Auteur Topic: afstellen carberateurs (sproeier en gasnaald), vervolg op onderstaand topic  (gelezen 2705 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline alexrv

Vandaag mijn carburateurs eraf gehaald om ze te inspecteren en de inlaatrubbers te vervangen.

Wat mij opviel is dat er denk ik een dynojet stage 1 kit in zit. De hoofdsproeier heeft maat 124 en het clipje op de gasnaald staat op de 4e stand zoals beschreven in de handleiding van dynoyet, Heeft de originele gasnaald geen verstelmogelijkheden? op de website van cmsnl.com zie ik dat namelijk niet.

http://www.cmsnl.com/honda-xrv750-africa-twin-1999-germany_model7122/needle-set-jet_16012may620/#.Uk8QbdK9W30

Mijn AT loopt ongeveer 1 op 13 en bokt flink tot 3000 toeren en vibreert enorm boven de 4000 toeren. Als ik hem in de ochtend start met choke erop verzuip ik hem. Mijn vermoedens zeggen dat hij te rijk staat afgesteld op de hoofdsproeier alsmede de gasnaald. Momenteel is de motor voorzien van een originele luchtfilterhuis, luchtfilter en uitlaat.

Uit de historie van de motor kan ik opmaken dat hij heeft gelopen met een K&N filter en een gemodificeerd luchtfilterhuis (extra gaten voor toevoer).

Waar kan ik het beste beginnen met afstellen? Welke maat sproeier voor de dynojet kit? Welke stand gasnaald? En is het mogelijk om hem in zijn originele configuratie terug te zetten (er zijn nog geen gaten geboord in de gasschuif t.b.v. de dynojet kit)

Het zijn een hoop vragen maar ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen richting een goed afgestelde, gezond drinkende AT :)

groeten,

Alex

----------------------------------------------------------------------
edit mod:
alex refereert in titel aan dit topic..
http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=10238.0
« Laatst bewerkt op: 05 oktober 2013, 22:31 door varaderohuibje »

Offline Hotel 317

De originele naald is niet te verstellen, tenzij je extra sluitringen onder de zitting plaatst.

Ik heb in mijn 1991 Twin (ander type carburateur) ook een Dynokit van Tovami gemonteerd en kwam daar van een soortgelijke kermis thuis: Standaard een verbruik van 1:11 in combinatie met een verschrikkelijk gasresponse, en op zijn best 1:15 (wat ik al had). Antwoord van Mijnheer Frederiks? " Er zijn altijd motoren die net even anders moeten".

Mijn advies: Dynokit op Marktplaats, en voor een meier een tweedehands RD07A carburateurset kopen: Alle standaard naalden, veren, sproeiers en niet-opgeboorde gasbuizen, en ook nog extra chokeplunjers, gasbuizen, membranen en een TPS sensor op de koop toe.

Met mijn Duitse carburateurs (te herkennen aan 115 sproeiers voor+achter) had ik een verbruik van c.a. 1:18 en perfect te doseren gas....  Toen kocht ik een RD04  :D

EDIT: Vergeet ook zeker niet de opening van de smoorkleppen ten opzichte van elkaar te synchroniseren.

Offline alexrv

Dankjewel voor je antwoord.

Wat ik uit de documentatie van Dynojet kan opmaken is dat alleen de sproeier en de naald vervangen worden en evt. vacuumgaatjes bij het membraam uitgeboord moeten worden. Dit laatste is gelukkig niet gebeurd dus ik ga er vanuit dat ik met enkel en alleen een sproeier 115 en een originele gasnaald klaar ben.

De motor heeft op deze configuratie al 45.000 km veel te rijk gelopen. Dit heeft het blok ook niet goed gedaan. Ook meteen maar even het kleppendeksel eraf halen om een inspectie te doen. Waar moet ik hierbij op letten?

De carburateurs stonden wel goed gesynchroniseerd (20 mgh verschil) en de luchtschroeven stonden op 2 1/2 slag uit. Na het vervangen van de onderdelen en inlaatrubbers zal ik dit opnieuw doen met mijn carbtune setje.

Heeft er iemand misschien nog de originele sproeiers en gasnaalden thuis in een la liggen?

Groeten,

Alex

Offline Waffie

Ik vind het erg jammer dat er een indruk is ontstaan alsof je niet meer zonder een dynojet kit kunt.
 een carburateur of vergasser is een waar  technisch huzaren stukje waarbij ieder onderdeel een cruciale rol blijkt te spelen.

zonder de juiste meet apparatuur acht ik de  juiste aanpassing tav de dyno kit niet mogelijk.
het is overigens ook mijn ervaring dat slijtage van de gasbuis effect heeft op het juist functioneren van de gasnaald
en die wordt te vaak vergeten

vervanging doet soms wonderen zoals een zeer stabiel stationair motorloopje

in de vraag stelling van deze topic acht ik een complete carb set de beste oplossing zeker naar prijs gekeken



technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl