Auteur Topic: Lege accu (cdi/dynamo kapot)  (gelezen 9276 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Kjepper

Lege accu (cdi/dynamo kapot)
« Gepost op: 05 november 2013, 22:06 »
Goedendag,

Aangezien het weer slechter begint te worden is het hoog tijd me winter project te beginnen, het repareren van me twin. Ik vermoed dat het de dynamo of CDI is, ik zal korte omschrijving van het gedrag geven.

- Accu leeg, motor aangeduwd, stuk gereden waarna ie weer vol was.
- Normaal kunnen starten, stuk gereden, accu weer leeg.
- Motor aangeduwd, stuk gereden, accu blijft leeg.

De accu is minder dan een jaar oud en heeft het altijd goed gedaan, de motor is uit 1995.

Heeft iemand een idee hoe ik met zekerheid kan vaststellen wat de oorzaak is?

Alvast bedankt voor de moeite.

Mvg,
Kjepper

Offline Waffie

Re: Lege accu (cdi/dynamo kapot)
« Reactie #1 Gepost op: 06 november 2013, 00:31 »
ik verdenk je spanningsregelaar en is simpel vast te stellen door een voltmeter op je accu te plaatsen (+ en - goed aansluiten)

 dus eerst de accu opladen en terug plaatsen

daarna starten en meten
de spanning dient tussen de 13.3 en 14.5 te komen

zo niet dan zit daar het probleem en is vervanging de enige juiste oplossing

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Kjepper

Re: Lege accu (cdi/dynamo kapot)
« Reactie #2 Gepost op: 06 november 2013, 09:47 »
Ziet eruit als simpele manier om te controleren en te repareren. Ik ga eerst opzoek naar een acculader en de accu weer volladen en zal het dan meten.

Bedankt.

Offline Timy

Re: Lege accu (cdi/dynamo kapot)
« Reactie #3 Gepost op: 06 november 2013, 17:15 »
Wordt een kort winterprojectje! Is een bijna niet te missen regelaar die kapot is. Vervangen is 10 min werk  ;) Kan je weer rijden!
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline Hans Schaap

Re: Lege accu (cdi/dynamo kapot)
« Reactie #4 Gepost op: 06 november 2013, 22:46 »
Eventueel kun je langs komen in Elburg, ik heb sinds kort een analyseapparaat die het gehele systeem doormeet.
Accu, spanningsregelaar en dynamo incl, fouten in de bedrading.
Is een kwestie van minuten en je hebt eenduidig de schuldige te pakken.


Groet Hans
PJS motorbandenservice 
    Zelfsleutelgarage
            Elburg
       0640221754

www.pjsmotorbandenservice.nl

Offline Kjepper

Re: Lege accu (cdi/dynamo kapot)
« Reactie #5 Gepost op: 07 november 2013, 19:20 »
Net me accu opgeladen en motor gestart met het volgende resultaat.

In het begin schommelde het voltage nogal, tot onder de 13 volt. En na paar minuten lopen stabiliseerde hij op 14.69 volt ook als je beetje gas gaf week het niet veel daarvan af. De spanningsregelaar werd van deze paar minuten stationair lopen wel gloeiend heet.

Kan het zijn dat hij op sterven na dood is en nu af en toe wel goed/niet goed werkt?

@Hans bedankt voor het aanbod, het is alleen beetje ver om op en neer te rijden (helemaal met onbetrouwbare twin :) ).

Mvg,
Sander

Offline EelkoL

Re: Lege accu (cdi/dynamo kapot)
« Reactie #6 Gepost op: 07 november 2013, 20:51 »
had je wel je dimlicht aan?
'99 TA

Offline Kjepper

Re: Lege accu (cdi/dynamo kapot)
« Reactie #7 Gepost op: 07 november 2013, 21:11 »
had je wel je dimlicht aan?

Die heb ik ook even aangehad, maakte niet bijzonder veel uit op het spanningsniveau.

Offline EelkoL

Re: Lege accu (cdi/dynamo kapot)
« Reactie #8 Gepost op: 07 november 2013, 21:36 »
Volgens mij moet de spanning met lopende motor en dimlicht aan liefst tussen de 14 en 15 volt zijn over de accupolen, max tussen de 13,5 en 15,5 volt.

Jouw waarde lijkt dus prima.
Dat een spanningsregelaar heet wordt is geen probleem, dat ding moet zoveel vermogen dissiperen (opgewekt door de dynamo) dat de spanning niet te hoog wordt en de accu kan beschadigen.
'99 TA

Offline Waffie

Re: Lege accu (cdi/dynamo kapot)
« Reactie #9 Gepost op: 07 november 2013, 21:43 »
Net me accu opgeladen en motor gestart met het volgende resultaat.

In het begin schommelde het voltage nogal, tot onder de 13 volt. En na paar minuten lopen stabiliseerde hij op 14.69 volt ook als je beetje gas gaf week het niet veel daarvan af. De spanningsregelaar werd van deze paar minuten stationair lopen wel gloeiend heet.

Kan het zijn dat hij op sterven na dood is en nu af en toe wel goed/niet goed werkt?

@Hans bedankt voor het aanbod, het is alleen beetje ver om op en neer te rijden (helemaal met onbetrouwbare twin :) ).

Mvg,
Sander

toch gaat er iets fout want je accu raakt leeg

welke laadspanning meet je met 5000 rpm en dimlicht aan ?

ps controleer ook eens je stekkers   van de 3 gele draden (dynamo) en die naar je regelaar gaan op corrosie en zwartgeblakkerd maw neem ze eens los van elkaar

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Kjepper

Re: Lege accu (cdi/dynamo kapot)
« Reactie #10 Gepost op: 07 november 2013, 22:29 »
Met wat gepast geweld heb ik de stekker van de 3 gele draden losgekregen (geen goed teken  :) ). En kreeg het volgende te zien, zou dit het beschreven gedrag kunnen veroorzaken?

