Auteur Topic: Hoge olieverbruik RD07A , 40.000 km of 140.000 km  (gelezen 22027 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline reteip20

Hoge olieverbruik RD07A , 40.000 km of 140.000 km
« Gepost op: 12 augustus 2013, 11:09 »
Beste forumleden !

Bij deze stel ik me ook even direct voor, ik ben Pieter uit Utrecht en
rij sinds kort met veel plezier rond op een prachtige Africa Twin RD07A uit 1998.
Ik heb een prachtige weekje rondgereden in de Franse Alpen met de Twin.

Gisteren 1100 km terug gereden van Zuid Frankrijk naar Nederland.
Echter bij het checken van mijn oliepeil schrok ik, bij vertrek was de peilstok tot 3/4 gevuld.
Bij aankomst is het peil onder het minimale niveau !
Ik heb echter lekker doorgereden en de laatste 500 kilometer tussen de 100 en 130 gereden.
Maximale snelheid lag niet boven de 140 kilometer per uur.

Bij het checken van mijn blokje viel op de het serienummer op de cilinder begint met RD04E- ..........
Weet iemand of dit het juiste bloknummer is van een RD07A of zit een er ander en dus ouder blokje onder van een RD04 ?
Behalve slijtage, wat kan een andere verklaring zijn van het olieverbruik ? ( De Twin rijdt perfect, ziet er haast nieuw uit en heeft ruim 41.000 kilometer op de teller. )







 
« Laatst bewerkt op: 14 augustus 2013, 16:55 door reteip20 »

Offline xrvtuur

Re: Hoge olieverbruik RD07A , wat is het juiste bloknummer ?
« Reactie #1 Gepost op: 12 augustus 2013, 12:01 »
Welkom hier Pieter, bloknummers beginnen allemaal met RD04.  Je hebt de motor sinds kort, is de olie vernieuwd bij aankoop of zit het er misschien al jaren in? Heb je op de juiste manier gepeild voor je vertrek, het is best moeilijk om je motor precies vlak en horizontaal goed te houden bij olie peilen. Het zou kunnen dat je peil door je rit door Frankrijk al lager was bij vertrek naar huis dan je hebt gemeten.  Verder is het mogelijk dat je kilometerstand 141000km is, een tonnetje meer dus. er zijn meer mooie perfect lopende twins met die kilometerstand, maar beetje olie gaan ze dan wel verbruiken. Ik zou nog eens goed peilen, steeds op dezelfde plek en op dezelfde manier, en het goed in de gaten houden. En check even of je olie nog een beetje vers is.
Varadero SD02  2004

Offline reteip20

Re: Hoge olieverbruik RD07A , wat is het juiste bloknummer ?
« Reactie #2 Gepost op: 12 augustus 2013, 12:29 »
Bedankt Xrvtuur ,

Oliepijlen, doe ik altijd precies op de zelfde manier, olie ververst bij aanschaf (10W40 halfsyn), voor de terugreis bijgevuld en terugkomst voor gecheckt en veel te laag.

Ik heb nu helaas ook een vermoeden dat de kilometerstand een tonnetje hoger is, heb de motor trouwens gekocht bij Arjan Brouwer in Putten.
Volgens de Brouwer was het echt 39.000 kilometer, waarschijnlijk niet dus !




Offline Waffie

Re: Hoge olieverbruik RD07A , wat is het juiste bloknummer ?
« Reactie #3 Gepost op: 12 augustus 2013, 13:08 »
op zich vindt ik het niet vreemd
immers olieverbruik ligt bij een V blok altijd hoger dan bij een lijn motor
zeker als er wat meer doorgereden wordt

het verschil tussen de min en max streep is daarbij slechts 400 ml

als ik dan moet inschaten spreken we over een verbruik van ca 1 ltr op 5000-6000 km
dit beschouw ik zeker niet als buiten sporig

een duidelijk signaal dat je regelmatiger moet checken

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Hotel 317

Re: Hoge olieverbruik RD07A , wat is het juiste bloknummer ?
« Reactie #4 Gepost op: 12 augustus 2013, 13:50 »
Het kan óók zo zijn dat je olie lekt.

Zo had ik ook een tamelijk serieus olieverbruik, totdat ik de kleppendekselpakkingen had vervangen. Sinds kort is het verbruik weer omhooggeschoten en wat blijkt bij inspectie:  Lekkage bij het oliefilter!

Zelf is dat één van de dingen die ik gewoon incalculeer bij de eerste X kleppen stellen bij een motor van 10> jaar oud  ;)

Offline reteip20

Re: Hoge olieverbruik RD07A , 40.000 of 140.000 ?
« Reactie #5 Gepost op: 12 augustus 2013, 14:15 »
Update:

Hotel 317, Waffie, xrvtuur bedankt voor jullie reactie.
Heb de naam topic even aangepast aangezien de vraag van het blokje is uitgesloten.

Olie is bijgevuld , er ging 800 ml in om het peil weer tot 3/4 te vullen.
Het peil was dus onder het minimale niveau gezakt.

De afstand was 1100 km, waarbij 550 kilometer B-wegen in Frankrijk , snelheid ongeveer 80 a 90 kilometer per uur.
De overige 550 km snelweg, snelheid tussen de 100 en 130 kilometer.
De afstand is in een dag afgelegd, het blokje is dus continue op temperatuur gebleven.

@ Hotel 317 ,

Kon geen lekkage ontdekken, zal voor de zekerheid het blok helemaal reinigen en even een flink stuk rijden om het uit te sluiten.

@ Waffie

Zat er dus naast, het niveau was dus onder het peil gezakt.
Het verbruik is dus 800 ml op 1100 km , wat uitkomt op 1375 km voor 1 liter olie.

Nog twee mogelijkheden over:
- ergens flinke olie lekkage, niet te ontdekken het blokje is vrij schoon, mogelijke plekken zijn dus bij het oliefilter, ontluchting, kleppendekselpakkingen?
- een tonnetje meer gedraaid dan op de aankoopbon ?




« Laatst bewerkt op: 17 augustus 2013, 18:36 door reteip20 »

Offline Hotel 317

Re: Hoge olieverbruik RD07A , wat is het juiste bloknummer ?
« Reactie #6 Gepost op: 12 augustus 2013, 15:41 »
Ik denk dat we dat allemaal wel hebben meegemaakt. Mijn record is 1.5 liter bijvullen totdat ik weer op de peilstok kon meten  :-[.  Vloeistoffen lijken soms wel een optie te zijn op Honda's: Zo heb ik bij een Honda Helix (scooter) eens 100 milliliter afgetapt, van de 800 die er in hoorde te zitten, en uit een (rijdende!) Honda Shadow, vijf eetlepels koelvloeistof (van de 1.7 liter).

Misschien is het slim om Arjan Brouwer op de hoogte te brengen van het olieverbruik, het kán namelijk nog steeds twee kanten op:

1. De motor heeft in de eerste vijf jaar 30 000 kilometer gereden, en daarna dermate weinig, dat de zuigerveren/olieschraapveren wat vast zitten.
2. De motor heeft toch 140 000 gelopen, wat neerkomt op een niet onrealistische 9000 kilometer per jaar, en het eerste setje zuigerveren is gewoon wat verleten.

Je kunt ze vragen of ze - mocht het olieverbruik met een paar duizend kilometer niet minder worden - jou tegemoet willen komen met een aandeel in een top-end revisie. Dat kan "nee" zijn, een paar tientjes cash, maar misschien hebben ze nog wel een pakkingsset inclusief klepsteelhoedjes en kleppendekselpakkingen liggen   ;). Kun je vervolgens met Waffie kortsluiten of zijn garage beschikbaar is van de winter.

Offline ron overkleeft

Re: Hoge olieverbruik RD07A , wat is het juiste bloknummer ?
« Reactie #7 Gepost op: 12 augustus 2013, 21:26 »
1 liter op 1300 km dan kan je rustig stellen dat er echt wat met het blok mis is, heb zelf 2 twins gehad en ze
verbruikten geen druppel ( bij 85.000 km op de teller)
Je hebt toch garantie? gewoon terug gaan en je centen terug vragen of hij moet het oplossen voor je.

