Auteur Topic: Ledjes, ik vind ze mooi, maar mag dit?  (gelezen 19878 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Arjen

Re: Ledjes, ik vind ze mooi, maar mag dit?
« Reactie #30 Gepost op: 04 november 2013, 23:30 »

Zo is het Ad, maar het is, vreemd genoeg, wel verboden.

Weet je ook volgens welke wet (en artikel) dit verboden is? Ik betwijfel het namelijk en kon het in art. 32 & 33 van de WVW1990 niet terug vinden...
“Never Stop Exploring”

Offline xrvtuur

Re: Ledjes, ik vind ze mooi, maar mag dit?
« Reactie #31 Gepost op: 04 november 2013, 23:35 »
ik denk dat je moet zoeken bij voertuig eisen
Varadero SD02  2004

Offline Arjen

Re: Ledjes, ik vind ze mooi, maar mag dit?
« Reactie #32 Gepost op: 04 november 2013, 23:43 »
Ja, daar was ik ook aan het zoeken, maar kon ik het dus niet vinden.

Wat ik wél kon vinden:
Volgens artikel 5.4.57 paragraaf 1 onderdeel m, mag je één of twee dagrijlichten voeren, zolang ze wit licht uitstralen. (art. 5.4.59 par.5)

Volgens mij mag het dus gewoon?
“Never Stop Exploring”

Offline Waffie

Re: Ledjes, ik vind ze mooi, maar mag dit?
« Reactie #33 Gepost op: 05 november 2013, 00:08 »
echter daglicht lampen moeten uitgaan op het moment dat de reguliere verlichting brand

en de normale verlichting (lees dimlicht) hoort bij motorfietsen altijd te branden

ik ben van mening dat de hedendaagse voertuigeisen niet echt aansluiten bij de praktijk om juist preventief te werk te gaan en dat dergelijke wetgeving juist de veiligheid omtrent het zichtbaar maken van de motorrijder in de urban jungle tegen werken

okee , we hebben dan wel de zo befaamde hesjes maar daar heb je vanaf de voorzijde in het donker zo weinig omdat deze helemaal wegvallen achter je eigen verlichting.
als iemand  met verstand van zaken een reden kan noemen waarom deze vorm van contourverlichting niet mag op een motorfiets kan ik het misschien begrijpen waarom oom agent opgeroepen wordt hier tegen op te treden.

maw heeft het nut of is het K.U.T.

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Cas

Re: Ledjes, ik vind ze mooi, maar mag dit?
« Reactie #34 Gepost op: 05 november 2013, 00:12 »
Dagrijlichten (een of twee) zijn overdag op de motorfiets toegestaan, maar dan geen dimlicht.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Cas

Re: Ledjes, ik vind ze mooi, maar mag dit?
« Reactie #35 Gepost op: 05 november 2013, 00:26 »
Die wetten stammen allemaal nog uit het stenen tijdperk.
Volgens de wegenverkeerswet hebben ook ruiters en zelfs geleiders van rij- en trekdieren- en vee die van rechts komen voorrang. Dit zijn bestuurders!
Dus als een boer met een biggetje aan een lijn van rechts komt moet je die voor laten gaan en iemand met zijn Duitse Dog moet wachten.
Kolder natuurlijk maar het is waarschijnlijk voor de heren en dames in Den Haag teveel werk om de wetten aan te passen aan de moderne tijd.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Arjen

Re: Ledjes, ik vind ze mooi, maar mag dit?
« Reactie #36 Gepost op: 05 november 2013, 00:35 »
echter daglicht lampen moeten uitgaan op het moment dat de reguliere verlichting brand

Dat klopt inderdaad, volgens RVV art. 41. Mag dus niet tegelijk met iets anders branden én alléén overdag.

en de normale verlichting (lees dimlicht) hoort bij motorfietsen altijd te branden

Hier is de wet het niet met je eens:

Art 32 RVV:
Citaat
... voeren bij dag, indien het zicht ernstig wordt belemmerd, en bij nacht dimlicht.

Gedoogd? Gelukkig wel! :)
“Never Stop Exploring”

Offline Waffie

Re: Ledjes, ik vind ze mooi, maar mag dit?
« Reactie #37 Gepost op: 05 november 2013, 02:43 »
hier zit je fout arjan

het is verplicht  voor motorfietsen en motorfietsen met zijspan ook overdag dimlicht te ontsteken,

de fabrikanten hebben hier op ingespeeld door op veel modellen zelfs geen aan/uit schakelaar te plaatsen zodat het dimlicht niet eens uit kan.

dat gene waar jij naar refereert  geld voor motorvoertuigen  op 4 of meer wielen
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Cas

Re: Ledjes, ik vind ze mooi, maar mag dit?
« Reactie #38 Gepost op: 05 november 2013, 09:52 »
hier zit je fout arjan

het is verplicht  voor motorfietsen en motorfietsen met zijspan ook overdag dimlicht te ontsteken,

de fabrikanten hebben hier op ingespeeld door op veel modellen zelfs geen aan/uit schakelaar te plaatsen zodat het dimlicht niet eens uit kan.

dat gene waar jij naar refereert  geld voor motorvoertuigen  op 4 of meer wielen

In de wegenverkeerswet staat nergens dat motorfietsen overdag dimlicht moeten voeren Ad.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Kirerev

Re: Ledjes, ik vind ze mooi, maar mag dit?
« Reactie #39 Gepost op: 05 november 2013, 18:44 »
Ik rij vaak in het donker, nadat ik enkele keren over het hoofd was gezien besloot ik ook op zoek te gaan naar wat extra verlichting.
ik heb deze verlichting aan me valbeugel bevestigd: http://www.bikevis.com/motorcycle-cree-led-running-lights-clearance.html
en deze rode leds met remmodule op me achter spatbord: http://www.bikevis.com/motorcycle-led-running-lights-clearance.html

Ik heb deze extra verlichting altijd aanstaan en ben nog nooit aangehouden of beboet. Sinds ik deze verlichting heb gemonteerd ben ik nooit meer over het hoofd gezien. Als je de afweging moet maken of je een enkele weggebruiker irriteert door je verlichting of dat je af en toe door een idioot bijna word platgereden lijkt mij de afweging vrij makkelijk te maken.

Offline jomakra

Re: Ledjes, ik vind ze mooi, maar mag dit?
« Reactie #40 Gepost op: 05 november 2013, 19:29 »
Staat er ook niet iets in voor motoren vanaf november 1997 verplicht ?
Ervoor kan je wel alles monteren.

Ik wil namelijk twee "rallye" led lampen monteren die inschakelen met het groot/seinlicht.
http://www.immers.info/Webwinkel-Product-11034180/LED-verstraler-vierkant-27watt-Lens:-30%C2%B0-%281860lumen%29.html
http://www.immers.info/Webwinkel-Product-18574735/LED-16watt-Verstraler-1400-lumen-CREE.html

Kan ik een allroad nachtrit organiseren ;D ;D
« Laatst bewerkt op: 05 november 2013, 20:07 door jomakra »
Africa Twin 1997 RD07a
NX 650 Dominator 1997 RD08
Werken doe je om je hobby's te bekostigen.
Ride allways in front, so won't eat the dust !

Offline Cas

Re: Ledjes, ik vind ze mooi, maar mag dit?
« Reactie #41 Gepost op: 05 november 2013, 19:43 »
in combinatie met grootlicht is dat gewoon toegestaan.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Arjen

Re: Ledjes, ik vind ze mooi, maar mag dit?
« Reactie #42 Gepost op: 05 november 2013, 23:07 »
hier zit je fout arjan

het is verplicht  voor motorfietsen en motorfietsen met zijspan ook overdag dimlicht te ontsteken,

de fabrikanten hebben hier op ingespeeld door op veel modellen zelfs geen aan/uit schakelaar te plaatsen zodat het dimlicht niet eens uit kan.

dat gene waar jij naar refereert  geld voor motorvoertuigen  op 4 of meer wielen

De informatie van ons aller rijksoverheid schrijft wat anders:

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/verkeersveiligheid/vraag-en-antwoord/moet-ik-overdag-altijd-dimlicht-aan-hebben.html

