Auteur Topic: Hoe moet ik route's omzetten zodat het op mijn tomtom ook wil.  (gelezen 13942 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline eerde jan

Hallo, ik ben nog niet zolang op het forum maar ik heb nou al hulp nodig. haha
Ik wou de drenthe all road rit graag rijden maar die kan ik niet op deze manier in de tomtom krijgen.
Weet iemand wat ik moet doen zodat ik hem wel met de tomtom kan rijden?
En heb ook al van alles gelezen dat er niemand is die de route's om wil zetten naar een tomtom bestand.
Nou zou ik dit opzich wel willen doen maar dan moet ik eerst wel weten hoe dat werkt. haha.

Eerde Jan.

Offline dropken

Re: Hoe moet ik route's omzetten zodat het op mijn tomtom ook wil.
« Reactie #1 Gepost op: 19 augustus 2013, 19:32 »
een beetje uitleg hoe ik die routes op mijn tomtom rider 5 kan zetten zou ik ook wel graag willen hebben
ben niet zo'n wiskid op dat gebied en moet alles woord voor woord uitgelegd krijgen en dan na veel oefenen lukt het misschien wel een keer.
met de rider 5 moet het wel kinderspel zijn zegt men tenminste.
over de tomtom zelf heb ik tot nu toe alleen maar lof, dat ding vind uit zichzelf hele mooie routes.

Offline Goobi

Re: Hoe moet ik route's omzetten zodat het op mijn tomtom ook wil.
« Reactie #2 Gepost op: 19 augustus 2013, 19:36 »
Hoi Eerde Jan,
Een Tomtom kan geen routes buiten de bestaande wegen (dus off-road) laten zien maar er is een hulpmiddel beschikbaar.
Je kunt een Garmin GDB-bestand converteren naar een Tomtom POI-bestand (.ov2) m.b.v. de Hermanizer. Het programma en uitleg daarvan is te vinden op
http://www.engelman.nl/myprojects/hermanizer/
XL 700 V Transalp (2008, blue)

Offline eerde jan

Re: Hoe moet ik route's omzetten zodat het op mijn tomtom ook wil.
« Reactie #3 Gepost op: 19 augustus 2013, 20:15 »
Oke dan moet ik ook nog goed engels leren lezen dus. :))
Ik zal er morgen even naar kijken, moet vannacht eerst aan het werk.
Maar ik ben ook zo'n kluns die woord voor woord zulke dingen uitgelegt moet hebben.

Offline Goobi

Re: Hoe moet ik route's omzetten zodat het op mijn tomtom ook wil.
« Reactie #4 Gepost op: 19 augustus 2013, 20:33 »
Valt wel mee. Er is een uitleg in het Nederlands: http://www.engelman.nl/projects/hermanizer/Hermanizer.pdf
XL 700 V Transalp (2008, blue)

Offline eerde jan

Re: Hoe moet ik route's omzetten zodat het op mijn tomtom ook wil.
« Reactie #5 Gepost op: 19 augustus 2013, 21:05 »
Dank voor je reactie, zal morgen eens aan het puzzelen.
Ik laat wel even weten hoe het vorderd. ;D

Offline eerde jan

Re: Hoe moet ik route's omzetten zodat het op mijn tomtom ook wil.
« Reactie #6 Gepost op: 20 augustus 2013, 15:11 »
Misschien wel heel dom van mij, maar hier ga ik niet uitkomen.
Kan iemand het mij ook uitleggen in de aap noot mies taal? :)
Ik snap dat ik van een route een track moet maken, maar hoe?
En dan van een track een POI bestand maken, maar hoe?
En moet ik de hermanizer eerst downloaden ofzo?

Hoop dat iemand mij kan helpen, want vind het opzich wel leuk om er even mee te prutsen maar dan moet ik wel weten hoe het werkt.


Offline eerde jan

Re: Hoe moet ik route's omzetten zodat het op mijn tomtom ook wil.
« Reactie #8 Gepost op: 20 augustus 2013, 17:21 »
Denk niet dat dit mij gaat lukken, het is en blijft voor mij abra cadabra. >:( >:( >:( >:( >:(
Het enige wat ik kan op de pc is op marktplaats en transalp site.
Ik download dingen die ik later niet weer kan vinden en blablabla :( :( :( :( :( :( :( :( :(
Niemand meer die daar eerst last van had?

