Auteur Topic: Benzine tank/reserve transalp  (gelezen 9785 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline de sjeng

Benzine tank/reserve transalp
« Gepost op: 08 september 2013, 13:28 »
Effe een vraagje? (heb al gezocht via de zoekfunctie zonder resultaat)

Volgens beschrijving heeft mijn 90er transalp xl600v een benzine tank van 18ltr, echter als ik op reserve over moet, tank ik 14ltr. Dit betekend dat ik 4ltr(reserve) niet gebruik? en dus in theorie 84km (gemiddeld gebruik van 1/21) verder zou kunnen rijden? (tank natuurlijk nooit leegrijden) Hoe zou ik de die (reserve) liters wel kunnen gebruiken?? en in theorie 17(ltr) X 21(km) = 357km kunnen rijden op één tank

Offline PimW

Re: Benzine tank/reserve transalp
« Reactie #1 Gepost op: 08 september 2013, 14:09 »
Als jij overschakelt op reserve kun je toch blijven rijden? Dan spreek je die 4 liter toch gewoon aan?


Offline de sjeng

Re: Benzine tank/reserve transalp
« Reactie #2 Gepost op: 08 september 2013, 14:59 »
Als jij overschakelt op reserve kun je toch blijven rijden? Dan spreek je die 4 liter toch gewoon aan?

Idd maar op een gegeven moment zijn ook die 4 ltr op. Maar wanneer?? en zijn al deze 4 ltr beschikbaar of blijft er nog rest in de tank?  Was al aan het denken om hem eens (bijna) leeg te rijden en een jerrycan mee te nemen om te kijken hoe ver ik kom.

Offline Marcel T

Re: Benzine tank/reserve transalp
« Reactie #3 Gepost op: 08 september 2013, 15:42 »
Wanneer is bijna?  ;)

Wanneer ik op reserve ga, is mijn strategie om binnen 40 km een tankstation van mijn keuze te bezoeken
Be careful whose advice you buy, but, be patient with those who supply it - Mary Schmich

Offline de sjeng

Re: Benzine tank/reserve transalp
« Reactie #4 Gepost op: 08 september 2013, 15:57 »
Wanneer is bijna?  ;)

Wanneer ik op reserve ga, is mijn strategie om binnen 40 km een tankstation van mijn keuze te bezoeken

Als er in theorie 4ltr in de tank zit. Na +/- 60km (of 3 ltr) Zou er in theorie nog 1 ltr in moeten zitten. Bijvullen met 1 ltr vanuit jerrycan(meegenomen, om er zeker van te zijn dat ik tot bij een tankstation geraak) en dan voltanken.  Dit natuurlijk alleen als ik in regio rij. Eens proberen

Offline Arjen

Re: Benzine tank/reserve transalp
« Reactie #5 Gepost op: 08 september 2013, 18:43 »
Kijk ook eens in dit topic :)

Vooral de post van Herman (met de PDF) is leuk en leerzaam om te lezen.
“Never Stop Exploring”

Offline de sjeng

Re: Benzine tank/reserve transalp
« Reactie #6 Gepost op: 08 september 2013, 20:30 »
Kijk ook eens in dit topic :)

Vooral de post van Herman (met de PDF) is leuk en leerzaam om te lezen.

Hey das interesant!! Ik ga mij tank niet helemaal leeg rijden maar weet nu wel dat ik minimaal 336 km (16ltr X 1/21=336km) ermee kan rijden. in geval van nood.
Een grote tank zou fijn zijn. Echter de investering/geld niet waard

Offline Waffie

Re: Benzine tank/reserve transalp
« Reactie #7 Gepost op: 09 september 2013, 09:36 »
uit ervaring weet ik inmiddels dat 340 km echt de grens kan zijn
immers het verbruik is niet voor iedereen gelijk.

overigens is dit een redelijke actie radius
meer brandstof meenemen maakt de motorfiets ook zwaarder en al dat gewicht zit dan ook nog redelijk hoog

ik doe het er maar mee

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline xrvtuur

Re: Benzine tank/reserve transalp
« Reactie #8 Gepost op: 09 september 2013, 12:06 »
volgens mij kun je met wat geknutsel een tank van een RD03/04 op een PD06 krijgen, ik denk dat je wel een benzinepomp moet gaan gebruiken. maar dan heb je dus 24 liter benzine. maar waarom zou je dat willen? na 300+ km wil je er toch wel eens een keertje af ook...
Varadero SD02  2004

Offline de sjeng

Re: Benzine tank/reserve transalp
« Reactie #9 Gepost op: 09 september 2013, 12:56 »
volgens mij kun je met wat geknutsel een tank van een RD03/04 op een PD06 krijgen, ik denk dat je wel een benzinepomp moet gaan gebruiken. maar dan heb je dus 24 liter benzine. maar waarom zou je dat willen? na 300+ km wil je er toch wel eens een keertje af ook...

Nope een andere tank is zijn tijd/geld niet waard. Echter het zou toch wel fijn zijn als je, je volledige inhoud van je tank kon gebruiken. Nu gebruik je slechts 14ltr terwijl je 18 meesleept. Het zal psychologische zijn, maar op het moment dat ik op reserve overga. MOET ik gaan tanken.

Offline Jeroen

Re: Benzine tank/reserve transalp
« Reactie #10 Gepost op: 09 september 2013, 13:15 »
Is het bij een alp ook niet zo dat je, als je je brommert even sterk naar rechts laat hellen, je nog wat benzine over een randje gooit waardoor je nog ietsje verder kan rijden? Kan ook links zijn trouwens, ben alweer vergeten waar het kraantje zit....
"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Offline de sjeng

Re: Benzine tank/reserve transalp
« Reactie #11 Gepost op: 09 september 2013, 13:22 »
dit topic

Nope als je naar de pdf in de link kijkt is dat niet veel.

Offline xrvtuur

Re: Benzine tank/reserve transalp
« Reactie #12 Gepost op: 09 september 2013, 15:43 »
je kan hem ook op reserve laten staan en bij 330 km gaan tanken.
Varadero SD02  2004

Offline de sjeng

Re: Benzine tank/reserve transalp
« Reactie #13 Gepost op: 09 september 2013, 17:44 »
je kan hem ook op reserve laten staan en bij 330 km gaan tanken.


Zoals al aangaf;  misschien psychologische, maar op het moment dat ik op reserve overga. MOET ik gaan tanken.

Offline xrvtuur

Re: Benzine tank/reserve transalp
« Reactie #14 Gepost op: 09 september 2013, 17:50 »
ik kan je als dokter arthur wel van je klachten af helpen hoor, we doen het als volgt, ik verwijder de letters RES van je benzinekraantje en we laten de kraan in die stand staan. Je gooit dan de tank vol en 330 kilometer later doe je dat weer. Heb je helemaal niks meer met reserve te maken en kun je lekker 17,5 liter benzine verstoken.
Varadero SD02  2004

Offline de sjeng

Re: Benzine tank/reserve transalp
« Reactie #15 Gepost op: 09 september 2013, 18:21 »
ik kan je als dokter arthur wel van je klachten af helpen hoor, we doen het als volgt, ik verwijder de letters RES van je benzinekraantje en we laten de kraan in die stand staan. Je gooit dan de tank vol en 330 kilometer later doe je dat weer. Heb je helemaal niks meer met reserve te maken en kun je lekker 17,5 liter benzine verstoken.

Hey!! das de oplossing  :)

Offline Oldtimer

Re: Benzine tank/reserve transalp
« Reactie #16 Gepost op: 09 september 2013, 19:27 »
Citaat
Hey!! das de oplossing

En, we hebben een PHd in de club  >:D
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline len_tour

Re: Benzine tank/reserve transalp
« Reactie #17 Gepost op: 09 september 2013, 19:40 »
Heb 2x zo'n kraantje gehad..... Je komt er vanzelf achter dat het soms niet kan  ;)
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline Sandra

Re: Benzine tank/reserve transalp
« Reactie #18 Gepost op: 09 september 2013, 20:18 »
Heb 2x zo'n kraantje gehad..... Je komt er vanzelf achter dat het soms niet kan  ;)

Wat is dat voor een leuk ding op jouw avatar...midden seventies?
[img]http://img684.imageshack.us

Offline Jeroen

Re: Benzine tank/reserve transalp
« Reactie #19 Gepost op: 09 september 2013, 21:28 »
Gokje: xl500s?
"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Offline len_tour

Re: Benzine tank/reserve transalp
« Reactie #20 Gepost op: 10 september 2013, 00:40 »
Kawasaki KL250 1979.... Work in progress  ;) Weet nog niks van de kraan  ;)
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline Sandra

Re: Benzine tank/reserve transalp
« Reactie #21 Gepost op: 10 september 2013, 10:14 »
Kawasaki KL250 1979.... Work in progress  ;) Weet nog niks van de kraan  ;)

Leuuk  :D maar weet je het heel zeker dattie uit '79 is?? Volgens mij hadden ze de uitlaten destijds al niet meer voor de helft onderlangs lopen...
[img]http://img684.imageshack.us

Offline Sandra

Re: Benzine tank/reserve transalp
« Reactie #22 Gepost op: 10 september 2013, 10:15 »
Of is het soms een tweetakt??
[img]http://img684.imageshack.us

Offline len_tour

Re: Benzine tank/reserve transalp
« Reactie #23 Gepost op: 10 september 2013, 11:05 »
Zeker weten dit type is gemaakt van 1978-80 en daarna kwam elektronische ontsteking en een andere uitlaat. Het is de oer KL zeg maar.
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline de sjeng

Re: Benzine tank/reserve transalp
« Reactie #24 Gepost op: 11 september 2013, 09:10 »
Wederom stomme vraag  :-[
Ik ken de benzinekraan van de transalp niet zo goed. Maar bij vorige motoren kan ik mij herinneren dat er aan de kraan een pijpje zit(overloop) met de filter er omheen? Als ik dit pijpje iets inkort? zou ik dan meer van mijn reserve brandstof kunnen gebruiken????

Offline PimW

Re: Benzine tank/reserve transalp
« Reactie #25 Gepost op: 11 september 2013, 09:39 »
De hoogte van dat pijpje bepaalde volgens mij de verhouding "normaal" en "reserve" brandstof.

Kort je hem in ga je later op reserve maar heb je ook minder over.

Volgens mij is voor jou de truuk dat je weet hoever je kunt op reserve? Ik snap het "probleem" nogsteeds niet zo ;D

Offline de sjeng

Re: Benzine tank/reserve transalp
« Reactie #26 Gepost op: 11 september 2013, 13:48 »
De hoogte van dat pijpje bepaalde volgens mij de verhouding "normaal" en "reserve" brandstof.

Kort je hem in ga je later op reserve maar heb je ook minder over.

Volgens mij is voor jou de truuk dat je weet hoever je kunt op reserve? Ik snap het "probleem" nogsteeds niet zo ;D

Zoals ik aangaf op moment dat hij op reserve ga MOET ik gaan tanken. Terwijl er eigenlijk nog 4ltr in de tank zit. Nog een tijdje op reserve rijden is geen optie. Risico dat je vergeet om te zetten, of te tanken. (Been there, done that  :-[ )
Als ik het pijpje met 1/4 of 1/2 zou inkorten, zou ik (in theorie) bij 1/4 inkorten 1 ltr extra kunnen gebruiken(rest 3ltr) dit zou betekenen een aktie radius van 300km (15ltr x 1/20= 300km) Bij 1/2 inkorten 2 ltr extra(rest 2ltr) aktie radius 320km. Gezien mijn gemiddelde toerrit tussen de 250 en 350 km ligt, zou dit handig zijn.
Daarbij je sleept die 4 ltr reserve toch mee, dus waarom niet gebruiken? Daarbij 2 á 3 ltr reserve moet genoeg zijn.

Offline PimW

Re: Benzine tank/reserve transalp
« Reactie #27 Gepost op: 11 september 2013, 16:15 »
Die redenatie klopt alleen als het volume gelijkmatig over de hoogte verdeeld is.

Dat MOETEN tanken is technisch niet te onderbouwen dus daar ga ik niet op in. ;D

Offline len_tour

Re: Benzine tank/reserve transalp
« Reactie #28 Gepost op: 11 september 2013, 21:33 »
Persoonlijk zou ik heel erg balen wanneer mijn reserve maar 2 liter zou zijn. Das net genoeg om in ons kikkerlandje een pomp te vinden maar zodra je over de grens komt ben je blij met 4 liter reserve. Ik heb meegemaakt dat er geen benzine was bij een pomp op de snelweg en dan moet je  in NL vaak 40 km verder en in Frankrijk al snel 60. Ik denk dat die 4 liter gewoon een veilige reserve is.

Het lijkt er op dat je prima weet hoe ver je kunt rijden en dat je erg constant rijdt dus net als Pim zie ik het nut van aanpassen niet zo. Ik hoop wel dat je waarschuwt voor aanpassingen wanneer je  de motor weer verkoopt.

Lennert
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline Sandra68

Re: Benzine tank/reserve transalp
« Reactie #29 Gepost op: 06 november 2013, 20:44 »
350 km, inclusief de reservetank kan ik je uit ervaring vertellen.
Mijn Transalp slurpte meteen ook de reservetank leeg, zonder dat het kraantje omgezet was, ontdekte ik op mijn tweede rit.
Ach, 't was weer leuk met de ANWB altijd zeer gezellig en behulpzaam. Nog leuker was ook dat ze zich bij mijn melding (ik had toen nog niet door dat ie echt schoon leeg was...) op kantoor hadden afgevraagd wat er toch in vredesnaam mis kon zijn met een Transalp  :))
groet, sandra
Groeten van Sandra