Auteur Topic: De zin of onzin van APK voor motorfietsen.  (gelezen 8170 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Doei, Suc6 ermee

De zin of onzin van APK voor motorfietsen.
« Gepost op: 20 november 2013, 19:27 »
.Bericht van mod:

Topic starter heeft forum verlaten en originele tekst zelf gedelete
« Laatst bewerkt op: 21 december 2014, 17:39 door varaderohuibje »

Offline Cas

Re: De zin of onzin van APK voor motorfietsen.
« Reactie #1 Gepost op: 20 november 2013, 19:58 »
Een motorfiets heeft 2 wielen en als motorrijder ben je minder zichtbaar en erg kwetsbaar.
Een motorrijder moet dus veel beter kunnen anticiperen dan een automobilist, hij moet niet alleen het verkeer rondom hem maar ook de aard en gesteldheid van het wegdek veel beter in de gaten houden dan een automobilist.
Als een auto in een bocht in de blubber terechtkomt zal er waarschijnlijk weinig gebeuren maar veel motorrijders (waaronder ik) gaan gestrekt. Hier zijn de off road rijders volgens mij ver in het voordeel, die hebben toch een betere voertuigbeheersing en nemen in zo'n situatie snel een goede beslissing (volgens mij).
En zo kun je nog een uurtje doorgaan maar je kunt nog zo'n goede motorrijder zijn, als je motorfiets technisch niet in orde is is dat de zwakke schakel. Wat heb je aan remmen, banden, kettingen, tandwielen etc als je er niet 100% op kunt vertrouwen?
Maar hoe vaak komt het voor dat een motorfiets niet in orde is? Kijk eens naar alle motorfietsen die je tegen komt, allemaal om bij te kwijlen, zo mooi. Motorrijden is een hobby, een passie, een beleving en ik denk dat de meeste motorrijders veel aandacht besteden aan hun motorfiets en deze tiptop in orde houden.
APK lijkt mij overbodig.
« Laatst bewerkt op: 20 november 2013, 21:01 door Cas »
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline dropken

Re: De zin of onzin van APK voor motorfietsen.
« Reactie #2 Gepost op: 20 november 2013, 20:16 »
geheel met Cas eens de overgrootte meerderheid zal de boel best voor elkaar hebben want wie stapt er nu op een motor waar je bang voor moet zijn, in mijn beleving niemand.

Offline Jeroen

Re: De zin of onzin van APK voor motorfietsen.
« Reactie #3 Gepost op: 20 november 2013, 21:04 »
ik doe niet of nauwelijks onderhoud aan alle motoren die ik ooit gehad heb, maar zorg wel altijd dat ze veilig zijn. Ben ik nu een gevaar op de weg of niet? Laat die apk maar komen, zijn we in een keer van al die customs en racers met open pijpen af (want dat doen wij alroaders nooit toch?)
"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Offline Waffie

Re: De zin of onzin van APK voor motorfietsen.
« Reactie #4 Gepost op: 20 november 2013, 21:09 »
Een vaak gehoord argument is  dat 1% van alle ongevallen te wijten kan zijn aan de staat van het voertuig
en dat een APK weinig tot geen effect zou hebben op deze ongevallen en dus overbodig is.
kosten verhogend en niet bij draagt aan de verkeersveiligheid
Enkel de keuze af laten hangen van een dergelijke vast stelling vind ik erg simpel.

hoeveel bikers ondervinden hinder van de vangrail en waarom zou die dan veiliger moeten
Als ze beter opletten en hun snelheid aanpassen hoeft er geen enkel probleem te zijn.
hoeveel kosten wil je dan maken (lees belastinggeld) voor deze factor.

verhoogde randen op de weg= zelfde verhaal..snelheid aanpassen en opletten

maar terugkomend op de stelling:  heeft een apk(zoals de MOT) meerwaarde = Ja het maakt de motorrijder meer bewust van het feit dat de technische staat belangrijker is dan in vergelijking  met bijv een auto of vrachtauto omdat deze staat direkt  effect heeft op zijn persoonlijke veiligheid