Offline Peter_Winsum

Re: Hoe moet ik route's omzetten zodat het op mijn tomtom ook wil.
« Reactie #9 Gepost op: 20 augustus 2013, 19:38 »
Hier ook!

Heb laatst weer geprobeerd de Hermanizer op mijn windoos-laptop te zetten... Weer niet gelukt. Wil er niet een keer iemand een implementatie- en gebruikersbijeenkomst organiseren?
Honda Varadero - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Offline eerde jan

Re: Hoe moet ik route's omzetten zodat het op mijn tomtom ook wil.
« Reactie #10 Gepost op: 20 augustus 2013, 20:00 »
Of heeft er iemand lime wire? (ja dat ken ik dan weer wel)
Zodat diegene in mijn computer dingen kan doen en dat ik dan mee kan kijken.

Offline Two Plugs

Re: Hoe moet ik route's omzetten zodat het op mijn tomtom ook wil.
« Reactie #11 Gepost op: 20 augustus 2013, 21:47 »
Tyre is voor TomTom gebruikers ook super! En Hermanizer™ via de links die hiervoor zijn genoemd... Dat moet echt voor iedereen te doen zijn, het is zelfs mij gelukt! Gewoon ff geduld nemen en de beschrijving rustig door lezen, en niet direct van A naar Z willen zonder de rest van het alfabet over te slaan.
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline eerde jan

Re: Hoe moet ik route's omzetten zodat het op mijn tomtom ook wil.
« Reactie #12 Gepost op: 21 augustus 2013, 06:32 »
Tyre heb ik al op de pc staan.
Kan ik daar dan ook dingen in veranderen?
Ja sorry ik ben ook maar een leek met dit spul.

Offline Two Plugs

Re: Hoe moet ik route's omzetten zodat het op mijn tomtom ook wil.
« Reactie #13 Gepost op: 21 augustus 2013, 07:17 »
Alle begin is moeilijk, Eerde Jan! Neem gewoon ff rustig de tijd.
Met de omschrijvingen hier op het forum, moet het je echt lukken.

Wat voor TomTom heb je eigenlijk? Een Rider? Of een gewone 'auto' TomTom zoals de One of de Go?

En als je een Rider hebt... welke versie? De Rider I, de Urban Rider of de nieuwste Rider 5?
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline Peter_Winsum

Re: Hoe moet ik route's omzetten zodat het op mijn tomtom ook wil.
« Reactie #14 Gepost op: 21 augustus 2013, 11:54 »
Citaat
Alle begin is moeilijk, Eerde Jan! Neem gewoon ff rustig de tijd.
Met de omschrijvingen hier op het forum, moet het je echt lukken.

Nee, dat is echt onzin, ik heb het ook al een paar keer geprobeerd, krijg het programma niet eens geïnstalleerd op mijn laptop.
Er zijn gewoon mensen die geen voorkennis hebben of altijd met Apple hebben gewerkt en geen lastige handelingen gewend zijn.
Honda Varadero - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Offline Two Plugs

Re: Hoe moet ik route's omzetten zodat het op mijn tomtom ook wil.
« Reactie #15 Gepost op: 21 augustus 2013, 12:05 »
Appeleters gebruiken toch alleen Garmin?  >:D
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline eerde jan

Re: Hoe moet ik route's omzetten zodat het op mijn tomtom ook wil.
« Reactie #16 Gepost op: 21 augustus 2013, 16:27 »
Alle begin is moeilijk, Eerde Jan! Neem gewoon ff rustig de tijd.
Met de omschrijvingen hier op het forum, moet het je echt lukken.

Wat voor TomTom heb je eigenlijk? Een Rider? Of een gewone 'auto' TomTom zoals de One of de Go?

En als je een Rider hebt... welke versie? De Rider I, de Urban Rider of de nieuwste Rider 5?

Ik heb de Urban.

Maar ben ff bezig geweest, en heb een bestaande route van het forum (MinkDrentheallroad2013) in de map hermanizerinput geplaatst.
Dan lees ik dat ik hermanizer.bat moet openen, maar die kan ik helemaal niet vinden op mijn pc.
Waarom kan ik die niet vinden, of heb ik de verkeerde hermanizer?

Ik doe alles op de pc, en heb de tablet erbij liggen met de uitleg. :D :D :D :D

Offline Arjen

Re: Hoe moet ik route's omzetten zodat het op mijn tomtom ook wil.
« Reactie #17 Gepost op: 21 augustus 2013, 16:55 »
Ik ben een redelijk doorgewinterde IT'er, maar ik begrijp wel dat "Jan met de Pet" (no offense) hier wat moeite mee heeft. De pdf is nogal verwarrend, omdat ik de volgorde niet duidelijk vind (en veel afleiding van plaatjes).

Daarom toch een kort stappenplannetje voor de TomTom gebruikers (al zullen de Garmin gebruikers wel snappen waar ze moeten kijken...) :)

1. Download Hermanizer hier en onthoud goed waar je hem opslaat. In dit voorbeeld: c:\temp

2. Open een bestandsverkenner en zoek het bestand op dat je zojuist (in stap 1) hebt opgeslagen. Ga dus naar c:\temp in dit voorbeeld.

3. Dit bestand is gecomprimeerd en moet dus nog uitgepakt worden. Dit verschilt een beetje per windows versie, met de rechtermuisknop op het bestand klikken is het makkelijkst, kies vervolgens voor 'Alles uitpakken'

4. Er is nu een nieuwe map ontstaan (bijvoorbeeld: hermanizer50beta, afhankelijk van de versie). In dit voorbeeld: c:\temp\hermanizer50beta\



5. Download een gpx of gdb bestand en kopieer die in de hermanizerinput map. In dit voorbeeld: c:\temp\hermanizer50beta\hermanizerinput\


6. Zorg ervoor dat er géén andere gdb of gpx bestanden in de hermanizerinput folder staan (dus óók het example weghalen!). Volgens de handleiding zou dit wel moeten werken, maar ik liep tegen bugs aan.



7. Dubbelklik vervolgens op hermanizer(.bat) in de hoofdmap. In dit voorbeeld: c:\temp\hermanizer50beta\



8. Er verschijnt nu een venster met veel lettertjes, op de achtergrond wordt e.e.a. omgezet. Zodra deze klaar is krijg je hiervan melding (druk op een knop...)



9. De hermanized-bestanden kan je nu vinden in de 'hermanroutes' map, In dit voorbeeld: c:\temp\hermanizer50beta\hermanroutes\.



10. Voor de TomTom gebruikers is vooral de TomTom map interessant. In het tekstbestandje uitleg staat precies hoe je ze op de TomTom krijgt:


In uitleg.txt staat:
Citaat
ROUTES INSTALLEREN OP TOMTOM
============================
Sluit je TomTom aan op je PC zodat deze beschikbaar komt als schijfletter J: (of een andere)
Kopieer de *.ov2 en *.bmp bestanden naar de directory van je TomTom kaartmateriaal
Bijvoorbeeld naar:
J:\Western Europe\

ROUTES GEBRUIKEN
================
Het is geen route maar een lijst van Nuttige Plaatsen
Ga op je TT naar Settings -> Nuttige plaatsen -> Toon Nuttige plaatsen
Dan zie je de icoontjes op het scherm verschijnen.
“Never Stop Exploring”

Offline eerde jan

Re: Hoe moet ik route's omzetten zodat het op mijn tomtom ook wil.
« Reactie #18 Gepost op: 21 augustus 2013, 18:28 »
 :angel: :angel: :angel: :angel: :angel: :angel: ;D ;D ;D ;D ;D ;D :D :D :D :D :D :D :D
Ik heb het voor elkaar, zie je wel een goeie uitleg en het lukt.
Maar nou staat ie op mijn tomtom en heb ik np allroadrit aangevinkt en de rest niet.
En dan moet hij het doen toch?
Ik zie verder niks namelijk op de kaart.

Maaaaaaaaaar bedankt.

Offline Arjen

Re: Hoe moet ik route's omzetten zodat het op mijn tomtom ook wil.
« Reactie #19 Gepost op: 21 augustus 2013, 18:33 »
:angel: :angel: :angel: :angel: :angel: :angel: ;D ;D ;D ;D ;D ;D :D :D :D :D :D :D :D
Ik heb het voor elkaar, zie je wel een goeie uitleg en het lukt.
Maar nou staat ie op mijn tomtom en heb ik np allroadrit aangevinkt en de rest niet.
En dan moet hij het doen toch?
Ik zie verder niks namelijk op de kaart.

Maaaaaaaaaar bedankt.

Je moet wel een beetje inzoomen om de 'kruimeltjes' te kunnen zien, heb je dat wel gedaan? :)
“Never Stop Exploring”

Offline eerde jan

Re: Hoe moet ik route's omzetten zodat het op mijn tomtom ook wil.
« Reactie #20 Gepost op: 21 augustus 2013, 18:37 »
Ik zit thuis, en de route begint in assen.
Moet ik daar eerst helemaal heen gaan op de tomtom dan?
Of is er een makkelijkere manier?

Offline eerde jan

Re: Hoe moet ik route's omzetten zodat het op mijn tomtom ook wil.
« Reactie #21 Gepost op: 21 augustus 2013, 19:03 »
Ik zit thuis, en de route begint in assen.
Moet ik daar eerst helemaal heen gaan op de tomtom dan?
Of is er een makkelijkere manier?

ik heb het hoor, alleen het duurde even voordat ik in assen was op het kleine schermpje. haha
En ik moet gewoon op bekijk kaart klikken en dan erheen rijden?
En dan zie ik vanzelf de np's?

Offline eerde jan

Re: Hoe moet ik route's omzetten zodat het op mijn tomtom ook wil.
« Reactie #22 Gepost op: 21 augustus 2013, 21:05 »
Met mijn houdige vrouw nog steeds niet. ;) ;) ;)

Offline rookie2003

Re: Hoe moet ik route's omzetten zodat het op mijn tomtom ook wil.
« Reactie #23 Gepost op: 18 september 2013, 19:51 »
Late reactie, maar ik zie ITN converter niet genoemd worden.
Voor de geïnteresseerde http://www.benichou-software.com
Wellicht dat dit een oplossing kan bieden?
Groet, Jeroen
Wie z'n billen heeft verbrand, moet blij zijn dat ie niet andersom stond..

fz750 - k100rt - gsxr1100w - r1100rt - xl600v

Offline Two Plugs

Re: Hoe moet ik route's omzetten zodat het op mijn tomtom ook wil.
« Reactie #24 Gepost op: 18 september 2013, 22:45 »
ITN convertor is flut om de doodsimpele reden dat deze op iedere TomTom ouder dan de Rider 5, nog steeds maar uitgaat van maximaal 48 routepunten. Hierdoor heb je dus op een route van gemiddelde lengte (zeg een standaard TCN rit van 150 km) al snel afwijkingen, omdat je navigatiesysteem de kortste route van punt 'A' naar 'B' wil berekenen. Tot aan het beschikbaar komen van de Hermanizer gebruikte ik ITN convertor en het vergelijk met Hermanizer gaat gewoon niet op. Los van het feit, dat ITN convertor als programma, best goed in elkaar zit. Vanuit oogpunt van de digibetische gebruiker, bedoel ik dan. Software-geilies zullen daar anders over denken, maar die denken over het algemeen ook op een wijze die voor de gemiddelde Nederlander volkomen ondoorgrondelijk is...  ;D

De opmerking dat je eerst met Tyre moet (leren) werken om Hermanizer te begrijpen, is ABSOLUTE ONZIN. Niet iedereen wil of kan routes uitzetten. Toen  hier binnen de TCN werd verspreidt, was het voor de TomTom (en deels ZUMO) gebruikers een ideale tool om een standaard Garmin track (een *.gdb bestand) via een 'broodkruimeltjes' bestand één op één over te zetten in je TomTom navigatie. Dat werkt zelfs zo goed, dat de kruimeltjes op je kaartmateriaal zelfs dáár gezet worden, waar in je kaart geen 'openbare' weg bestaat.

Hermanizer is dus een ideale tool om één op één een route die in Garmin formaat is uitgezet, om te zetten voor gebruik in je TomTom.

Resumé: als je enige en enigste doel is, om de digitale roadbooks van de TCN die in Garmin bestandformaat zijn, om te zetten voor gebruik in je TomTom, is en blijft Hermanizer dé tool bij uitstek. Het enige nadeel van dit systeem is, dat je geen (gesproken) route aanwijzigingen krijgt: "Sla na 200 meter rechtaf". Je moet dus wel visueel op de kaart in je scherm rijden, maar die is bij de Urban rider dusdanig goed en gedetailleerd, dat dit geen probleem is. Kwestie van wennen.

Vanaf de Urban Rider neemt de TomTom ook tracks op. Die kun je vervolgens wél weer mooi met Tyre uitlezen én omzetten naar het standaard *.gpx formaat. Maar ik denk dat dit een stap te ver is voor dit topic.
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline len_tour

Re: Hoe moet ik route's omzetten zodat het op mijn tomtom ook wil.
« Reactie #25 Gepost op: 19 september 2013, 14:58 »
ITN convertor is flut om de doodsimpele reden dat deze op iedere TomTom ouder dan de Rider 5, nog steeds maar uitgaat van maximaal 48 routepunten.

Klopt niet je kunt zoveel punten maken als je wilt. Het wordt wel heel traag wanneer je heel veel punten gebruikt.

Lennert
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline Two Plugs

Re: Hoe moet ik route's omzetten zodat het op mijn tomtom ook wil.
« Reactie #26 Gepost op: 19 september 2013, 20:42 »
Klopt niet je kunt zoveel punten maken als je wilt. Het wordt wel heel traag wanneer je heel veel punten gebruikt.

Lennert

Een TomTom ouder als de Rider 5 vreet maar maximaal 48 waypoints, dus ben erg nieuwsschierig hoe jij er meer in kunt krijgen...  Wellicht zie ik iets over het hoofd, heb ITN nml nooit voor het uitzetten van een route gebruikt; alleen maar voor het converteren...  :-\
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline len_tour

Re: Hoe moet ik route's omzetten zodat het op mijn tomtom ook wil.
« Reactie #27 Gepost op: 20 september 2013, 20:04 »
De software kan  meer punten aan, wat je tomtom er dan vervolgens mee doet (of niet) is een ander verhaal. Ik vindt itn-converter een erg handig programma en makkelijk te leren!

Lennert
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline Herman

Re: Hoe moet ik route's omzetten zodat het op mijn tomtom ook wil.
« Reactie #28 Gepost op: 21 september 2013, 12:52 »
De software kan  meer punten aan, wat je tomtom er dan vervolgens mee doet (of niet) is een ander verhaal.

Hallo Lennert,

Mooi dat de software meer punten aan kan, kun je ons uitleggen hoe je dit doet ?

Ook het verhaal wat Tomtom er vervolgens mee doet en wat niet,interesseert mij en ik weet zeker ook
vele anderen. Kun je hier wat meer uitleg geven ?

Groet,
Herman

Offline len_tour

Re: Hoe moet ik route's omzetten zodat het op mijn tomtom ook wil.
« Reactie #29 Gepost op: 21 september 2013, 13:14 »
Het is al even geleden dat ik met ITN en TomTom werkte maar als ik het mij goed herinner kun je een bestand maken met meer punten dan je TT aan kan. Het gevolg is dat de TT het niet meer leest (die van mij iig).

Een punt maken doe je door op de kaart te klikken en te kiezen voor add to iternatie of zoiets . Hij komt dan in de lijst links te staan. Hij zet het punt na het routepunt wat in de lijst geselecteerd staat. Je kan gdb's importeren en zelfs tracks maar daar maakt hij gelijk routepunten van. Ik heb er tracks van meer dan 1000 punten in gehad maar er is dan niet meer mee te werken.

Wanneer er echt animo voor is kan ik een Hoe-Doen maken voor ITN alleen het deel van hoe je er in de TT mee om moet gaan gaat niet lukken omdat ik geen TT meer heb.

ITN is een vrij 'dom' programma dwz het denkt niet voor jou en dat vind ik prettig maar inmiddels werk ik meer met tracks en basecamp op mijn mobieltje.

Lennert
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!