Auteur Topic: Kleppen stellen Transalp 600  (gelezen 6604 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline stijnstijn

Kleppen stellen Transalp 600
« Gepost op: 06 november 2013, 19:52 »
Ik wil graag de kleppen stellen van mijn transalp, heb heel wat how to's gelezen en bekeken, ook het mooie boek van Haynes maar ik begrijp 1 ding niet.

Ze hebben het over inlaatkleppen en uitlaatkleppen.

Ik heb de boel nog niet open liggen, maar kan iemand mij vertellen hoe ik weet welke kleppen waarvan zijn?
Of is dat iets wat ik direct kan zien zodra ik bezig ben?


Honda XL600V Transalp '96

Offline chaos

Re: Kleppen stellen Transalp 600
« Reactie #1 Gepost op: 06 november 2013, 20:02 »
als je niet weet wat inlaat en uitlaat kleppen zijn, lijkt het mij niet verstandig dat je zonder hulp hier aan gaat beginnen. een beetje verbrandingsmotor kennis lijkt mij toch wel nodig voordat je hier aan gaat beginnen.

Offline stijnstijn

Re: Kleppen stellen Transalp 600
« Reactie #2 Gepost op: 06 november 2013, 20:04 »
als je niet weet wat inlaat en uitlaat kleppen zijn, lijkt het mij niet verstandig dat je zonder hulp hier aan gaat beginnen. een beetje verbrandingsmotor kennis lijkt mij toch wel nodig voordat je hier aan gaat beginnen.

Nou ben wel technisch aangelegd en deins niet gauw ergens voor terug wat sleutelen betreft, maar wil graag gewoon zekerheid hebben, dat ik weet welke ik op welke speling moet zetten
Honda XL600V Transalp '96

Offline xrvtuur

Re: Kleppen stellen Transalp 600
« Reactie #3 Gepost op: 06 november 2013, 20:16 »
ik ga mee met chaos, maar je moet ergens beginnen met sleutelen dus ezelsbruggetje: je uitlaatklep (1 bij jou alp) zit aan de uitlaat kant. en de inlaatkleppen (2 bij jou alp) zitten aan de inlaat kant (de carburateurs kant). Bij de alp zitten de inlaatkleppen dus aan de binnenkant van de V en de uitlaatkleppen aan de buitenkant van de V.

Succes en begrijp waar je mee bezig bent.
Varadero SD02  2004

Offline PimW

Re: Kleppen stellen Transalp 600
« Reactie #4 Gepost op: 06 november 2013, 20:20 »
De stelmogelijkheid voor de uitlaatklep zit onder een ronde dop, de inlaat onder een ovale dop.

Offline stijnstijn

Re: Kleppen stellen Transalp 600
« Reactie #5 Gepost op: 06 november 2013, 20:29 »
ik ga mee met chaos, maar je moet ergens beginnen met sleutelen dus ezelsbruggetje: je uitlaatklep (1 bij jou alp) zit aan de uitlaat kant. en de inlaatkleppen (2 bij jou alp) zitten aan de inlaat kant (de carburateurs kant). Bij de alp zitten de inlaatkleppen dus aan de binnenkant van de V en de uitlaatkleppen aan de buitenkant van de V.

Succes en begrijp waar je mee bezig bent.
De stelmogelijkheid voor de uitlaatklep zit onder een ronde dop, de inlaat onder een ovale dop.

Oke! Super! Bedankt, morgen aan de slag!
Honda XL600V Transalp '96

Offline Waffie

Re: Kleppen stellen Transalp 600
« Reactie #6 Gepost op: 06 november 2013, 23:43 »
ik mag hopen dat je wel weet hoe de kleppen in tuimelen te zetten afzonderlijk voor de voor en achter cylinder door de krukas te verdraaien via een moer achter een linker inspectie deksel  aan de zijde van de dynamo
maar dat ook duidelijk is dat je dit doet met koude motor en dat je met moeite de ovale deksels  voor de inlaatkleppen  kunt verwijderen en je eigenlijk beter   de koelwaterslangen kunt verwijderen van de voorste cylinder
je hebt dan bij voorbaat het koelwater systeem leeg laten lopen  terwijl je tot het inzicht kwam dat  de rechter radiateur toch ook wel een beetje in de pad zit om goed de uitlaat klep van de voorste cylinder te controleren
en dat dit alles veel makkelijker gaat door  de bougies eruit te hebben
maw.. dat gaat goed komen,
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline PimW

Re: Kleppen stellen Transalp 600
« Reactie #7 Gepost op: 06 november 2013, 23:44 »
Krijg eerst die stinkdop op de voorste cilinder maar eens los!

Offline stijnstijn

Re: Kleppen stellen Transalp 600
« Reactie #8 Gepost op: 06 november 2013, 23:47 »
ik mag hopen dat je wel weet hoe de kleppen in tuimelen te zetten afzonderlijk voor de voor en achter cylinder door de krukas te verdraaien via een moer achter een linker inspectie deksel  aan de zijde van de dynamo
maar dat ook duidelijk is dat je dit doet met koude motor en dat je met moeite de ovale deksels  voor de inlaatkleppen  kunt verwijderen en je eigenlijk beter   de koelwaterslangen kunt verwijderen van de voorste cylinder
je hebt dan bij voorbaat het koelwater systeem leeg laten lopen  terwijl je tot het inzicht kwam dat  de rechter radiateur toch ook wel een beetje in de pad zit om goed de uitlaat klep van de voorste cylinder te controleren
en dat dit alles veel makkelijker gaat door  de bougies eruit te hebben
maw.. dat gaat goed komen,


Dankjewel waffie! Ik was er inderdaad van op de hoogte! Lang leve Haynes en het lieve internet! KVS moet sws eens vervangen worden dus ga alles tegelijk doen.
Bedankt voor je aanvullingen! Zal morgen laten weten hoe het gegaan is :D Of is het erg positief om te denken dat het in een dagje geklaard is?
Honda XL600V Transalp '96

Offline PimW

Re: Kleppen stellen Transalp 600
« Reactie #9 Gepost op: 06 november 2013, 23:49 »
Dat lukt wel.

Offline stijnstijn

Re: Kleppen stellen Transalp 600
« Reactie #10 Gepost op: 06 november 2013, 23:51 »
Honda XL600V Transalp '96

Offline xrvtuur

Re: Kleppen stellen Transalp 600
« Reactie #11 Gepost op: 07 november 2013, 06:57 »
Krijg eerst die stinkdop op de voorste cilinder maar eens los!

Dat gaat heel makkelijk met de platte 24 sleutel uit het originele gereedschapsetje
Varadero SD02  2004

Offline PimW

Re: Kleppen stellen Transalp 600
« Reactie #12 Gepost op: 07 november 2013, 09:50 »
Als je mazzel hebt met de stand van de 6kant wel ja...

Offline stijnstijn

Re: Kleppen stellen Transalp 600
« Reactie #13 Gepost op: 08 november 2013, 12:54 »
Het is allemaal goed gegaan! Weinig tot geen speling dus dat is wel weer lekker! Maar wat moet je er ongelofelijk veel voor loshalen zeg!
Gelukkig hoef je dit niet dagelijks of wekelijks te doen!
Honda XL600V Transalp '96

Offline The Headless Horseman

Re: Kleppen stellen Transalp 600
« Reactie #14 Gepost op: 08 november 2013, 13:50 »
Weinig tot geen speling........

Je weet dat het vrij nauwkeurig bepaald is hoeveel speling ze precies moeten hebben?  :-\
















Wsl bedoel je dat je niet heel veel hoefde bij te stellen voor de juiste speling  ;) ;D
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline stijnstijn

Re: Kleppen stellen Transalp 600
« Reactie #15 Gepost op: 08 november 2013, 18:41 »
Je weet dat het vrij nauwkeurig bepaald is hoeveel speling ze precies moeten hebben?  :-\

Wsl bedoel je dat je niet heel veel hoefde bij te stellen voor de juiste speling  ;) ;D

Dat bedoelde ik inderdaad haha, geen idee tot welke maximum speling het kan gaan?
Honda XL600V Transalp '96

Offline len_tour

Re: Kleppen stellen Transalp 600
« Reactie #16 Gepost op: 09 november 2013, 13:52 »
Dat bedoelde ik inderdaad haha, geen idee tot welke maximum speling het kan gaan?

Je hebt toch een werkplaatshandboek? Daar staat het in (haynes hoofdstuk 1.1). Het is afhankelijk van welk model je hebt. Wanneer er geen of te weinig speling is fik je je uitlaatklep weg.
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!