De wetgeving aangaande de technische staat van een motorfiets is dik verouderd waardoor de totaal niet aansluit op de hedendaagse motorfiets

neem profieldiepte voor motorfietsen 1 MM(iemand enig idee hoe weinig dit eigenlijk is)
neem remvertraging.. hoeft maar 5.2 meter per seconde kwadraat te zijn  en is ver verouderd naar hedendaagse maatstaven want in principe is dan een supersport met 1 remschijf nog veilig
De min dikte van een remschijf is voor vele helemaal hocus pocus( staal op staal remt echt gigantisch)
of de topper, vast zittende remzuigers en remvloeistof  die eruit ziet als slijppasta
bij veel motorfietsen zijn de balhoofdlagers  toch echt versleten zonder dat met het merkt (< 50000km) wie controleert dit dikwijls.
ook in mijn ervaring  vinden we te vaak vastgeroeste prolink lagers  (goh... hij kraakte wel)
je wilt niet weten hoeveel noodreparaties aanwezig zijn in een motorband  (mag toch echt niet)  men weet het niet eens
dan nog maar te zwijgen over de meest simpele zaken.. de lampjes en ja het remlicht  hoort ook te branden als je enkel de voorrem intrekt.
maar  samengevat  moeten we een duidelijk verschil zien  tussen een slechte technische staat  met een mogelijk gevaar  en de gedachte dat de technische staat niet echt  bijdraagt aan een mogelijk ongeval

dit zou namelijk wel eens heel anders zijn op de dag dat we minder aangereden worden door andere voertuigen

een proef pilot zou uitsluitsel  moeten geven hoe goed of juist hoe slecht  het motorfiets park er bij staat.
maar vooralsnog stel ik vast dat de gemiddelde motorrijder wel erg positief denkt over eigen vaststellend vermogen
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Cas

Re: De zin of onzin van APK voor motorfietsen.
« Reactie #5 Gepost op: 20 november 2013, 21:21 »
Een vaak gehoord argument is  dat 1% van alle ongevallen te wijten kan zijn aan de staat van het voertuig
en dat een APK weinig tot geen effect zou hebben op deze ongevallen en dus overbodig is.

Als die ene procent ervoor zorgt dat zijn of haar motorfiets in orde is dan is het 0%
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Cas

Re: De zin of onzin van APK voor motorfietsen.
« Reactie #6 Gepost op: 20 november 2013, 21:22 »
neem profieldiepte voor motorfietsen 1 MM(iemand enig idee hoe weinig dit eigenlijk is)

Hoe groot is de kans op aquaplaning met een motorfiets?
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Cas

Re: De zin of onzin van APK voor motorfietsen.
« Reactie #7 Gepost op: 20 november 2013, 21:26 »
De wetgeving aangaande de technische staat van een motorfiets is dik verouderd waardoor de totaal niet aansluit op de hedendaagse motorfiets

De wegenverkeerswet is volgens mij grotendeels verouderd en gaat niet met de tijd mee. Diegenen die de regels aangaande motorfietsen maken weten alleen maar dat een motorfiets 2 wielen heeft.
Maar dat geldt volgens mij ook voor veel andere wetten.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline len_tour

Re: De zin of onzin van APK voor motorfietsen.
« Reactie #8 Gepost op: 20 november 2013, 22:40 »
Een apk voorkomt voor een deel dat gevaarlijke machines op de weg komen. Dat klopt. Maar tussen keuringen door kan er vanalles verslijten en stukgaan. Je ziet het bij auto's ook. Versleten banden, remmen die niet goed zijn kapotte spiegels of een pedaal wat door de bodem getrapt wordt, ondanks de jaarlijkse apk.

Ad, wat betreft jouw ervaringen kan ik met alle respect alleen maar zeggen dat de loods in Sprundel andere klanten trekt dan de Moto-Port en dat bij jou het aandeel wrakken wat hoger zal zijn dan gemiddeld in Nederland. NB Ik bedoel dit niet beledigend tav jou of je klanten maar waarschijnlijk snapte je dat al!

Er zijn al onderzoeken die uitwijzen dat er niet meer ongelukken gebeuren in landen zonder apk dan waar wel gekeurd wordt. Dus is het wat mij betreft weer geldverspilling dat er überhaupt over wordt gesproken binnen de eu laat staan 3x om uiteindelijk toch te zwichten voor de Dekra lobby. Dit samen met de huidige idioterie tav natuurlijk zaaigoed (en meer suffe eu regels) heeft mij van een voorstander van europa tot tegenstander gemaakt.
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline kaledegrote

Re: De zin of onzin van APK voor motorfietsen.
« Reactie #9 Gepost op: 20 november 2013, 23:37 »
ik vind het onzinnig, heb zelf 3 motoren. Buiten het geld wat het mij gaat kosten kost het mij nog veel meer tijd. Blerpijpen enzo hou je er niet mee van de weg. Ik zet mijn db killer erin en na de keuring er weer uit. Band met 1.2 mm komt door de keuring, een maand later zit het onder de mm....dan kraait er geen haan naar.

