Auteur Topic: Reviseren  (gelezen 7510 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline GJ.

Reviseren
« Gepost op: 27 juli 2013, 06:56 »
Zijn er mensen die het om een motor te reviseren. Mooi als winter project. Of als een sleutel week, dan leer je het motorblok echt goed kennen :-\

Offline PH-ADW

Re: Reviseren
« Reactie #1 Gepost op: 27 juli 2013, 08:18 »
Hi GJ, 

Ik heb mij er uit noodzaak eens aan gewaagd.  Je leert inderdaad je blok goed kennen !  ;D   
Bedenk je wel dat je dit niet zo maar even doet.  Zorg vooral dat het juiste gereedschap en kennis aanwezig is. Er komt meer bij kijken dan je denkt.
Ik heb mijn blok samen met Ad en Jacqueline bij MSD Motorbanden gereviseerd. De uitgaande as moest vervangen worden, we hebben er toen meteen een volledige revisie van gemaakt.

Het is heel leerzaam en een leuk project, maar als het niet absoluut noodzakelijk is,  lekker de boel laten zoals het is.   

Groeten van Anko. 
Ervaring is de kennis die je in staat stelt een fout te herkennen als je hem nog een keer maakt.

Offline Hotel 317

Re: Reviseren
« Reactie #2 Gepost op: 27 juli 2013, 11:04 »
Tip:"Gebruik goede lagers van een goed merk: Vorige eigenaar van één van m'n voertuigen heeft het gepresteerd om merkloze, afgesloten lagers in een versnellingsbak te verwerken, dat resultaat laat ik voor zich spreken  ;D.

Offline Two Plugs

Re: Reviseren
« Reactie #3 Gepost op: 27 juli 2013, 11:35 »
Heb het met (heel veel) hulp gedaan met het blok van de RD01 XLV... Idd... je leert je blok zo heel goed kennen...  :-[

Was voor iemand met totaal geen kennis van motortechniek (me...) best wel een proces van vallen en opstaan... maar het resultaat mag er zijn (ook al duurde het bijna 6 jaar...  :)) )
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Erik

  • Gast
Re: Reviseren
« Reactie #4 Gepost op: 27 juli 2013, 18:57 »
Als je het blok schoon (sleutelklaar) bij me afleverd wil ik er wel eens een blik naar werpen in de winter  ;).
Wat is de reden voor revisie?

Offline GJ.

Re: Reviseren
« Reactie #5 Gepost op: 27 juli 2013, 19:22 »
Erik, je hebt pm.

Erik

  • Gast
Re: Reviseren
« Reactie #6 Gepost op: 27 juli 2013, 21:22 »
GJ, je hebt PM terug.

Offline Albert Oosting

Re: Reviseren
« Reactie #7 Gepost op: 30 augustus 2013, 19:45 »
@gj. Ik kaap je draadje een beetje. Hoop dat je het niet al te vervelend vind ;) Ik heb namelijk een vraag over het opnieuw in elkaar zetten van het AT blok RD04. Die van mij ligt nu bij het revisiebedrijf. En die belde op met het volgende probleem:

Als de motor op de FT markering staat, staat de cilinder waar de startmotor tegenaan zit op TDC. De vraag is of dit de bedoeling is. Het haynes handboek is te vaag hierover.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen met info. (Erik?  ;) )

groet,
Albert

Offline Waffie

Re: Reviseren
« Reactie #8 Gepost op: 30 augustus 2013, 20:38 »

het terug op tijd zetten  doe je op gevoel of volgens het schema wat alleen duidelijk in het WPH van honda staat

heb je dat ?

en dat staat naar verhouduing ook duidelijk in het haynes boek
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline AT-Jelle

Re: Reviseren
« Reactie #9 Gepost op: 30 augustus 2013, 21:41 »
@gj. Ik kaap je draadje een beetje. Hoop dat je het niet al te vervelend vind ;) Ik heb namelijk een vraag over het opnieuw in elkaar zetten van het AT blok RD04. Die van mij ligt nu bij het revisiebedrijf. En die belde op met het volgende probleem:

Als de motor op de FT markering staat, staat de cilinder waar de startmotor tegenaan zit op TDC. De vraag is of dit de bedoeling is. Het haynes handboek is te vaag hierover.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen met info. (Erik?  ;) )

groet,
Albert

Je hebt een FT en een RT markering... bedenk waar die afkortingen voor staan. Bedenk tegen welke cilinder de startmotor aan zit.... It ain't rocket science you know....