In veel andere Europese landen (o.a. Belgie, Duitsland, ...) is het wél verplicht voor motormuizen om overdag dimlicht te voeren, maar in Nederland is het dus echt niet verplicht...sorry! :)
“Never Stop Exploring”

Offline Waffie

Re: Ledjes, ik vind ze mooi, maar mag dit?
« Reactie #43 Gepost op: 06 november 2013, 00:27 »
dat vergis ik me   ???


en leef  ik nog in het verleden waar ik de indruk had dat het verplicht was om je licht aan te doen

overigens waar Europa weer groot in kan zijn

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Cas

Re: Ledjes, ik vind ze mooi, maar mag dit?
« Reactie #44 Gepost op: 06 november 2013, 00:49 »
We hebben Europese wetten, we hebben de nationale wetten, op een gegeven moment weet niemand meer hoe of wat.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Michaelmiata89

Re: Ledjes, ik vind ze mooi, maar mag dit?
« Reactie #45 Gepost op: 06 november 2013, 08:35 »
Voor degene die geïnteresseerd zijn in de leds....
http://www.aliexpress.com/snapshot/284561353.html

Hierbij nog wat foto's van de leds voordat ze worden gemonteerd.


« Laatst bewerkt op: 06 mei 2014, 22:53 door Michaelmiata89 »
Africa Twin 95 RD07

Offline Timy

Re: Ledjes, ik vind ze mooi, maar mag dit?
« Reactie #46 Gepost op: 06 november 2013, 16:57 »
Zie div. zaken voorbij komen mbt de wetgeving maar eigenlijk niet in de hoek waar je dit moet zoeken. Dit staat namelijk allemaal in de Regeling Voertuigen. Het RVV en WVW gaan meer over het gedrag/gedragsgerelateerde zaken. Dus wanneer mag je nou een licht voeren, niet onder invloed rijden en dergelijke.

De Regeling Voertuigen regelt tot op bijna de millimeter wat er op een voertuig moet/mag/niet mag zitten. Als je alles mbt de verlichting op een motorfiets wilt lezen zie hoofdstuk 5.4.51 (en verder).

In 5.4.57 staan wat je nog extra MAG hebben. Ik zie zo snel geen noemer waaronder de LED's kan wegmoffelen..
In 5.4.65 staat dat je niet meer verlichting dan toegestaan mag hebben.
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline Arjen

Re: Ledjes, ik vind ze mooi, maar mag dit?
« Reactie #47 Gepost op: 06 november 2013, 22:34 »
Zie div. zaken voorbij komen mbt de wetgeving maar eigenlijk niet in de hoek waar je dit moet zoeken. Dit staat namelijk allemaal in de Regeling Voertuigen. Het RVV en WVW gaan meer over het gedrag/gedragsgerelateerde zaken. Dus wanneer mag je nou een licht voeren, niet onder invloed rijden en dergelijke.

De Regeling Voertuigen regelt tot op bijna de millimeter wat er op een voertuig moet/mag/niet mag zitten. Als je alles mbt de verlichting op een motorfiets wilt lezen zie hoofdstuk 5.4.51 (en verder).

In 5.4.57 staan wat je nog extra MAG hebben. Ik zie zo snel geen noemer waaronder de LED's kan wegmoffelen..
In 5.4.65 staat dat je niet meer verlichting dan toegestaan mag hebben.

Ik vond het óók vreemd, maar de regels over dagrijverlichting (waar deze leds m.i. onder vallen, ook al weet ik niet welke 'certificerings code' ze hebben, want dat moet eigenlijk dan weer wel om ze te kunnen onderscheiden van mistlampen)...eh waar was ik... ohja, de regels hiervoor staan toch écht in RVV art. 41.

Anyway, al die regeltjes, het wordt er allemaal niet beter/helderder van... :)
“Never Stop Exploring”

Offline Timy

Re: Ledjes, ik vind ze mooi, maar mag dit?
« Reactie #48 Gepost op: 07 november 2013, 17:31 »
Ik vond het óók vreemd, maar de regels over dagrijverlichting (waar deze leds m.i. onder vallen, ook al weet ik niet welke 'certificerings code' ze hebben, want dat moet eigenlijk dan weer wel om ze te kunnen onderscheiden van mistlampen)...eh waar was ik... ohja, de regels hiervoor staan toch écht in RVV art. 41.

