverbruik RD07A , 40.000 km of 140.000 km
« Reactie #33 Gepost op: 17 augustus 2013, 23:49 »
Maar zoals jij het nu stelt Thomas zou het zelf zo zijn dat als Pieter wel garantie zou hebben jij nog steeds vind
dat hij een verbruik van 1 op 1300 km zou moeten accepteren,omdat fabrikanten 1 op 1000 pas een probleem vinden?

Offline Waffie

Re: Hoge olieverbruik RD07A , 40.000 km of 140.000 km
« Reactie #34 Gepost op: 18 augustus 2013, 00:11 »

het is onjuist  om olieverbruik aan een slecht presterende motor te koppelen

menig motor verbruikt aanzienlijk meer dan hierboven beschreven en hebben een perfecte compressie , lekken niet  en presteren ruim voldoende

hooguit hinderlijk om  zo nu en dan wat bij te gooien

ook mijn motorfiets gebruikte ca 400 ml  in het woon werk verkeer van ca 200 km per dag(ja daar is hij weer... snel(ler) weg
en op vakantie gemiddeld 1 ltr op 4000 km
V twins hebben wel wat..



technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline *thomas*

Re: Hoge olieverbruik RD07A , 40.000 km of 140.000 km
« Reactie #35 Gepost op: 18 augustus 2013, 11:48 »
Maar zoals jij het nu stelt Thomas zou het zelf zo zijn dat als Pieter wel garantie zou hebben jij nog steeds vind
dat hij een verbruik van 1 op 1300 km zou moeten accepteren,omdat fabrikanten 1 op 1000 pas een probleem vinden?

De term garantie zoals de meesten hem hier gebruiken heeft nog steeds betrekking op een technisch defect dat bij de aankoop niet bekend was. Een olieverbruik dat volgens de constructeur niet als problematisch kan worden aangedaan is dus geen technisch defect.

Indien zou blijken dat het gaat om een uitwendig lek (keerring, pakking) of een inwendig lek (blauwe rook), dan gaat het zeker wel om een technisch defect. In dat geval moet dit schriftelijk (aangetekend) aan de verkoper worden gemeld en dient deze de motor ook te onderzoeken.

Ik heb echter het gevoel dat het hier om een tevredenheidsgarantie gaat, en dat is uiteraard iets heel anders en voor zover ik weet hier niet van toepassing.

Het enige wat ik probeer te doen is alles een beetje nuanceren en vanuit een ander perspectief bekijken. Ja, olieverbruik is vervelend, maar zoals Waffie al zei (en ik ook), het is niet per se nefast voor het blok, net zoals het niet per se veroorzaakt wordt door een technisch mankement.

Ik denk dat de topicstarter er meer voordeel uit zal halen door de twin zelf te verkopen dan te proberen zijn geld terug te halen bij AB, maar proberen kan altijd.

Offline PimW

Re: Hoge olieverbruik RD07A , 40.000 km of 140.000 km
« Reactie #36 Gepost op: 18 augustus 2013, 12:00 »
Mag ik opmerken dat inwendige lekkage aka verbranden van olie niet altijd blauwe rook als gevolg heeft?

Misschien niet van grote waarde in deze discussie maar bijt je er niet in vast dat hij MOET roken om te verbruiken.

Offline *thomas*

Re: Hoge olieverbruik RD07A , 40.000 km of 140.000 km
« Reactie #37 Gepost op: 18 augustus 2013, 12:09 »
Mag ik opmerken dat inwendige lekkage aka verbranden van olie niet altijd blauwe rook als gevolg heeft?

Misschien niet van grote waarde in deze discussie maar bijt je er niet in vast dat hij MOET roken om te verbruiken.

Mee eens, maar blauwe (of zwarte) rook bij verbranding van olie duidt toch op een overmatig verbruik... Toch? Ik ga ervan uit dat indien het verbruik niet buitensporig is, er geen blauwe/zwarte rook zichtbaar is.

Offline PimW

Re: Hoge olieverbruik RD07A , 40.000 km of 140.000 km
« Reactie #38 Gepost op: 18 augustus 2013, 12:15 »
Ik heb een motor gehad die niet rookte, rook naar olie of lekte. Die verstookte op 1000km 700ml olie.
En dat was ivm het kleine carter (1,2L) wel vrij verontrustend.

Als er rook is duid dat op verbruik, maar als er verbruik is hoeft er geen rook te zijn.

Offline *thomas*

Re: Hoge olieverbruik RD07A , 40.000 km of 140.000 km
« Reactie #39 Gepost op: 18 augustus 2013, 12:20 »
Ik heb een motor gehad die niet rookte, rook naar olie of lekte. Die verstookte op 1000km 700ml olie.
En dat was ivm het kleine carter (1,2L) wel vrij verontrustend.

Als er rook is duid dat op verbruik, maar als er verbruik is hoeft er geen rook te zijn.

Nu, als er geen externe lekkage is, gaat de olie natuurlijk ergens heen, en dat is naar buiten via de cilinders/uitlaat. Ook jij geeft aan dat er een verbruik was van minder dan 1l/1000km en ondanks het kleine carter, is dat volgens veel constructeurs geen probleem. Vervelend is het wel.

Offline PimW

Re: Hoge olieverbruik RD07A , 40.000 km of 140.000 km
« Reactie #40 Gepost op: 18 augustus 2013, 12:29 »
Behalve dat je de motor niet meer (fatsoenlijk) kunt gebruiken waar hij voor is.

Want de fabrikant/constructeur geeft ook een oliepeil aan dat gehandhaafd moet worden. Bij de Transalp liggen de min. en max. niet ver van elkaar. Daar zit maximaal 200mL tussen.

Ga ik er even vanuit dat je de motor gaat gebruiken waarvoor hij volgens Honda bestemd is: reizen. Per dag rijd je snel 500+ km's wat inhoud dat je bij de eerste tankstop al moet bijvullen?

Bij desbetreffende motor was het grootste probleem dat de olievul/peildop voorop het motorblok zat dus onderweg (het gaat om een enduro) niet bijgevuld/gepeild kan worden omdat heel de voorkant onder de bagger zit.
Daarbij is de motor zo geconstrueerd en het gebruik dusdanig dat je niets bij je draagt op een paar bandenlepels na (in ieder geval geen liter fles olie).
Dus naast het puur technische aspect zit er nog een kant aan olie verbruik (vind ik in ieder geval).

Offline *thomas*

Re: Hoge olieverbruik RD07A , 40.000 km of 140.000 km
« Reactie #41 Gepost op: 18 augustus 2013, 12:33 »
Behalve dat je de motor niet meer (fatsoenlijk) kunt gebruiken waar hij voor is.

Want de fabrikant/constructeur geeft ook een oliepeil aan dat gehandhaafd moet worden. Bij de Transalp liggen de min. en max. niet ver van elkaar. Daar zit maximaal 200mL tussen.

Ga ik er even vanuit dat je de motor gaat gebruiken waarvoor hij volgens Honda bestemd is: reizen. Per dag rijd je snel 500+ km's wat inhoud dat je bij de eerste tankstop al moet bijvullen?

Bij desbetreffende motor was het grootste probleem dat de olievul/peildop voorop het motorblok zat dus onderweg (het gaat om een enduro) niet bijgevuld/gepeild kan worden omdat heel de voorkant onder de bagger zit.
Daarbij is de motor zo geconstrueerd en het gebruik dusdanig dat je niets bij je draagt op een paar bandenlepels na (in ieder geval geen liter fles olie).
Dus naast het puur technische aspect zit er nog een kant aan olie verbruik (vind ik in ieder geval).

En ook daar ben ik het volledig mee eens, Pim.

Handig is het niet, op geen enkele motor, maar mij gaat het erom of het al dan niet een technisch mankement is.

Offline ron overkleeft

Re: Hoge olieverbruik RD07A , 40.000 km of 140.000 km
« Reactie #42 Gepost op: 18 augustus 2013, 19:18 »
Dit doet me toch echt met andere ogen kijken wat betreft een motor kopen.
Eigenlijk zou je eerst een hele dag moeten gaan test rijden en 500 km afleggen om te kijken
of,t blokje olie slurpt.  Vraag is natuurlijk zal een dealer dit toestaan als je zegt dat je hem daarna zal kopen?
« Laatst bewerkt op: 18 augustus 2013, 20:05 door ron overkleeft »

Offline Waffie

Re: Hoge olieverbruik RD07A , 40.000 km of 140.000 km
« Reactie #43 Gepost op: 18 augustus 2013, 21:40 »
als je meer zekerheid wenst zou je inderdaad een weekend mee op pad moeten gaan.
desnoods huur je de motorfiets

kan een kater voorkomen
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Sandra

Re: Hoge olieverbruik RD07A , 40.000 km of 140.000 km
« Reactie #44 Gepost op: 18 augustus 2013, 22:40 »
Geld terug proberen te krijgen en GEEN andere fiets bij A.B. te P. kopen........
[img]http://img684.imageshack.us

Offline mauppie

Re: Hoge olieverbruik RD07A , 40.000 km of 140.000 km
« Reactie #45 Gepost op: 19 augustus 2013, 06:53 »
Ik blijf dit topic met interesse volgen.
Africa twin '96 zwart-oranje
Kawa Z800 '15 wit
Volvo V70 classic '00
Batavus 24/7
Tefal ultragliss 4570

Offline daandus

Re: Hoge olieverbruik RD07A , 40.000 km of 140.000 km
« Reactie #46 Gepost op: 20 augustus 2013, 23:16 »
onze beiden AT's draaien nu rond de 2500 km op 'n liter bijvullen, MAAR die hebben dan ook 165.000 (RD07A) en 185.000 (RD07) km op de klok!
Bij beide fietsen zie je geen blauwe rook, en ze draaien als 'n speer. De RD07 heeft altijd meer geploft dan de RD07A.
(met bagage aan het einde van onze reis klokten we 170kmph (GPS) met bagage op vlakke autobahn  8))

1 liter op de 1300 slaat nergens op, dan is er iets mis. (ter info, de RD07 van Mirjam draaide 1 liter bijvullen op de 22.000 tot ongeveer 150.000 km op de teller)

AB kan leuk zeggen dat de vorige klant 'm verteld dat hij nooit olie hoefde bij te vullen, maar die kerel heeft die motor aan AB verkocht toch? Wat zou jij antwoorden als je dan een tijdje later een belletje krijgt van AB?

Ik heb ooit een sterke stijging gehad in olieverbruik wat bleek te komen door 'n oliefilter wat niet strak genoeg zit; en omdat de carterbak daar toch altijd smerig is van het kettingvet keek ik er overheen.... dus misschien is dat het nakijken waard.

Discussies over de kosten van olie bijvullen begrijp ik echt niet. Als mensen woon-werk blijven rijden op een PanEuropean of een K100RS met 500.000 op de klok is dat 'n zinvolle discussie. Niet voor mensen die denken een motor met 39.000 op de klok te hebben gekocht.
Naast het feit dat het een gedoe is om het zo vaak te moeten checken/bijvullen, is het risico op verdere schade ook groter omdat je 't misschien een keer vergeet.


Wat ik wel bijzonder vind, is dat ik amper AT's te koop zie staan met meer dan 'n ton... terwijl ik toch flink wat mensen ken die daar ver, ver boven zitten! (waaronder ikzelf!)
Hier lezen we ook veel over prachtige ritten naar Oost Europa enzo, de alpen.
Een AT met 40kkm van 20 jaar oud komt op 2.000 km per jaar...  een leuke RD07A uit 1996 met 50.000 ook slechts op 3000 km per jaar.
2 mogelijkheden:
- we zijn allemaal zo gek van die dingen dat we ze enkel poetsen en amper rijden, of we rijden ze helemaal op en verschroten ze dan.
- er eindigen veel AT's met 'n tonnetje te weinig op Marktplaats... en bij AB.
... was ooit lid ...

Offline Waffie

Re: Hoge olieverbruik RD07A , 40.000 km of 140.000 km
« Reactie #47 Gepost op: 21 augustus 2013, 17:30 »
ik denk wel dat we allemaal op 1 lijn zitten dat een olieverbruik zoals omschreven niet echt wenselijk is.

maar er zijn genoeg voorbeelden waarbij een dergelijk verbruik zeker niet als abnormaal gezien wordt

Er zijn ook theorieen dat een onjuiste inloopperiode oorzaak is van een hoger olieverbruik
misschien heeft het oliemerk ook wel zijn invloeden
misschien was er al iets technisch mis
hoe dan ook... gewoon een beetje pech

(ik wens de koper gewoon veel sterkte met het vinden naar een passende oplossing)
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline reteip20

Re: Hoge olieverbruik RD07A , 40.000 km of 140.000 km
« Reactie #48 Gepost op: 26 augustus 2013, 21:07 »
Het lijkt helemaal opgelost !!

Mijn Africa Twin teruggekregen van Arjan Brouwer, in eerste instantie flinke twijfel omdat de nieuwe olie veel te hoog was gevuld en ik met een slangetje er olie uit moest zuigen. ( ja , ik peil op de goede manier)

Peil keurig op het maximale niveau gezet en 1100 km gereden, precies dezelfde rit naar Zuid-Frankrijk.
Het oliepeil is ongeveer 100 cc gezakt wat het verbruik met 8 a 9 verminderd naar 1 liter olie op 11.000 kilometer.
Heb deze keer wel wat rustiger gereden en er zat een nieuwe ketting onder.
De combinatie zorgde voor een brandstof verbruik rond de 21 kilometer op 1 liter !

Wat heeft A.J. aan de motor gedaan ?
Het klinkt ongeloofwaardig maar er is een goedje door de blokolie gegooid en daar heeft de motor op 1500 RPM een kwartiertje op gelopen.
Dit om de koolaanslag te verwijderen en vastzittende delen weer soepel te maken.
In eerste instantie klonk het voor mij te mooi om waar te zien maar het verschil is echt heel groot.
Ben het merk en de productnaam even  vergeten , zal het even navragen om het hier te posten.

Nu hopen dat het effect blijvend is!
Gelukkig is het dus allemaal netjes opgelost.
Iedereen bedankt voor de vele reacties.

Pieter



Offline Waffie

Re: Hoge olieverbruik RD07A , 40.000 km of 140.000 km
« Reactie #49 Gepost op: 26 augustus 2013, 21:38 »
ik heb wel een idee
misschien forté ;)

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline reteip20

Re: Hoge olieverbruik RD07A , 40.000 km of 140.000 km
« Reactie #50 Gepost op: 26 augustus 2013, 22:33 »
He Waffie,

Dacht eerst ook dat het Forte was maar het is een ander merk.
Weet nog wel dat ik erg moest lachen toen ik op de fles Space Technology las.
Het merk en de productnaam ben ik echter vergeten

Offline Arjen

Re: Hoge olieverbruik RD07A , 40.000 km of 140.000 km
« Reactie #51 Gepost op: 26 augustus 2013, 22:48 »
X1R misschien? http://x1r.com/
“Never Stop Exploring”

Offline Oldtimer

Re: Hoge olieverbruik RD07A , 40.000 km of 140.000 km
« Reactie #52 Gepost op: 27 augustus 2013, 12:00 »
Citaat
ik heb wel een idee

We weten nog steeds niet welk wondermiddel jij hebt Ad.
Blijft dat een geheim of komen we nu eindelijk meer te weten ?????

Ik vraag me ook af welke van de X1R produkten dit zou moeten zijn en met welk doel ze gebruikt worden.
Boosters of treatments of stabilizers ?????  Als je het weet mag iemand me het uitleggen.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline ron overkleeft

Re: Hoge olieverbruik RD07A , 40.000 km of 140.000 km
« Reactie #53 Gepost op: 27 augustus 2013, 16:19 »
Denk dat A.B het motorblok geflusht heeft , ik heb dat zelf ook eens gedaan, heb dat goetje bij motorport
gekocht. Je gooit dat bij je oude olie laat 20 min de motor op de stoep  lopen ( niet rijden)en daarna tap
je de olie af en gooi je er nieuwe in,het schijnt alle vast gekoekte kooldelen los te weken.
Ik heb dat gedaan onder het moto baat het niet dan schaad het niet,je moet er maar in geloven natuurlijk .
Maar rij met de Varadero in rustige toermodes wel 1 op 21,5 en soms wel 1 op 22 !!!  dussss
Weet ook niet meer hoe dat goedje heette maar dacht gewoon" engine flush" Merk ?

En  gefeliciteerd met de goede afloop Pieter.

( hoe kom jij aan zoveel vrije tijd om steeds naar zuid frankrijk te rijden?)


Offline Cas

Re: Hoge olieverbruik RD07A , 40.000 km of 140.000 km
« Reactie #54 Gepost op: 27 augustus 2013, 16:34 »
1 op 22 Ron?????
Dan ga je wel heeeeeeeeeeeeeeeel rustig!
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline ron overkleeft

Re: Hoge olieverbruik RD07A , 40.000 km of 140.000 km
« Reactie #55 Gepost op: 27 augustus 2013, 20:42 »
Ja en nee Cas.het is meer het nieuwe rijden, probeer altijd 90 te rijden omdat je dan op,z zuinigst rijd
(is natuurkundig bepaald) en dat is altijd nog altijd 10 km te hard, als je daar een sport van maakt kan
dat nog zelf spannend worden op zijn tijd ,overal langs en door altijd 90 .ook vaak binnen bebouwde kom.
En dan voor stoplicht uitlaten rollen, zo min mogelijk remmen dus, is ook een sport op zich.
(Heb net 100.000 km op de teller maar nog steeds de eerste voorschijven (in goede staat)
Op de snelweg niet boven 110 .   En dan altijd toertjes laag houden kom eigenlijk nooit boven 4500 toeren.
Rij altijd met verbruikers meter in de display (ook een sport opzich).
Voor een hoop klinkt dit saai allemaal maar ik heb me wilde haren gehad en heb vroeger echt hull wat uitgehaald.
Maar deze manier rijd gewoon veel relaxter.
Op deze wijze afgelopen jaar naar Noorwegen geweest en 6000 km gereden en 1 op 21,5 gehaald.
Rij zondags smorgens (8.00uur)  ???  wel eens met een ouwelullen groepje mee, als ik dan midden in rij
Heb je voordeel van de zuiging en rij dan vaak 1op 22 .
Moet wel zeggen dat de motor pas echt zuinig werd na powercommander en andere uitlaten(Dynabank)

Offline xrvtuur

Re: Hoge olieverbruik RD07A , 40.000 km of 140.000 km
« Reactie #56 Gepost op: 27 augustus 2013, 20:54 »
met 47 je wilde haren al kwijt Ron???  ik ben ook 47 maar haal gelukkig nog steeds 1op 14,5 ;D
Varadero SD02  2004

Offline Cas

Re: Hoge olieverbruik RD07A , 40.000 km of 140.000 km
« Reactie #57 Gepost op: 27 augustus 2013, 21:01 »
Ja en nee Cas.het is meer het nieuwe rijden, probeer altijd 90 te rijden omdat je dan op,z zuinigst rijd
(is natuurkundig bepaald) en dat is altijd nog altijd 10 km te hard, als je daar een sport van maakt kan
dat nog zelf spannend worden op zijn tijd ,overal langs en door altijd 90 .ook vaak binnen bebouwde kom.
En dan voor stoplicht uitlaten rollen, zo min mogelijk remmen dus, is ook een sport op zich.
(Heb net 100.000 km op de teller maar nog steeds de eerste voorschijven (in goede staat)
Op de snelweg niet boven 110 .   En dan altijd toertjes laag houden kom eigenlijk nooit boven 4500 toeren.
Rij altijd met verbruikers meter in de display (ook een sport opzich).
Voor een hoop klinkt dit saai allemaal maar ik heb me wilde haren gehad en heb vroeger echt hull wat uitgehaald.
Maar deze manier rijd gewoon veel relaxter.
Op deze wijze afgelopen jaar naar Noorwegen geweest en 6000 km gereden en 1 op 21,5 gehaald.
Rij zondags smorgens (8.00uur)  ???  wel eens met een ouwelullen groepje mee, als ik dan midden in rij
Heb je voordeel van de zuiging en rij dan vaak 1op 22 .
Moet wel zeggen dat de motor pas echt zuinig werd na powercommander en andere uitlaten(Dynabank)
Ja, en (vooral bij het afslaan) goed anticiperen zodat je zo weinig mogelijk hoeft te stoppen en de rechterhand zo weinig mogelijk bewegen.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Cas

Re: Hoge olieverbruik RD07A , 40.000 km of 140.000 km
« Reactie #58 Gepost op: 27 augustus 2013, 21:19 »
met 47 je wilde haren al kwijt Ron???  ik ben ook 47 maar haal gelukkig nog steeds 1op 14,5 ;D
Bij mij komen er nog 10 jaartjes bij en ik mag het gas nog graag opendraaien, maar ik heb dan ook heel wat jaartjes in te halen. Over het algemeen ben ik wel een rustige rijder.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Peter M

Re: Hoge olieverbruik RD07A , 40.000 km of 140.000 km
« Reactie #59 Gepost op: 27 augustus 2013, 22:20 »
1:22 op een Dero is heel netjes.
Als ik rustig aan doe met de TA700 (met passagier) 1:25