Heb eens een stukje in een motorblad gelezen over een aankoop keuring bij een motor van Arjan Brouwer
en bleek dat de motor veel meer had gelopen dan wat er op de teller stond.

Offline reteip20

Re: Hoge olieverbruik RD07A , wat is het juiste bloknummer ?
« Reactie #8 Gepost op: 12 augustus 2013, 21:50 »
@ Ron overkleeft

Vandaag bij een grondige inspectie viel het me op dat bij het constant rijden tussen de 4600 / 4700 RPM de motor kleine plofjes geeft.
Nick Brouwer is even op vakantie, donderdag terug, ik zal laten weten hoe het afloopt.

Heb geen garantie, maar wel een aankoopbon waarbij een kilometerstand van 39.000 km staat vermeld.
De plofjes bij 4600 RPM in combinatie met het extreme olieverbruik zijn volgens mij duidelijke signalen dat de kilometerstand (39.000 kilometer) onjuist is.
Het lijkt mij dat een bekende motorzaak als Brouwer zijn verantwoordig zal nemen en mij het aankoopbedrag zal teruggeven.
Bij de Twin zat een verhaal van iemand die last had van zijn rug en er amper op reed de laatste jaren.
De motor zag er zeer goed voor zijn leeftijd, een erkende dealer en verhaal van iemand de last had van zijn rug gaf mij vertrouwen om tot aanschaf over te gaan.

Heeft iemand nog tips hoe ik dit het beste kan oplossen behalve afwachten tot donderdag en horen wat de reactie van Arjan Brouwer is?



 
« Laatst bewerkt op: 12 augustus 2013, 22:23 door reteip20 »

Offline ron overkleeft

Re: Hoge olieverbruik RD07A , wat is het juiste bloknummer ?
« Reactie #9 Gepost op: 12 augustus 2013, 22:31 »
Jammer dat je geen garantie hebt toch lijkt het me als je verteld dat hij 1 liter olie op 1300 km zuipt,ze dit
niet zo weg kunnen wuiven met smoesjes als "valt nog wel mee " enzo,  bij 39.000 km verbruikt een AT gewoon
helemaal niks. Arjan Brouwer is ook nog Club dealer van De TCN club dus als je hem verteld dat je hier op
het forum zit en dat de Jongens op het Forum zeggen dat het niet klopt dan zal die misschien wel eieren voor z,n geld kiezen anders gaat tie onderuit voor de hele TCN club.
Bij schade aan je kleppen of zuigerveren moet je hele blok eruit en lopen de kosten snel naar de 1000 euro
een blok op internet kost vlug 600 euro, als je er al eentje kan vinden ,maar ook dan kost het veel tijd om
hem erin te hangen.
Ikzelf zou proberen m,n geld terug te krijgen,(je vind heus wel weer een nieuw liefde!)

 laat je niet afschepen met verhalen als we gooien er wel even Forte in want het blok heeft lang stil gestaan.
1 liter olie op 1300km betekend volgens mij gewoon motor schade of hoge slijtage.

Hou ons op de hoogte.

VEEL SUCCES!!!


Offline ron overkleeft

Re: Hoge olieverbruik RD07A , wat is het juiste bloknummer ?
« Reactie #10 Gepost op: 12 augustus 2013, 22:42 »
Het kan ook best zijn dat de KM stand wel goed is en Arjan Brouwer de motor ter goedentrouw heeft ingeruild
maar gewoon niet weet dat er motorschade inzit, dat merk je pas na een tijdje rijden zoals jij nu.

Trouwens welkom bij de Club Pieter ;)

Offline reteip20

Re: Hoge olieverbruik RD07A , wat is het juiste bloknummer ?
« Reactie #11 Gepost op: 12 augustus 2013, 23:37 »
Het kan ook best zijn dat de KM stand wel goed is en Arjan Brouwer de motor ter goedentrouw heeft ingeruild
maar gewoon niet weet dat er motorschade inzit, dat merk je pas na een tijdje rijden zoals jij nu.