Anyway, al die regeltjes, het wordt er allemaal niet beter/helderder van... :)
Correct, gaat dus over het wanneer te gebruiken. Niet of ze er uberhaupt op mogen zitten, dit staat in de RV. Ze (dagrijlichten) staan overigens genoemd in de RV voor de motor als toegestane verlichting. Kan alleen zo 1,2,3 niet vinden wat de eisen zijn aan deze verlichting. Maar ALS ze onder dagrijlichten te scharen zijn mag het wel erop, hiervoor zal ergens een eisenpakket aan een dagrijlicht staan. Nadeel: dimlicht etc moet dan weer uit dus echt winst heb je niet m.i.
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline renATus

Re: Ledjes, ik vind ze mooi, maar mag dit?
« Reactie #49 Gepost op: 02 december 2018, 13:16 »
Ik vond deze video. https://youtu.be/pV2BxxIBxx4

Heel bijzonder dat hij zelf glaasjes gemaakt heeft. Andere oude Honda modellen hebben dezelfde glaasjes...
Wel een mooie oplossing deze witte DRL verlichting, al vind ik de RAW slecht zichtbaar. Er zijn inmiddels betere LED lampen te vinden op het internet.
Gray-haired riders don't get that way from pure luck.

The first thing we want to do is find the loudest exhaust The second thing is finding the quietest helmet

Offline SylAlp

Re: Ledjes, ik vind ze mooi, maar mag dit?
« Reactie #50 Gepost op: 02 december 2018, 16:16 »
Ook maar een duit in het zakje van mijn kant:
Van de website van het Openbaar Ministerie (belast met vervolging van strafbare feiten).

https://www.om.nl/onderwerpen/verkeer/handhaving-verkeer/verlichting/


Honda Transalp XL 650 V/Zumo 660

Offline xrvtuur

Re: Ledjes, ik vind ze mooi, maar mag dit?
« Reactie #51 Gepost op: 02 december 2018, 16:31 »
Ook maar een duit in het zakje van mijn kant:
Van de website van het Openbaar Ministerie (belast met vervolging van strafbare feiten).

https://www.om.nl/onderwerpen/verkeer/handhaving-verkeer/verlichting/

Dit:

Achterlichten en kentekenplaatverlichting:
Moet altijd gelijktijdig branden met groot licht, dimlicht, stadslicht of mistlicht.

klopt toch al niet meer want bij de huidige nieuwe auto's branden de achterlichten ook bij DRL
Varadero SD02  2004

Offline SylAlp

Re: Ledjes, ik vind ze mooi, maar mag dit?
« Reactie #52 Gepost op: 02 december 2018, 17:20 »
Lijkt me nog steeds te kloppen, of de informatie daar volledig is weet ik niet want inzake DRL gaat (bij de auto's die in 2015 hun type goedkeuring hebben gekregen) de achterverlichting automatisch aan maar of dat ook verplicht is bij dat soort auto's lees ik niet op de website van het OM.
Honda Transalp XL 650 V/Zumo 660

Offline xrvtuur

Re: Ledjes, ik vind ze mooi, maar mag dit?
« Reactie #53 Gepost op: 02 december 2018, 18:53 »
Je zou denken dat het dan wel verplicht is dat de achterlichten branden want anders voldoet de auto niet meer aan de type goedkeuring.
Maaruh ik denk dat we teveel afdwalen 8)
Varadero SD02  2004

Offline renATus

Re: Ledjes, ik vind ze mooi, maar mag dit?
« Reactie #54 Gepost op: 02 december 2018, 19:33 »
Ook maar een duit in het zakje van mijn kant:
Van de website van het Openbaar Ministerie (belast met vervolging van strafbare feiten).

https://www.om.nl/onderwerpen/verkeer/handhaving-verkeer/verlichting/

Aan de rest van z’n verlichting te zien doen ze in Australië er niet zo moeilijk over :)
Gray-haired riders don't get that way from pure luck.

