Auteur Topic: Topkoffer Transalp  (gelezen 4516 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline MJB

Topkoffer Transalp
« Gepost op: 07 augustus 2013, 00:36 »
Ha allemaal,

Sinds een paar maanden rij ik rond op een Transalp 600 uit 1999. Daar heb ik bij de aankoop een Givi topkoffer bij gekregen. Handig ding om net wat extra bagage mee te nemen en niet 'n volle tas op je rug te doen, maar echt heel praktisch vind ik 'm niet. Dit omdat de scharnieren in het midden zitten en het dus 'n soort 'schelp' wordt, waardoor het goed vullen van zo'n koffer wat lastig wordt. Dergelijke Givi koffers (geen idee welk model die van mij precies is, maar de meeste Givi's hebben allemaal grofweg hetzelfde model) zullen dan ook vast vooral bedoeld zijn om 'n helm en misschien wat kleine extra's in te doen, en dat gaat natuurlijk prima.

Voor langere tripjes zou ik alleen een wat grotere koffer willen, het liefst iets met de opening aan de bovenkant. De Touratech koffers lijken me ideaal, maar deze kosten helaas ook wel wat, ook tweedehands nog. Als student groeit het geld me helaas verre van op de rug, dus ik vroeg mij af of er ook goedkopere varianten van dergelijke koffers zijn en ik er niet gelijk €200,- voor 'n tweedehandsje aan kwijt ben.

Zijkoffers overweeg ik later wel als ik wat langere ritten ga maken. Maar voor 'n lang weekend weg volstaat alleen een topkoffer nog wel.

Alvast bedankt voor de hulp!

Offline Marcel T

Re: Topkoffer Transalp
« Reactie #1 Gepost op: 07 augustus 2013, 08:03 »
Topkoffer gebruik ik alleen voor dagritjes en woon- werkverkeer. Op reis gebruik ik een roltas ipv een topkoffer. Zwaartepunt meer naar voren en veel compacter dan een topkoffer.
Be careful whose advice you buy, but, be patient with those who supply it - Mary Schmich

Offline EelkoL

Re: Topkoffer Transalp
« Reactie #2 Gepost op: 07 augustus 2013, 08:33 »
Voor een studentenprijsje: http://www.motozoom.nl/webshop/meerinfo.cfm?bestelnummer=70016016&SID=17109627&SToken=48B0D9BD73D655E6
Ik gebruik deze, bevalt goed.
Artikelnummer 70016016 voorhet geval de link niet goed werkt....
'99 TA

Offline Two Plugs

Re: Topkoffer Transalp
« Reactie #3 Gepost op: 07 augustus 2013, 10:11 »
Als je veel alleen rijdt, kijk dan idd eens naar een waterdichte 'kano' zak bij een sport- of outdoor zaak. Die hoeven echt niet zo gek veel geld te kosten.
Deze bind je gewoon onder een bagage netje (of twee spanbandjes) op de duozit tegen je Givi topkoffer aan.

En idd net als Marcel heeft aangegeven... is ook beter voor de gewichtverdeling...
Ben (ook als Transalp rijdende student) op die manier door heel Europa gekomen.
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline Sandra

Re: Topkoffer Transalp
« Reactie #4 Gepost op: 07 augustus 2013, 12:14 »
Bij  www.louis.de  in de aanbieding: een 42 liter topkoffer voor 59,95 een adapterplaat voor 25,-
Ben je voor 75,- klaar en alles nieuw! Is in de aanbieding dus snelheid geboden!
Leveren ook voor niet teveel geld naar nederland. Succes!
[img]http://img684.imageshack.us

Offline MJB

Re: Topkoffer Transalp
« Reactie #5 Gepost op: 07 augustus 2013, 12:28 »
Bedankt voor de vlotte reacties! :)

Bij  www.louis.de  in de aanbieding: een 42 liter topkoffer voor 59,95 een adapterplaat voor 25,-
Ben je voor 75,- klaar en alles nieuw! Is in de aanbieding dus snelheid geboden!
Leveren ook voor niet teveel geld naar nederland. Succes!
Bedoel je deze? Dat is een beetje wat ik nu heb. Het probleem is dan weer dat de opening niet bovenop zit en het vullen ervan (in mijn ogen) wat lastiger is dan wanneer er aan de bovenkant een klep zou zitten, zoals bij de vierkante Touratech bakken.

Een zak had ik niet aan gedacht, dat is ook wel een optie. Voorlopig zal ik geen lange ritten met een passagier maken, dus een tas op de duozit tegen de koffer die ik nu heb aanbinden is best 'n goed idee.

Maar mochten mensen alsnog wat goedkopere (dat hoeft ook weer niet twee tientjes te kosten) oplossingen weten voor 'n vierkante metalen topkoffer met opening bovenop dan hoor ik dat graag!

Offline Two Plugs

Re: Topkoffer Transalp
« Reactie #6 Gepost op: 07 augustus 2013, 12:37 »
MJB... wellicht een domme opmerking... maar op die link van je scharniert het deksel toch écht naar boven... Iets anders zul je in de kunststof range niet echt vinden. Dan zit je idd vast aan zo'n prijzige Alu koffer, maar ook daar zijn best wel betaalbare alternatieven voor!

Die kanozak kun je overigens ook in 2 uitvoeringen krijgen: of met sluiting/opening aan het uiteinde (zeg maar écht een 'zak'), of één met een zijsluiting die je om moet slaan en vast kunt gespen (oa Ortlieb)
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline Sandra

Re: Topkoffer Transalp
« Reactie #7 Gepost op: 07 augustus 2013, 13:25 »
Je kuntvoor een waterdichte tas kunt bij Polo.de terecht, niet duur
De grote trekking Top-Bag hebben wij ook en die zijn op onze Noordkaap trip absoluut dicht gebleven en we hebben wat regen over ons heen gehad! Er kan lekker veel in.
[img]http://img684.imageshack.us

Offline MJB

Re: Topkoffer Transalp
« Reactie #8 Gepost op: 08 augustus 2013, 10:35 »
MJB... wellicht een domme opmerking... maar op die link van je scharniert het deksel toch écht naar boven... Iets anders zul je in de kunststof range niet echt vinden. Dan zit je idd vast aan zo'n prijzige Alu koffer, maar ook daar zijn best wel betaalbare alternatieven voor!

Die kanozak kun je overigens ook in 2 uitvoeringen krijgen: of met sluiting/opening aan het uiteinde (zeg maar écht een 'zak'), of één met een zijsluiting die je om moet slaan en vast kunt gespen (oa Ortlieb)
Ik bedoel dat de opening van zo'n kunststof koffer in het midden zit (maar dus wel naar boven scharniert, maar dat vind ik alleen maar fijn), en dus de koffer in feite qua ruimte in tweeën splitst. Dat vind ik nogal lastig vullen, terwijl als de opening helemaal aan de bovenkant zit het veel makkelijker is om zo'n koffer helemaal vol te gooien en dan weer af te sluiten.

Wat voor betaalbare alternatieven voor dergelijke aluminium koffers ken je dan? Ik heb inmiddels de Aro koffers gevonden, die al een stuk goedkoper zijn. Mocht je er nog meer kennen dan hoor ik daar graag van. Intussen ga ik maar eens naar die zakken kijken. Dat is natuurlijk wel een lekker goedkoop alternatief, maar voor dagelijks gebruik lijkt me zo'n koffer nog altijd makkelijker.

Offline Waffie

Re: Topkoffer Transalp
« Reactie #9 Gepost op: 08 augustus 2013, 10:45 »
hallo mjb


ik heb nog zo'n zak beschikbaar(ortlieb)

krijg je cadeau bij de aankoop van een bandenset :))
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Thinkfuture

  • "We zouden meer kunnen bereiken als we minder voor onmogelijk zouden houden"
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 445
  • Transalp pd10 '97 zw. T63-banden

  • Ongelezen
    Reacties
Re: Topkoffer Transalp
« Reactie #10 Gepost op: 08 augustus 2013, 20:00 »
Heb zelf ook een kofferset, maar toen ik op reis was, was ik af en toe best jaloers op m'n maatje die zo'n zak achterop de buddy had. Kun je namelijk heerlijk tegenaan zitten. Geeft ook nog extra steun in je rug waardoor je zit als in een fauteuil.
Dus helemaal geen gek alternatief en vele malen goedkoper.

Marc

Offline MJB

Re: Topkoffer Transalp
« Reactie #11 Gepost op: 09 augustus 2013, 15:01 »
Voor op reis lijkt zo'n zak dan wel een goed alternatief voor 'n koffer, scheelt op zich ook aardig in de kosten. Toch wil ik de Givi koffer die ik nu heb nog wel 'n keer omruilen voor een wat vierkanter exemplaar. Zo'n koffer is best handig voor dagelijks gebruik om wat spullen mee te nemen als ik geen rugzak om wil. En dan vind ik zo'n vierkante bak er toch 'n stuk beter uitzien dat de soort beautycase van Givi die er nu op zit ;D