Trouwens welkom bij de Club Pieter ;)
Thanks Ron :)
 
Ik ga er ook vanuit dat het in goedentrouw is gegaan, mocht dit het geval zijn is de dealer toch mijn aanspreekpunt en is degene die de Twin heeft ingeruild niet eerlijk geweest. Dit moet volgens mij wel op te lossen te zijn met Brouwer, hoop er uit te komen.

Donderdag een update.

Offline Waffie

Re: Hoge olieverbruik RD07A , wat is het juiste bloknummer ?
« Reactie #12 Gepost op: 13 augustus 2013, 11:21 »
De redenatie dat hogere km standen verantwoordelijk zijn voor zaken als olie verbruik is onjuist
in de meeste gevallen zijn vervuiling en lekkages hoofd oorzaak no 1
wat juist meer voorkomt bij motoren  met wat oudere motoren die minder hebben gelopen
Dus in  dit geval is vooralsnog niet vast te stellen wat de oorzaak is.
en nogmaals..  een hoger olieverbuik is hooguit lastig maar hoeft vanuit technische oogpunt geen probleem op te leveren
met de juiste middelen is vervuiling  goed aan te pakken

ik vind het voorbarig om met allerlei twijfels te gaan gooien alsof er een gigantisch probleem zou zijn


rekenvoorbeeld

1 ltr olie kost ca 10-14 euri
de kostprijs is is dan minder als 1.4 ct per km
zet deze kosten is af tegen zaken als brandstof en banden

waar hebben we het dan over.. inderdaad alleen maar lastig :-\
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline ron overkleeft

Re: Hoge olieverbruik RD07A , wat is het juiste bloknummer ?
« Reactie #13 Gepost op: 13 augustus 2013, 15:23 »
Ja das effe makelijk lullen Waf, maar als je je zuur verdiende centen bij een motorzaak neerlegt voor
een motor verwacht je niet dat je elke 500 km je olie moet gaan staan bijvullen, het is geen BSA uit 1945 ofzo.

Effe ter voorbeeld ;  heb afgelopen jaar in Noorwegen 6000 km gereden, dan had ik dus 12 keer bij moeten vullen
en 4 liter olie erin moeten gooien wat ook nog 45 euro kost. En een 4 liter drum meezeulen de hele vakantie.
En dat noem jij "alleen maar lastig"   Ik noem dat hemel tergend tot dieptriest an toe (en dan druk ik me nog
voorzichtig uit)
Hopelijk is het op te lossen anders moeten ze gewoon die centjes terug geven .

Offline GJ.

Re: Hoge olieverbruik RD07A , wat is het juiste bloknummer ?
« Reactie #14 Gepost op: 13 augustus 2013, 22:26 »
De twin van mij, neemt 4 liter olie op de 1000 km, dat is pas echt balen :'(

Offline Waffie

Re: Hoge olieverbruik RD07A , wat is het juiste bloknummer ?
« Reactie #15 Gepost op: 14 augustus 2013, 00:59 »
dag ron,

De discussie over wat een aanvaardbaar olieverbruik bepaald een ieder voor zich zelf
en het product is zo goed verkrijgbaar dat je nooit meer dan dan 1 fles hoeft mee te sjouwen. tenzij je echt een probleem hebt
in mijn eigen ervaring heb ik ook eens 700 ml verstookt op slechts 600 km en dat ritje ging voor een transalp wel zeer vlotjes
met in tegenstelling tot mijn normale rijstijl ik slechts 1 ltr op 4000 km doe
Ik wil alleen maar zeggen dat  de vaststelling van een mogelijk olie probleem iets genuanceerder ligt.
een juiste vaststelling is gewoon erg belangrijk en dat kost even tijd



technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline ron overkleeft

Re: Hoge olieverbruik RD07A , wat is het juiste bloknummer ?
« Reactie #16 Gepost op: 14 augustus 2013, 08:28 »
dag ron,

De discussie over wat een aanvaardbaar olieverbruik bepaald een ieder voor zich zelf
en het product is zo goed verkrijgbaar dat je nooit meer dan dan 1 fles hoeft mee te sjouwen. tenzij je echt een probleem hebt
in mijn eigen ervaring heb ik ook eens 700 ml verstookt op slechts 600 km en dat ritje ging voor een transalp wel zeer vlotjes
met in tegenstelling tot mijn normale rijstijl ik slechts 1 ltr op 4000 km doe
Ik wil alleen maar zeggen dat  de vaststelling van een mogelijk olie probleem iets genuanceerder ligt.
een juiste vaststelling is gewoon erg belangrijk en dat kost even tijd
Toch zou ik jou postzegeltje wel willen zien als die Kawasaki van jou 1 liter op 1300 km
zou verstoken,denk dat je dezelfde dag alweer bij de dealer stond .
Wat denk jij Ad moet Pieters AT eerst een Flush beurtje hebben om aangekoekte roetdelen los te krijgen?

Offline Hotel 317

Re: Hoge olieverbruik RD07A , wat is het juiste bloknummer ?
« Reactie #17 Gepost op: 14 augustus 2013, 10:15 »
De twin van mij, neemt 4 liter olie op de 1000 km, dat is pas echt balen :'(

geen mengsmering tanken  ;D.

Offline reteip20

Re: Hoge olieverbruik RD07A , wat is het juiste bloknummer ?
« Reactie #18 Gepost op: 14 augustus 2013, 11:02 »
Bedankt voor de verschillende reacties.

@ Waffie,

'De discussie over wat een aanvaardbaar olieverbruik bepaald een ieder voor zich zelf'

Zeker weten, heb een hele oude Kawasaki uit 1985, dat motortje is echt gebruikt, zuipt onwijs veel olie en heb er 100% vrede mee aangezien de leeftijd en de kilometerstand van de motor.
Maar voor de AT is 1 liter op 1300 kilometer is veel te veel, naar Zuid Frankrijk is 1100 kilometer, het verschil tussen max en mix 400 cc.
Het zal dus betekenen dat ik 2 keer langs de snelweg bij een pomp me blokje bij moet gaan vullen.
Ik heb juist om dit te voorkomen door gespaard en relatief jonge twin gekocht uit 98 met weinig kilometer om deze ongein te voorkomen.
Helaas schrok ik me rot nu ik het peil bij vulde en heb nu serieuze twijfels over de correctheid kilometerstand of staat van de motor.
Naast de onhandigheid van het olieverbruik heb ik dus veel te veel betaald voor de staat van de motor.

@ Ron,

Heb er al een busje Forte ingegooid en flinke afstanden mee gereden.
Wat het verbruik en rijden betreft, dit is keurig en heel stabiel zit altijd tussen de 19,0 en 19,8 km per liter.
Het schakelen gaat soms niet al te soepel bij hard optrekken, bij het op schakelen wil de motor wel is een versnelling terugschieten,
misschien hoort dit bij een AT erger me er in ieder geval niet aan. En de profjes bij constant 4600 RPM zijn de enigste aanmerkingspunten op deze AT.
Verder ziet de motor er perfect uit en rijdt perfect.

Ik hoop dat er dus ergens een lekkage die ik niet kan ontdekken en die opgelost kan worden heb echter alleen een vermoeden dat het meer is.
Morgen is Brouwer terug , zal het topic updaten.


 


Offline xrvtuur

Re: Hoge olieverbruik RD07A , 40.000 km of 140.000 km
« Reactie #19 Gepost op: 14 augustus 2013, 12:50 »
Een probleem zal worden dat de kilometerstand die Arjan B heeft opgegeven, de 39000km, ook overeen komt met de tellerstand en dus hij geen onwaarheden heeft verkocht, of er 100000 km meer op staat kan alleen een echte kenner zien aan de staat van allerlei onderdelen.
Varadero SD02  2004

Offline Waffie

Re: Hoge olieverbruik RD07A , 40.000 km of 140.000 km
« Reactie #20 Gepost op: 14 augustus 2013, 13:30 »
dag ron
Toch zou ik jou postzegeltje wel willen zien als die Kawasaki van jou 1 liter op 1300 km
zou verstoken,denk dat je dezelfde dag alweer bij de dealer stond .