The first thing we want to do is find the loudest exhaust The second thing is finding the quietest helmet

Offline Brombeer

Re: Ledjes, ik vind ze mooi, maar mag dit?
« Reactie #55 Gepost op: 02 december 2018, 21:22 »

https://www.om.nl/onderwerpen/verkeer/handhaving-verkeer/verlichting/

Wat daar staat is verder niet mis te verstaan.


Dagrijverlichting (drl) mag enkel overdag, moet naar voren gericht, moet RL-code op de lens hebben en moet zich uitschakelen als een ander type verlichting wordt gekozen.

Overdag is bij slecht zicht dimlicht verplicht. M.a.w., voeren van drl alleen mogelijk overdag bij goed zicht.


Einde discussie  :)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline len_tour

Re: Ledjes, ik vind ze mooi, maar mag dit?
« Reactie #56 Gepost op: 03 december 2018, 13:24 »
Sowieso moet je verlichting een E-keurmerk hebben, anders mag het volgens mij niet. Dus....

En let er op dat je niemand verblind. De lampen zitten hoog en dat is voor veel mensen onpretting. Fietsers zien wsl een tijdje niets meer wanneer ze jou in het donker tegenkomen en je hebt die dingen aan. En hou ze schoon om strooilicht te vermeiden.

Het wordt een beetje een wedstrijdje van wie heeft het meeste licht en dan zijn fietsers en mensen met ouderwetse koplamp(en) het bokje.
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline Danny E 3.0

  • 🤷‍♀️⚠️👣👀🤝🤷‍♀️
  • Actieve Forumgast
  • **
  • Berichten: 53
  • Barking 🐕🐕🐕 don't bite
    • BikeSwap.org - loan a motorcycle borrow a motorcycle

  • Ongelezen
    Reacties
Re: Ledjes, ik vind ze mooi, maar mag dit?
« Reactie #57 Gepost op: 05 december 2018, 12:50 »
Citaat
Daarbij heb ik gelijk besloten om de leds te monteren, maar.... alleen overdag te gebruiken en met name als ik de bijv de file in ga.
....
.... hoop ik dat net in die split second dat een automobilist vanaf zijn smartphone omhoog kijkt mij dan net wel op tijd ziet....

Dan heb je het dus alleen nodig om 'te rechts' rijders te waarschuwen dat jij eraan komt.
Kun je ook je groot-licht voor gebruiken... werkt al jaren heel goed op de ring A10 Amsterdam

Maar die smartphone gebruiker gaat echt het licht verschil niet zien...

En taxis wijken sowieso nooit uit... wat hebben wij motorrijders die mannen toch misdaan?
Youtube: I don't want to be...

Danny@Engelman.nl - 🏍️ 2 x Transalp 600 '98 'Betsy' & kloon 'Dolly' 🏍️ 2 x NX250 '93 'Daisy' & 'Meggy Meccano' (rebuild video met Jeroen Emke)
www.BikeSwap.org: 🏍️ Honda PC 800 'Ruby' - Colorado, USA 🏍️ Honda Deauville 'Dusty' - Australia 🚤 ONJ Spurt 25 sloep 'Kees' - Kagerplassen
📽️ Beste 'Allrood' video (tot nu toe) - Ollroot 2013 - Beste TCN video : NZH Rit 2011 - Eenmalige Ode Aan De Varadero

Offline Jeroen

Re: Ledjes, ik vind ze mooi, maar mag dit?
« Reactie #58 Gepost op: 05 december 2018, 14:09 »
En taxis wijken sowieso nooit uit... wat hebben wij motorrijders die mannen toch misdaan?

Gewoon, dat we op "hun" weg durven rijden....
"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Offline Brombeer

Re: Ledjes, ik vind ze mooi, maar mag dit?
« Reactie #59 Gepost op: 05 december 2018, 18:07 »

Nou ja groot licht mag in die situatie ook niet.


Het punt is meer, als je drl alleen overdag mag gebruiken bij goed zicht, dan volstaat simpel dimlicht ook.

En dimlicht had je al aan als het goed is..?  ::)


Wat zou je je er dan druk om maken? Opschmuck waar je in feite niks beters aan hebt.


..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin