Het klinkt nog niet heel ernstig hoor. Ik had geschreven dat de motor 'goed warm moest zijn'. Een koude motor walmt eigenlijk altijd wel iets. Er zit condens in de uitlaat, de verbranding is nog niet optimaal etc etc. Wanneer hij echt veel olie verbruikt ruik je het echt wel (zelfs wanneer je zelf ook rookt
)
De sputtertjes ken ik wel en komt wel vaker voor, zou ik me niet zo druk over maken. 400ml op 300km is wel wat veel maar je zegt zelf al dat het een schatting is dus hmmm. Wat ook belangrijk is is wat voor kilometers, snelweg 120-130 of 80-100km/u maakt nogal verschil.... Eerst goed bijhouden het verbruik en dan pas piekeren!
Ik ben bang dat je behoorlijk onzeker wordt van al de tips en vragen maar laat je niet gek maken. Wanneer je brommer serieus olie opfikt staat je schuurtje in 1x blauw van de zwarte rook bij een flinke dot gas. Juist wanneer het kouder wordt heb je meer witte rook. Let maar eens op de auto's 's ochtends soms zie naast een fikse pluim ook nog een straal water uit de uitlaat komen. Denk ook aan de damp die uit je mond komt bij koud weer.
Oh ja: Hoe kouder hoe meer je motortje ook verbruikt. Bovendien hoe meer het waait hoe meer je verbruikt dus de 1:20 zul je de komende maanden niet meer zien
Ik zou gewoon je olie regelmatig (eerder dan na 300km) controleren en bijhouden wat het verbruik is.
Ik zou ook ff naar de koelvloeistof kijken. Witte rook bij een WARME motor kan duiden op een lekke koppakking maar dit zeg ik alleen om volledig te zijn.
Mocht je eerder willen weten wat de staat van je zuigers en cilinders is zou ik een compressie-meting doen.
Sorry maar voor mij zit je te ver weg.