Wat zijn nu de vervolg stappen, nieuwe stekker erop solderen en ook nieuwe spanningsregelaar?

Thnx,
Sander

Offline Waffie

Re: Lege accu (cdi/dynamo kapot)
« Reactie #11 Gepost op: 07 november 2013, 23:00 »
hallo,

het bekende probleem,

de stekker zul je zeer zeker moeten vervangen,

het kunststof is totaal versmolten met de stekkertjes

corrosie heeft voor een steeds grotere weerstand en dus warmte  gezorgd  waardoor de stekker is gaan smelten
bijkomend probleem is dat ook de kern van de draden zwart geblakerd zal zijn (zie je na het afstrippen) zodat opnieuw solderen lastig kan worden

ik zou  de gele draden desnoods fors inkorten en voorzien van nieuwe draad en daarna de stekker verbinding aanpakken

de ene heeft voorkeur om ze direct aan elkaar te solderen (dus de stekkers laten vervallen) de andere zoekt een nieuwe stekker verbinding
maar het resultaat zal een koelere regelaar zijn (mits niet overleden) maar dat weet je pas later.

eerst dit probleem aanpakken en dan weer meten
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Robertehv

Re: Lege accu (cdi/dynamo kapot)
« Reactie #12 Gepost op: 08 november 2013, 10:47 »
Het lijkt erop dat ieder merk hier wel zijn issues mee heeft, je leest dat zo veel her en der.

Mijn Aprilia is ook al zo'n stekker/electronica raadsel.

Is een how too vor om alle electrische gizzmo's te fixen, na de fixes een super betrouwbare motor, maar dan ook wel echt daarna...
KTM 990 Adventure
Aprilia Caponord  2007 (verkocht)
Honda CB 750 Bol 'd Or 1980
Honda CB 900 F2 Bol d'Or 1982 (in verkoop)
Alpje 1993 met blafpijp (verkocht)
Mijn oude Alpje uit 1998 is terug en gaat nooit meer weg! Ik heb gelogen, toch verkocht 2-5-2015.

Offline Cas

Re: Lege accu (cdi/dynamo kapot)
« Reactie #13 Gepost op: 08 november 2013, 11:06 »
corrosie heeft voor een steeds grotere weerstand en dus warmte  gezorgd  waardoor de stekker is gaan smelten

Zou de stekkertjes met vaseline insmeren dit probleem kunnen voorkomen Ad?
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline EelkoL

Re: Lege accu (cdi/dynamo kapot)
« Reactie #14 Gepost op: 08 november 2013, 12:04 »
Ik spuit altijd de stekkers die ik los heb gehad vol met vaseline, spuitbusje van volgens mij de Hema, maar elke fietsenzaak heeft dat wel denk ik. Houd vocht en rotzooi buiten!
'99 TA

Offline Cas

Re: Lege accu (cdi/dynamo kapot)
« Reactie #15 Gepost op: 08 november 2013, 12:15 »
Dan zal ik eens zo'n spuitbusje gaan halen, voorkomen is beter dan genezen.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Kjepper

Re: Lege accu (cdi/dynamo kapot)
« Reactie #16 Gepost op: 10 november 2013, 16:02 »
Vandaag de kabels aan elkaar gesoldeerd, en een stuk wezen rijden. Bij terugkomst de spanning doorgemeten bij lopende motor (stationair en 5000rpm). Het voltage komt nu niet meer boven de 13 volt en de spanningsregelaar is gloeiend heet. Het lijkt erop dat deze toch vervangen moet worden.

Iemand een tip waar ik deze kan aanschaffen en welke?

Straks bij het aansluiten maakt het uit welke gele draden aan elkaar moeten of is dat niet van belang?

Offline Waffie

Re: Lege accu (cdi/dynamo kapot)
« Reactie #17 Gepost op: 10 november 2013, 17:04 »
maakt niet uit hoe de gele draden aan elkaar zitten.

 de keuze voor welke regelaar is persoonlijk

enkele zullen roepen Motek andere kiezen origineel en andere roepen misschien wel tourmax

tja wat heeft je voorkeur
kostprijs zal bij de meeste ronde de 120 euri liggen

te koop oa bi onze clubdealers
(of bij mij of hansschaap)


technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Kjepper

Re: Lege accu (cdi/dynamo kapot)
« Reactie #18 Gepost op: 01 december 2013, 19:08 »
Vandaag nieuwe spanningsregelaar geplaatst en testrit gedaan. Voltages bij stationair blijven stabiel 14.70v en bij 5000rpm 14.30v. Hiermee lijkt het probleem opgelost te zijn.

Iedereen bedankt voor de hulp.

Offline BlackVtwin

Re: Lege accu (cdi/dynamo kapot)
« Reactie #19 Gepost op: 01 december 2013, 19:27 »
Hey toevallig had zelfde probleem met mijn AT.
Wil smiddags naar huis rijden accu leeg.
Accu gaf geen krimp met testen, accu werd goed opgeladen, geen lekstroompjes.

Spanningsregelaar besteld en gister gemonteerd, opgelost.
Stekkerkop geschroeid tijdens het lostrekken bleek ook dat er een stekkertje naar de spanningsregelaar zo los kon trekken uit de stekkerkop (groen van de corrosie).

De grote V-twin: Yamaha MT-01 Tuning HD