Auteur Topic: Testje brandstofverbruik AT en de mogelijkheden om de motor zuiniger te maken  (gelezen 5243 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline reteip20

Beste Forumleden,

Brandstof is met €1,75 per liter een van de belangrijkste kosten als je veel kilometertjes maakt.
Er zijn vele verhalen over de ideale kruissnelheid voor auto's en motoren.
Zelf zeg ik altijd 100 a 110 kilometer per uur is perfect, vrij snel op de lange afstanden, gunstig verbruik en vrij relaxt rijden, weinig herrie van de wind, en minder slijtage van het blokje.

Laatst een leuk testje gedaan op een ritje van 1100 km om het verbruik van een AT bij verschillende kruissnelheden te meten.
AT met de vertanding 16/44, tanktas en topkoffer vol met bagage.

Continue 115 a 130 kilometer per uur op de snelweg                   = 1 op 19,0
Continue 95 a 105 kilometer per uur op de snelweg                     = 1 op 21,5
Continue 80 a 100 kilometer per uur op de snelweg en N wegen = 1 op 22,5


De rijstijl en kruissnelheid heeft dus een gigantische invloed op het verbruik.
Heb zelf het idee dat de vertanding wel invloed heeft, volgens mij is de AT het zuinigste rond de 4000 RPM.
Heeft iemand ervaring grotere vertanding en verbeteringen in het verbruik ?

Iemand verder ervaring met aanpassingen die een invloed hadden op het verbruik?

Hoeveel rijden jullie met 1 litertje ?

Offline Waffie

je zit bijna goed

het is vooral de weerstand door de rijwind wat het verbruik bepaalt
je hebt namelijk expotioneel meer vermogen nodig om steeds sneller te gaan
zo heb je  bijna 200 pk nodig om een snelheid van 300 km te halen terwijl je er maar ca 30 nodig hebt om 140 te rijden
dit is dus ook de reden waarom je bij ca 80 km het zuinigst rijdt

een motorfiets is over het alg geen aerodynamisch voertuig
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline veerbol

Volgens mij is 1:19 rond de 120km/u een zeer nette score. De AT van mijn meisie doet iets van 1:16. Groter voortandwiel schijnt niet te bestaan. Wel een kleiner achtertandwiel. Volgens mij moet deze dan minstens 3 tanden kleiner worden, wil je daar iets van wilt merken. Heb zelf 1 keer 1 tand minder achter gehad.

Je kunt het uitrekenen: http://www.gearingcommander.com. 3 tanden minder achter zal zo'n 400tpm minder zijn rond de 120km/u. Vraag me alleen af of je ketting dan over je achterbrug sleept en of je de ketting moet inkorten.

Als iemand een suggestie voor minder verbruik heeft, houd ik mij aanbevolen. K&N-filter is schoon, megselschroeven heb ik al eens gesteld met uitlaatgasmeter. Rustiger rijden kan niet, doet ze al. Verbruik is al sinds de laatste 50000km (in bezit) hetzelfde.

Offline Waffie

de meest voor de hand liggend

alle overbodige zaken verwijderen die je niet nodig hebt

een topkoffer is handig maar slurpt brandstof
minder gewicht schilt ook dus als je nooit koffers gebruikt heb je ook geen rek nodig
valbeugels het zelfde mits je niet valt tenminste.
afvallen (veder gewicht)
en niet harder als ca 80 km /h
kleinere sproeiers
motorfiets anders tunen (meer op koppel dan op vermogen

maar is dit nu echt de bedoeling !!!
koop dan iets anders dan een motorfiets
het moet immers ook leuk blijven
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Hotel 317

Ik heb een RD04 en heb mijn carburateurs gespliced met die van een NTV: Remluchtbuizen, naalden, sproeiers en membraan overgezet. Vooral de remluchtbuizen waren erg verschillend (Twin heeft twee rijen grote gaten, tegenover vier rijen met kleine gaatjes).

Resultaat was een verbruik die versprong van 1:15 naar 1:17, maar nu weer terug aan het lopen is (verstopt luchtfilter hoop ik). Ik rijd met topkoffer, standaard ruitje, en vaak een passagier, in de stad: alleminst ideaal dus.

Leuke is dat mijn RD07A een verbruik had van c.a. 1:19 en zaaaaaaalig reed: het kan dus wel. Waar de clou zit? Wie het weet mag het zeggen.

Volgende stappen zijn in ieder geval een kleinere achtersproeier ( 128/132 > 128/130 ) en kleiner achtertandwiel (46 > 43).





p.s.: Leuk dat Gearingcommander (eindelijk) mijn inzending voor de RD04 erbij heeft gezet :)
« Laatst bewerkt op: 05 september 2013, 21:47 door Hotel 317 »

Offline EDxrv

expotioneel
kwadratisch , de macht is hier vast, nl 2 ipv variabele.

Offline Two Plugs

Ik zou me met deze verbruikscijfers ABSOLUUT GEEN ZORGEN maken. Heel erg netjes!
Bij de eerstvolgende beurt de standaard vonkenkaarsjes (bougies dus) ff vervangen door Iridium bougies. Scheelt ook weer iets. Voor de rest niet zoveel aan doen!
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline xrvtuur

In jou voorbeeld praat je over een klein tientje verschil op 1100 km, een broodje en een bakje langs een franse snelweg, niet echt iets om je druk over te maken. allerlei aanpassingen aan je motor zijn waarschijnlijk duurder en verzieken het rijplezier, want met die andere vertanding gaat de trekkracht ook achteruit.
Varadero SD02  2004

Offline de sjeng

Geen AT maar alp.

Iridium bougies erin, schone luchtfilter en digitale CDI. Verbruik (gemiddeld) van 1/18 naar 1/21,5

Offline EDxrv

Brandstof is met €1,75 per liter een van de belangrijkste kosten als je veel kilometertjes maakt.
Kosten van motor rijden zijn ca 0,25-0,30 per km.
Brandstof is ca 0,10 per km.
Rest is onderhoud en afschrijving.



Iridium bougies erin, schone luchtfilter en digitale CDI. Verbruik (gemiddeld) van 1/18 naar 1/21,5
Dit van is 5,5 naar 4,6 ltr/100 km.
Dat scheelt € 160,- per 10.000 km.

Offline Two Plugs

Hmmm... een besparing van € 160,- per 10.000 km is wel mooi 91,4285714 liter, goed voor zo'n 1.828,57143 kilometer extra...  ::)

Ik voel een nieuwe TCN activiteit opkomen... de TCN Economy Run... Waarom ook niet? Ik denk nml dat zelfs met een standaard clubmotor (of het nu een Transalp, Twin of Dero is) best wel wat winst te halen valt...

Wat mij opvalt aan mijn nieuwe Dero, bv, is dat deze écht een fix stuk zuiniger is, dan mijn vorige (die n.b. speciaal getuned was om 'm zuiniger te krijgen)

Helemaal grappig dat een 30 jaar (!) oude XLV750R gemiddeld eenzelfde verbruik laat noteren (1:20) dan een moderne injectiefiets anno nu. Een crosstourer is zelfs (veel) royaler!
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180