Auteur Topic: keuze spanningsregelaar  (gelezen 8189 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline alexrv

keuze spanningsregelaar
« Gepost op: 06 september 2013, 15:31 »
Beste forumleden,

Zojuist aangekomen op mijn vakantie-adres in de eiffel. De laatste 40 km rook ik een stevige zwavellucht en zag mijn voltmeter op een Africa twin uit 99 soms boven de 16 volt aangeven.

Eenmaal gestopt wilt hij niet meer starten. Voltmeter geeft met contact lage waardes. Tevens was de zwavellucht niet te houden.

Als ik probeer te starten hoor ik alleen een ratel, verder niets.

Iemand een idee wat het probleem kan zijn. Spanningsregellaar/accu/dynamo?

Ik hoop dat iemand mij op inzichten kan brengen.

Groeten,

Alex
« Laatst bewerkt op: 10 september 2013, 18:28 door alexrv »

Offline jbm

Re: Motor start niet meer na te hoge spanning.... Sta in de eiffel :)
« Reactie #1 Gepost op: 06 september 2013, 16:16 »
Alex,

ga er maar van uit dat behalve de spanningsregelaar ook de accu de geest gegeven heeft. Controleer ook even de stekkerverbindingen met de 3 gele draden achter de linker zijkap. Grote kans dat daar de oorzaak van het probleem zit. succes
Jan

Offline alexrv

Re: Motor start niet meer na te hoge spanning.... Sta in de eiffel :)
« Reactie #2 Gepost op: 06 september 2013, 16:56 »
Jan,

Ik heb de stekker gecontroleerd maar kan geen doorgebrande of hevig geoxideerde draden constateren. Wat ik wel zag is dat de plusdraden van de regelaar op de aansluiting bij het startrelais aardig zijn geoxideerd.

Kan dit het probleem ook veroorzaakt hebben? Zou het dan zomaar kunnen zijn dat de accu alleen kaduk is en niet de spanningsregelaar? Waar zou ik nog meer op kunnen letten?

Ik heb ondertussen de unive gebeld waar ik een verzekering heb voor dit soort gevallen maar wacht nog op telefonisch bericht.

Alvast bedankt,

Alex

Offline The Headless Horseman

Re: Motor start niet meer na te hoge spanning.... Sta in de eiffel :)
« Reactie #3 Gepost op: 06 september 2013, 17:11 »
Die 16v tijdens het rijden is een aanwijzing dat de spanningsregelaar het begeven heeft.
Het lage voltage wat je nu (stilstaand) meet, icm met de zwavellucht, geeft aan dat de accu het als gevolg van de hoge laadspanning inmiddels ook begeven heeft  :(

Hoop voor je dat eea snel opgelost kan worden!

Grtz,
René
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline alexrv

Re: Motor start niet meer na te hoge spanning.... Sta in de eiffel :)
« Reactie #4 Gepost op: 07 september 2013, 15:54 »
Grote dank voor de reacties,

de motor kon niet meer op tijd gemaakt worden dus zal deze week naar huis afgevoerd worden :( Is voor de AT dus een enkeltje Eifel geworden.

Thuis ga ik alle bekabeling maar eens ontdoen van opgetreden oxidatie.

Kan het zo zijn dat de spanningsregelaar nog goed is en dat de accu is gaan koken doordat de bekabeling tussen de regelaar en de accu een te grote weerstand had? Gisteren haalden ze de motor nog wel gestart met startkabels en gaf de voltmeter iets boven 14 volt laadspanning aan. Je zal dus zeggen dat de spanningsregelaar functioneert, of kan de spanningsregelaar het "even" doen en als hij warmer wordt te hoge spanning afgeven?

Wat ik sowieso ga bestellen is een nieuwe accu en spanningsregelaar van Mosfet (had gelezen dat deze direct op de accu is aangesloten en hierdoor corroderende connecties vermijd).

Groeten,

Alex


Offline V-Twin

Re: Motor start niet meer na te hoge spanning.... Sta in de eiffel :)
« Reactie #5 Gepost op: 07 september 2013, 16:36 »
Alle Motek spanningsregelaars worden rechtsstreeks op de accu aangesloten. Motek verkoopt ook mosfet regelaars.

In algemene zin kan je vraag wat nog goed is niet vanaf een forum zomaar worden beantwoord. Accu zal wel dood zijn maar of de spanningsregelaar nog goed is al je moeten meten bij ongeveer 3500 tpm en ingeschakelde verlichting.
Doe dat inderdaad als de motor enige tijd gelopen heeft omdat inderdaad door warmte een SR minder kan gaan functioneren.
Pas wel op voor je nieuwe accu want er is grote kans dat je SR niet helemaal fris is.

Berucht punt is ook de vierkante stekker vanaf de dynamo.
Zorg dat je de rondestekker die je niet meer gaat gebruiken goed dicht maakt.
Succes, sneu voor je tocht naar de Eifel.

Offline alexrv

Re: Motor start niet meer na te hoge spanning.... Sta in de eiffel :)
« Reactie #6 Gepost op: 07 september 2013, 17:19 »
Als ik de motor heb opgehaald zal ik allereerst alle bekabeling en voornamelijk de massapunten nagaan. Vervolgens nieuwe accu erin en kijken wat voor voltages hij afgeeft.

Wat mij wel opviel is dat de voltmeter onder het dashboard schommelt tussen de 12 en 14 volt als ik het knipperlicht gebruik. Met dimlicht of groot licht daalt hij ook van 14 volt naar 12/13 volt. Duidt dit op een evt. massaprobleem of slechte bekabeling? Dan kan ik iets gerichter gaan zoeken.

Offline xrvtuur

Re: Motor start niet meer na te hoge spanning.... Sta in de eiffel :)
« Reactie #7 Gepost op: 07 september 2013, 17:43 »
gewoon spannings regelaar ook vervangen, anders heb je binnenkort weer unive aan de lijn. ze gaan gegarandeerd een keer kapot, deze keer is het jou beurt.
Varadero SD02  2004

Offline V-Twin

Re: Motor start niet meer na te hoge spanning.... Sta in de eiffel :)
« Reactie #8 Gepost op: 08 september 2013, 13:11 »
Wat mij wel opviel is dat de voltmeter onder het dashboard schommelt tussen de 12 en 14 volt als ik het knipperlicht gebruik. Met dimlicht of groot licht daalt hij ook van 14 volt naar 12/13 volt. Duidt dit op een evt. massaprobleem of slechte bekabeling? Dan kan ik iets gerichter gaan zoeken.

Het is niet vreemd dat het voltage wisselt bij het inschakelen van stroomgebruikers. Een regelaar regelt de stroom af in stapjes. Door gebruik en ouderdom gaat dat vaak wat grover, lees grotere stappen. Feitelijk is een SR gewoon een slijtage onderdeel. Als je onder de 13V komt ga er dan maar vanuit dat je de SR moet vervangen. Pas op voor verkeerde zuinigheid zoals zrvtuur ook al aangeeft.

Offline Waffie

Re: Motor start niet meer na te hoge spanning.... Sta in de eiffel :)
« Reactie #9 Gepost op: 09 september 2013, 09:39 »
recentelijk  op verzoek van gebruiker  enkel de accu vervangen (gevolg) om vervolgens enkele weken later alsnog de regelaar(oorzaak) en ja weer de accu kunnen vervangen)
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline alexrv

Re: Motor start niet meer na te hoge spanning.... Sta in de eiffel :)
« Reactie #10 Gepost op: 09 september 2013, 21:53 »
Iemand ervaring met de FH020 Shidengen spanningsregelaar? Lees hier goede verhalen over op verschillende forums.... Is dit een ander dan de SR van Motek?
« Laatst bewerkt op: 09 september 2013, 22:21 door alexrv »

Offline xrvtuur

Re: Motor start niet meer na te hoge spanning.... Sta in de eiffel :)
« Reactie #11 Gepost op: 09 september 2013, 22:56 »
is dat niet gewoon de originele spannings regelaar? kijk eens op de achterkant van je regelaar
Varadero SD02  2004

Offline Waffie

Re: Motor start niet meer na te hoge spanning.... Sta in de eiffel :)
« Reactie #12 Gepost op: 09 september 2013, 23:14 »
je kunt er ook zelf 1 bouwen

neem een keuze... en ga rijden
de praktijk laat je leren welke nooit stuk gaan..

zo heb ik  nog nooit een kapotte regelaar gehad op de honda
dus moet de org wel heel goed zijn... of heb ik gewoon geluk :))
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline alexrv

Re: Motor start niet meer na te hoge spanning.... Sta in de eiffel :)
« Reactie #13 Gepost op: 10 september 2013, 16:03 »
Ik ben van plan volgend jaar naar Nepal te rijden en dit wil ik graag doen met een spanningsregelaar die wel wat aan kan qua hitte en offroaden.

Gisteren een mail gestuurd naar Motek in Duitsland. Reactie was:

Helo Alex,
 
we have two sizes of regulators:
a standard thyristor type that is good for generators up to 400 watt output,
a mosfet type for generators with more than 400 up to 580 watt output.
 
The price ist 99,50 EUR for the standard and 179,- EUR for the mosfet type.
 
You can use a mosfet regulator on your AfricaTwin but you must not because the output of the generator is less than 400 watt.
We always recommend a standard regulator for AfricaTwin but at least it is your decision.
We dont understand why people are discussing about a mosfet type on AfricaTwin, it is much more expensive and because of its function it produces more heat in the generator.


Wat ze aanbevelen is het monteren van een standaard spanningsregelaar omdat anders de dynamo overbelast wordt. Mijn motor staat waarschijnlijk nog in Duitsland dus ik kan niet controleren welke er nu op zit. Ik gebruik de motor bijna dagelijks dus wil er eigenlijk al eentje klaar hebben liggen als hij wordt gebracht :)

Is er in Nederland een goed adres waar ik onderdelen kan kopen voor een AT?

Groeten,

Alex


Offline alexrv

Re: Motor start niet meer na te hoge spanning.... Sta in de eiffel :)
« Reactie #14 Gepost op: 10 september 2013, 17:39 »
en een aanvullign op mijn vraag of ik er een zekering tussen de spanningsregelaar en accu moet knallen:

... no we do not fix a fuse, because this again is a "narrow pass" (dont know the word for "Engpass") that causes sinking voltage at rising rpm.

blijkbaar zo min mogelijk situeren tussen de regelaar en de accu, kan er ook niets kapot gaan....

Offline Oldtimer

Re: keuze spanningsregelaar
« Reactie #15 Gepost op: 10 september 2013, 19:01 »
Citaat
zekering tussen de spanningsregelaar
Waarom zou je dat willen doen ??

Wil je de SR zo graag mollen ???

Een voltmeter lijkt me een betere oplossing.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline daandus

Re: keuze spanningsregelaar
« Reactie #16 Gepost op: 11 september 2013, 05:43 »
wij hebben tijdens onze reis een setje universele SR's van Carmo (.nl) in laten vliegen.
Lekker klein, niet duur, 3 jaar garantie en ze beweren dat ze noooooooit problemen hebben met die dingen.

(we vertrokken een aftermarket AT-regelaar van Carmo, en die ging rot..... en ook de 2e originele van Honda begaf het na 55.000 km ofzo)

De SR's hebben we nu wel aan de binnenkant van de bijrijdersstep gemonteerd zodat ze kunnen koelen.
Beetje gek bij Honda... om een SR met koelvinnen achter 'n kappie te monteren :-S

Voltmeters op het dashboard kan ik zeker aanbevelen! Beide defecte regelaars zagen we 'aankomen' doordat de laadspanning wegviel. Hierdoor geen gedonder op de vluchtstrook, maar gewoon lekker in een hotel sleutelen! ;-)
... was ooit lid ...

Offline mauppie

Re: Motor start niet meer na te hoge spanning.... Sta in de eiffel :)
« Reactie #17 Gepost op: 11 september 2013, 07:00 »
en een aanvullign op mijn vraag of ik er een zekering tussen de spanningsregelaar en accu moet knallen:

... no we do not fix a fuse, because this again is a "narrow pass" (dont know the word for "Engpass") that causes sinking voltage at rising rpm.

blijkbaar zo min mogelijk situeren tussen de regelaar en de accu, kan er ook niets kapot gaan....

Dit heeft idd totaal geen zin, deze zekering zal pas doorsmelten als het al te laat is. En hoe wil je de waarde bepalen? moet het dan een trage, snelle of middeltrage zekering worden?
Het beste is om zoveel mogelijk overgangen in kabels weg te nemen, met de connector tussen de regelaar en altenator  te verwijderen en de 3 gele draden direct aan elkaar te solderen.

Een net als Marien en Daan aangeven, monitoren met een voltmeter is het beste
Africa twin '96 zwart-oranje
Kawa Z800 '15 wit
Volvo V70 classic '00
Batavus 24/7
Tefal ultragliss 4570

Offline alexrv

Re: keuze spanningsregelaar
« Reactie #18 Gepost op: 11 september 2013, 19:29 »
Een voltmeter heb ik al op de AT zitten. Daardoor heb ik namelijk kunnen zijn dat de spanning vanaf de regelaar te hoog was voordat ik stil kwam te staan.

Zat eerst te denken aan een Mosfet type regelaar en die nemen een 30A zekering op net voor de accu....

Maarja des te mooier dat dat dus helemaal niet heeft, scheelt weer werk.

Ik ga een SR van Motek bestellen vanavond, die is direct aan de accu gekoppeld en de gele draden soldeer ik.


Offline alexrv

Re: keuze spanningsregelaar
« Reactie #19 Gepost op: 13 september 2013, 17:24 »
Vandaag de motor weer mogen ontvangen.

Omdat ik vandaag een dag vrij had meteen maar aan de slag gegaan. De motor tot aan de carburateurs gedemonteerd en aan het poetsen gegaan van voornamelijk het elektrische circuit. De vorige eigenaar is er mee naar zuid-afrika gereden dus 1 grote rode stofbende.....

De meeste contactpunten waren naast een laagje stof in goede staat. De connector bij het startrelais was er slechter aan toe. Wat me opviel (en ook vermeld staat in het Haynes boek) is dat de spanningsregelaar wel via een 30A zekering met de accu verbonden is...... Maar dit is blijkbaar niet nodig?

Regelaar is besteld, nu alleen nog een goede accu.