Techniek > Honda Transalp
De zin of onzin van APK voor motorfietsen.
Doei, Suc6 ermee:
.Bericht van mod:
Topic starter heeft forum verlaten en originele tekst zelf gedelete
Cas:
Een motorfiets heeft 2 wielen en als motorrijder ben je minder zichtbaar en erg kwetsbaar.
Een motorrijder moet dus veel beter kunnen anticiperen dan een automobilist, hij moet niet alleen het verkeer rondom hem maar ook de aard en gesteldheid van het wegdek veel beter in de gaten houden dan een automobilist.
Als een auto in een bocht in de blubber terechtkomt zal er waarschijnlijk weinig gebeuren maar veel motorrijders (waaronder ik) gaan gestrekt. Hier zijn de off road rijders volgens mij ver in het voordeel, die hebben toch een betere voertuigbeheersing en nemen in zo'n situatie snel een goede beslissing (volgens mij).
En zo kun je nog een uurtje doorgaan maar je kunt nog zo'n goede motorrijder zijn, als je motorfiets technisch niet in orde is is dat de zwakke schakel. Wat heb je aan remmen, banden, kettingen, tandwielen etc als je er niet 100% op kunt vertrouwen?
Maar hoe vaak komt het voor dat een motorfiets niet in orde is? Kijk eens naar alle motorfietsen die je tegen komt, allemaal om bij te kwijlen, zo mooi. Motorrijden is een hobby, een passie, een beleving en ik denk dat de meeste motorrijders veel aandacht besteden aan hun motorfiets en deze tiptop in orde houden.
APK lijkt mij overbodig.
dropken:
geheel met Cas eens de overgrootte meerderheid zal de boel best voor elkaar hebben want wie stapt er nu op een motor waar je bang voor moet zijn, in mijn beleving niemand.
Jeroen:
ik doe niet of nauwelijks onderhoud aan alle motoren die ik ooit gehad heb, maar zorg wel altijd dat ze veilig zijn. Ben ik nu een gevaar op de weg of niet? Laat die apk maar komen, zijn we in een keer van al die customs en racers met open pijpen af (want dat doen wij alroaders nooit toch?)
Waffie:
Een vaak gehoord argument is dat 1% van alle ongevallen te wijten kan zijn aan de staat van het voertuig
en dat een APK weinig tot geen effect zou hebben op deze ongevallen en dus overbodig is.
kosten verhogend en niet bij draagt aan de verkeersveiligheid
Enkel de keuze af laten hangen van een dergelijke vast stelling vind ik erg simpel.
hoeveel bikers ondervinden hinder van de vangrail en waarom zou die dan veiliger moeten
Als ze beter opletten en hun snelheid aanpassen hoeft er geen enkel probleem te zijn.
hoeveel kosten wil je dan maken (lees belastinggeld) voor deze factor.
verhoogde randen op de weg= zelfde verhaal..snelheid aanpassen en opletten
maar terugkomend op de stelling: heeft een apk(zoals de MOT) meerwaarde = Ja het maakt de motorrijder meer bewust van het feit dat de technische staat belangrijker is dan in vergelijking met bijv een auto of vrachtauto omdat deze staat direkt effect heeft op zijn persoonlijke veiligheid
De wetgeving aangaande de technische staat van een motorfiets is dik verouderd waardoor de totaal niet aansluit op de hedendaagse motorfiets
neem profieldiepte voor motorfietsen 1 MM(iemand enig idee hoe weinig dit eigenlijk is)
neem remvertraging.. hoeft maar 5.2 meter per seconde kwadraat te zijn en is ver verouderd naar hedendaagse maatstaven want in principe is dan een supersport met 1 remschijf nog veilig
De min dikte van een remschijf is voor vele helemaal hocus pocus( staal op staal remt echt gigantisch)
of de topper, vast zittende remzuigers en remvloeistof die eruit ziet als slijppasta
bij veel motorfietsen zijn de balhoofdlagers toch echt versleten zonder dat met het merkt (< 50000km) wie controleert dit dikwijls.
ook in mijn ervaring vinden we te vaak vastgeroeste prolink lagers (goh... hij kraakte wel)
je wilt niet weten hoeveel noodreparaties aanwezig zijn in een motorband (mag toch echt niet) men weet het niet eens
dan nog maar te zwijgen over de meest simpele zaken.. de lampjes en ja het remlicht hoort ook te branden als je enkel de voorrem intrekt.
maar samengevat moeten we een duidelijk verschil zien tussen een slechte technische staat met een mogelijk gevaar en de gedachte dat de technische staat niet echt bijdraagt aan een mogelijk ongeval
dit zou namelijk wel eens heel anders zijn op de dag dat we minder aangereden worden door andere voertuigen
een proef pilot zou uitsluitsel moeten geven hoe goed of juist hoe slecht het motorfiets park er bij staat.
maar vooralsnog stel ik vast dat de gemiddelde motorrijder wel erg positief denkt over eigen vaststellend vermogen
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
Naar de volledige versie