Auteur Topic: zwetende cilinders  (gelezen 13261 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline GK

zwetende cilinders
« Gepost op: 31 oktober 2013, 16:27 »
Ik weet het, een erg kromme topic titel maar wist het even niet anders te vermelden.

Ik heb een hoger benzineverbruik en olieverbruik dan normaal en dit viel mij op, zie foto's






Hij is niet al te lang geleden terug van de garage maar ze hebben hier niets van gezegd ik weet niet of het ze misschien gewoon niet is opgevallen, maar dit leek mij niet normaal.

Wat zou de oorzaak kunnen zijn en als bijv. pakkingen vervangen moeten worden moet alles open, dure zaak neem ik aan.

Het gaat om een transalp 600 uit 1990

Groet Kwafo

ps. let niet op het vuil op de cilinders, wilde het niet wegpoetsen omdat de 'lek' nu zo goed zichtbaar is

---

Had het gepost op motor-forum maar werd doorverwezen naar jullie club!

---

PS: ik merkte dat niet iedereen de fotos kon zien, via deze link misschien wel: http://sdrv.ms/HrNEf0
« Laatst bewerkt op: 31 oktober 2013, 18:48 door Kwafo »

Offline Robertehv

Re: zwetende cilinders
« Reactie #1 Gepost op: 31 oktober 2013, 17:24 »
Aha, je hebt ons gevonden.

De techneuten zulen zich zo wel melden.
KTM 990 Adventure
Aprilia Caponord  2007 (verkocht)
Honda CB 750 Bol 'd Or 1980
Honda CB 900 F2 Bol d'Or 1982 (in verkoop)
Alpje 1993 met blafpijp (verkocht)
Mijn oude Alpje uit 1998 is terug en gaat nooit meer weg! Ik heb gelogen, toch verkocht 2-5-2015.

Offline Waffie

Re: zwetende cilinders
« Reactie #2 Gepost op: 31 oktober 2013, 18:46 »
de meest voor de hand liggende zaken zijn :

een lekkende kleppendeksel pakking of er is een lekkage bij de metalen leiding die de olie van de voorste naar de achter cylinder leid

omdat je de viezigheid niet hebt weggehaald is het niet zo 123 te zien waar het vandaan komt
de olievlek is daardoor flink verbreid.

vraag van mij.

waar ging de motorfiets  voor naar de garage ?
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline GK

Re: zwetende cilinders
« Reactie #3 Gepost op: 31 oktober 2013, 18:51 »
Ik heb de cilinders vandaag gepoetst en wil morgen kijken of ik dan een beter beeld kan krijgen en misschien wat kan vergelijken.

waarom de motor naar de garage ging is nog wel een grappig (achteraf misschien) verhaal.

Naar lokale monteur gebracht: motor is van 1:20 naar ongeveer 1:16 gegaan, kunt u hier iets aan doen:

nieuwe gasnaalden volgens monteur, waren niet te krijgen dus twee jonge refurbished carb's erop, kleppen gesteld en rijden maar. Helaas nieuw euvel vermogen verlies op sommige momenten. Terug naar monteur, kreeg het antwoord, kan niets vinden dus sorry.

Naar andere monteur gebracht waar ik wat betere ervaring mee had (maar verder weg zat): carb was zeer slecht afgesteld, hebben ze verholpen en vermogensverlies kwam waarschijnlijk door CDI, nieuwe CDI gemonteerd, nog steeds euvel, CDI omgewisseld verminderd euvel. Ik zelf wat nagezocht op internet en CDI houder van model 1994 besteld en gemonteerd (horizontaal) en euvel lijkt voorbij.

Maar nu viel me dus dit bij de cilinders op, hoe lang het er al zit... durf ik niet te zeggen maar is mij niet eerder opgevallen

Offline Timy

Re: zwetende cilinders
« Reactie #4 Gepost op: 31 oktober 2013, 20:18 »
Goed dat je hier komt.. Had je eerder moeten doen  ;) Hier zitten GEEN prutsers bij de echte sleutellui!
Achterste lek is bij de Africa Twin 30min werk om te fixen. Durf dit alleen even niet voor de Alp te zeggen, Ad weet dit waarschijnlijk wel. Maar over het algemeen zal het verbruik via de klepdeksel pakking nihil zijn, staat alleen niet mooi. De voorste cilinder is wel een rot werk om te repareren.

