Auteur Topic: Varadero met verschoven distributieketting  (gelezen 19533 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline appie124

Varadero met verschoven distributieketting
« Gepost op: 17 november 2013, 03:10 »
Hallo allemaal,

Mijn varadero xl1000v heeft helaas geen compressie in de voorste cilinder. Nu blijkt dat waarschijnlijk de distributieketting is verschoven of gebroken.

De compressie is 0. Wie heeft hier ook ervaring mee en heeft de schade kunnen achterhalen.

Ik denk zelf dat alleen de kleppen krom zijn en het ergste geval een gat in de zuiger.

Wie heeft de ervaring, want ik twijfel of ik hem moet laten repareren of niet!

Offline mickey

Re: Varadero met verschoven distributieketting
« Reactie #1 Gepost op: 17 november 2013, 10:41 »
He Appie,
Ik heb er (nog)geen ervaring mee, maar enige maanden geleden wel een varadero gekocht met dezelfde problemen. in de wintermaanden wil ik mijzelf eens hierin gaan verdiepen en kijken of ik de varadero weer rijdende krijg. Het lijkt me sterk dat je een gat in zuiger hebt, ik denk eerder aan een kromme klep of kapotte klepveer. Hoeveel heeft je varadero gelopen?
« Laatst bewerkt op: 17 november 2013, 14:49 door varaderohuibje »

Offline Waffie

Re: Varadero met verschoven distributieketting
« Reactie #2 Gepost op: 17 november 2013, 12:05 »
nou ik weet het wel,

de spanners zijn het probleem dus die moeten vernieuwd worden

je kleppen zijn krom (  max 4 stuks) en grootte kans dat klepgeleiders ook zijn beschadigd.
demonteren geeft je pas uitsluitsel

als het de voorste cilinder is hoeft het blok er niet uit echter bij de achterste helaas wel.
 als er cilinders zelf schade hebben (dus de wand ) ben je er echt klaar mee want de cylinder is een direkt deel van het complete carter

een ander motorblok iplaatsen is het voordeligst  en  laten herstellen kost je  mini maal ca 1600-1900 euri




technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline jomakra

Re: Varadero met verschoven distributieketting
« Reactie #3 Gepost op: 17 november 2013, 12:34 »
Dus op zoek naar een schade dero met een goed blok.... en sleutelen maar. :o :o
Africa Twin 1997 RD07a
NX 650 Dominator 1997 RD08
Werken doe je om je hobby's te bekostigen.
Ride allways in front, so won't eat the dust !

Offline xrvtuur

Re: Varadero met verschoven distributieketting
« Reactie #4 Gepost op: 17 november 2013, 13:57 »
blok wisselen is goed te doen in je eentje als je takeltje hebt om je frame omhoog te houden, de achterbrug scharniert namelijk in het blok en moet er dus af. Je legt dan een autoband onder je motorblok vervolgens de blokbouten eruit en dan takel je het frame naar boven van je blok af. Het motorblok weegt 70kg, dus houd er rekening mee als je het wilt verplaatsen.

maar even voor de beeld vorming... van welk jaar is je varadero, wat is de km stand, en zijn de nokkenaskettingspanners wel eens vervangen? En is dit ineens gebeurd tijdens het rijden, wellicht heb je helemaal geen schade, nieuwe spanner erin en rijden maar.
Varadero SD02  2004

Offline Waffie

Re: Varadero met verschoven distributieketting
« Reactie #5 Gepost op: 17 november 2013, 14:46 »
arthur

hij spreekt over een compressie druk van NULop de cylinder

dan is er echt wel iets mis.. aan valse hoop heeft hij niets
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline xrvtuur

Re: Varadero met verschoven distributieketting
« Reactie #6 Gepost op: 17 november 2013, 17:06 »
Ad, dat was ook niet mijn bedoeling maar zolang we niet weten hoe dit probleem is ontstaan, valt er toch weinig over schade te zeggen.
Varadero SD02  2004

Offline appie124

Re: Varadero met verschoven distributieketting
« Reactie #7 Gepost op: 17 november 2013, 18:08 »
He Appie,
Ik heb er (nog)geen ervaring mee, maar enige maanden geleden wel een varadero gekocht met dezelfde problemen. in de wintermaanden wil ik mijzelf eens hierin gaan verdiepen en kijken of ik de varadero weer rijdende krijg. Het lijkt me sterk dat je een gat in zuiger hebt, ik denk eerder aan een kromme klep of kapotte klepveer. Hoeveel heeft je varadero gelopen?
[/quote

Hey mike,

Ik heb je wel een telefonisch gesproken denk ik.
Jij ging er aan beginnen begreep ik en hopen dat inderdaad alleen de kleppen krom zijn! Je had toch nog een compleet blok liggen en je zou de kop gaan gebruiken?

Succes en laat het via dit forum even weten zodra je zover bent leuk!

Offline appie124

Re: Varadero met verschoven distributieketting
« Reactie #8 Gepost op: 17 november 2013, 18:10 »
nou ik weet het wel,

de spanners zijn het probleem dus die moeten vernieuwd worden

je kleppen zijn krom (  max 4 stuks) en grootte kans dat klepgeleiders ook zijn beschadigd.
demonteren geeft je pas uitsluitsel

als het de voorste cilinder is hoeft het blok er niet uit echter bij de achterste helaas wel.
 als er cilinders zelf schade hebben (dus de wand ) ben je er echt klaar mee want de cylinder is een direkt deel van het complete carter

een ander motorblok iplaatsen is het voordeligst  en  laten herstellen kost je  mini maal ca 1600-1900 euri

Thanks voor je reactie!
Ikzelf ben automonteur en ben nooit tegen gekomen dat doordat de distributie gebroken was ook meteen de cilinder beschadigd was. Het kan wel als de klep afbreekt en in de cilinder terecht komt, maar deze kans is heel erg klein.

Bij een motor hoe groot is deze kans?

Offline appie124

Re: Varadero met verschoven distributieketting
« Reactie #9 Gepost op: 17 november 2013, 18:14 »
Inderdaad ik zal wat meer info vermelden over mijn varadero.

Het is er eentje van 2002 met 49k gelopen. Wel in 2010 ingevoerd vanuit Italie.
Mooie motor en bijna alles vernieuwd.

Deze motor heb ik in deze toestand overgenomen van de vorige eigenaar. Hij vertelde dat tijdens rijden onder de 3000 toeren ineens geratel en deed het niet meer. Start nu wel maar hoop kabaal. Slaat aan op 1 cilinder. Compressie voorste cilinder is 0 en de achterste is normaal 9,7

Offline mickey

Re: Varadero met verschoven distributieketting
« Reactie #10 Gepost op: 17 november 2013, 19:36 »
He Appie,
het verhaal kwam me inderdaad al erg herkenbaar voor.
We hebben elkaar afgelopen gesproken. Ik ben inderdaad van plan om in december/ januari de voorste kop eens te verwijderen, om te kijken wat we allemaal voor ellende tegenkomen. mocht het allemaal meevallen dan ga ik de varadero opknappen. Mocht het tegenvallen dan gaat hij in onderdelen de deur uit.
Mijn voordeel is inderdaad dat ik een donorblok heb staan, welke in tiptop conditie is, ondanks de kilometerstand van 125.000 km.
Ik hou jullie op de hoogte tegen die tijd.


Offline Waffie

Re: Varadero met verschoven distributieketting
« Reactie #11 Gepost op: 18 november 2013, 00:20 »
Thanks voor je reactie!
Ikzelf ben automonteur en ben nooit tegen gekomen dat doordat de distributie gebroken was ook meteen de cilinder beschadigd was. Het kan wel als de klep afbreekt en in de cilinder terecht komt, maar deze kans is heel erg klein.

Bij een motor hoe groot is deze kans?

het komt ook bij auto's voor.... neem maar van mij aan .

bij de varadero breken de kleppen niet af maar worden verbogen waardoor er stukken uit de geleider breken
zuigers kunnen scheuren maar dan moet je demonteren om dit vast te stellen,
en als de ketting breekt is het bijna in alle gevallen zo..
gewoon aan beginnen.. je kunt niet anders
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline mauppie

Re: Varadero met verschoven distributieketting
« Reactie #12 Gepost op: 18 november 2013, 06:59 »
het komt ook bij auto's voor.... neem maar van mij aan .


Ja, de VW TSI blokken o.a 
Africa twin '96 zwart-oranje
Kawa Z800 '15 wit
Volvo V70 classic '00
Batavus 24/7
Tefal ultragliss 4570

Offline appie124

Re: Varadero met verschoven distributieketting
« Reactie #13 Gepost op: 18 november 2013, 19:56 »
Dus als ik het goed begrijp kunnen er dus deeltjes van de klepgeleiders in de cilinder komen?

Ik acht deze kans klein. Want meestal zullen ze toch eerder de kop beschadigen. Maar ik weet het inderdaad zeker zodra de kop eraf is.

Weet er iemand een goed adresje waar ik nieuwe kleppen kan kopen en eventueel een gebruikte kop?

Hoeveel werk is het trouwens om de kop te demonteren van de eerste/voorste cilinder?

Offline Waffie

Re: Varadero met verschoven distributieketting
« Reactie #14 Gepost op: 18 november 2013, 22:45 »

hallo,

ik denk dat je niet vooruit moet lopen op onderdelen,

als namelijk de klepgeleiders stuk zijn zul je uiteindelijk toch langs een motorrevisiebedrijf moeten om ze vakkundig te laten plaatsen
maar als het honda parts betreffen moet je dus ook bij een honda verdeler zijn
(winkel of on line)
ik zou de honda dealer nemen om zo zeker te zijn dat ook de juiste parts besteld worden

maar je lijstje  wordt vast wel langer dus zou even wachten tot de diagnose

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline xrvtuur

Varadero SD02  2004

Offline appie124

Re: Varadero met verschoven distributieketting
« Reactie #16 Gepost op: 19 november 2013, 11:41 »
hallo,

ik denk dat je niet vooruit moet lopen op onderdelen,

als namelijk de klepgeleiders stuk zijn zul je uiteindelijk toch langs een motorrevisiebedrijf moeten om ze vakkundig te laten plaatsen
maar als het honda parts betreffen moet je dus ook bij een honda verdeler zijn
(winkel of on line)
ik zou de honda dealer nemen om zo zeker te zijn dat ook de juiste parts besteld worden

maar je lijstje  wordt vast wel langer dus zou even wachten tot de diagnose

Laten we hopen dat het lijstje kort blijft! In ieder geval thanks voor je antwoord.
We gaan er over 2 weken aan beginnen.
Ik heb trouwens al een kop weten te regelen maar is van 2006. Weet er iemand of de motoren gelijk zijn gebleven?
Ik weet dat ze vanaf 2003 overgstapt zijn naar injectie.

Offline appie124

Re: Varadero met verschoven distributieketting
« Reactie #17 Gepost op: 19 november 2013, 11:41 »
http://www.ebay.nl/itm/HONDA-VARADERO-XL1000-FRONT-CYLINDER-HEAD-TOP-END-ENGINE-PART-XL-1000-00-/400336960102?pt=UK_Motorcycle_Parts_13&hash=item5d35f13a66

1 kapotte uitlaatklep.... verder dus niet echt duur

Thanks! Ebay heb ik inmiddels eerder afgespeurd en inderdaad veel texhnische delen gevonden!

Offline greenbike

Re: Varadero met verschoven distributieketting
« Reactie #18 Gepost op: 19 november 2013, 11:58 »
Hier Greenbike
Korte en snelle controle

Als jij de beide  bougie's er uit draait en  een lange dunne  houten stok er in stopt kan jij voelen of hierin iets los zit of vuil  is( deze moet schoon zijn en naar benzine ruiken) is deze zwart heb jij olie erin
 
Vervolgens kan jij met een grote sleutel de motor met de hand proberen te draaien( via het voorste tandwiel)
Gaat dit niet zit de cilinder vast

Gr

Offline appie124

Re: Varadero met verschoven distributieketting
« Reactie #19 Gepost op: 19 november 2013, 13:38 »
Hier Greenbike
Korte en snelle controle

Als jij de beide  bougie's er uit draait en  een lange dunne  houten stok er in stopt kan jij voelen of hierin iets los zit of vuil  is( deze moet schoon zijn en naar benzine ruiken) is deze zwart heb jij olie erin
 
Vervolgens kan jij met een grote sleutel de motor met de hand proberen te draaien( via het voorste tandwiel)
Gaat dit niet zit de cilinder vast

Gr

Had is al gedacht. Maar dan kan je helaas niet zien of de kleppen krom zijn en of de ketting is gebroken of verschoven. Schade is er in ieder geval. Thanks in ieder geval voor je reactie hierop!

Offline xrvtuur

Re: Varadero met verschoven distributieketting
« Reactie #20 Gepost op: 19 november 2013, 17:40 »
klepdeksel kan er vrij makkelijk af, kan je zo al zien/voelen of je distributieketting slap staat, dan wel gebroken is
Varadero SD02  2004

Offline appie124

Re: Varadero met verschoven distributieketting
« Reactie #21 Gepost op: 19 november 2013, 22:19 »
klepdeksel kan er vrij makkelijk af, kan je zo al zien/voelen of je distributieketting slap staat, dan wel gebroken is

De ketting van de nokkenas is los en niet gebroken. Ratelt over de tanden van de nokkenas.
We gaan hem binnenkort opehalen.

Offline Cas

Re: Varadero met verschoven distributieketting
« Reactie #22 Gepost op: 19 november 2013, 22:49 »
nou ik weet het wel,

de spanners zijn het probleem dus die moeten vernieuwd worden

je kleppen zijn krom (  max 4 stuks) en grootte kans dat klepgeleiders ook zijn beschadigd.
demonteren geeft je pas uitsluitsel

als het de voorste cilinder is hoeft het blok er niet uit echter bij de achterste helaas wel.
 als er cilinders zelf schade hebben (dus de wand ) ben je er echt klaar mee want de cylinder is een direkt deel van het complete carter

een ander motorblok iplaatsen is het voordeligst  en  laten herstellen kost je  mini maal ca 1600-1900 euri

Ad heeft het dus bij het goede eind.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline xrvtuur

Re: Varadero met verschoven distributieketting
« Reactie #23 Gepost op: 19 november 2013, 23:56 »
Het lijkt mij het beste om de distributiekettingspanners als slijtage onderdeel te zien en iedere 50000km te vervangen.
Een motorzaak bij mij in de buurt vervangt de spanners bij varadero's voor spanners die je met de hand kunt verstellen, het veertje wat bij de originele kapot gaat komt dan te vervallen, je hebt dan dus nooit meer kans dat de ketting in 1x zonder spanning komt en over je tandwielen vliegt.
Varadero SD02  2004

Offline appie124

Re: Varadero met verschoven distributieketting
« Reactie #24 Gepost op: 20 november 2013, 13:26 »

Ad heeft het dus bij het goede eind.

Dat is inderdaad het ergste geval. Maar heb inmiddels een compleet blok gevonden in Engeland. Dus als het echt nodig is dan nieuw blok eronder en heerlijk toeren.

Offline appie124

Re: Varadero met verschoven distributieketting
« Reactie #25 Gepost op: 20 november 2013, 13:28 »
Het lijkt mij het beste om de distributiekettingspanners als slijtage onderdeel te zien en iedere 50000km te vervangen.
Een motorzaak bij mij in de buurt vervangt de spanners bij varadero's voor spanners die je met de hand kunt verstellen, het veertje wat bij de originele kapot gaat komt dan te vervallen, je hebt dan dus nooit meer kans dat de ketting in 1x zonder spanning komt en over je tandwielen vliegt.

Vanuit honda had ik begrepen dat er ooit een terugroep actie is geweest voor het vervangen van de spanners. Helaas is dat bij deze kennelijk niet gebeurt. Is een italiaan geweest en niets bekend hierover.

Inderdaad wat ik hoor is dat de ketting over de nokkenas glijdt.

Offline Jeroen

Re: Varadero met verschoven distributieketting
« Reactie #26 Gepost op: 20 november 2013, 13:28 »
Dat is inderdaad het ergste geval. Maar heb inmiddels een compleet blok gevonden in Engeland. Dus als het echt nodig is dan nieuw blok eronder en heerlijk toeren.

Pas op! dat zijn linkerblokken, hier heb je een rechterblok nodig! (pff druk hier op mn werk zeg, nounou....)
"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Offline appie124

Re: Varadero met verschoven distributieketting
« Reactie #27 Gepost op: 20 november 2013, 15:14 »
Pas op! dat zijn linkerblokken, hier heb je een rechterblok nodig! (pff druk hier op mn werk zeg, nounou....)

Geintje zeker?

Offline swilting

Re: Varadero met verschoven distributieketting
« Reactie #28 Gepost op: 20 november 2013, 16:21 »
Ik heb voor mijn 99er hetzelfde aan de hand gehad, een donor blok uit Engeland was het voordeligst, blok was hier voor ongeveer € 700 en met montage was ik totaal 1000 kwijt.
Motorcycling is not a crime

Offline appie124

Re: Varadero met verschoven distributieketting
« Reactie #29 Gepost op: 20 november 2013, 18:09 »
Ik heb voor mijn 99er hetzelfde aan de hand gehad, een donor blok uit Engeland was het voordeligst, blok was hier voor ongeveer € 700 en met montage was ik totaal 1000 kwijt.

En was er precies kaopt gegaan?