Auteur Topic: Remlicht brandt niet, wel spanning en massa  (gelezen 5186 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Bitfreak

Remlicht brandt niet, wel spanning en massa
« Gepost op: 29 september 2013, 12:34 »
Beste forummers,

Hopelijk heeft iemand van jullie een idee over hoe het volgende probleem op te lossen: sinds vorige week doet het remlicht van mijn Transalp uit 1994 het niet meer. De volgende zaken heb ik al uitgezocht:

- De schakelaars van de remhandel en rempedaal doen het want als ik ze inknijp/druk krijg ik wel 12V op het contactpuntje van het remlicht in de fitting.
- De massa is ook goed, gecontroleerd door het door te meten en het achterlicht brandt wel gewoon (is dezelfde massa).
- Het lampje is goed, gecontroleerd in andere motor en ook door hem een slag te draaien en even in de fitting te drukken. Beide gloeispiralen in het lampje zijn ok.
- Andere lampjes getest, zelfde effect.
- Contactpuntje in de fitting schoongemaakt (was trouwens niet vies/geoxideerd, maar voor de zekerheid).
- Plaatje met contactpuntjes dat in de fitting zit veertje goed in en uit, zou dus wel goed contact moeten maken. Hij verdraait ook niet, zit netjes in de sleuven die in de fitting zitten.
- Op het pootje van het remlicht van het lampje heb ik wat soldeertin gesoldeerd zodat hij wat meer zou uitsteken, maakt nog steeds geen verschil.

Buurman-monteur en buurman-elektricien hebben er naar gekeken en zaken doorgemeten (Westland etc) en weten ook niet wat het zou kunnen zijn, volgens hen zou hij het gewoon moeten doen.

Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn of wat ik nog meer kan uitzoeken? Zonder werkend remlicht wil ik eigenlijk niet op pad. Alvast bedankt voor het meedenken!

Ricardo

Offline jomakra

Re: Remlicht brandt niet, wel spanning en massa
« Reactie #1 Gepost op: 29 september 2013, 12:41 »
Tip, laat met het meten het lampje erin en ga dan de massa meten.
Zonder lamp massa meten op een slechte verbinding zal het ok lijken.
Met een verbruiker in het circuit komen de echte storingen naar boven.
Dit zijn examenopdrachten voor auto monteurs/elektriciens.

leuk zoekklusje.

succes.
marco
Africa Twin 1997 RD07a
NX 650 Dominator 1997 RD08
Werken doe je om je hobby's te bekostigen.
Ride allways in front, so won't eat the dust !

Offline Bitfreak

Re: Remlicht brandt niet, wel spanning en massa
« Reactie #2 Gepost op: 29 september 2013, 13:19 »
Leuk zoekklusje... ik ben er eigenlijk wel klaar mee  ;)

De massa is m.i. goed omdat het achterlicht wel gewoon brandt en die maakt gebruik van dezelfde massadraad.

Ben op het gebied van elektronica geen hoogvlieger maar zal kijken wat ik kan doormeten met het lampje erin.

Bedankt voor het meedenken!

Ricardo

Offline Oldtimer

Re: Remlicht brandt niet, wel spanning en massa
« Reactie #3 Gepost op: 29 september 2013, 14:44 »
Als alles werkt zoals je beschrijft moet het lampje gewoon branden.

Maar alles staat of valt met gewoon meten.
Ik weet niet hoe handig je bent met een universeel meter, maar anders werkt een los lampje met fitting ook wel.

Als een lamp spanning krijgt en massa heeft is er geen reden om NIET te branden.
Dus, meest simpele meettechniek.
Lampje met fitting en 2 draadjes waarvan 1 aan de massa van de accu.
Met de andere draad gewoon langs de punten gaan.
Zowel schakelaar ( voor en achterrem ) en op de remlicht fitting.
Het kan niet anders dan dat je het probleem vind.
Heb je slechte of geen massa, dan werkt het lampje gewoon.
Je moet ook even oinder de buddy kijken naar de connectoren die naar het remlicht en knipperlicht gaan. Als hier de massa draad los ligt, werkt de boel ook voor de helft.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Bitfreak

Re: Remlicht brandt niet, wel spanning en massa
« Reactie #4 Gepost op: 30 september 2013, 21:24 »
Vanavond met de buurman-monteur er nogmaals naar gekeken. Als het lampje in de fitting zat dan kwam er geen spanning op de draad naar het remlicht, was de lamp eruit dan kwam de spanning er wel. Erg vaag, buurman kwam er ook niet uit en kon ook niet zeggen waar het aan lag. Alles zou technisch gezien gewoon moeten werken.

Tenslotte het maar heel praktisch opgelost door een nieuwe voedingskabel vanaf de accu te trekken naar een relais dat geschakeld wordt door de oude voedingskabel van het remlicht. Nu werkt het remlicht weer.

Iedereen bedankt voor het meedenken en de tips! :)

Ricardo

Offline jomakra

Re: Remlicht brandt niet, wel spanning en massa
« Reactie #5 Gepost op: 30 september 2013, 22:10 »
Dat betekende dat bij een toevoer stekker een overgangsweerstand aanwezig is (groene verbinding door vocht)
Goed dat het weer werkt. ;D ;D ;D
Africa Twin 1997 RD07a
NX 650 Dominator 1997 RD08
Werken doe je om je hobby's te bekostigen.
Ride allways in front, so won't eat the dust !

Offline Oldtimer

Re: Remlicht brandt niet, wel spanning en massa
« Reactie #6 Gepost op: 30 september 2013, 23:41 »
Vandaar mijn tip met het lampje.
Spanning staat en stroom vloeit.
Verschil is weerstand.
Geen weerstand, geen stroom, geen lichtje.
Snap je het nog  8)
xtra kabel is dus niet nodig omdat dezelfde kabel nu wel werkt op het relais.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Bitfreak

Re: Remlicht brandt niet, wel spanning en massa
« Reactie #7 Gepost op: 01 oktober 2013, 06:45 »
Elektra is niet mijn sterkste kant, vandaar dat ik de buurman erbij gehaald heb ;)

Samen hebben we alles lopen beredeneren en meten, het probleem is niet logisch ;) Ik ben met je eens dat een extra kabel niet nodig zou moeten zijn maar hij doet het nu wel, ra ra hoe kan dat. De ultieme stap zou zijn om met het bedradingsschema in de hand alles door te meten maar dat gaat me vooralsnog een stap te ver voor iets dat een simpel probleem zou moeten zijn...

Hij doet het nu gelukkig, ik ben weer happy :D

Offline Oldtimer

Re: Remlicht brandt niet, wel spanning en massa
« Reactie #8 Gepost op: 01 oktober 2013, 08:12 »
Citaat
voor iets dat een simpel probleem zou moeten zijn...

Zo simpel is het blijkbaar toch niet, maar omdat de echte oorzaak niet gevonden is verwacht ik gewoon nog andere problemen straks.


PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline swilting

Re: Remlicht brandt niet, wel spanning en massa
« Reactie #9 Gepost op: 09 oktober 2013, 15:27 »
Ikzelf verwacht hier ook een geoxideerde stekker ergens tussen de schakelaar(s) en het lampje.
Die stekker heeft dan een (hele) hoge weerstand, voor het meten van spanning maakt dat niks uit, maar zodra er stroom begint te vloeien zal de spanningsval over de stekker (spanningsverlies) groter worden waardoor je lampje niet gaat branden.
Door een relais te gebruiken krijg je waarschijnlijk een lagere stoom door de draad, waardoor de spanningsval over de weerstand van de stekker minder is en het relais nog voldoende spanning over heeft om aangetrokken te blijven.

Zoals Oldie ook al zei, het relais is geen oplossing, maar uitstel...
Motorcycling is not a crime

Offline Bitfreak

Re: Remlicht brandt niet, wel spanning en massa
« Reactie #10 Gepost op: 09 oktober 2013, 19:40 »
Omwille van de tijd (voor afgelopen zondag stond een lange toerrit in de planning) wilde ik het probleem z.s.m. (Al dan niet provisorisch) gefixt hebben, is dus ook gelukt en zondag lekker gereden ;D Als ik binnenkort meer tijd heb zal ik de stekkers eens langslopen.