beste nico,
de fabrikant van de motorfiets heeft uiteindelijk gelijk
zij schrijft dus een olie voor die gewoon OVERAL te verkrijgen moeten zijn .
voor de transalp is dit nog aangegeven volgende API norm
SE,SG,SH
de motorfiets industrie hanteert momenteel de MA norm die al weer aan versie 2 toe is (MA 2)
Het verschil tussen de HALF (wat dat half ook mag zijn) en vol(een volledig op kunstmatige wijze verkregen basis olie)
zit dus enkel in de basis olie.
aangevuld met een juist additieven pakket (het geheim van de kok(lees castrol,motul,shell,total,quakers,petronas,total,valvoline,motorex,putoline,etc etc)
Indien een fabrikant het goed heeft gedaan mag je inderdaad verwachten dat de smeer eigenschappen superieur.
echter de techniek van de motorfiets moet ook passen bij het smeer middel.
En dan voegt een vol synth weinig toe aan de transalp
De gedachte dat een vol synth het smeerinterval kan verlengen is onjuist.
Immers het oliefilter (wat alle verontreinigingen opvangt) is niet groter.
Ik hoop dat het je duidelijker is.