Hoeveel olieverbruik is het precies? En weet je zeker dat je dit allemaal lekt ipv verbrand? 
Even als voorbeeld: Ik heb ook nog een Cb550f uit '76 die letterlijk een stroompje olie over het blok heeft lopen na/tijdens een rit. Hij zweet (lees: lekt..) op de kop maar het nog steeds weinig meetbaar. Oftewel de kans is groter dat de boel verbrand ipv lekt m.i.

En loopt de Alp nu weer als een zonnetje nu de reut vervangen is mbt brandstof?
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline GK

Re: zwetende cilinders
« Reactie #5 Gepost op: 31 oktober 2013, 20:24 »
Ik durf olieverbruik niet precies te zeggen, maar heb deze week bijgevuld en ga het nu goed in de gaten houden heb nu alweer 1,75l bijgevuld, hoewel ik niet echt het idee heb dat ik het lange tijd niet gedaan heb en er lijkt los van het zweten niets te lekken.

ik had al door dat hier geenprutsers maar kenners zitten!  Ik geef morgen meer info over het verbruik over 500km (moet ik redelijk kunnen afmeten en wat de precieze oorsprong is

Offline PimW

Re: zwetende cilinders
« Reactie #6 Gepost op: 31 oktober 2013, 20:46 »
1,75L is wel veel hoor, ik vul per 1000km maximaal 150mL bij.

Zoveel heeft er niet over die cilinders gelopen.

Offline GK

Re: zwetende cilinders
« Reactie #7 Gepost op: 01 november 2013, 08:54 »

En loopt de Alp nu weer als een zonnetje nu de reut vervangen is mbt brandstof?

loopt inderdaad weer als n zonnetje

maar ik laat jullie vandaag wat meer weten en nieuwe foto's (als er iets te zien valt)

Offline GK

Re: zwetende cilinders
« Reactie #8 Gepost op: 01 november 2013, 09:58 »
Oke, weer wat updates,

Cilinders schoongemaakt en gisteren weer zo'n 80 km gereden (had toevallig een feestje in de stad, dan gaan we maar op de motor met de vriendin achterop, ze moet niet klagen dat ze het koud krijgt en de auto comfortabeler is :-p)

maar zoals op de foto's te zien is, hetzelfde resultaat als hoe het er eerst uitzag, het is bruin spul, dus ik vermoed olie? als ik mijn vinger erover heen haal lijkt het op redelijk nieuwe olie, niet zwart of zo maar gewoon lichtbruin en ongeveer zelfde structuur. Ik zie echter nergens olie, ook niet onder de motor ofzo, maar zie wel een spoor naar beneden dus ik vermoed dat de motor alleen lekt als ik aan het rijden ben.

Wat mij ook opviel is dat bij de vulplug ook olie lijkt te lekken? of iets in ieder geval maar het zou eventueel ook geknoei kunnen zijn dus dat durf ik niet met 100%  zekerheid te zeggen.

Op motorforum heb ik ook wat reacties gekregen en hier van zijn een paar:

  • Olie is gekraakt in de motorblok (want is niet door mij vervangen sinds december) wat hoger verbruik kan verklaren
  • pakkingen controleren en vervangen en nieuwe zuigerveren

de voorste cilinder is trouwend duidelijk het ergst

Offline EelkoL

Re: zwetende cilinders
« Reactie #9 Gepost op: 01 november 2013, 10:56 »
Ik zou eerst eens een paar duizend kilometer het olieverbruik meten. 1,75L kan, zoals eerder opgemerkt door anderen, niet hierdoor veroorzaakt zijn.

Verder goed kijken of hij niet lekt langs het oliefilter of aftapplug.

Als het olieverbruik hoog blijft/blijkt, zou ik beginnen met de compressie meten...
'99 TA

Offline GK

Re: zwetende cilinders
« Reactie #10 Gepost op: 01 november 2013, 11:00 »
zal ik doen!

Offline xrvtuur

Re: zwetende cilinders
« Reactie #11 Gepost op: 01 november 2013, 11:40 »
Nou dat lijkt me duidelijk een gevalletje van nieuwe klepdeksel pakkingen en een nieuwe o-ring onder je peilstok en je lekkage probleem is opgelost.
Varadero SD02  2004

Offline Timy

Re: zwetende cilinders
« Reactie #12 Gepost op: 01 november 2013, 15:21 »
Nou dat lijkt me duidelijk een gevalletje van nieuwe klepdeksel pakkingen en een nieuwe o-ring onder je peilstok en je lekkage probleem is opgelost.

Niet helemaal XRVtuur, de voorste cilinder lekt op de kop en niet op de klep. Voor zover ik het weet moet voor die pakking het blok uit de fiets.
De klepdeksel achter ga ik ns nazoeken in n WPH. Nu ben ik nieuwsgierig..

@ Kwafo: Check even of de peilstok niet scheef erin zit, dat gebeurd makkelijk. Hij hoeft maar een beetje ruimte te hebben en olie 'spuit' er daar uit. Voor de "lol" ns starten zonder de dop...ervaring: je hebt dan een uitdaging met de bril poetsen...En anders inderdaad even een nieuwe rubberen ringetje erop.
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline Timy

Re: zwetende cilinders
« Reactie #13 Gepost op: 01 november 2013, 15:31 »
Kijk... In het WPH staat dat voor de klepdeksel pakkingen (voor en achter dus) het blok niet eruit hoeft. Voor de koppakking moet dit wel!
Dus klepdekselpakking vervangen is een eitje! Dat scheelt weer.

blz 9-8 gaat over koppakking vervangen en blz 9-3 over klepdeksels
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline GK

Re: zwetende cilinders
« Reactie #14 Gepost op: 01 november 2013, 15:33 »
ik zal straks even peilstokje controleren, is inderdaad mogelijk dat met handschoenen aan het niet goed terug gedraaid is  :angel: ik zal vanavond weer het oliepeil controleren want moet altijd met warme motor toch, dat is hoe ik het nu in ieder geval altijd doe

Offline Timy

Re: zwetende cilinders
« Reactie #15 Gepost op: 01 november 2013, 15:38 »
Volgens het WPH, zie plaatje.

Ervaring, altijd op dezelfde horizontale plek en zelfde wijze. Kan ook net na tanken even peilen of na een rit en 5 min stilstaan.
Olie moet inderdaad wel warm zijn.
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline GK

Re: zwetende cilinders
« Reactie #16 Gepost op: 01 november 2013, 15:42 »
oke dus ik hoef niet echt te rijden, als de olie maar rondgepompt is door heel de motor, goed om te weten! en eigenlijk ook wel logisch, zoveel zal de olie niet uitzetten door de warmte dat het veel uitmaakt op het oliepeil!

ik zal straks eens kijken (probeer nog een onderzoeksopzet voor mijn studie af te maken maar moet zeggen dat motortechniek interessanter is dan milieu-maatschappijwetenschappen op dit moment)

Offline len_tour

Re: zwetende cilinders
« Reactie #17 Gepost op: 01 november 2013, 16:00 »
Ik rij al een behoorlijke tijd rond met een zwetend blok en dat hoeft geen probleem te zijn mits je goed op je oliepijl let. Vooral bij snelwegritten! Voor de zekerheid zou ik op de snelweg na 150km al peilen.

De achterste cilinder is duidelijk het kleppendeksel wat lekt. Je kunt proberen de twee bouten bovenop iets aan te draaien, let wel op dat je niet teveel kracht zet en probeert ze muurvast te zetten want dan sloop je de boel.

De voorste is lastig te zien waar het allemaal vandaan komt en voor een ritje van 80km is het behoorlijk nat naar mijn idee. Dus ik zou opnieuw schoonmaken en eerder kijken waar de olie precies vandaan komt.