Erik

  • Gast
Re: Reviseren
« Reactie #10 Gepost op: 30 augustus 2013, 21:47 »
Denk dat je het antwoordt al heb ;)

Maar als een revisiebedrijf met deze vraag komt.. euhhh  ::)

Offline Albert Oosting

Re: Reviseren
« Reactie #11 Gepost op: 30 augustus 2013, 21:57 »
dus... Wel raar. drijfstangen en zuigers etc. zijn niet los geweest. Cilinderkoppen en cilinders zijn eraf gehaald, boel is reviseert. nu er weer op gezet. Hij belt me nu dat als het FT punt gelijk is gezet met de markering, de achterste zuiger in TDC staat. 2 opties over. Of hij is in de war na een te drukke week, of het heeft altijd verkeerd gestaan.

andere opties?

Ik hoor het graag.

Offline DoppieTien

Re: Reviseren
« Reactie #12 Gepost op: 30 augustus 2013, 22:40 »
Is het niet zo dat in de hele cyclus de punten ft en rt 2 keer voorbijkomen? Dus nog iets verder doordraaien en bij de volgende ft nog eens checken.

Maar idd, als een revisiebedrijf dat vraagt ???

Offline The Headless Horseman

Re: Reviseren
« Reactie #13 Gepost op: 30 augustus 2013, 22:42 »
De beste man is wsl in de war  :-\. Vertel 'm even duidelijk wat de voorste en wat de achterste cilinder is  ;)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline DoppieTien

Re: Reviseren
« Reactie #14 Gepost op: 30 augustus 2013, 22:49 »
De voorste zit voor het achterwiel, en de achterste zit achter het voorwiel toch? ;D

Offline jeroen emke

Re: Reviseren
« Reactie #15 Gepost op: 30 augustus 2013, 22:56 »
misschien wordt het zo wat duidelijk
still no angel found who flies at the same speed

Offline AT-Jelle

Re: Reviseren
« Reactie #16 Gepost op: 30 augustus 2013, 23:01 »
De voorste zit voor het achterwiel, en de achterste zit achter het voorwiel toch? ;D

Als het goed is wel... anders heb je een ander probleem als waar hier over gesproken wordt....  :P

Offline Albert Oosting

Re: Reviseren
« Reactie #17 Gepost op: 02 september 2013, 14:18 »
vanmorgen vrij genomen van het werk, om zelf maar een kijkje te nemen. Vermoedens zijn waarheid geworden. RT mark genomen in plaats van FT. letters zijn iets ingesleten, daarom wat moeilijker af te lezen. Toen samen verder het blok in elkaar gesleuteld. Hij heeft het netjes met de uren opgelost. Dus verder geen klagen meer.

Offline The Headless Horseman

Re: Reviseren
« Reactie #18 Gepost op: 02 september 2013, 14:38 »
Mooi zo  8)

Letters zullen wel niet goed ingeslagen/afleesbaar zijn, want als ze afgesleten zijn is er wat serieus mis met je krukas/lagers  ;)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline DoppieTien

Re: Reviseren
« Reactie #19 Gepost op: 02 september 2013, 21:32 »
Al wat verder met jouw blok GJ?
Ga je hem helemaal reviseren, of alleen het olieverbruik aanpakken?


Offline GJ.

Re: Reviseren
« Reactie #20 Gepost op: 02 september 2013, 21:35 »
Weet het niet meer, heb zelf geen tijd en kennis om dit op korte termijn op te lossen . :'(

Offline Albert Oosting

Re: Reviseren
« Reactie #21 Gepost op: 02 september 2013, 22:30 »
Hey GJ. mijn kop revisie + ligt honen van de cilinders heeft 430,- gekost. Blok in onderdelen geleverd, gemonteerd terug gekregen. Ik hoop dat je wat met die info kunt bij het maken van je keuze.