Auteur Topic: Motor uitval en startprobleem  (gelezen 15258 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Bjorn

Motor uitval en startprobleem
« Gepost op: 03 september 2013, 10:43 »
Hoi iedereen,

Mijn naam is Bjorn, uit Haarlem, en sinds maart 2013 trotse bezitter van een Honda Transalp Xl600V uit 1999.

Nouja trots, het is de laatste tijd vooral frustratie die de boventoon voert.

Toen ik de TA kocht was er een probleem dat de motor stationair niet goed liep en dan ook wel uitviel.  De TA had de winterperiode stil gestaan. Ik heb toen reinigingsmiddel in de tank gedaan, waardoor het probleem met uitvallen en stationair lopen verholpen was.
Wel had de motor af en toe kuren met starten (slecht willen starten).
Begin juni 2013 heeft de TA een beurt gekregen waarbij banden, balhoofdlager, benzine- en luchtfilter vervangen zijn.

Daarna een tijd lang geen problemen meer gehad, tot nu.

TA wilde na een lange rit niet meer starten. (Hoorde alleen klik van het startrelais).  Aanduwen lukte wel.
Op de provinciale weg begon de motor in te houden en te stotteren, kwam toen tot stilstand en wilde niet meer starten (weer klik van het startrelais).
Toen het benzinekraantje op reserve gezet, en TA startte weer in een keer middels elek. start., heel vreemd.
Ik had nog genoeg benzine, maar toch maar naar tankstation gereden om te tanken. Daarna helemaal niet meer willen starten (weer de klik).
Ook aanduwen lukte pas na zo'n 15 keer.  Ben naar huis gereden en de TA in de garage gezet. Volgende dag kon ik gewoon weer starten middels elek. start.

De TA is toen naar de monteur gegaan. Hij heeft de kabelboom gecontroleerd en de verbindingen nagekeken. Concludeerde dat het startrelais defect was. Deze vervangen.
Motor startte en liep weer prima. Zondag 130 km mee op de snelweg gereden, geen enkel probleem gehad.
Maandag 10 km in eigen omgeving gereden.
Opeens weer het problemen met inhouden, stotteren en vervolgens afslaan.  Even 10 minuten gewacht en kon middels elek.start weer starten en doorrijden. Ben naar mijn bestemming gereden, 2 km verderop. Motor ongeveer 15 minuten laten staan en bij het starten weer alleen de klik van het startrelais.
Meerdere keren geprobeerd te starten maar helaas zonder resultaat. Toen weer aangeduwd en geprobeerd naar huis te rijden.
Na ongeveer 2km weer het probleem met inhouden, stotteren en afslaan. (dit keer op de provinciale weg).
Ben toen opgehaald door de monteur, waar mijn motor nu weer staat.
Monteur heeft geen idee waar het probleem kan liggen.

Ben al met al behoorlijk gefrustreerd in de motor en de hoge kosten van reparatie iedere keer.  :(

Ik heb de accu zelf nagemeten op verschillende momenten, en die werkt naar behoren.  De kabelboom is nagekeken door de monteur.

Wat kan het probleem zijn? Ik hoop dat iemand hier mij kan helpen.

Groetjes, Bjorn











Offline Jeroen

Re: Motor uitval en startprobleem
« Reactie #1 Gepost op: 03 september 2013, 10:52 »
Zomaar wat gedachtenscheetjes:

  • accu toch kapot
  • zit het pijltje op je tankdop wel naar voren?

Nog meer suggesties mensen?
"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Offline Bjorn

Re: Motor uitval en startprobleem
« Reactie #2 Gepost op: 03 september 2013, 11:07 »
Hoi Jeroen,
Bedankt voor je antwoord. Volgens de monteur is de accu nog helemaal goed. Ik heb nooit problemen gehad met verlichting e.d. Dat werkt altijd op mijn motor. Ik heb de accu in verschillende standen gemeten (stilstand, stationair, met licht aan e.d.) en kreeg iedere keer de goede waardes.

Ik rijd altijd met het pijltje van de tanktop naar voren. Heb ook geprobeerd om zonder tanktop te starten maar dat maakte geen verschil.  (Hoorde ook geen sissend geluid uit de tank komen).
Het pijltje naar achteren maakte ook niets uit.

Gr. Bjorn


Offline Jeroen

Re: Motor uitval en startprobleem
« Reactie #3 Gepost op: 03 september 2013, 11:54 »
ok, helder. Wil je wel ff meegeven dat met een kapotte accu de lampjes nog steeds branden maar de startmotor niet meer rond wil (schijnt iets meer vermogen te vragen  ;)) Heb ook ooit een accu op een andere motor gehad waar inwendig een plaat gebroken was: soms perfect en soms maar 10 v (uiteraard nooit tijdens het meten, dan altijd 12 v)
"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Offline Bjorn

Re: Motor uitval en startprobleem
« Reactie #4 Gepost op: 03 september 2013, 12:20 »
Aha. Ik zal dan sowieso een andere accu proberen.

Maar verklaart een defecte accu ook de onregelmatigheid van het probleem? (De ene dag wel de andere dag niet) en het stotteren en inhouden van de motor?

Offline Oldtimer

Re: Motor uitval en startprobleem
« Reactie #5 Gepost op: 03 september 2013, 12:25 »
Wat dacht je van de CDI ?
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline gert

Re: Motor uitval en startprobleem
« Reactie #6 Gepost op: 03 september 2013, 12:27 »
is dit ook niet het begin van de cdi unit die gaat overlijden.
bij de ta van Zoonlief hebben we ruim een jaar naar het probleem gezocht.
ook hier stoteren en afslaan. vaak na even wachten weer staren en goed lopen.

gr, Gert
Mocht ik ooit wijs worden ,dan word mijn vrouw gek van vreugde.

half bezopen is gebrek aan doorzettings vermogen

Offline gert

Re: Motor uitval en startprobleem
« Reactie #7 Gepost op: 03 september 2013, 12:27 »
je was me net voor Oldie ;D
Mocht ik ooit wijs worden ,dan word mijn vrouw gek van vreugde.

half bezopen is gebrek aan doorzettings vermogen

Offline Oldtimer

Re: Motor uitval en startprobleem
« Reactie #8 Gepost op: 03 september 2013, 12:28 »
hihi , meestal wel he  ;)
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline len_tour

Re: Motor uitval en startprobleem
« Reactie #9 Gepost op: 03 september 2013, 12:32 »
Hmmm te laat maar dan voor de volledigheid  ;)

De klik die je hoort is het startrelais wanneer de startmotor niet rond gaat na de klik (meestal hoor je bij  een goed werkend systeem de klik niet omdat het wegvalt tegen het geluid vd startmotor) is of de startmotor stuk of hij krijgt niet genoeg stroom om 'rond te komen'.

Meestal is je accu dan leeg of de accu is vol maar presteert niet naar behoren. Ik zou proberen een goeie accu te lenen en dan nog eens testen. Volgens mij kan het voltage goed zijn maar levert de accu dan niet meer genoeg Ampere's (stroomstekte itt spanning) voor de startmotor.

Wanneer het niet de accu is zou ik denken aan de spanningsregelaar maar das een vaag vermoeden of toch ergens een slecht contact (veelal massa).

Het stotteren en afslaan tijdens het rijden kan duiden op een CDI probleem. Dit is te controleren door op de toerenteller te letten valt die uit =CDI , valt hij niet uit, wissel de stekkers van de CDI's en check of hij nu wel uitvalt. (staat genoeg op het forum over cdi diagnose)

Wie weet heb je pech en zijn het dus 2 problemen tegelijk.

Succes,
Lennert
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline Bjorn

Re: Motor uitval en startprobleem
« Reactie #10 Gepost op: 03 september 2013, 12:41 »
Bedankt voor de reacties!

Ik heb ook aan de CDI zitten denken maar dacht gelezen te hebben dat dit vooral bij oudere modellen (zonder de modificatie) voorkomt?
De toerenteller werkt gewoon naar behoren. Ik ga het in ieder geval nakijken.

Het startprobleem is ook heel onregelmatig en kan per keer verschillen (de ene keer gewoon starten en de andere keer de klik).
Door de monteur is de accu nagemeten (is uit 2008 maar volgens hem nog gewoon goed) en het startrelais vervangen en toen werkte het weer (althans voor een dag  :().



Offline len_tour

Re: Motor uitval en startprobleem
« Reactie #11 Gepost op: 03 september 2013, 12:47 »
Accu 5 jaar oud? Hmm dikke kans dat die niet fris meer is vooral na het wegzetten zonder druppel-lader in de wintermaanden.

CDI's gaan ook stuk met de modificatie, dat maakt niets uit. Nou ja zonder mod gaan ze op een andere manier stuk.
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline Bjorn

Re: Motor uitval en startprobleem
« Reactie #12 Gepost op: 03 september 2013, 13:10 »
Ik laat er dan sowieso wel een nieuwe accu in zetten.
Hoe kan ik testen of het aan de CDI ligt?

Het probleem is nu dat mijn motor bij de monteur staat en dat hij er geen kilometers op gaat rijden om te testen,..

Offline len_tour

Re: Motor uitval en startprobleem
« Reactie #13 Gepost op: 03 september 2013, 13:14 »

Het stotteren en afslaan tijdens het rijden kan duiden op een CDI probleem. Dit is te controleren door op de toerenteller te letten valt die uit =CDI , valt hij niet uit, wissel de stekkers van de CDI's en check of hij nu wel uitvalt. (staat genoeg op het forum over cdi diagnose)


As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline Petrus

Re: Motor uitval en startprobleem
« Reactie #14 Gepost op: 03 september 2013, 14:07 »
99 model heeft maar een CDI dus omwisselen wordt lastig. Ken je iemand in de buurt met een (goed lopende) Alp (model PD10)?
Je zou dan met diegene de CDI kunnen ruilen en kijken of het probleem over is.

Klinkt mij erg als een massa probleem of ander kabelbreukje.....


Offline Oldtimer

Re: Motor uitval en startprobleem
« Reactie #15 Gepost op: 03 september 2013, 14:09 »
Citaat
startrelais vervangen en toen werkte het weer
Aanvullend op de eerdere reacties.
Kijk ook eens naar de massa aansluiting op het blok en naar de aansluiting van het relais naar de startmotor.
Oxidatie daar kan al een oorzaak zijn. Verder de zekering in het relais zit wel eens wat erg losjes.
Pas ook op dat je geen 2 aparte storingen met elkaar verward.
Het af en toe niet rondstarten heeft niks te maken met inhouden/afslaan of stotteren.
Citaat
de ene keer gewoon starten en de andere keer de klik

Als de accu goed is ( spanning 13,5 volt ) en alle verbindingen zijn in orde, de killswitch werkt naar behoren en de jiffy schakelaar doet z'n werk, moet de motor gewoon rondstarten.
Ook de startknop zelf kan de bosdoener zijn.

Aanslaan en goed lopen is wat anders.
Naar mijn idee is de oorzaak daarvan de CDI, of een slecht contactje.

De enige modificatie bij cdi is de ligging onder het zadel en niet aan de cdi zelf. Bij jongere types ligt de cdi aansluiting zijwaarts ipv rechtop.
Bij rechtop staande cdi werd de aansluiting geraakt door de onderkant van de buddy, waardoor de conector werd beschadigd met alle gevolgen vandien.

suc6 met speuren.

bytheway, staat hij bij een garage of bij een doehetzelfmonteur ??

PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Bjorn

Re: Motor uitval en startprobleem
« Reactie #16 Gepost op: 03 september 2013, 14:24 »
Ik ken helaas niemand met een PD10 in de buurt waarvan ik de CDI zou kunnen wisselen..
Mijn motor staat bij een doehetzelfmonteur (eenmansbedrijfje).

De bekabeling is vorige week door hem nagekeken en contacten behandeld met contactspray.
Heb mijn motor een week bij hem laten staan omdat ik hem niet eerder kon ophalen, hij heeft hem dagelijks meerdere keren gestart en laten lopen (met het stuur in verschillende posities e.d.) , het startprobleem was toen helemaal weg.

Ik vergeet te vermelden dat mijn motor bij lage toeren (zo tussen 1000 en 2000) ook stotterend en schokkend rijdt. Ik merk dit altijd als ik door de parkeergarage rijd om mijn motor te parkeren.
Dit verschilt echter ook per dag! Heel vreemd.

Offline Petrus

Re: Motor uitval en startprobleem
« Reactie #17 Gepost op: 03 september 2013, 14:42 »
Ik denk ook dat er twee verschillende problemen zijn.

Het feit dat de motor slecht loopt en afslaat na een lange rit/warme motor kan ook nog duiden op een shoke die open blijft staan.
Het slecht lopen bij lage toeren zou ik zoeken in de de carbs, nogmaals een cleaner erin gooien kan nooit kwaad en kost niet de hele wereld.

Het niet starten is vreemd... waarom is het startrelais kapot gegaan? Loopt de startmotor zwaar?


Offline Oldtimer

Re: Motor uitval en startprobleem
« Reactie #18 Gepost op: 03 september 2013, 14:45 »
Citaat
startprobleem was toen helemaal weg.


Is het startprobleem nu dus opgelost of niet.
Zo niet, was de oorzaak dus NIET het relais.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Bjorn

Re: Motor uitval en startprobleem
« Reactie #19 Gepost op: 03 september 2013, 14:53 »
Is het startprobleem nu dus opgelost of niet.
Zo niet, was de oorzaak dus NIET het relais.

Het startprobleem is niet opgelost. (waarom het vorige startrelais stuk gegaan is is mij onbekend)

Het stotteren/schokken en daarna uitvallen tijdens het rijden heb ik nu drie keer meegemaakt, tijdens korte ritjes (<20km) voornamelijk binnen bebouwde kom.

Bij de langere ritten over de snelweg heb ik nog geen problemen gehad. (wel met starten daarna)

Bij een open choke zou de motor toch verzuipen?
Ik denk niet dat dit het geval is, want dan zou je benzine moeten ruiken? (En dat is zeker niet het geval)



Offline Bjorn

Re: Motor uitval en startprobleem
« Reactie #20 Gepost op: 03 september 2013, 14:57 »
Als ik goed de vorige reacties lees dan is er waarschijnlijke sprake van twee storingen,

Storing 1: NIET STARTEN, mogelijk door onbetrouwbare accu, slecht contact, draadbreukje

en Storing 2: INHOUDEN, STOTTEREN, UITVALLEN, mogelijk door een defecte CDI of stekkertje daarvan

Toch?

Offline Jeroen

Re: Motor uitval en startprobleem
« Reactie #21 Gepost op: 03 september 2013, 15:00 »
Zal mijn opmerking vna hierboven over de kapote accu ff uitwerken: op een 750 intruder was het probleem: soms wel, soms niet starten. Als hij liep, viel op de snelweg bv soms ineens het vermogen weg. soms pakte hij weer op, soms was de vluchtstrook en een peuk nodig om hem weer aan te krijgen. Oorzaak: in de accu een gebroken plaat, die soms kortsluiting maakte in de accu. En soms dus ook niet. Dus soms keurig 12 volt, dan weer 10, dan weer 0 volt. Duidelijker? Probeer eerst eens een nieuwe accu, na 5 jaar zowiezo geen overbodige luxe.

toevoeging: reactie op je zojuist geplaatste bericht: kan dus volgens mij alletwee de accu zijn.
"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Offline Arjen

Re: Motor uitval en startprobleem
« Reactie #22 Gepost op: 03 september 2013, 15:30 »
Nieuwe accu kopen, zit er toch een keer aan te komen en is relatief eenvoudig te vervangen (en niet zo heel duur).
Ook even massa op het frame/blok checken als je dan toch aan de slag bent. Losmaken, schoonmaken en weer goed vastmaken.

Dan weer testen en verder kijken :)
“Never Stop Exploring”

Offline Bjorn

Re: Motor uitval en startprobleem
« Reactie #23 Gepost op: 03 september 2013, 16:01 »
Iedereen bedankt voor de adviezen, ik hou jullie op de hoogte!

Offline Bjorn

Re: Motor uitval en startprobleem
« Reactie #24 Gepost op: 03 september 2013, 23:55 »
Hoi Danny,

Heel erg bedankt voor het aanbod!

Het is echter niet meer nodig. De monteur had onverwachts vandaag tijd en is met de TA aan de gang gegaan.
Bleek dat er ooit eens een alarmsysteem was gemonteerd die zeer amateuristisch verwijderd is.
Zie de foto's.














Offline Oldtimer

Re: Motor uitval en startprobleem
« Reactie #25 Gepost op: 04 september 2013, 10:32 »
Mooi dat het is opgelost, maar wat was dan de echte oorzaak.
Af en toe niet starten en afslaan werden die beide veroorzaakt door het oude alarmsysteem.??

Ik ga er even vanuit dat er een kabel naar de CDI onderbroken werd door het alarm in dat geval.



PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Arjen

Re: Motor uitval en startprobleem
« Reactie #26 Gepost op: 04 september 2013, 12:49 »
Tja, dáár had natuurlijk niemand aan gedacht: het alarmsysteem dat er niet (meer) was ;)
“Never Stop Exploring”

Offline Bjorn

Re: Motor uitval en startprobleem
« Reactie #27 Gepost op: 15 oktober 2013, 18:40 »
Door de monteur is in september de bedrading compleet nagelopen en gerepareerd en de benzineslang vervangen.
Heb daarna een aantal keren zonder problemen gereden en kreeg zowaar weer het vertrouwen terug in mijn Alpje. Helaas vandaag, na een rit van 20km (ca 8 uur stilgestaan), niet kunnen starten.
Uiteindelijk aangeduwd en naar huis gereden. Is gelukkig onderweg niet uitgevallen, maar de motor liep zeker niet mooi (schokkerig).

Het oude probleem lijkt te zijn teruggekeerd.
Ik baal er enorm van en heb besloten om er dit jaar niet meer op te rijden. De motor is zoals ie nu is gewoon niet betrouwbaar.  :(
Heeft iemand suggesties voor de volgende te nemen stappen?
Nieuwe accu en vervangende  CDI?

Offline Oldtimer

Re: Motor uitval en startprobleem
« Reactie #28 Gepost op: 16 oktober 2013, 09:22 »
Citaat
Heeft iemand suggesties voor de volgende te nemen stappen?
Citaat
Storing 2: INHOUDEN, STOTTEREN, UITVALLEN, mogelijk door een defecte CDI of stekkertje daarvan

Toch?

De eerder genoemde suggesties gewoon proberen.

Ik gok 99% op de CDI.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Bjorn

Re: Motor uitval en startprobleem
« Reactie #29 Gepost op: 17 oktober 2013, 23:43 »
Oké dat wordt dus een nieuwe CDI kopen.

Op eBay zie ik ze voor rond de 100 euro (tweedehands).
Weet iemand hier nog een adresje voor nieuwe (betaalbare en betrouwbare) CDI's?