Techniek > Techniek Algemeen

TA goed op stal

(1/2) > >>

Robberto:
Beste TA rijders,

De winterperiode komt er weer aan. De TA gaat weer op stal. Althans, die van mij.

Ik lees/hoor veel over je accu aan de druppelaar zetten, maar kan je de accu de gehele winterperiode aanleggen? Of één week op, één week af bv.?

Hebben jullie verder misschien nog tips bij het goed op stal zetten van je TA? Dit wordt namelijk mij eerste winter dat ik de TA onderhoud. Verder staat hij overdekt, droog, uit de wind maar wel buiten met een hoes eroverheen.

Alle tips zijn van harte welkom!

Groet Robbert

Oldtimer:
Overdekt en uit de wind zou ik in elk geval geen dichte hoes meer gebruiken.
Vaak blijft er dan condens achter met alle gevolgen van dien.
Ook wil er nog wel eens wat beestenspul gebruik maken van een dergelijk onderdak.
Als de motor maar droog staat kan er maar heel weinig meer mis gaan.
Mogelijkheid is om de accu uit te bouwen en binnen te bewaren en deze af en toe aan de druppellader hangen. Voor de rest, volle tank, eventueel forte 2 erin en de koelvloeistof controleren op temperatuur bereik , ketting en tandwielen goed in het vet en laat dan de winter maar komen..

Cas:
Accu eruit en binnen zetten heb ik afgelopen winter ook gedaan, wel af en toe een klein ritje gemaakt maar nooit bijgeladen.

Robberto:

--- Citaat van: Oldtimer op 27 oktober 2013, 20:39 ---Overdekt en uit de wind zou ik in elk geval geen dichte hoes meer gebruiken.
Vaak blijft er dan condens achter met alle gevolgen van dien.
Ook wil er nog wel eens wat beestenspul gebruik maken van een dergelijk onderdak.
Als de motor maar droog staat kan er maar heel weinig meer mis gaan.
Mogelijkheid is om de accu uit te bouwen en binnen te bewaren en deze af en toe aan de druppellader hangen. Voor de rest, volle tank, eventueel forte 2 erin en de koelvloeistof controleren op temperatuur bereik , ketting en tandwielen goed in het vet en laat dan de winter maar komen..

--- Einde van citaat ---

Beste Oldtimer,

Dat te gaat ben ik een leek met techniek en onderhoud, en ben ik zeer blij met een forum als dit!

Maar wat is "af en toe'' aan de druppellader hangen?

Hoe kan ik de koelvloeistof op temperatuur bereik controleren?

Hartelijk dank voor de overige reacties iedergeval!

Groet Robbert

Oldtimer:

--- Citaat ---Maar wat is "af en toe'' aan de druppellader hangen?
--- Einde van citaat ---

1 keer per maand bijvoorbeeld en laat hem er een dag of 2 aanhangen.
Continue eraan hangen blijkt ook niet goed te zijn voor een accu.



--- Citaat ---Hoe kan ik de koelvloeistof op temperatuur bereik controleren?
--- Einde van citaat ---

Het apparaat hiervoor vind je hier;

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/823293/


Door het verwarmen en weer afkoelen van de motor treedt er een verouderingsproces op van de dopes in de koelvloeistof, die na een bepaalde tijd uitgewerkt raken.
De verversingstermijn van de koelvloeistof wordt dan ook meestal door de fabrikant opgegeven en kan variëren van 2 tot ruim 5 jaar.
Ik weet niet hoe lang de koelvloeistof al in jou motor zit, vandaar.
De vorstbeveiliging waarbij de koelvloeistof nog werkt zal over het algemeen niet afnemen, maar de kwaliteit gaat wel achteruit en zal je koelsysteem vervuilen en/of aantasten.
Als het spul er dus al 5 jaar in zit zou ik het in elk geval verversen.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie
Mobile View