Auteur Topic: verlaagde monoveer  (gelezen 2629 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Tina Harms

verlaagde monoveer
« Gepost op: 12 oktober 2013, 07:13 »
Ik ben zo blij met deze site en de mensen die erop zitten. Binnenkort ga ik mij aanmelden als lid even de nieuwe salarisronde afwachten.

Maar nu wat anders. Ik heb mijn transalp laten verlagen middels een triangel verlagingskit. Toen ik de TA kocht kon in net met mijn tenen bij de grond en de verlagingskit zou de uitkomst brengen om met de bal van mijn voeten op de grond te kunnen komen zowel links als recht. Maar mooi niet. Ik moet alsnog balanceren of links of rechts. Nu moet ik zeggen dat ik (gezien het feit dat ik pas 4 weken mijn rijbewijs heb) hier in redelijke mate behendig in ben geworden. En met de nieuwe banden eronder is balanceren helemaal een feit. Er zat nog goed profiel op de oude banden maar die waren al 9 jaar oud en vertoonde scheurtjes. En dan merk je het toch dat er nwe banden onder zitten die net iets meer hoogte verschil geven.

Maar ik heb begrepen dat een verlaagde monoveer een veel betere oplossing is maar wel een zeer kostbare.

Nu zou ik graag willen weten - welke monoveer heb ik dan nodig. Want als ik zoekgegevens ingeef op Google dan krijg ik van alles maar niet wat ik zoek. Of ik begrijp de context er niet van.

Ik hoop dat iemand licht in deze zaak kan brengen.

Groeten Tina

Offline jeroen emke

Re: verlaagde monoveer
« Reactie #1 Gepost op: 12 oktober 2013, 08:35 »
 als je contact  op nemen met Bas van Hyperpro en je probleem voorleggen hij heeft vast een oplossing voor je  Hyperpro Service Center Alphen a/d RijnEikenlaan 261 G
2404 BP Alphen a/d Rijn
0172-417171
alphen@hyperpro.com
still no angel found who flies at the same speed

Offline Sandra

Re: verlaagde monoveer
« Reactie #2 Gepost op: 12 oktober 2013, 10:28 »
Ik ben zo blij met deze site en de mensen die erop zitten. Binnenkort ga ik mij aanmelden als lid even de nieuwe salarisronde afwachten.

Maar nu wat anders. Ik heb mijn transalp laten verlagen middels een triangel verlagingskit. Toen ik de TA kocht kon in net met mijn tenen bij de grond en de verlagingskit zou de uitkomst brengen om met de bal van mijn voeten op de grond te kunnen komen zowel links als recht. Maar mooi niet. Ik moet alsnog balanceren of links of rechts. Nu moet ik zeggen dat ik (gezien het feit dat ik pas 4 weken mijn rijbewijs heb) hier in redelijke mate behendig in ben geworden. En met de nieuwe banden eronder is balanceren helemaal een feit. Er zat nog goed profiel op de oude banden maar die waren al 9 jaar oud en vertoonde scheurtjes. En dan merk je het toch dat er nwe banden onder zitten die net iets meer hoogte verschil geven.

Maar ik heb begrepen dat een verlaagde monoveer een veel betere oplossing is maar wel een zeer kostbare.

Nu zou ik graag willen weten - welke monoveer heb ik dan nodig. Want als ik zoekgegevens ingeef op Google dan krijg ik van alles maar niet wat ik zoek. Of ik begrijp de context er niet van.

Ik hoop dat iemand licht in deze zaak kan brengen.

Groeten Tina

Hoi Tina, toen ik m'n alp kocht heb ik hem achter op de meest ''slappe'' stand laten zetten en de voorvorkpoten 20 mm door laten steken. Gaat goed met mijn 1.62 meter. Heb je dat al geprobeerd?
Er komt nu vast veel kritiek in de vorm van, gaat ten kostte van weggedrag, en voor wat lager dan de achterkant kan ook niet (weggedrag gaat er hierdoor zelfs op vooruit!)  etc etc. maar ik heb er al meer dan 20.000 km mee gereden en dat gaat heel goed. Ik heb voor wel een Wilbers progressieve veer, geen stugge want dan komt de voorkant weer ''omhoog'' dit wil je ook niet!
Mijn man heeft Hyperpro voor en achter, dit geheel is vrij stug geworden en de motor komt hierdoor wat hoger te staan, het is maar dat je het weet. En goedkoop is het zeker niet dus het is maar net wat je wilt.
Zoals in het begin geschreven kost het nagenoeg niks, wellicht wil je dat eerst eens kunt proberen.
Succes!
[img]http://img684.imageshack.us

Offline Tina Harms

Re: verlaagde monoveer
« Reactie #3 Gepost op: 12 oktober 2013, 17:30 »
Kijk Sandra daar heb ik wat aan een ervaringsdeskundige  ;D. Dit moet dan uitgeprobeerd worden. Ik zal in mijn boekje kijken of ik hier wat van kan terugvinden maar volgens mij moet dit aan de linkerkant vd motor zitten. Zal manlief vragen of hij mee wil kijken. De voorvork is al 20mm naar beneden ivm de verlagingskit. Dus dat scheelt.

Ik laat je weten of het wat geworden is en achter in het boekje zie ik nu Pro-link bij de monoveer staan bij specificaties.

En Jeroen als ik hier niet mee kom kan ik altijd jouw voorstel overwegen. Thankz

Groeten Tina

Offline Waffie

Re: verlaagde monoveer
« Reactie #4 Gepost op: 12 oktober 2013, 17:45 »
hallo,

ik weet dat een demper uit model jaar voor 1991 heel wat korter is en dus de motorfiets flink lager komt

is de meest eenvoudige oplossing die ik kan bedenken
je veer voor spanning blijft dan op peil maar je band moet dan wel vrij blijven van de uitlaat bij het inveren

ik hoop dus dat er geen 130/80-17 op gemonteerd zit

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Sandra

Re: verlaagde monoveer
« Reactie #5 Gepost op: 12 oktober 2013, 19:34 »
Kijk Sandra daar heb ik wat aan een ervaringsdeskundige  ;D. Dit moet dan uitgeprobeerd worden. Ik zal in mijn boekje kijken of ik hier wat van kan terugvinden maar volgens mij moet dit aan de linkerkant vd motor zitten. Zal manlief vragen of hij mee wil kijken. De voorvork is al 20mm naar beneden ivm de verlagingskit. Dus dat scheelt.

Ik laat je weten of het wat geworden is en achter in het boekje zie ik nu Pro-link bij de monoveer staan bij specificaties.

En Jeroen als ik hier niet mee kom kan ik altijd jouw voorstel overwegen. Thankz

Groeten Tina
Hoi Tina, die voorvork dus niet nog meer door laten steken aub, krijg je bij een nood remstop problemen met het voorspatbord!
Succes, ik ben benieuwd! Beetje balanceren blijft het toch, ik kan bv met de voorste helft v/d voeten aan de grond komen...alles went ;)
[img]http://img684.imageshack.us

Offline Tina Harms

Re: verlaagde monoveer
« Reactie #6 Gepost op: 13 oktober 2013, 15:26 »
Oh Waffie (als ik Waffie zeggen mag),

dit is dus inderdaad gebeurd. Er zit een 130/80 17 op ipv de 120/90 21. Hoewel het met bakken de lucht uit komt ga ik zodra de mogelijkheid zich voordoet proberen of het werkt om de veerstelling naar soft te zetten. Want volgens mij moet ik de zijkap eraf halen want ik kan namelijk niet zien wat voor sleutel/schroevendraaier ik nodig heb om dit uit te voeren.

Ik houd jullie op de hoogte.

Groeten Tina (nu proeven of mijn appelstortcake goed is geworden  ;))

Offline Tina Harms

Re: verlaagde monoveer
« Reactie #7 Gepost op: 15 oktober 2013, 19:06 »
He Sandra,

Het is eindelijk gebeurd, net, want steeds regen of donker of naar het werk. Afijn nu droog en vanuit het werk meteen aan de slag. Man was de hond uitlaten en ik had geen zin om daarop te moeten wachten.

Ik heb de zijkap eraf gehaald en zag, op de plaats waar het gaatje in de kap naar leidde, een gewoon soort schroef. Ik heb deze maar een halve slag naar soft volgens mij kunnen zetten. Toen stond deze op maximaal en vond dit toch een beetje vreemd/link en heb een kwart slag teruggezet. Ben op de motor gaan zitten maar merk geen verschil. Nu hoop ik maar dat ik aan de juiste schroef heb gedraaid.

Dus als ik het juist heb gedaan dan was de motor waarschijnlijk al naar beneden terwijl de man waarvan ik haar kocht nogal lang is. Afijn, waarschijnlijk morgen op de motor en ik zal het (wel of niet) merken.

Groeten Tina

Offline Sandra

Re: verlaagde monoveer
« Reactie #8 Gepost op: 15 oktober 2013, 20:02 »
He Sandra,

Het is eindelijk gebeurd, net, want steeds regen of donker of naar het werk. Afijn nu droog en vanuit het werk meteen aan de slag. Man was de hond uitlaten en ik had geen zin om daarop te moeten wachten.

Ik heb de zijkap eraf gehaald en zag, op de plaats waar het gaatje in de kap naar leidde, een gewoon soort schroef. Ik heb deze maar een halve slag naar soft volgens mij kunnen zetten. Toen stond deze op maximaal en vond dit toch een beetje vreemd/link en heb een kwart slag teruggezet. Ben op de motor gaan zitten maar merk geen verschil. Nu hoop ik maar dat ik aan de juiste schroef heb gedraaid.


Dus als ik het juist heb gedaan dan was de motor waarschijnlijk al naar beneden terwijl de man waarvan ik haar kocht nogal lang is. Afijn, waarschijnlijk morgen op de motor en ik zal het (wel of niet) merken.

Groeten Tina

Hallo Tina,
Ik hoop dat je de goede schroef verdraaid hebt... :o.....en... dat het gaat lukken.
Ik heb eenXL600V PD10 '99 en dat werkt waarschijnlijk anders dan bij de 650 want volgens mij moesten ze bij de mijne de boel verdraaien met zo'n speciale haaksleutel. Succes!
[img]http://img684.imageshack.us