Auteur Topic: 100 octaan benzine  (gelezen 12695 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Doei, Suc6 ermee

100 octaan benzine
« Gepost op: 18 september 2013, 19:33 »
.Bericht van mod:

Topic starter heeft forum verlaten en originele tekst zelf gedelete
« Laatst bewerkt op: 21 december 2014, 17:40 door varaderohuibje »

Offline Cas

Re: 100 octaan benzine
« Reactie #1 Gepost op: 18 september 2013, 20:22 »
Mijn Varadero loopt op octaan 98 veel mooier dan op 95.
Helaas hebben we hier geen 100. V Power is octaan 97 hier in Nederland.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Oldtimer

Re: 100 octaan benzine
« Reactie #2 Gepost op: 18 september 2013, 21:13 »
Citaat
Mijn Varadero loopt op octaan 98
Zelfde ervaring hiero.

Laatst tijdens BTL weekend E10 getankt. Wat een rotzooi in de Dero.\
Ik was eigenlijk van plan om het er uit te halen en 98 te tanken.
Na 200 km aanklooien heb ik er super bij getankt en dat hielp.
Half om half dus.
Normaliter tank ik super plus. Loopt de Dero veel mooier op.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Waffie

Re: 100 octaan benzine
« Reactie #3 Gepost op: 18 september 2013, 21:24 »
hallo,

voor de echte liefhebber lever ik gewoon racing fuels met een ron gehalte  t/m 114 !
met lood en zonder lood
je betaalt er wat voor maar dan krijg je ook iets.
prestaties die je niet voor kunt stellen
daarnaast heb ik sinds kort een additief om de effecten van de E 10 te compenseren in positieve zin.

dus ben voorzichtig  met te roepen dat er iets niet is... 8)
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Oldtimer

Re: 100 octaan benzine
« Reactie #4 Gepost op: 18 september 2013, 21:30 »
Oohh, het regent aan het Comomeer  :-X

Maar is er behalve dat E10 eliminatie spul ook een additief om het octo 100 of het race fuel effect te krijgen bij euro 95 ???
Verder kennen we nog steeds dat wonderspul additief voor in de olie van jou nog niet.
Ad, maak je geheim wereldkundig., :P
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Waffie

Re: 100 octaan benzine
« Reactie #5 Gepost op: 18 september 2013, 21:36 »
nou het was vandaag 28 graden in milaan,

maar er is inderdaad wel een product dat het octaan gehalte iets omhoog krikt maar geeft hooguit een winst van ca 3 ron
dat gaat natuurlijk dan nergens om,

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Cas

Re: 100 octaan benzine
« Reactie #6 Gepost op: 18 september 2013, 21:49 »
Van 95 naar 98 geeft al een groot verschil en dat is 3 ron. Nog eens 3 ron erbij en het is feest, ik neem een flesje mee.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Two Plugs

Re: 100 octaan benzine
« Reactie #7 Gepost op: 18 september 2013, 22:31 »
Tja... Kan alleen maar alle bovenstaande ervaringen staven met mijn eigen positieve ervaringen. Niet alleen op de Dero, maar ook met een alp, een twin en de XLV...
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline Cas

Re: 100 octaan benzine
« Reactie #8 Gepost op: 18 september 2013, 22:45 »
Ik ben benieuwd hoelang we nog benzine met octaangetal 98 kunnen tanken in Nederland, veel benzinemerken willen ervan af omdat het te weinig getankt wordt.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Bikkel

Re: 100 octaan benzine
« Reactie #9 Gepost op: 18 september 2013, 23:21 »
E10 is troep die Ethanol tast al je rubbers aan dus ook je klepseals en andere rubbers.
alles is beter als E10
NUNCAUT NUNQUAM
DÉ OPPRESSO LIBER
mobiel@cnf-computers.eu

Offline Fred

Re: 100 octaan benzine
« Reactie #10 Gepost op: 19 september 2013, 03:44 »
Om het nog wat ingewikkelder te maken..... Ik ben momenteel met mijn Transalp in Canada aan het rijden en vond het wel spannend om te ontdekken hoe de Alp zich zou houden met de regular 87 89 en 91 octane hier.

Zover ik het begrijp wordt dat anders gemeten dan in, Europa
RON Reaserch Octane Number. (Used in Europe and elswhere in gas stations)
MON Motor Octane Number in noord america.......

Vandaag twee keer 91 getankt dat ook V-Power heet bij Shell. De Alp loopt als een zonnetje.

even off topic er volgt een verslag in de Transalper en ook wat info bij reizen op het forum

Offline Two Plugs

Re: 100 octaan benzine
« Reactie #11 Gepost op: 19 september 2013, 07:42 »
Ik ben benieuwd hoelang we nog benzine met octaangetal 98 kunnen tanken in Nederland, veel benzinemerken willen ervan af omdat het te weinig getankt wordt.

De TANGO levert het nog gewoon... Tenminste hier in het noorden.
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline Miquel

Re: 100 octaan benzine
« Reactie #12 Gepost op: 19 september 2013, 10:14 »
E10 is troep die Ethanol tast al je rubbers aan dus ook je klepseals en andere rubbers.
alles is beter als E10

Volgens mij is er wat mis als de benzine bij je klepseals komt. ( zeg het als ik het mis heb)
Miquel was TWINDRIVER
Lid sinds 2005



Transalp 1996

Offline guman007

Re: 100 octaan benzine
« Reactie #13 Gepost op: 19 september 2013, 10:24 »
Het is jammer maar het is zo. Vorig jaar in Frankrijk E10 in de AT gedaan, een ramp was het! Dit jaar goed opgelet en ver van de E10 weg gebleven. De Shell V-power 100 octaan in Duitsland is idd geweldig, jammer dat die hier niet te krijgen is. Overigens loopt de AT even goed op 95 als op 98, als het maar geen E10 is.

Offline Damian

Re: 100 octaan benzine
« Reactie #14 Gepost op: 19 september 2013, 10:36 »
Ik heb nog nooit wat gemerkt aan het rijgedrag bij het tanken van E10 met mijn transalp 650
Merk ook het verschil tussen 95 en 98 niet dus het zal wel aan mij liggen

Offline Oldtimer

Re: 100 octaan benzine
« Reactie #15 Gepost op: 19 september 2013, 11:27 »
Citaat
dat het dus 97 is hoor ik echt voor het eerst.

Ik heb net nog even gekeken bij de Shell, maar V power is gewoon RON95 hoor.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Cas

Re: 100 octaan benzine
« Reactie #16 Gepost op: 19 september 2013, 11:54 »
Alles wat Super Plus heet kan je redelijk van aannemen dat het 98-RON is. Die naamgeving komt nog uit de tijd dat 91-RON als 'normaal' en 95-RON als 'super' werd verkocht. Tegenwoordig kan je vrijwel nergens meer 91-RON kopen en is 95-RON de standaard geworden.

Shell V-Power Benzine is in NL 97-RON en wordt daarom als 95-RON verkocht, dat heeft te maken met domme regeltjes en niet met de brandstof. In Duitsland is de V-Power 100-RON.

Esso Supreme is 95-RON voor wat ik kan vinden. Daar zou een vergelijkbaar verhaal als met V-power achter kunnen zitten, maar dat kan ik niet vinden.

Texaco Euro XL is ook 95-RON, voor zo ver ik weet zit daar geen "97 en moet dus als 95 octaan verkocht worden" achter.

Gulf Challenger zou 100-RON moeten zijn en wordt dus verkocht als 98.

De Anac heeft inderdaad gewone 98-RON, de gele slang etc. Wel even opletten, niet alle pompen daar geven ook 98.
 
http://www.autoweek.nl/forum/read.php?1,4845056,4845056,page=1
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline len_tour

Re: 100 octaan benzine
« Reactie #17 Gepost op: 19 september 2013, 13:46 »
Ik sputter al jaren rond op 95 met diverse brommers (bv Yammi XJ600, Kawa 550, Transalp 600). De laatste tijd wissel ik het wel eens af met Super maar merk eigenlijk geen verschil. Ook in Frankrijk gooi ik er E10 in zonder problemen.

Ik hou er wel rekening mee aan het eind van het seizoen, dan wil ik er Super in hebben ivm het vochttrekken van de Alcohol in 95.

Dus Damian, je staat niet alleen.

Lennert
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline len_tour

Re: 100 octaan benzine
« Reactie #18 Gepost op: 19 september 2013, 17:29 »
Overigens kan ik me herinneren dat op de Honda Pan European 1100 die ik lang geleden een tijdje gereden heb een stekkertje zat dat je kon omsteken en daarmee kon je dan probleemloos met lagere octaan gehaltes rijden als de gebruikelijke hier gangbare octaangehaltes. Ik dacht dus 91 of lager. Nu vraag ik me af of er toevallig op een bepaald model TA deze bewuste stekker ook zit?

Er zijn in ieder geval aftermarket CDI's met een draadje wat je door kunt knippen voor lagere octaantjes. Kom je terug in de wereld met 95+ verbind je de eindjes weer met elkaar.
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline Cas

Re: 100 octaan benzine
« Reactie #19 Gepost op: 19 september 2013, 18:42 »
Waarschijnlijk is een motorfiets net een mens, de ene houdt van rode wijn, de ander van witte wijn en weer een andere van een pint.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline jomakra

Re: 100 octaan benzine
« Reactie #20 Gepost op: 19 september 2013, 19:17 »
Volgens mij is er wat mis als de benzine bij je klepseals komt. ( zeg het als ik het mis heb)

Die bio zooi komt bij de carburateurs (naald vlotter kamer, slangen die oplossen van binneuit, al
drie keer de gasfabrieken open moeten maken om zwarte "korrels" eruit te halen.
Met 98 geen problemen meer. Eind dit jaar gaat de euro 95 naar 10 % biozooi.... Ze zijn gestoord geworden.
Allemaal voor het milieu.... my ass .... om biospul te maken voor in de benzine is er te weinig bouwgrond
voor voedsel en wordt het regenwoud nog verder gekapt.  Er zal wel flink aan worden verdiend.
Dat is de reden ! ! :P :P :P :P

grtz,
marco
Africa Twin 1997 RD07a
NX 650 Dominator 1997 RD08
Werken doe je om je hobby's te bekostigen.
Ride allways in front, so won't eat the dust !

Offline Cas

Re: 100 octaan benzine
« Reactie #21 Gepost op: 19 september 2013, 19:37 »
Die bio zooi komt bij de carburateurs (naald vlotter kamer, slangen die oplossen van binneuit, al
drie keer de gasfabrieken open moeten maken om zwarte "korrels" eruit te halen.
Met 98 geen problemen meer. Eind dit jaar gaat de euro 95 naar 10 % biozooi.... Ze zijn gestoord geworden.
Allemaal voor het milieu.... my ass .... om biospul te maken voor in de benzine is er te weinig bouwgrond
voor voedsel en wordt het regenwoud nog verder gekapt.  Er zal wel flink aan worden verdiend.
Dat is de reden ! ! :P :P :P :P

grtz,
marco

En zo is het helaas.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline dropken

Re: 100 octaan benzine
« Reactie #22 Gepost op: 19 september 2013, 20:20 »
die E 10 zooi heeft in mijn oldtimer de hele tankcoating opgevreten dus die zooi komt bij mij als het even kan in geen enkele motorfiets meer in de tank voor de rest tank ik van alles door elkaar en merk eigenlijk geen verschil maar zal er vanaf nu toch eens beter op  letten.
wel een interessant item om dat dit toch ons allemaal bezig houd dus lees graag de verdere reacties.

Offline Waffie

Re: 100 octaan benzine
« Reactie #23 Gepost op: 19 september 2013, 20:31 »
niet zo negatief,

Op dit moment wordt er al <5 ethanol gemixed bij de benzines dus dat is op zich niet vreemd echter de E 10 heeft er gewoon iets meer van.
en ja, het is een bekend probleem dat de ethanol rubbers laat op zwellen.

de cal waarda van ethanol is veel hoger dan van benzine dus technisch gezien is het een uitstekende brandstof die als bijkomend voordeel motoren koeler houdt dan motoren die draaien op benzine
in de racerij wordt er veelvuldig gebruikt van gemaakt en is het in de rally sport al gangbaar dat de motor er gewoon volledig op draait.

het is dus nogmaals een bewijs dat onze clubmotoren achterhaalt zijn door de hedendaagse techniek.
en we dit gewoon moeten accepteren

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Cas

Re: 100 octaan benzine
« Reactie #24 Gepost op: 19 september 2013, 20:35 »
Gulf Challenge schijnt 100 ron te zijn.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Cas

Re: 100 octaan benzine
« Reactie #25 Gepost op: 19 september 2013, 20:38 »
het is dus nogmaals een bewijs dat onze clubmotoren achterhaalt zijn door de hedendaagse techniek.
en we dit gewoon moeten accepteren

De mijne niet Ad, die is nog volop in ontwikkeling!
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Waffie

Re: 100 octaan benzine
« Reactie #26 Gepost op: 19 september 2013, 23:47 »
nou niet echt

het blok stamt  oorspronkelijk uit de VTR 1000 en dat is echt wel even geleden

een injectie systeem  veranderd niet echt veel hier aan
 ze zuipen nog steeds en dat deden ze toen ook al...
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Cas

Re: 100 octaan benzine
« Reactie #27 Gepost op: 20 september 2013, 00:15 »
Ik zuip ook nog steeds Ad, alleen nu iets meer dan toen. :))
En sinds ik weer motor rij, ga ik steeds meer zuipen!
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Cas

Re: 100 octaan benzine
« Reactie #28 Gepost op: 20 september 2013, 17:24 »
Ik ga eens een Gulf pomp zoeken ik de buurt en kijken of ze daar Challenge 100 ron hebben. :)
Ben ook wel benieuwd of ik verschil merk met 98 of 100.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Cas

Re: 100 octaan benzine
« Reactie #29 Gepost op: 21 september 2013, 21:29 »
Dat je nu geen klappen meer hebt in de uitlaten komt omdat het lek in de uitlaten nu is dichtgeslibd door de vrijgekomen vervuiling. :))
Dat verhaal van Shell zou wel eens kunnen kloppen. Een vriend van mij werkt bij DuPont en de leaserijders daar mogen geen V-Power tanken i.v.m. vaak voorkomende motorschade.
Ik weet niet of het waar is.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.