Idd, niet ingewikkelder maken dan nodig is
De 'veervoorspanning' is niks meer of minder dan rijhoogteverstelling. Met het verdraaien veranderd er niks aan de veerconstante en al helemaal niet aan de demping.
Het idee van de rijhoogteverstelling is dat als je je motor zwaarder belast dan normaal (met duo en/of bagage), je de rijhoogte weer terug kunt brengen op het oorspronkelijke, zodat de geometrie en dus het stuurgedrag van de motor weer hetzelfde is.
Het is idd wel zo dat je met de rijhoogteverstelling ook de negatieve veerweg (of 'static-sag') beïnvloed. Een bepaalde mate van negatieve veerweg is nodig om kuilen in de weg op te kunnen vangen, zonder dat het wiel wegcontact verliest.
Het heeft er echter alle schijn van dat bij de motor van TS de veervoorspanning gebruikt is (icm het doorsteken van de voorpoten) om de motor te verlagen. Niet helemaal waar het voor bedoeld is, maar wel een eenvoudige en doelmatige methode, waar ikzelf dan ook weinig moeite mee heb.
De voorpoten zijn inmiddels weer op originele hoogte teruggezet, dus indien de achterkant nog te laag staat zeg ik: opschroeven die handel
Het gaat mij écht te ver om dan gelijk termen als 'pas op' of 'levensgevaarlijk' te roepen
Mijn 2 centjes
Grtz.
René