Beste forumleden, bedankt voor de reacties, even een update.
Samengevat:
AT aangeschaft bij Arjan Brouwer, bouwjaar 1998, 39.000 kilometer, helemaal in nieuwstaat volgens Arjan Brouwer.
Uiteindelijk €3800,- betaald wat in contant geld betaald moest worden.
zaten geen boekjes, bonnen of iets dergelijks bij.
Motor 10 dagen in bezit gehad, 2600 kilometer mee gereden ( waarvan 2200 km retour Frankrijk ).
ongeveer 1100 km snelweg, kruissnelheid op snelweg meestal tussen de 100 en 120 kilometer per uur.
overige 1500 km voornamelijk N-wegen waarbij de kruissnelheid lag tussen de 80 a 90 kilometer per uur is.
De motor gebruikte constant olie, in totaal bijna 2 liter bijgevuld, op de terugreis van 1100 km ging er ruim 800 cc in. ( het verbruik is dus 1 liter olie op 1300 km )
Verder viel op dat de motor begint te ploffen rond de 4700 RPM bij het rijden, in de neutraalstand ploft de motor boven de + 4700 RPM.
Geen blauwe rook, een vette uitlaat of lekkage kunnen ontdekken, alleen was de achterste cilinder een klein beetje smerig onder de inlaat.
Reactie Arjan Brouwer;
'Deze AT hoort niet zoveel olie te verbruiken, zelfs niet bij 139.000 km i.p.v. 39.000.
'breng de motor even langs dan gaan we het nakijken en ik zal contact opnemen met de vorige eigenaar'
Motor vandaag gebracht.
A.B. 'volgens de oude eigenaar gebruikte de motor geen druppel olie'
Kon een leenmotor krijgen om naar huis te rijden, woon namelijk 130 km bij brouwer vandaan en het openbaar vervoer zal 3,5 uur reizen zijn.
De AT staat nu bij Arjan Brouwer, dinsdag wordt de motor onderzocht.
Heb een leenmotor gekregen om naar huis te rijden wat eerst €25,- per dag zal kosten. Toen ik aangaf dat ik een goede prijs voor de AT heb betaald en dat het olieverbruik niet hoort ontstond er wat discussie. Waarbij Brouwer aangaf dat de AT bij de oude eigenaar geen olie verbruikten en dat er bij mijn reisje naar Frankrijk iets lekkage heb veroorzaakt waardoor het mijn eigen schuld is. Uiteindelijk afgesproken dat ik deze leenmotor kosteloos kan gebruiken om alleen naar huis en terug naar A.B. te rijden.
Zelf geen lekkage of blauwe rook kunnen ontdekken enigste is het ploffen bij 4700 RPM of bij hogere toeren in de neutraal stand.
Volgens Brouwer is dit geen probleem en is de motor iets te schraal afgesteld.
Tot nu toe prima geholpen door Arjan Brouwer.
Met het enigste minpuntje dat A.B. beweerde dat het olie verbruik absoluut niet zo was toen hij de motor verkocht en dat tijdens mijn rit is ontstaan.
Wat mij heel erg sterk lijkt, hoop dan ook dat het netjes wordt opgelost.
Woensdag weer een update.