En het bijvullen 1,75l verdeeld over meerdere keren bijvullen hoop ik?  "Verschil tussen de 2 streepjes (bron: Ad Mies) is 400 ML" dus wanneer je meer dan dat in 1keer moet bijvullen heeft de boel een beetje droog gelopen. (bron: topic http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=5536.msg48211#msg48211 )

Wanneer de motor goed warm is kijk eens wat er uit je uitlaat komt wanneer je eens stevig gas geeft en kijk ook wat er gebeurt bij het gas loslaten. Ik meen mij te herinneren dat rook bij gasgeven duid op zuigergerelateerde problemen en rook bij gas los klep(seal) gerelateerde problemen. In ieder geval is rook nie goed en wanneer de boel niet rookt kun je rustiger ademhalen ;)

Is het olieverbruik lager dan 1L op de 1000km kun je blijven doorrijden tot je zin, tijd en geld hebt voor reparaties, pakkingen of dat soort dingen. Ik rij zoals gezegt al ruim 10.000 km met een zwetend blok rond (gooi op de snelweg bijna iedere tankbeurt een beetje olie bij dat wel). Misschien is het wel handig om de boel een beetje vies te laten, de olie blijft dan plakken en sijpelt niet richting band.

Anyway ik hoop dat je er wat aan hebt.
Lennert


As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline GK

Re: zwetende cilinders
« Reactie #18 Gepost op: 01 november 2013, 16:04 »
olie op de band willen we inderdaad niet! goede tip

1,75L was inderdaad niet in een keer, (gelukkig)

mijn motor rookt niet dus dat is dan denk ik alvast een goed teken,  ik ga even olie peilen!

Offline Waffie

Re: zwetende cilinders
« Reactie #19 Gepost op: 01 november 2013, 16:07 »

De achterste cilinder is duidelijk het kleppendeksel wat lekt. Je kunt proberen de twee bouten bovenop iets aan te draaien, let wel op dat je niet teveel kracht zet en probeert ze muurvast te zetten want dan sloop je de boel.
Anyway ik hoop dat je er wat aan hebt.
Lennert

je kunt deze bouten niet vaster zetten omdat er een kraag op zit

11 Nm is voorgeschreven om juist schade aan het deksel te voorkomen

enkel een kit laag( siliconenpakking of beter een nieuwe rubberen pakking in het kleppendeksel monteren
nadeel is dat soms het motorblok daarvoor eruit moet
« Laatst bewerkt op: 01 november 2013, 22:40 door Waffie »
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline len_tour

Re: zwetende cilinders
« Reactie #20 Gepost op: 01 november 2013, 16:12 »
je kunt deze bouten niet vaster zetten omdat er een kraag op zit

11 Nm is voorgeschrevn om juist schade aan het deksel te voorkomen

enkel een kit laag(siliconenpakking of beter een nieuwe rubberen pakking in het kleppendeksel monteren
nadeel is dat soms het motorblok daarvoor eruit moet

Maar wie weet staan ze niet op 11Nm de kleppen zijn gesteld dus tja..... De siliconen kun je volgens mij ook aan de buitenkant smeren (je kan er zelfs een gat in het carter mee dichten) dat kan een goedkope eenvoudige oplossing zijn (zelf nog niet aan toegekomen, andere prioriteiten qua onderhoud)
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline GK

Re: zwetende cilinders
« Reactie #21 Gepost op: 01 november 2013, 16:22 »
Heb even gekeken en ben niet echt blij geworden met wat ik zag,

heb al jullie reacties beetje bij elkaar genomen en ik kom tot het volgende:

  • oliepeil bekeken, ben een bijna een halve liter olie kwijt geraakt binnen een week!? (als het klopt dat tussen de streepjes 400ml is)
  • ook komt er witte rook uit de uitlaat bij gasgeven (met redelijk koude motor) heb nog niet kunnen rijden
  • daarnaast komt er naast witte rook ook iets mee wat lijkt op olie, de grond zit onder zwarte puntjes, hand achter de uitlaat gehouden en inderdaad, zwarte oliedruppels op mijn hand (ik neem aan dat het olie is door de viscositeit)

al met al klinkt dit niet goed, krijg met de dag minder vertrouwen in monteurs bij de garages, ben afgelopen maand al 500 euro lichter gemaakt maar nog steeds niet het gewenste resultaat, waar naar 1:20 rijden

wat kan ik nu het beste doen?

Offline Timy

Re: zwetende cilinders
« Reactie #22 Gepost op: 01 november 2013, 16:29 »
  • oliepeil bekeken, ben een bijna een halve liter olie kwijt geraakt binnen een week!? (als het klopt dat tussen de streepjes 400ml is)
Das niet veel als je 10.000km hebt gereden wel als het maar 80 km is.
  • ook komt er witte rook uit de uitlaat bij gasgeven (met redelijk koude motor) heb nog niet kunnen rijden
Is waarschijnlijk waterdamp, is het direct weg? (Binnen ong. 30-50cm tenzij je natuurlijk gast geeft) Waterdamp in stationair dampt ongeveer 30-50 cm. Of blijft het hangen, stinkt het enorm, is het meer bruin/grijs en is het meer een pluim? Dan kan het wel olie zijn.
  • daarnaast komt er naast witte rook ook iets mee wat lijkt op olie, de grond zit onder zwarte puntjes, hand achter de uitlaat gehouden en inderdaad, zwarte oliedruppels op mijn hand (ik neem aan dat het olie is door de viscositeit)
Is ook niet schokkend, bij verbranding komt vocht 'vrij'. Dit komt via de uitlaat samen met roet mee naar buiten oftewel spettertjes zwart. Kans dat je echt olie spettert is echt nihil. Dit verbrand dan echt en ruik je wel (als je weet wat je moet ruiken..)

Laat je niet helemaal gek maken! Waar woon je? Er zijn in div. hoeken mensen met verstand van de Alp binnen de club. Misschien kunnen we je even doorverwijzen voordat je niet meer kan slapen  ;)
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline Timy

Re: zwetende cilinders
« Reactie #23 Gepost op: 01 november 2013, 16:35 »
Joh... lees net Oss.... Ben ik morgen.. Ik PM je even!
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline GK

Re: zwetende cilinders
« Reactie #24 Gepost op: 01 november 2013, 16:36 »
Ik woon in Oss (Noordoost Noord-Brabant)

Het was meer dat ik het spetteren voorheen niet had, kan ik makkelijk zien omdat mijn schuurdeur onder de spetters zit en normaal gesproken is dit nooit voor gekomen :-p maar ik durf inderdaad niets meer met zekerheid te zeggen  :-X ::)

Het is niet echt van die walm rook die ik op mijn
Honda MTX had :-p  maar van die rook die in 5 seconden weer weg is (maar wel wit van kleur) maar ja met deze herfstachtige temperaturen.

Als iemand een keer met mij er naar wil kijken (tegen vergoeding natuurlijk) zal het mijn nachten dragelijker maken ;-)

die die bijna halve liter olie is op ongeveer 300 km schat ik, heb hem toen warm gepeild en nu koud dus als ik dat andere topic over oliepeil lees schat ik 400ml op 300 km ofzo


Offline len_tour

Re: zwetende cilinders
« Reactie #25 Gepost op: 01 november 2013, 18:38 »
Het klinkt nog niet heel ernstig hoor. Ik had geschreven dat de motor 'goed warm moest zijn'. Een koude motor walmt eigenlijk altijd wel iets. Er zit condens in de uitlaat, de verbranding is nog niet optimaal etc etc. Wanneer hij echt veel olie verbruikt ruik je het echt wel (zelfs wanneer je zelf ook rookt ;)  )

De sputtertjes ken ik wel en komt wel vaker voor, zou ik me niet zo druk over maken. 400ml op 300km is wel wat veel maar je zegt zelf al dat het een schatting is dus hmmm. Wat ook belangrijk is is wat voor kilometers, snelweg 120-130 of 80-100km/u maakt nogal verschil.... Eerst goed bijhouden het verbruik en dan pas piekeren!

Ik ben bang dat je behoorlijk onzeker wordt van al de tips en vragen maar laat je niet gek maken. Wanneer je brommer serieus olie opfikt staat je schuurtje in 1x blauw van de zwarte rook bij een flinke dot gas. Juist wanneer het kouder wordt heb je meer witte rook. Let maar eens op de auto's 's ochtends soms zie naast een fikse pluim ook nog een straal water uit de uitlaat komen. Denk ook aan de damp die uit je mond komt bij koud weer.

Oh ja: Hoe kouder hoe meer je motortje ook verbruikt. Bovendien hoe meer het waait hoe meer je verbruikt dus de 1:20 zul je de komende maanden niet meer zien ;)

Ik zou gewoon je olie regelmatig (eerder dan na 300km) controleren en bijhouden wat het verbruik is.
Ik zou ook ff naar de koelvloeistof kijken. Witte rook bij een WARME motor kan duiden op een lekke koppakking maar dit zeg ik alleen om volledig te zijn.
Mocht je eerder willen weten wat de staat van je zuigers en cilinders is zou ik een compressie-meting doen.

Sorry maar voor mij zit je te ver weg.
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline Waffie

Re: zwetende cilinders
« Reactie #26 Gepost op: 01 november 2013, 22:51 »
Je moet je niet teveel zorgen maken,

Ik persoonlijk vind het wel spijtig dat je al relatief veel kosten gemaakt hebt via de reguliere handel.
maar voor vele is dit natuurlijk het eerste aanspreekpunt.
En ondanks dat het een oudje is verandert dat helaas niets aan het uurtarief.
Je kunt dat een commercieel bedrijf niet verwijten.
Echter werken aan oudere motoren vraagt vaak om extra aandacht juist door de ouderdom en kunnen de onkosten proportioneel toenemen.
Maar het gevaar is dat wanneer  de onkosten toenemen je keuze om er afstand van te nemen steeds moeilijker is en dan komt de spreekwoordelijke bodemloze put al gauw om de hoek kijken
Echter in dit specifieke geval zijn liefhebbers en daarmee echte kenners (die geen echt winstoogmerk hebben) een betere keus voor je.

maak er dus zeker gebruik van
je hebt dan een oprechte mening waarmee je beter in staat bent de juiste keuzes te maken

over je topic reactie,
 vertel eens over de geschiedenis van je motor
wanneer gekocht
 hoeveel km gereden
wat is het huidige benzine verbruik
wanneer is het olieverbruik toegenomen
onderhouds geschiedenis etc

maar vooral beginnen met de lekkages aan te pakken (met een beetje tcn hulp)
en dan kan het allemaal best wel meevallen






technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline chaos

Re: zwetende cilinders
« Reactie #27 Gepost op: 02 november 2013, 19:37 »
veel zwarte blokken beginnen olie te verbruiken als er ongeveer 65.000km op de teller staat. kwestie van nieuwe zuigerveren en klepsteelrubbertjes.

en als je dat dan toch gaat uitvoeren kan je gelijk de kop vlakken voordat je de boel weer in elkaar zet. als je het zelf doet, dan vallen de kosten wel mee.

Offline GK

Re: zwetende cilinders
« Reactie #28 Gepost op: 03 november 2013, 12:30 »
Bedankt allemaal

timy heeft gisteren even gekeken en het lijkt allemaal niet zo ernstig, hij zweet inderdaad bij de voorste cilinder bij de voetpakking (als ik het goed zeg).

Laatste keer dat de olie is vervangen is waarschijnlijk december of nog langer geleden dus ik denk dat ik dit maar als eerste een keer ga doen.

Daarnaast heb ik verschillende types olie in m'n carter zitten (door overmacht moest ik er bij een total tankstation ELF moto 10w40 in doen) en hoewel ik normaal altijd castrol ActEvo 10w40 gebruik kreeg ik bij de motorzaak Castrol PowerRS mee wat ook goed zou moeten zijn.

Het gebruik van verschillend olies lijkt mij nooit echt super voor de motor

verder ga ik nu erg precies het olieverbruik bijhouden!

Offline Waffie

Re: zwetende cilinders
« Reactie #29 Gepost op: 03 november 2013, 13:34 »
beter iets dan niets geld zeker voor olie,

ik adviseer je eens een engine flush uit te voeren
olieverbruik zit hem ook vaak in interne vervuiling .

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl