Techniek > Honda Transalp

Pomp vraag

(1/2) > >>

Arjen:
Ik rijd nu zo'n 8 maandjes vrolijk rondjes op mijn PD10 Transalp. Blijft leuk, heb er al zo'n 10.000km op de klok bij gezet. Dit betekent dat ik ook regelmatig aan de pomp sta om te tanken.

Wat mij opvalt is het volgende. Mijn Alp loopt ongeveer 1:18, zelf met een nieuwe produro uitlaat met e-keur (ipv open uitlaat die erop zat). Volgens de specificaties zou er 18 liter brandstof in mijn tank moeten passen, waarvan 3 liter reserve.

Echter, als ik zo 230km op de klok heb staan, moet ik meestal richting reserve standje. Vaak heb ik dan binnen 10km wel een pomp gevonden. Het maximale wat ik er dan in krijg, is ~13,5 liter. Ik heb dan al een klein stukje op reserve gereden, maar zelfs als ik dat niet meetel, kom ik nog een stukje tekort op totale inhoud van de tank.

Is de tank niet af te vullen met 18 liter, of is de reserve stiekem iets groter dan die 3 liter?

Oldtimer:
Niet groter, maar het niveau is blijkbaar anders.
Hij gaat bij jou bij 4,5 liter rest al op reserve en niet bij 3 liter.

Trouwens je motor loopt niet 1:18, maar 1 op 16,5 als je 13,5 liter bij kunt tanken met 230 km.
Niet echt zuinig dus.

Mijn alp zit dan rond de 265 km en met hetzelfde aantal liters bijtanken.
Sinds kort weer met de originele uitlaat, maar deze getallen zijn met de produro erop.
Ik kom dus op 1:19,3 en geloof me, ik draai nogal eens aan het gas. ( zegt men   >:D )

Ik heb het gevoel dat er dus niet helemaal klopt.

Arjen:
Eh... bij mij is 230km / 13 liter = 1 op 17,7.
Ik rijd nog een stukje op reserve, 10km, dus daar pak ik die 0,5 liter voor :)

Hij gaat binnenkort even naar de motor dokter voor kleppenstellen, CO meting / afstellen.

Hans Schaap:
Door de vorm van de onderkant van de tank blijft er wat brandstof rechts zitten, dat komt dan niet meer bij de brandstofkraan.
Wanneer je leeg bent gereden ( ook de reserve) kun je nog een stukje verder rijden nadat je de motor naar links hebt gekanteld.
Het laatste beetje brandstof komt dan aan de kant waar de brandstofkraan zit en is  weer op te stoken.


Dit geeft ook de verwarring over het aantal liters en gereden kilometers.


Groet Hans

Oldtimer:

--- Citaat ---Eh... bij mij is 230km / 13 liter = 1 op 17,7.
--- Einde van citaat ---

verkeerd benaderd.  :-*

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie
Mobile View