zeker weten maar  dit is appels met peren te vergelijken.

ik zou zeer zeker een compressie test doen en dan misschien een total engine flush
maar dat lost echte slijtage niet op

mvg ad
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Oldtimer

Re: Hoge olieverbruik RD07A , 40.000 km of 140.000 km
« Reactie #21 Gepost op: 14 augustus 2013, 13:34 »
Ik weet niet wat je voor deze twin betaald hebt, maar boven 3000 euro zit er meestal wel een vorm van garantie op.
Verder zou je bij de RDW eens kunnen kijken hoeveel eigenaren deze motor heeft gehad en of het import is enz...

https://ovi.rdw.nl/Default.aspx

Wanneer hij dealer onderhouden is zou de historie ook kunnen worden opgevraagd bij een ( andere ) dealer.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Jeroen

Re: Hoge olieverbruik RD07A , 40.000 km of 140.000 km
« Reactie #22 Gepost op: 14 augustus 2013, 14:03 »
Ik zou ff wachten wat morgen eruit komt met Arjan, hij is wel stug maar ook een zakenman, komt wel goed denk ik (pakt roosvicee)
"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Offline *thomas*

Re: Hoge olieverbruik RD07A , 40.000 km of 140.000 km
« Reactie #23 Gepost op: 14 augustus 2013, 15:05 »
Ik heb 3 jaar geleden een transalp 600 gehad (laatste generatie). Dat blokje had 39 000km toen ik hem kocht en het verbruikte nagenoeg geen olie, behalve wanneer ik lange tijd sneller dan 130 reed. Intussen staat de teller bij de nieuwe eigenaar op ruim 80 000 km, maar aangezien ze niet zo'n 'doorrijder' is, verbruikt de alp bij haar nagenoeg niets.

Ik vind die 1 liter op 1300km wel aanvaardbaar, ook bij die lage kilometerstand. Ik denk dat de meeste moto- en autoconstructeurs een verbruik van 1 op 1000 opgegeven als 'oke', let op, dat is niet hetzelfde als wat jij goed vindt. Probeer eerst eens lange tijd onder de 110km/u te blijven en bekijk dan wat dat blok doet...

Offline chaos

Re: Hoge olieverbruik RD07A , 40.000 km of 140.000 km
« Reactie #24 Gepost op: 14 augustus 2013, 22:37 »
Ooit een keertje gehad dat ik niet goed oplette en moest dus onderweg olie kopen. Helaas alleen vol syntheet kunnen krijgen. Als je moet is elke olie voor mij aanvaardbaar. Wat bleek? die vol syntheet brandde ik op alsof het benzine was. Nadien gewoon een oliewissel gedaan met de motul half syntheet en geen problemen meer gehad zoals olieverbruik.

Offline reteip20

Re: Hoge olieverbruik RD07A , 40.000 km of 140.000 km
« Reactie #25 Gepost op: 17 augustus 2013, 18:20 »
Beste forumleden, bedankt voor de reacties, even een update.

Samengevat:
AT aangeschaft bij Arjan Brouwer, bouwjaar 1998, 39.000 kilometer, helemaal in nieuwstaat volgens Arjan Brouwer.
Uiteindelijk €3800,- betaald wat in contant geld betaald moest worden.
zaten geen boekjes, bonnen of iets dergelijks bij.

Motor 10 dagen in bezit gehad, 2600 kilometer mee gereden ( waarvan 2200 km retour Frankrijk ).
ongeveer 1100 km snelweg, kruissnelheid op snelweg meestal tussen de 100 en 120 kilometer per uur.
overige 1500 km voornamelijk N-wegen waarbij de kruissnelheid lag tussen de 80 a 90 kilometer per uur is.

De motor gebruikte constant olie, in totaal bijna 2 liter bijgevuld, op de terugreis van 1100 km ging er ruim 800 cc in. ( het verbruik is dus 1 liter olie op 1300 km )
Verder viel op dat de motor begint te ploffen rond de 4700 RPM bij het rijden, in de neutraalstand ploft de motor boven de + 4700 RPM.

Geen blauwe rook, een vette uitlaat of lekkage kunnen ontdekken, alleen was de achterste cilinder een klein beetje smerig onder de inlaat.

Reactie Arjan Brouwer;

'Deze AT hoort niet zoveel olie te verbruiken, zelfs niet bij 139.000 km i.p.v. 39.000.
'breng de motor even langs dan gaan we het nakijken en ik zal contact opnemen met de vorige eigenaar'

Motor vandaag gebracht.
A.B. 'volgens de oude eigenaar gebruikte de motor geen druppel olie'
Kon een leenmotor krijgen om naar huis te rijden, woon namelijk 130 km bij brouwer vandaan en het openbaar vervoer zal 3,5 uur reizen zijn.

De AT staat nu bij Arjan Brouwer, dinsdag wordt de motor onderzocht.
Heb een leenmotor gekregen om naar huis te rijden wat eerst €25,- per dag zal kosten. Toen ik aangaf dat ik een goede prijs voor de AT heb betaald en dat het olieverbruik niet hoort ontstond er wat discussie. Waarbij Brouwer aangaf dat de AT bij de oude eigenaar geen olie verbruikten en dat er bij mijn reisje naar Frankrijk iets lekkage heb veroorzaakt waardoor het mijn eigen schuld is. Uiteindelijk afgesproken dat ik deze leenmotor kosteloos kan gebruiken om alleen naar huis en terug naar A.B. te rijden.

Zelf geen lekkage of blauwe rook kunnen ontdekken enigste is het ploffen bij 4700 RPM of bij hogere toeren in de neutraal stand.
Volgens Brouwer is dit geen probleem en is de motor iets te schraal afgesteld.

Tot nu toe prima geholpen door Arjan Brouwer.
Met het enigste minpuntje dat A.B. beweerde dat het olie verbruik absoluut niet zo was toen hij de motor verkocht en dat tijdens mijn rit is ontstaan.
Wat mij heel erg sterk lijkt, hoop dan ook dat het netjes wordt opgelost.

Woensdag weer een update.


Offline reteip20

Re: Hoge olieverbruik RD07A , 40.000 km of 140.000 km
« Reactie #26 Gepost op: 17 augustus 2013, 18:28 »
 
Ik heb 3 jaar geleden een transalp 600 gehad (laatste generatie). Dat blokje had 39 000km toen ik hem kocht en het verbruikte nagenoeg geen olie, behalve wanneer ik lange tijd sneller dan 130 reed. Intussen staat de teller bij de nieuwe eigenaar op ruim 80 000 km, maar aangezien ze niet zo'n 'doorrijder' is, verbruikt de alp bij haar nagenoeg niets.

Ik vind die 1 liter op 1300km wel aanvaardbaar, ook bij die lage kilometerstand. Ik denk dat de meeste moto- en autoconstructeurs een verbruik van 1 op 1000 opgegeven als 'oke', let op, dat is niet hetzelfde als wat jij goed vindt. Probeer eerst eens lange tijd onder de 110km/u te blijven en bekijk dan wat dat blok doet...
*thomas*

Heb €3800,- betaald voor een A.T. die volgens de dealer in nieuwstaat verkeerd.
De dealer wist dat ik de A.T. zal gebruiken voor lange afstanden en dit ik naar Zuid Frankrijk zal gaan met de A.T.
Om nu naar Zuid-Frankrijk te rijden zal ik onderweg 2 keer de olie moeten bij vullen omdat deze anders onder peil zakt.
We verschillen dan duidelijk van mening wat aanvaardbaar verbruik is en wat snelheid betreft rij het liefst rond de 100/110.
Maar in de 2600 km kilometer is zeker de helft niet harder gereden dan 80 km per uur.

Offline ron overkleeft

Re: Hoge olieverbruik RD07A , 40.000 km of 140.000 km
« Reactie #27 Gepost op: 17 augustus 2013, 19:48 »
Hoe kan A.B nou met zekerheid stellen dat de motor bij hem in de zaak nog geen olie zuiper was?  omdat hij
dat aan de vorige eigenaar gevraagd heeft soms?  Ja die gaat echt niet opbiechten dat tie hem daarom de
deur heeft uitgedaan.
Dat had A.B alleen maar vast kunnen stellen als hij zelf er eerst lange afstanden mee zou hebben gereden
en dat heeft hij natuurlijk niet!
Dat hij je ook nog effe 25 euro voor de leenfiets wil laten betalen doet mij vermoeden wat straks zijn
eind conclusie gaat wezen  "dat er aan,t blok niks te vinden is en de motor gezond zijn deur is uitgegaan
en dat eventuele blokschade tijdens het rijden ontstaan is"  en dat je nog blij mag wezen dat je gratis een leen fiets mocht hebben en dat de onderzoekskosten niet aan je word doorgerekend.

Ik hoop zo voor je dat ik het bij het verkeerde eind heb Pieter en hij zijn verantwoording neemt.
succes dinsdag.


Offline *thomas*

Re: Hoge olieverbruik RD07A , 40.000 km of 140.000 km
« Reactie #28 Gepost op: 17 augustus 2013, 20:11 »
*thomas*

Heb €3800,- betaald voor een A.T. die volgens de dealer in nieuwstaat verkeerd.
De dealer wist dat ik de A.T. zal gebruiken voor lange afstanden en dit ik naar Zuid Frankrijk zal gaan met de A.T.
Om nu naar Zuid-Frankrijk te rijden zal ik onderweg 2 keer de olie moeten bij vullen omdat deze anders onder peil zakt.
We verschillen dan duidelijk van mening wat aanvaardbaar verbruik is en wat snelheid betreft rij het liefst rond de 100/110.
Maar in de 2600 km kilometer is zeker de helft niet harder gereden dan 80 km per uur.

Wat ik aanvaardbaar vind is inderdaad een persoonlijke mening, maar dat neemt niet weg dat moto-en autoconstructeurs zelf pas van een problematisch verbruik spreken bij een verbruik van meer dan 1L/1000km.

Offline Waffie

Re: Hoge olieverbruik RD07A , 40.000 km of 140.000 km
« Reactie #29 Gepost op: 17 augustus 2013, 20:41 »
even afstandelijk bekeken..

over de discussie welk olieverbruik aanvaardbaar is heb ik mijn mening al gegeven
het is mijn ervaring dat de keuze van olie ook effect heeft op het verbruik ervan net zoals een vlotte snelweg rit je vertrouwen ernstig kan beschamen in het verbruik ervan
dus die 800 ml na 1100 km doet  voor mij niet vreemd aan.

De XRV is een cult bike wat je terug vindt in de prijs die men bereid is om te betalen maar het blijft een motorfiets van min 13 jaar oud met techniek van minstens nog eens 10 jaar ouder
je kunt van geen enkele dealer verwachten dat hij  van zaken als olieverbruik op de hoogte is.
dat weet alleen de vorige eigenaar misschien
wil je dergelijke zekerheden ..dan is een nieuwere motorfiets een betere aanpak
liefst met garantie...

en dan komen we terug op het probleem, olieverbruik over een afstand van ruim 2600 km
niemand die antwoord kan geven op de vraag
was het aanwezig of is het veroorzaakt

maar wat wil je als klant eigenlijk

je centen terug ?

(is overigens de enige echte oplossing!!!!)
herstelling?
maar tegen welke kosten want  ik verwacht dat je geen garantie hebt en dan komt alles aan op  mogelijke goodwill van AB
een correct uitgevoerde topeind revisie kost  gewoon 1300 euri uitbesteed
ik vrees dat dat hem ook niet gaat worden

ik voel dat het werkelijke zeer meer zit in  het feit dat je geen zin hebt in een motorfiets waarbij je mogelijk dagelijks het oliepeil van moet controleren en dan ook moet bij vullen
ook al rijdt hij als een zonnetje

zomaar een tipje.. zoek een andere motorfiets bij hem uit.. daar moet AB best wel toe bereid zijn

je moet gewoon geluk hebben
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl