Auteur Topic: Motor uitval en startprobleem  (gelezen 15257 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline mauppie

Re: Motor uitval en startprobleem
« Reactie #30 Gepost op: 18 oktober 2013, 07:43 »
Oké dat wordt dus een nieuwe CDI kopen.

Op eBay zie ik ze voor rond de 100 euro (tweedehands).
Weet iemand hier nog een adresje voor nieuwe (betaalbare en betrouwbare) CDI's?

http://www.msd-motorbandenservice.nl Niet alleen voor banden ;)
Africa twin '96 zwart-oranje
Kawa Z800 '15 wit
Volvo V70 classic '00
Batavus 24/7
Tefal ultragliss 4570

Offline Waffie

Re: Motor uitval en startprobleem
« Reactie #31 Gepost op: 18 oktober 2013, 10:28 »
hallo,

ik ben haast zeker dat het niet de cdi is, (vanaf de enkele unit komen die problemen haast niet voor dus even uitwisselen geeft een beter beeld dan direct en andere kopen
(je hebt al veel te veel uitgeven aan oplossingen die achteraf dus geen oplossing waren.

spijtig dat je al die problemen hebt gehad maar ben er van overtuigd dat oorzaak en gevolg  nog zeer onduidelijk zijn.
je slecht starten is 1 oorzaak en je slecht lopen een andere
De foto van de bedrading laat mij zien dat er een extra plus is getrokken via het contact
waarvoor is mij niet bekend maar staat los van het probleem.

mijn uitleg

een startmotor draait direct op de accu en staat dus totaal los van de rest maw of de motor wel of niet start
als ze dus niet draait is er een stroom probleem dat zowel in de aanvoer als in de accu kan liggen
een meting onder belasting kan uitsluitsel geven
bedenk dat wanneer het buiten kouder wordt de accu het zwaarder heeft en dus buiten de deur niet start maar binnen wel simpel omdat de binnentemp hoger is.
mijn advies: andere accu proberen en oplaad systeem controleren

als de laadspanning niet in orde is kan de motor gaan over slaan  en andere elektrische storingen geven

de volgende aanpak is dan te kijken of de motorfiets wel start en dus aanslaat

is dit met overslaan dan zal je dus  moeten bepalen of er een elektrisch probleem is of dat het een brandstof probleem is

ik gok eerst op een brandstof probleem omdat  je ons de indruk geeft dat ze pas na enkele minuten problemen gaat geven (warme motor)

de choke is altijd verdacht maw te rijk en daar hoeft niet altijd een benzine lucht voor te zijn
daarna komt vervuiling algeheel

als dit geen soelaas biedt kun je verder zoeken in de richting van bougies-bobine en dan pas cdi (goedkoper naar duurdere oplossingen)
maar ik denk dat het probleem en dus de oplossing niet zover komt en al eerder getackeld zal zijn

ondanks de afstand ben ik er zeker van dat we het op kunnen lossen en jij je vertrouwen weer helemaal terug kunt krijgen

nog wel een vraag van mij.

is het een 25 KW uitvoering want dit staat zowat gelijk aan problemen tav een mooie motorloop
« Laatst bewerkt op: 15 december 2013, 09:53 door Waffie »
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Bjorn

Re: Motor uitval en startprobleem
« Reactie #32 Gepost op: 25 oktober 2013, 17:26 »
Hoi Waffie,

Bedankt voor uw bericht.
Het betreft een standaard uitvoering XL 600V, geen 25 kw.

Heb vandaag de spanning van de accu gemeten.
Bij stilstand: 12,08 V, met verlichting aan 11,45 V.
Meerdere keren geprobeerd te starten, startmotor draaide maar sloeg niet aan. Spanning gezakt naar 11,41 V. Accu laadde daarna per seconde op met 0,01 V.

De accu die er nu in zit komt uit 2008 en is een Yuasa YB12.

Gezien deze waardes ga ik eerst een nieuwe accu kopen. (denk een Motobatt).


Offline Waffie

Re: Motor uitval en startprobleem
« Reactie #33 Gepost op: 25 oktober 2013, 18:41 »
hallo
 de spanning van de accu zegt niets over de mogelijkheid om ca 140 amp te moeten leveren voor de startmotor

al denk ik ook dat de accu een veroorzaker is van het niet rondkomen van de start motor
neem anders de moeite om mogelijk langs de transalp kenners te rijden of in sprundel  of in elburg


technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Bjorn

Re: Motor uitval en startprobleem
« Reactie #34 Gepost op: 18 november 2013, 22:07 »
Even een update. Na een maand stilstand heb ik afgelopen zaterdag een nieuwe accu (van Motobatt) gekocht en geplaatst.
De motor start nu weer in een keer, en loopt mooi. Heb er de afgelopen twee dagen zo'n 80 kilometer mee gereden, vooral korte stukjes.
De motor loopt mooi en is niet meer uitgevallen.

Nu afwachten of het oude probleem in de toekomst weer terugkeert...

Offline Robertehv

Re: Motor uitval en startprobleem
« Reactie #35 Gepost op: 19 november 2013, 11:09 »
Controleer je laadspanning voor de zekerheid nu je zeker weet dat je accu (nog) goed is.
KTM 990 Adventure
Aprilia Caponord  2007 (verkocht)
Honda CB 750 Bol 'd Or 1980
Honda CB 900 F2 Bol d'Or 1982 (in verkoop)
Alpje 1993 met blafpijp (verkocht)
Mijn oude Alpje uit 1998 is terug en gaat nooit meer weg! Ik heb gelogen, toch verkocht 2-5-2015.

Offline Oldtimer

Re: Motor uitval en startprobleem
« Reactie #36 Gepost op: 19 november 2013, 11:39 »
Citaat
Controleer je laadspanning voor de zekerheid nu je zeker weet dat je accu (nog) goed is.

Absoluut doen.
Je accu kan eerder defect zijn geraakt door te hoge laadspanning.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Bjorn

Re: Motor uitval en startprobleem
« Reactie #37 Gepost op: 22 november 2013, 00:16 »
Hoi.

Vandaag de laadspanning van de accu gemeten.

Contact aan:                 ca.  12, 5 V
Stationair (geen verl.):  ca. 13,8 V
Stationair (verl. aan):    ca. 12,7 V
3000 toeren (geen verl.) ca. 13 V
3000 toeren (verl. aan) ca. 15 V

Is dit zoals het hoort?

Offline Waffie

Re: Motor uitval en startprobleem
« Reactie #38 Gepost op: 22 november 2013, 00:57 »
geef me eens zo zelfde lijst bij 5000 rpm

die 15 volt bij 3000 rpm is hoog

maar dat kan ook aan je meter liggen
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Bjorn

Re: Motor uitval en startprobleem
« Reactie #39 Gepost op: 11 december 2013, 20:28 »
Vandaag eindelijk de tijd gevonden om te meten.

Bij 5000rpm zit ik op:

Licht uit: ca.  16.15 V en oplopend
Licht aan: ca. 13.15 V en aflopend.

Offline Bjorn

Re: Motor uitval en startprobleem
« Reactie #40 Gepost op: 13 december 2013, 13:07 »
Op het forum nog dit topic gevonden: http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=9890.msg94720#msg94720

Ik kan er van uit gaan dat de spanningsregelaar overleden is?  :'(

Offline Oldtimer

Re: Motor uitval en startprobleem
« Reactie #41 Gepost op: 13 december 2013, 18:59 »
Citaat
spanningsregelaar overleden

Helaas, ja
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Bjorn

Re: Motor uitval en startprobleem
« Reactie #42 Gepost op: 14 december 2013, 19:46 »
Dat is balen. Maar gelukkig iets dat ik zelf kan repareren.

Weet iemand nog een betrouwbaar adres voor een vervanging?

Offline The Headless Horseman

Re: Motor uitval en startprobleem
« Reactie #43 Gepost op: 14 december 2013, 21:12 »
Bij Waffie dus  :)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Bjorn

Re: Motor uitval en startprobleem
« Reactie #44 Gepost op: 19 januari 2014, 21:05 »
De regelaar van ad is inmiddels binnen.
Ga 'em deze week onder de motor zetten, en dan hopen dat de stroomwaardes weer normaal zijn... 8)

Offline Oldtimer

Re: Motor uitval en startprobleem
« Reactie #45 Gepost op: 20 januari 2014, 16:28 »
Hij hoeft er niet onder, maar opzij.
Fluitje van 2 minuten  8)
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Bjorn

Re: Motor uitval en startprobleem
« Reactie #46 Gepost op: 28 januari 2014, 16:48 »
Hij hoeft er niet onder, maar opzij.
Fluitje van 2 minuten  8)

Ah, vandaar, ik zat al te zoeken  ;)

De SR is inmiddels gemonteerd en geeft bij 5000 rpm nu ongeveer 14,4 V met licht aan en ongeveer 13.9 V met licht uit.

Offline Oldtimer

Re: Motor uitval en startprobleem
« Reactie #47 Gepost op: 28 januari 2014, 17:28 »
Kijk, dat maakt de mens weer blij. Eindelijk weer eens normale waardes.

Hou wel even de spanning in de gaten, want de accu kan natuurlijk een optater hebben gehad. Ongeacht of dat al een nieuwe was.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.