Ik pleeg voldoende onderhoud aan mijn motoren maar op eentje zit geen kentekenplaatverlichting, bij de ander knipperen de bolletjes te snel op mijn TA zit geen snelheidmeter. Zijn allemaal onschuldige zaken die ik nu wel moet gaan aanpassen. Dan vraag ik mij af waar je dat dan voor doet

Dat alles onder de vlag van Europa. In Europa is er APK voor motoren dus in NL moet het dan ook. Maar in Europa is de oldtimer op 30 jaar gesteld en NL wil dit aanpassen naar 40 jaar. Er zit geen logica meer in, Het houdt in dat ik wegenbelasting voor mijn TA moet betalen en ook, en dat is veel erger, voor mijn 35 jaar oude Mercedes Sklasse. Die rijdt op LPG, in één klap van 0 naar 2000 euro per jaar. Voor die 5.000 km per jaar die ik er mee rij is dat natuurlijk belachelijk.  Mijn huis is flink minder waard geworden, mijn spaargeld verdampt op mijn spaarrekening. Zorgpremie en eigen risico rijst de pan uit. BTW is verhoogd. Op mijn werk hebben ze twee wachtdagen ingesteld als je ziek bent. Mijn parkeervergunning is 35 procent duurder geworden. Gemeentebelasting is nu gewoon per maand een vaste last geworden want in een keer betalen zit er niet meer in. En dan ook nog kosten maken voor een onnodige keuring.......Ik vind het niet raar dat de gemiddelde nederlander geen euro meer uitgeeft.....Zo houden we de crisis wel in stand ja. Maar goed, de 500 rijkste Nederlanders hebben dit jaar samen 106 miljard extra verdiend......Er gaat iets serieus niet goed in dit land.

Nog een paar jaar,  dan gaat deze meneer zijn belastingnummer opzeggen in NL en voor zichzelf beginnen in het buitenland. Nu maar hopen dat de huizenprijzen weer wat gaan stijgen......

Beetje offtopic geraakt zie ik maar ach,  je kan het maar kwijt zijn   ??? ;)

Offline Cas

Re: De zin of onzin van APK voor motorfietsen.
« Reactie #10 Gepost op: 20 november 2013, 23:49 »
Nog een paar jaar,  dan gaat deze meneer zijn belastingnummer opzeggen in NL en voor zichzelf beginnen in het buitenland. Nu maar hopen dat de huizenprijzen weer wat gaan stijgen......

En dat zijn dan weer (buiten het motorrijden) de mooie dingen in het leven. Frankrijk is mijn droom maar zit er voorlopig helaas niet in.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline kaledegrote

Re: De zin of onzin van APK voor motorfietsen.
« Reactie #11 Gepost op: 21 november 2013, 00:26 »
yep, een motorfarm.............bij voorkeur in Zuid Frankrijk of Aix en Provence.....of in Zuid Turkije

we willen ons richten op motorrijders, wandelaars en fietsers. Een mooie boerderij op een stuk grond. Mijn meisje is zilversmid, glas in lood mevrouw en creatief vormgever.   www.doehetzilver.nl

Een grotendeels zelfvoorzienende boerderij, eigen groente en fruit verbouwen, wat leuke dieren erbij en op het land wat huisjes plaatsen. Een knutselhok voor de motoren. Bij aankomst van nieuwe gasten alvast een bbq aansteken, wat lekkers erbij drinken. Verder on en offroad ritjes organiseren. Voor degene die niet van motorrijden houden, of van fietsen of wandelen, kunnen vermaakt worden met de creabea activiteiten van de Misses of lekker zonnen aan het zwembad of aan het strand.

Twee jaar geleden ben ik 3 maanden op de motor door Turkije getrokken.....er is veel, alleen nog niet wat wij in gedachten hebben.

Maar alles valt en staat met voldoende pecunia......over een kleine 4 a 5 jaar moet het gaan gebeuren. Met een beetje mazzel kan ik iig mijn huis met winst verkopen ipv verkopen en met een restschuld zitten want dan houdt het gewoon op. 


Offline Cas

Re: De zin of onzin van APK voor motorfietsen.
« Reactie #12 Gepost op: 21 november 2013, 00:29 »
Als het Frankrijk gaat worden heb je al 1 vaste bezoeker, ik zie er nu al naar uit!
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Waffie

Re: De zin of onzin van APK voor motorfietsen.
« Reactie #13 Gepost op: 21 november 2013, 00:32 »
neem van mij aan,

het gras is altijd groener aan de andere zijde

en er zijn haast geen landen te vinden waar het zo goed is geregeld als in Nederland
maar ik hoop wel dat je je eigen dromen blijft volgen
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Cas

Re: De zin of onzin van APK voor motorfietsen.
« Reactie #14 Gepost op: 21 november 2013, 00:39 »
Daar heb je volledig gelijk in Ad, maar ik ben dol op bergen, mooie vergezichten en Franse kaas.
Bergachtig gebied heb je hier alleen in Zuid Limburg, vergezichten in Zeeland en Franse kaas niet.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline GK

Re: De zin of onzin van APK voor motorfietsen.
« Reactie #15 Gepost op: 21 november 2013, 06:33 »
Wat ik ook vindt is dat garages wel wat meer mogen zeggen van. ow kijk eens, je ketting is wel erg oud, gewoon ter info (en wie weet krijgen ze daar ook echter omzet mee :-p)

Offline Robertehv

Re: De zin of onzin van APK voor motorfietsen.
« Reactie #16 Gepost op: 21 november 2013, 11:38 »
Ja ik mis de radioreclames van bv Motoport of gezamenlijk motorgarages Nederland, die motorrijders een goedkope of gratis check aanbieden.

Autodealers hebben dat allang in de gaten en je wordt dan ook helemaal suf gegooid met die gratis winterchecks bij je autodealert. Komt altijd werk uit en geeft de mogelijkheid tot vroege signalering van problemen.

Ik denk dat motorrijders in essentie meer interesse hebben in de techniek van hun vervoermiddel dan de gemiddelde automobilist, voor velen is de motor nl een hobby i.p.v. een vervoermiddel.

Dat kun je uitleggen als een zegen maar ook als een risico, interesse staat immers niet gelijk aan kennis.

KTM 990 Adventure
Aprilia Caponord  2007 (verkocht)
Honda CB 750 Bol 'd Or 1980
Honda CB 900 F2 Bol d'Or 1982 (in verkoop)
Alpje 1993 met blafpijp (verkocht)
Mijn oude Alpje uit 1998 is terug en gaat nooit meer weg! Ik heb gelogen, toch verkocht 2-5-2015.

Offline Waffie

Re: De zin of onzin van APK voor motorfietsen.
« Reactie #17 Gepost op: 21 november 2013, 12:08 »
In de auto industrie is de concurrentie vele malen groter en zijn de prijzen van wisselstukken van een totaal andere orde omdat er meer after market te verkrijgen is.
daarnaast zijn andere kwaliteit en prijs concepten voor handen

neem een kwikfit,euromaster,vakgarage,ATU etc  maar een gemiddelde motorrijder weet niet beter of hij kan met een motor enkel naar de motor dealer.

ik tel dan even niet de polo, louis en hein gericke mee want daar kun je in nederland niet terecht voor arbeid
en de motordealer weet dat en dus waarom een concept maken waar dit mee onder druk kan komen te staan.
de Motoport is een franchise en zie ik daarmee niet als een prijs vecht concept voor de bewuste motorrijder maar meer als een inkoop organisatie.

En de kleine groep die het reguliere simpel weg gewoon leuk vinden om het zelf te doen of  niet kunnen betalen komen bij de andere kleine zaakjes terecht of zoeken hun heil in online aanbieders en gaan zelf aan de slag
Dit heeft vooral een sprong genomen  met zaken als motorbanden
maar ja. hij moet er nog wel op
en daar zitten de meest reguliere dealers niet op te wachten of vragen daar een hogere prijs voor door het mislopen van hun marge

nemen we de TCN.. en zijn clubmotoren met respect daar zitten de klanten voor de reguliere  dealer niet echt


dit staat natuurlijk los van een mogelijke apk
echter een dergelijke verplichting brengt een investering met zich mee die bijv door de bovag handig aangepakt kan worden om zo weer marktgebied terug te winnen
Een reguliere inspectie zou inderdaad verstandig zijn en ieder clublid kan daar bij zijn eigen clubdealers voor terecht
ik doe het zeker gratis....

« Laatst bewerkt op: 21 november 2013, 13:05 door Waffie »
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Robertehv

Re: De zin of onzin van APK voor motorfietsen.
« Reactie #18 Gepost op: 21 november 2013, 12:57 »
Ik vraag me af of het doe het zelven voorbehouden is aan diegenen die bugettair beperkt zijn.
Plenty mensen die ik ken knutselen zelf aan hun motor terwijl er voldoende muntjes zijn om dit uit te geven aan een prof.

Ook vraag ik me af of een voorjaars of naajaarsaktie van een motordealer/werkplaats niet tot handel zou leiden.

Ik zou zeggen Ad, rol het eens samen met Elburg wat breder uit, om te beginnen binnen de TCN en kijk eens wat het doet. Het zou alle betrokkenen zomaar wat op kunnen leveren.
KTM 990 Adventure
Aprilia Caponord  2007 (verkocht)
Honda CB 750 Bol 'd Or 1980
Honda CB 900 F2 Bol d'Or 1982 (in verkoop)
Alpje 1993 met blafpijp (verkocht)
Mijn oude Alpje uit 1998 is terug en gaat nooit meer weg! Ik heb gelogen, toch verkocht 2-5-2015.

Offline len_tour

Re: De zin of onzin van APK voor motorfietsen.
« Reactie #19 Gepost op: 21 november 2013, 13:15 »
Wat ik ook vindt is dat garages wel wat meer mogen zeggen van. ow kijk eens, je ketting is wel erg oud, gewoon ter info (en wie weet krijgen ze daar ook echter omzet mee :-p)

Um bij de moto-port Echt riepen ze dat mijn ketting te slap was terwijl hij op de middenbok stond. Maar de ketting van een off/all-road hoort ivm de veerweg slapper te staan dan die van een normale fiets.

Een andere zaak waar ik wel eens kom probeert mij op een bmw of triumph te krijgen ondanks dat ik meermalen heb gezegd dat ik mijn motor in mijn eentje op wil kunnen tillen.

Sinds het internet een goed aanbod onderdelen biedt kom ik zelden bij een motorzaak, te duur.

Ook vraag ik me af of een voorjaars of naajaarsaktie van een motordealer/werkplaats niet tot handel zou leiden.
Moto-Port heeft dit al
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline Waffie

Re: De zin of onzin van APK voor motorfietsen.
« Reactie #20 Gepost op: 21 november 2013, 13:36 »
het is wel zichtbaar wanneer het financieel allemaal minder gaat om de simpele praktijk dat  het onderhoud uitgesteld word en de anders werkende motor en herstel zaken (lees met lagere kosten) het drukker hebben
Maar ook doordat de technische staat van het voertuig park slechter is naarmate de crisis langer duurt

wat dat betreft is de auto en in mindere mate de motorfiets industrie een goede graad meter.
En ondanks jouw visie ken ik zeker net zoveel mensen die ondanks dat ze nog goed voorzien zijn toch meer op de kleintjes letten omdat de toekomst ook voor hun onzeker is.
zeker als het om niet echt noodzakelijke goederen gaat.. en motorrijden is hedendaags toch echt een luxe.
reguliere uurlonen liegen er niet om ( ca € 60- € 85,- zijn vrij normaal voor zaken als motoport, harley davidson, bmw etc)
De groep die het gewoon leuk vind om het zelf te doen is niet echt zichtbaar
Daar komt bij dat de hedendaagse techniek het steeds lastiger maakt om het zelf te doen
Wat dat betreft zijn onze clubmotoren alleen daarom nog steeds leuk

maar aangaande een actie.. menig motordealer doet zijn best om de klant te overtuigen om juist zijn motorfiets in de donkere maanden binnen te brengen voor zaken als onderhoud en het winter klaar maken
 alles wordt uit de kast getrokken.. gratis ophalen en terug brengen.. winter opslag druppellader etc
en nog steeds valt het resultaat tegen getuigen de wachttijden in het voorjaar(2 -3 weken  zijn vrij normaal) als de zon dreigt te schijnen

ik zelf vind dat we binnen de tcn aardig wat dingen trachten op te starten onder de noemer clubactie's
maar als je een actie doet en je hebt 4 deelnemers kun je niet echt spreken van een doorslaggevend succes

