Auteur Topic: Voorgeschreven bandenspanning XL650V uit 2006  (gelezen 6477 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline varig767

Voorgeschreven bandenspanning XL650V uit 2006
« Gepost op: 08 oktober 2013, 13:30 »
Dag allemaal,

Zojuist een nieuwe voorband besteld: Michelin Anakee III 90/90-21 54S. Ik ben benieuwd, want tot dusver heb alleen maar met de Bridgestone BW501 en de BW502 gereden op de Transalp. Ik zal een kilometer of 5000 met een "mix" rijden (Michelin vóór, Bridgestone achter) voordat ik achter ook een Anakee III laat monteren.

Over de bandenspanning het volgende: het kan aan mij liggen, maar op de website van Michelin lijkt men nog niet doordrongen van het feit dat de Anakee III inmiddels leverbaar is. De band staat er niet tussen, laat staan dat er een lijst met voorgeschreven bandenspanning is te vinden. Op een Amerikaanse website van Michelin kom ik wel de Anakee III tegen, maar ook daar geen voorgeschreven bandenspanning.

Ik heb op dit forum ergens gelezen dat de voorgeschreven spanning van de fabrikant (Honda dus) vóór het voorschrift van de bandenfabrikant gaat. Op de sticker op mijn Transalp is te lezen dat de voorgeschreven spanning bij "Driver only" zowel voor als achter 29 PSI bedraagt (oftewel 2 bar).

Het lijkt mij niet gebruikelijk om zowel de voor- als de achterband van dezelfde spanning te voorzien en bovendien lijkt mij de voorgeschreven spanning erg laag. Toch zal Honda niet gek zijn en dit niet zomaar op een sticker plaatsen.

Wat vinden jullie ervan??

Groeten, Martijn


Offline transalp-rijder

Re: Voorgeschreven bandenspanning XL650V uit 2006
« Reactie #1 Gepost op: 08 oktober 2013, 16:26 »
He Martijn.

Ik rij met een wat hogere bandenspanning ik heb voor 2.3 en achter 2.6 bar ik vind dit fijner rijden op de weg.

Patrick

Offline gert

Re: Voorgeschreven bandenspanning XL650V uit 2006
« Reactie #2 Gepost op: 08 oktober 2013, 17:18 »
ook wij houden de spanning van de banden tussen de 2 en 2,5 bar.

gr, Gert & Edit :D
Mocht ik ooit wijs worden ,dan word mijn vrouw gek van vreugde.

half bezopen is gebrek aan doorzettings vermogen

Offline Two Plugs

Re: Voorgeschreven bandenspanning XL650V uit 2006
« Reactie #3 Gepost op: 09 oktober 2013, 22:05 »
2 bar is idd wel erg weinig. Bovendien... is het voorschrift ook niet maatgevend; merken zoals Michelin en Continental hanteren bv een hogere bandenspanning. Op mijn Alp hield in de bannenspanning in de marge voor/achter op 2,2-2,4 / 2,5-2,7. Dit doe ik tot op vandaag, ook bij de XLV en de Varadero.
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline varig767

Re: Voorgeschreven bandenspanning XL650V uit 2006
« Reactie #4 Gepost op: 10 oktober 2013, 08:47 »
Dank voor de reacties, ik hanteer gewoon dezelfde spanning als op de BW´s (2.3 voor, 2.6 achter).

groet, Martijn

Offline Waffie

Re: Voorgeschreven bandenspanning XL650V uit 2006
« Reactie #5 Gepost op: 11 oktober 2013, 19:27 »
beste martijn,

ik geef wat meer uitleg,

het is enkel de hoeveelheid lucht die een band draag kracht geeft.
echter  voor een zuinigst mogelijk brandstof verbruik wil je zo min mogelijk weerstand en vervorming maar dat gaat dan weer ten koste van zaken als grip  en comfort
(kun je het nog volgen!)

 daarbij rekening houden dat onder spanning gevaarlijker is geeft dan over spanning moet je trachten altijd op ca 2 bar of hoger te zitten

dit is voldoende om voldoende te kunnen dragen
in jouw geval van de BW 501/501 kun je zelfs 2,5 voor en 2.8 achter nemen (advies bridgestone)

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl