onze beiden AT's draaien nu rond de 2500 km op 'n liter bijvullen, MAAR die hebben dan ook 165.000 (RD07A) en 185.000 (RD07) km op de klok!
Bij beide fietsen zie je geen blauwe rook, en ze draaien als 'n speer. De RD07 heeft altijd meer geploft dan de RD07A.
(met bagage aan het einde van onze reis klokten we 170kmph (GPS) met bagage op vlakke autobahn
)
1 liter op de 1300 slaat nergens op, dan is er iets mis. (ter info, de RD07 van Mirjam draaide 1 liter bijvullen op de 22.000 tot ongeveer 150.000 km op de teller)
AB kan leuk zeggen dat de vorige klant 'm verteld dat hij nooit olie hoefde bij te vullen, maar die kerel heeft die motor aan AB verkocht toch? Wat zou jij antwoorden als je dan een tijdje later een belletje krijgt van AB?
Ik heb ooit een sterke stijging gehad in olieverbruik wat bleek te komen door 'n oliefilter wat niet strak genoeg zit; en omdat de carterbak daar toch altijd smerig is van het kettingvet keek ik er overheen.... dus misschien is dat het nakijken waard.
Discussies over de kosten van olie bijvullen begrijp ik echt niet. Als mensen woon-werk blijven rijden op een PanEuropean of een K100RS met 500.000 op de klok is dat 'n zinvolle discussie. Niet voor mensen die denken een motor met 39.000 op de klok te hebben gekocht.
Naast het feit dat het een gedoe is om het zo vaak te moeten checken/bijvullen, is het risico op verdere schade ook groter omdat je 't misschien een keer vergeet.
Wat ik wel bijzonder vind, is dat ik amper AT's te koop zie staan met meer dan 'n ton... terwijl ik toch flink wat mensen ken die daar ver, ver boven zitten! (waaronder ikzelf!)
Hier lezen we ook veel over prachtige ritten naar Oost Europa enzo, de alpen.
Een AT met 40kkm van 20 jaar oud komt op 2.000 km per jaar... een leuke RD07A uit 1996 met 50.000 ook slechts op 3000 km per jaar.
2 mogelijkheden:
- we zijn allemaal zo gek van die dingen dat we ze enkel poetsen en amper rijden, of we rijden ze helemaal op en verschroten ze dan.
- er eindigen veel AT's met 'n tonnetje te weinig op Marktplaats... en bij AB.