Ik plaats daarbij ook de opm dat een actie wel even leuk is maar probeer liever een bepaalde prijs lang vast te houden
want enkel en alleen omdat olie even goedkoper is bestellen klanten geen 10 liter of 2 kettingsetjes of 12 bougies
de on-line markt zet wat dat betreft prijzen al zo onder druk dat iedereen standaard al begint over hoeveel eraf kan,
klanten worden helemaal opgewonden als ze gele kaartjes of -45% zien
maar korting waarvan
Ik heb al menig maal moeten zien dat on-line niet goedkoper is maar die gedachte leeft nu eenmaal en daarmee wordt de klant een oortje aangenaaid
zie ook de post hierboven
heeft hij goed gezocht en of geinformeerd .. vaak is het meer de kwestie om vanuit de luie stoel je zaken te bestelen
zonder zich echt te bekommeren over issues als kwaliteit en dus levensduur, goed advies en zo meer
De prijs blijkt alles te zijn maar is dat ook zo ?
waar zijn zaken als gevoel, emotie beleving dan gebleven
waarom rijden we honda en geen suzuki
we kiezen vaak voor NGK terwijl ND net iets goedkoper is.


hele boeken zijn er over geschreven om de klant te manipulerenen en zo zijn koopgedrag te beinvloeden.

vaak word het succes afgemeten aan omzet en ik kijk liever naar wat er overblijft want weggeven kan altijd

overigens kan ieder lid een clubactie aanvragen, opstarten, uitvoeren
want dat is ook de tcn  voor elkaar met elkaar
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline voorstad

Re: De zin of onzin van APK voor motorfietsen.
« Reactie #21 Gepost op: 21 november 2013, 13:48 »
klanten worden helemaal opgewonden als ze gele kaartjes of -45% zien

Ad, hang je ze voor zaterdag op? Dat wil ik wel meemaken :-)
PD10 mods: Hyperpro veren, Morad velg, staalomvlochten remleidingen, Rayz zadel, rvs Morad valbeugel, "poor man's" Mudflap / hugger / spatbordverlenger, Scottoiler, Huzar uitlaat, Heavy Duties bagagerek, PimW's verlaagde voetsteunen & PimW's carterbak, Barkbusters Storm met contourledverlichting.....

Offline martsky

Re: De zin of onzin van APK voor motorfietsen.
« Reactie #22 Gepost op: 21 november 2013, 15:58 »
we kiezen vaak voor NGK terwijl ND net iets goedkoper is.

Ik zit in de ICT, ik ken veel afkortingen, maar deze is mij onbekend?
AT 1996 - Niet gepoetst !

Offline Waffie

Re: De zin of onzin van APK voor motorfietsen.
« Reactie #23 Gepost op: 21 november 2013, 17:43 »
ND staat voor nippon denso
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline len_tour

Re: De zin of onzin van APK voor motorfietsen.
« Reactie #24 Gepost op: 21 november 2013, 18:28 »
Ik zoek echt wel goed en moet zeggen dat het bestellen bij cmsnl.com vaak net zo duur is als bij de dealer dus voor originele onderdelen ga ik naar een winkel maar voor wie op de kleintjes let is het goed om webwinkels te vergelijken en goed om je heen te kijken. Lagers bij de lagerspecialist, accu's bij de accuzaak, olie en remolie bij de autospeciaalzaak, kleding van de lidl, protectievest via ebay remblokken en filters bij de online motorzaak etc.

Ik begon met sleutelen omdat ik geen geld had en het is heel fijn om te weten hoe je brommer er bij staat.
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline Waffie

Re: De zin of onzin van APK voor motorfietsen.
« Reactie #25 Gepost op: 22 november 2013, 00:54 »
terug op topic

Ik wil best geloven dat iedere motorrijder zelf denkt dat het met de staat van zijn motorvoertuig wel goed zit..
En ik beweer van niet op basis van ervaringen van mij zelf en andere gelijkwaardige bedrijfjes

vandaar dat ik ook voorstander ben om dit duidelijk aan te geven.
maar een ieder mag langskomen voor een gratis inspectie

voor je eigen gemoedsrust dan maar


technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl