Auteur Topic: Verschil kwaliteit ketting/tandwielen TA 600  (gelezen 3633 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Robberto

Verschil kwaliteit ketting/tandwielen TA 600
« Gepost op: 17 augustus 2013, 14:53 »
Hallo,

Sinds kort ben ik de trotse eigenaar van een honda transalp uit 1998. Aan de motor moet nog wel het een en ander gebeuren. Zoals dus ook de ketting/tandwielen, die moet vervangen worden. Zelf kom ik uit de fietswereld, en ben een beginnend motorrijder. In de fietswereld zaten er ongeveer 5 degradatie in kwaliteit (levensduur etc) van de ketting en tandwielen. Aangezien ik zelf het onderhoud ga doen vroeg ik me het volgende af:

Mijn vraag: heeft iemand advies over de aanschaf van een ketting/tandwielset? Zit daar veel verschil in?

Op dit forum kon ik daar nog niet veel over vinden.

BVD dank!

Groet robbert

Offline Sandra

Re: Verschil kwaliteit ketting/tandwielen TA 600
« Reactie #1 Gepost op: 17 augustus 2013, 15:41 »
Wij hebben een DiD set gekocht met eindeloze X ketting bij Louis.de
Als je je aanmeld als nieuwe klant krijg je vaak ook nog korting. Met klantenkaart en in de aanbieding voor iets meer als 100,- euro en das echt weinig!
Succes!
[img]http://img684.imageshack.us

Offline Sandra

Re: Verschil kwaliteit ketting/tandwielen TA 600
« Reactie #2 Gepost op: 17 augustus 2013, 15:44 »
Per postorder te bestellen, is wederom niet duur.
[img]http://img684.imageshack.us

Offline xrvtuur

Re: Verschil kwaliteit ketting/tandwielen TA 600
« Reactie #3 Gepost op: 17 augustus 2013, 20:00 »
welkom Robbert, Ik zeg ook DID, goeie prijs kwaliteit verhouding, als je tijdig smeert en op de helft eens een nieuw voortandwieltje erop zet kun je er wel 40000km mee rijden
Varadero SD02  2004

Offline Waffie

Re: Verschil kwaliteit ketting/tandwielen TA 600
« Reactie #4 Gepost op: 17 augustus 2013, 20:11 »
dit is ook bij motorfiets kettingen
alles begint met de juiste maat (mede afh van de gebruikte tandwielen door de fabrikant van de motorfiets)
 in het geval van de Transalp wordt er een 525 maat gebruikt en deze kan uitgevoerd zijn als
een stalen rollen ketting, een O,Z en W ring ketting  of zelfs een zelfsmerende ketting zonder o ringen
 en dan heb je de trek sterkte zo heb je in het geval did een 525 VX maar ook een 525  VM2 maar ook nog een 525 ZVM

ieder heeft zijn eigen gebruiksdoel
overigens trekken 2 cylinders harder aan de ketting dan de 4 cylinder motoren
 de VX chain voldoet  ruimschoots voor de XL 600 V
sterker kan wel maar maakt de ketting onnodig zwaar en ook dat kost vermogen om deze rond te krijgen
goed onderhoud (dus schoonmaken en opnieuw smeren) bepaalt meer de levensduur dan een sterkere (lees zwaardere )ketting te kiezen
daarna kun je kiezen voor een gesloten ketting of een open exempaar wat je zelf aan elaar dient te knopen met een clipschakel of een klink schakel
klink geeft meer zekerheid  maar een clip geeft meer gemak
het is wat je voorkeur heeft.
als topmerken noem ik oa

DID
Tsubaki
Regina
Afam
CZ chains

prijs kan wel onderling verschillen
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Robberto

Re: Verschil kwaliteit ketting/tandwielen TA 600
« Reactie #5 Gepost op: 17 augustus 2013, 20:20 »
Hartelijk dank iedergeval voor de reactie's alvast! Hier heb ik zeker wat aan en kan ik mee aan de slag!

Offline *thomas*

Re: Verschil kwaliteit ketting/tandwielen TA 600
« Reactie #6 Gepost op: 17 augustus 2013, 20:56 »
Ik heb met Tsubaki betere ervaringen dan met DID, maar beide zijn topmerken.

Offline EelkoL

Re: Verschil kwaliteit ketting/tandwielen TA 600
« Reactie #7 Gepost op: 18 augustus 2013, 21:57 »
Schoonmaken en opnieuw smeren lees ik in de reactie van Ad. Hoe doen jullie dat? Op de MTB veeg ik gewoon met een doek de ketting schoon, smeer hem overvloedig en veeg het teveel aan smeer er weer af. Ook werkbaar voor de motor?
'99 TA

Offline *thomas*

Re: Verschil kwaliteit ketting/tandwielen TA 600
« Reactie #8 Gepost op: 18 augustus 2013, 22:28 »
Kettingreiniger gebruiken (motip heeft zo'n spuitbusjes)

Deed het vroeger ook wel met lampenolie (weet alleen niet of dat echt goed is voor de O en X ringen)... Maar ketting is wel enorm schoon.

Offline V-Twin

Re: Verschil kwaliteit ketting/tandwielen TA 600
« Reactie #9 Gepost op: 18 augustus 2013, 23:25 »
Deed het vroeger ook wel met lampenolie (weet alleen niet of dat echt goed is voor de O en X ringen)... Maar ketting is wel enorm schoon.

Lampenolie is het zelfde als kerosine en wordt juist geadviseerd om je ketting mee te reinigen. Is veilig voor O etc ringen.

Offline *thomas*

Re: Verschil kwaliteit ketting/tandwielen TA 600
« Reactie #10 Gepost op: 19 augustus 2013, 00:44 »
Lampenolie is het zelfde als kerosine en wordt juist geadviseerd om je ketting mee te reinigen. Is veilig voor O etc ringen.

Oké, was niet zeker meer en wou geen fout advies geven.